Predmet
Filozofija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bog je vrh planine i(li) kišobran

Naziv predmeta
Filozofija 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • teizam
  • monoteizam
  • politeizam
  • deizam
  • panteizam
  • henoteizam
  • ateizam
  • agnosticizam

Sto ljudi, sto bogova

Razgovarajte s učenicima o tome što podrazumijeva vjera u neko nadnaravno biće. Pitajte ih koliko takva vjera ima utjecaja na njihov život. Zamolite ih da svoje odgovore obrazlože i potkrijepe primjerima kada je to moguće.

Pokažite im kako neki umjetnici zamišljaju boga. Pokažite im na projektoru ili na pametnoj ploči Michelangelovo Stvaranje Adama iz Sikstinske kapele pa razgovarajte o tome kako je Michelangelo prikazao boga. Pokažite im i sliku Williama Blakea The Ancient of Days pa prokomentirajte i taj prikaz.

Zatim im pokažite sliku Thora (možete i onog Marvelova) ili nekog staroslavenskog/grčkog/egipatskog boga. Razgovarajte o tome kakav je on.

Pitajte ih kakav je bog kojeg oni zamišljaju (ako ga zamišljaju). Zamišljaju li ga kao Michelangelo ili kao William Blake; zamišljaju li ga kao Thora ili ga zamišljaju kao „ono nešto“? Nadovežite se na učeničke odgovore daljnjim pitanjima. Primjerice, ima li njihov bog ljudske karakteristike? Ako da, koje? Je li njihov bog izvan ovoga svijeta ili je u njemu aktivan? Također se osvrnite na to koliko vjerovanje ili nevjerovanje utječe na njihove stavove o tome što je (moralno) dopušteno ili nije te na njihove odnose u razredu. Smatraju li da im je jasno što njihov bog od njih očekuje? Razgovarajte o tome oko čega mogu nastati mogući sukobi i kako bi ih riješili (npr. između teističkih i ateističkih učenika; među učenicima različitih monoteističkih vjeroispovijesti i slično).

Potaknite učenike da na svojim pametnim telefonima otvore bilo koju tražilicu i da upišu englesku riječ za boga – God. Neka kliknu na prikaz slika. Razgovarajte o tome kakve su sve slike dobili. Objasnite učenicima pojam teizma i što on podrazumijeva. Kao što su se i sami uvjerili gledajući slike i slušajući međusobne ideje o bogu, teizama ima veoma mnogo. Odnosno, postoje mnoge ideje o tome što ono božansko predstavlja. To je i uvod u današnje istraživanje.

Podijelite učenike u manje grupe tako da svaka za sebe može istražiti vrste teizama služeći se internetom, enciklopedijama, rječnicima, filozofskim rječnicima (ovisno o dostupnosti u školskoj knjižnici). Nakon što su ih istražili, svaka grupa predstavlja (opisuje i objašnjava) jednu do dvije vrste uz navođenje filozofa povezanih s tom vrstom teizma i(li) religije koja podrazumijeva navedeni teizam. Nastojte da se vrste teizama ne ponavljaju previše, odnosno da grupa koja predstavlja ono što je već predstavljeno, iznosi samo nove informacije koje još niste čuli. Rezultate možete pisati na ploču u razredu ili na virtualnu ploču kao što je iDroo.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
U uvodnoj aktivnosti učenicima s oštećenjem vida pripremite opis slikovnih prikaza boga u obliku koji im najviše odgovara (na Brailleovu pismu ili u auditivnoj snimci). Osim fizičkih značajki potičite i opisivanje osobina različitih bogova. Tijekom grupnog rada treba osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje i pridonosi radu grupe. Provjerite mogu li se svi učenici s teškoćama u razvoju služiti internetom i osigurajte im druge moguće načine pretraživanja. Kako biste osigurali razumijevanje zadatka, aktivnost podijelite na korake koje ćete ponoviti ako bude potrebno. Učeniku s teškoćama treba osigurati mogućnost da izrazi svoje mišljenje, ali ako je zbog govorno-jezičnih teškoća ili osjećaja tjeskobe takav nastup učeniku izazovan, ne treba u tome ustrajati. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja poželjno je napraviti plan ploče na papiru A4 s prilagođenim fontom i naznačenim važnim pojmovima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici čitaju dio poglavlja Što je Bog? u knjizi Borana Berčića Filozofija sv. 2. Da bi lakše prepoznali ono važno, uputite ih da se usredotoče na značajke, odnosno atribute boga. Također, neka se usredotoče na to koji problemi proizlaze ako bogu pripisujemo te atribute. Neka razmisle o tome koji još problemi mogu proizići iz navedenih atributa. Svoje istraživanje mogu predočiti kao mentalnu mapu (primjerice, u digitalnom alatu Coggle) ili u obliku postera u digitalnom alatu (Canva). Svoj uradak neka pošalju na pregled profesoru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sto ljudi, sto bogova

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i objašnjava elemente pojedinih misaonih i/ili religijskih sustava.
  • Učenik u raspravi o postojanju i svijetu na ispravan način upotrebljava pojmove: bog, teizam, monoteizam, politeizam, panteizam, henoteizam, deizam.
  • Učenik vlastitim riječima navodi razlike među relevantnim pojmovima i objašnjava odnose u koje ulaze.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
  • Hrvatski jezik (strip)
  • Povijest (mitologija)
  • Vjeronauk
  • MP Uporaba IKT-a
  • MP Osobni i socijalni razvoj

Zašto se svađamo zbog boga?

Podijelite učenike u tri tima. Timovi, služeći se internetom ili enciklopedijama i rječnicima, istražuju što je teizam. Razgovarajte o tome kakve veze ima teizam i njihov svakodnevan život. Uključite i učenike koji se izjašnjavaju kao ateisti. Povežite pojmove (a)teizma sa stavovima o moralu. Pitajte ih koliko (ne)vjerovanje utječe na njihove moralne stavove. Povežite sadržaj s nekim praktičnim etičkim problemom (npr. pravo na život naspram prava na pobačaj) pa razgovarajte o tome kako sve vjerski ili ateistički stavovi mogu utjecati na etičke probleme koje svakodnevno pokušavamo riješiti u društvu. Također, razgovarajte o tome koliko (ne)vjerovanje može utjecati na njihov osjećaj smisla ili svrhe u životu (primjerice, možete se osvrnuti na (ne)vjerovanje u zagrobni život, na osjećaj da nas netko čuva ili vodi i slično). Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore.

Zatim timovi istražuju koje sve vrste teizama postoje. Razgovarajte o dobivenim rezultatima. Neka se prisjete što su o svjetskim religijama učili na Etici, Vjeronauku ili na Povijesti. Potaknite ih da povezuju različite religije i teizme te moralne sustave. Nakon toga razgovarajte o tome zašto dolazi do vjerskih sukoba i religijskih ratova ili moralnih sukoba. Zadajte svakom timu da promisli o njihovim uzrocima te da razmisli i predloži rješenje. Svoja rješenja predstavljaju razredu.

S pomoću digitalnog alata Canva timovi izrađuju prezentacije. Jedan tim istražuje vjerske sukobe oko moralnih pitanja (primjerice, pravo na potpomognuto samoubojstvo u državama poput Švicarske ili samoubojstvo kao grijeh unutar katoličke Crkve). Drugi tim istražuje vjerske sukobe oko znanstvenih pitanja (primjerice, kreacionizam ili teorija evolucije). Treći tim istražuje kulturološke sukobe (npr. dozvola nošenja hidžaba ili ne) i slično. Neka učenici u svoje prezentacije uključe i vrste teizama koje su u pozadini tih sukoba. Neka uključe i prijedloge za rješenja sukoba koji su, po njihovu mišljenju, najizvediviji u praktičnom smislu. Svoja istraživanja i rješenja trebaju predstaviti razredu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama samostalno služiti internetom. Ako se ne mogu samostalno služiti internetom, osigurajte im drugi način pretraživanja informacija. Važno je osigurati razumijevanje zadatka. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti riječima i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećanog fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canvi. Ako se učenik zbog motoričkih ili drugih teškoća ne može služiti digitalnim alatom, važno je da dobije ulogu u timu koja će odgovarati njegovim mogućnostima. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. U aktivnosti prema potrebi pružite pomoć i/ili potaknite ostale učenike iz skupine na pružanje vršnjačke potpore. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju tijekom grupnog rada aktivno sudjeluje i pridonosi radu grupe.

Za učenike koji žele znati više

Učenici gledaju kratak videozapis o teizmu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Potaknite učenike da se usredotoče na to koje se sve varijacije teizma spominju u videozapisu. Zatim neka u parovima istraže vrstu teizma koja im se čini najprivlačnijom. Neka istraže povijest i varijacije teizma te osobe, kulture ili svjetonazore koji se vezuju uz te varijacije. Isto tako, neka se osvrnu na to je li odabrana varijacija teizma imala kakvih sukoba s ostalim teizmima. Bismo li je mogli svrstati u tolerantnu ili isključivu varijaciju? Rezultate svog rada mogu predstaviti u obliku prezentacije u digitalnom alatu Genially. Prezentaciju šalju na pregled profesoru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zašto se svađamo zbog boga?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i objašnjava elemente pojedinih misaonih i/ili religijskih sustava.
  • Učenik vlastitim riječima navodi razlike među relevantnim pojmovima i objašnjava odnose u koje ulaze.
  • Učenik u raspravi o postojanju i svijetu na ispravan način upotrebljava pojmove: bog, teizam, monoteizam, politeizam, panteizam, henoteizam, deizam.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Vjeronauk
  • Etika
  • Povijest (mitologija)
  • MP Uporaba IKT-a

Mogu li ateisti biti moralni, a teisti razumni?

Pitajte učenike da se prisjete jesu li ikad u životu žarko vjerovali i bili potpuno uvjereni u istinu tog vjerovanja pa se poslije pokazalo da su pogrešno vjerovali ili da je to bio samo djelić istine (npr. kada su kao djeca vjerovali da postoji sv. Nikola koji im donosi darove). Neka promisle na temelju čega su bili u to uvjereni. Povežite te osjećaje i uvjerenja s čvrstim religijskim uvjerenjima. Ima li sličnosti ili ne? Neka u paru pokušaju odgovoriti jesu li čvrsta uvjerenja razumna i što nam o tome govori znanost (na Edutoriju pročitajte scenarij iz Filozofije "Znanost ima samo jedan posao: objašnjavati").

Pitajte učenike smatraju li se fanatičnim oko čega (npr. nogometa, određene vrste glazbe/filma/serije ili načina života i slično) i zamolite ih da obrazlože zašto svoje osjećaje smatraju fanatičnima. Razgovarajte o tome jesu li sva čvrsta uvjerenja fanatična. Koja to jesu, a koja nisu? Neka vam daju primjere. Pitajte ih za mišljenje o tome zašto se fanatizam često poistovjećuje s religijama. Mogu li i ateisti biti fanatični? Ako ste već obrađivali neke od rasprava između teista i ateista, neka naučeno uključe u razgovor.

Pitajte učenike koji idu na Etiku da ostatku razreda izlože teorije o postanku morala koje izvor morala svrstavaju u boga ili božje zapovijedi. Raspravite o tome zašto je tako te mogu li ljudi koji uopće ne vjeruju u boga biti moralni. Raspravite i o tome mogu li vjernici biti zapravo nemoralne osobe.

Podijelite učenike u dvije grupe od po dva tima. Organizirajte debate u alatu MyWeJIT. Jedna grupa ima debatu o tome je li nužno da moralan čovjek bude i vjernik, druga grupa ima debatu o tome jesu li vjernici iracionalni. Debate se ne odigravaju u isto vrijeme. Naglasite im da trebaju razlikovati o kakvim se tipovima teizama radi te je li riječ o teističkim ili religioznim uvjerenjima. Za svoje debate grupe se mogu pripremiti služeći se internetom, prezentacijama, pločom i sličnim. Nastavnik bilježi moguće greške u argumentima koje iznose učenici te na kraju na njih upozorava.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom/radnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Učeniku s teškoćama treba osigurati mogućnosti da izrazi svoje mišljenje, ali ako je, zbog govorno-jezičnih teškoća ili osjećaja tjeskobe takav nastup učeniku izazovan, ne treba u tome ustrajati. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom MyWeJIT. Treba osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže argumente za iracionalnost teizma ili argumente za moral koji proizlazi iz boga. Neka također istraže i prigovore na njih. Svoje istraživanje trebaju uobličiti u interaktivnu prezentaciju za razred koju će izraditi u alatu Wooclap.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mogu li ateisti biti moralni, a teisti razumni?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik u raspravi o postojanju i svijetu na ispravan način upotrebljava pojmove: bog, teizam, monoteizam, politeizam, panteizam, henoteizam, deizam.
  • Učenik opisuje i objašnjava elemente pojedinih misaonih i/ili religijskih sustava.
  • Koristeći se temeljnim filozofskim pojmovima i pristupima učenik istražuje, opisuje i analizira probleme te vrednuje moguća rješenja problema.
  • Učenik vlastitim riječima navodi razlike među relevantnim pojmovima i objašnjava odnose u koje ulaze.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MP Osobni i socijalni razvoj
  • Vjeronauk
  • Etika
  • MP Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna literatura:

Grupa autora. Religije svijeta. Enciklopedijski priručnik. KS. GZH. Zagreb. 1991.

Filozofski leksikon. gl. ur. Kutleša, Stipe. Leksikografski zavod Miroslav Krleža. 2012.

Berčić, Boran. Filozofija. sv.2. Ibis grafika. Zagreb. 2012. str. 246-251.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.