Napišite na ploču riječ egzistencija. Možete upotrijebiti i digitalnu ploču iDroo. Pitajte učenike što ta riječ znači. Zapisujte njihove odgovore na ploču. Pitajte ih jesu li ikada čuli da netko ima egzistencijalnu krizu ili da se boji za vlastitu egzistenciju. Razgovarajte s njima o tome što ti izrazi znače. Zamolite ih da odgovore potkrijepe primjerima. Pitajte ih je li im se dogodilo nešto od toga u životu ili poznaju li nekoga komu se to dogodilo. Kako su razriješili to stanje?
Razgovarajte s učenicima o tome što se dogodi čovjeku koji doživi živčani slom. Navodite ih ciljnim pitanjima da dođu do zaključka kako su živčani slomovi usko povezani s egzistencijalnim krizama. Pitajte ih što misle, zašto dolazi do takvih mentalnih stanja. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore. Zatim pogledajte videozapis Važnost živčanog sloma (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Razgovarajte o pogledanome. Provjerite jesu li razumjeli ono što je rečeno u videozapisu. Postavite im ciljna pitanja, primjerice: Što autori videozapisa tvrde, čemu služi živčani slom?
Neka se učenici prisjete što znaju o književno-povijesnim razdobljima realizma, ekspresionizma i moderne. Kakav je bio tadašnji ugođaj u svijetu? Objasnite im da su tada počeli stvarati prvi filozofi koje ćemo poslije svrstati u egzistencijalizam, odnosno egzistencijalističku filozofiju. Pitajte ih što misle o tome kakva bi to filozofija mogla biti te kojim pitanjima bi se mogla baviti, s obzirom na kontekst u kojem je nastala. Neka povežu sve ono o čemu ste do sada razgovarali.
Učenike podijelite u dvije grupe. Obje grupe istražuju služeći se Internetom te rječnicima, enciklopedijama i sličnim egzistencijalističku filozofiju i egzistencijalizam. Jedna grupa istražuje egzistencijalizam, druga egzistencijalističku filozofiju. Zatim neka zajedno svrstaju egzistencijalizam i egzistencijalističku filozofiju na vremensku crtu povijesti filozofije koju će napraviti u svojim bilježnicama. Također, neka zajedno rasprave o razlikama i sličnostima između obaju pojmova. Mogu i izraditi Vennove dijagrame (na Edutoriju pročitajte scenarij iz Logike "Ah, taj gospodin Venn!") bilježnicama na kojima će to prikazati.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Kada razgovarate o mentalnim stanjima i teškoćama koje se mogu javiti, potrudite se da razredna atmosfera bude ugodna. Ne ustrajte u iskazivanju osobnih iskustava kako biste zaštitili integritet svakog učenika. Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na animaciji. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Potrebno je provjeriti mogu li se učenici s teškoćama u razvoju samostalno koristiti internetom. U suprotnom im osigurajte druge načine pretraživanja informacija. Ako se učenici za svoje istraživanje koriste tabletima ili računalima, učenicima s motoričkim teškoćama bila bi korisna prilagođena tipkovnica i miš. Učenike s oštećenjem vida možete usmjeriti na mrežne stranice koje se mogu prilagoditi za njihove potrebe čitanja.
Za učenike s motoričkim teškoćama možete unaprijed pripremiti vremensku crtu na koju će učenici upisivati pojmove ili tu aktivnost mogu izvršiti na uređaju (primjerice tabletu). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju možete pojmove koje moraju svrstati na vremensku crtu izdvojiti na papir formata A4 u prilagođenom obliku (uvećan font, prored, razmak među slovima).
Neka učenici koji žele znati više istraže pojmove esencijalizma, nihilizma i filozofije apsurda (eng. apsurdism). Možete im pomoći tako da im prikažete videozapise Egzistencijalizam i/ili Nihilizam vs. egzistencijalizam vs. apsurdizam (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Neka u bilježnicu zapišu rezultate svog istraživanja, koje će podijeliti s razredom. Također mogu odabrati jednog filozofa kojeg će posebno dodatno istražiti.
Pitajte učenike jesu li ikad čuli za Sizifa. Razgovarajte s njima o tome tko je bio Sizif i kakvu je kaznu dobio. Ako su na Hrvatskom jeziku i književnosti obrađivali modernu i Camusa (Stranac, Mit o Sizifu), pitajte ih da vam izlože što znaju o njegovim djelima i Sizifu. Razgovarajte o tome koja je svrha Sizifova života i čini li im se on smislenim. Pitajte ih jesu li se oni ikada u životu osjećali poput Sizifa. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore.
Zatim pogledajte videozapis o egzistencijalističkoj filozofiji Egzistencijalizam u 10 minuta (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Potaknite ih da se prisjete romana Zločin i kazna i njegova autora Dostojevskog te teatra apsurda i Beckettove drame U očekivanju Godota. Ako nisu čitali tu dramu, objasnite im o čemu se radi. Neka povežu radnje tih književnih djela s egzistencijalističkom filozofijom. Zatim povežite radnje tih književnih djela i egzistencijalističku filozofiju s današnjim životom. Postavite im pitanja kao što su: Mogu li se i danas ljudi osjećati poput Sizifa ili kao da očekuju nešto što nikad neće doći? Možete li opisati takve životne situacije? Potaknite učenike da razmisle i o vlastitom iskustvu.
Podijelite učenike u tri grupe. S pomoću digitalnog alata Genially grupe izrađuju plakat na kojem opisuju koje značajke egzistencijalizma i egzistencijalne filozofije uočavaju kod književnih likova: Mersaulta, Sizifa i Raskoljnikova. Svaka skupina obrađuje jedan književni lik. Zatim zajedno (sve tri grupe) izrađuju Vennove dijagrame (na Edutoriju pročitajte scenarij iz Logike "Ah, taj gospodin Venn!") u kojima će razlučiti zajedničke značajke likovima i one koje to nisu.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli podnaslove na videozapisu. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju imena djela i kratak sadržaj možete izdvojiti na papir A4 u prilagođenom obliku (uvećan font, prored, razmak među slovima). Kako bi zadatak bio razumljiv, razdvojite ga na korake i ponovite ako je potrebno. Upute također možete priložiti u pisanom prilagođenom obliku, kako bi se učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama u učenju mogli u bilo kojem trenutku podsjetiti. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Genially. Pri korištenju digitalnog alata učenicima s motoričkim teškoćama bili bi korisni prilagođena tipkovnica i miš. Učeniku s oštećenjem vida možete dodijeliti učenika unutar grupe koji će mu opisivati glavne vizualne komponente aktivnosti. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje i pridonosi radu grupe.
Učenici koji žele znati više neka pročitaju Camusov Mit o Sizifu ili Beckettovu dramu U iščekivanju Godota. Zatim neka napišu interpretaciju tih djela s gledišta egzistencijalističke filozofije. Kako biste im pomogli, možete pogledati videozapis "U očekivanju Godota" objašnjen kroz filozofiju i/ili Kako pronaći ljepotu u svemu? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Neka se u svojim interpretacijama osvrnu i na to koja se rješenja nude u videozapisima ili neka obrazlože rješenja koja bi oni ponudili. Svoje interpretacije neka prezentiraju razredu s pomoću digitalnog alata Genially.
Potaknite učenike da razmisle o tome koje bi filozofsko pitanje bilo najvažnije za čovjeka. Pitajte ih koji je smisao njihova života. Ima li život uopće smisao? Isplati li se uopće pitati takvo što? Svoje odgovore neka argumentiraju. Zatim potaknite učenike da istraže pojam filozofske antropologije. Neka se posluže internetom, enciklopedijama, rječnicima i sličnim. Razgovarajte o rezultatima koje su dobili.
Zajedno pogledajte kratak videozapis Smisao života (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Razgovarajte o pogledanome. Zatim dajte učenicima da pročitaju kratak tekst koji ćete im pripremiti iz Aristotelova djela Nikomahova etika o svrsi čovjeka. Učenici u parovima analiziraju ponuđene argumente. Raspravite zajedno o tome zašto su smisao života i čovjekova svrha važni za čovjekov život. Zašto nam je važno da imamo osjećaj svrhe? Potaknite ih da se prisjete što Camus kaže o tome. Razgovarajte o tome što njima daje osjećaj svrhe u životu i kako bi se ponašali da vjeruju, poput Camusa, kako život nema neku svrhu.
Upoznajte učenike s likom i djelom američkog filozofa Alana Wattsa (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Pogledajte zajedno videozapis Prednost besciljnog života (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Provjerite razumijevanje učenika ciljnim pitanjima. Primjerice: Kako Watts rješava problem nesvrhovita života?
Podijelite učenike u tri grupe. Jedna grupa neka istražuje što egzistencijalistička filozofija tvrdi o smislu i svrsi ljudskog života. Druga grupa neka istražuje što Camus i filozofija apsurda tvrdi o svrsi života. Treća neka istražuje što Alan Watts (i njemu slični) tvrdi o smislu i svrsi života. Treća grupa može istraživati i vještine uživanja u životu kao što su ikigai ili hygge. S pomoću digitalnog alata Book Creator učenici u grupama izrađuju e-knjižicu za brzu samopomoć. Svaka grupa uvrštava probleme i rješenja iz svojih zadataka. Uputite ih da u svoje e-knjige uvrste egzistencijalne probleme današnjeg čovjeka. Raspravite o tome kako nam istražena filozofska rješenja danas mogu pomoći te zašto su pitanja koja postavlja filozofska antropologija i filozofija egzistencije važna i za današnji život čovjeka. U školskoj knjižnici možete organizirati predstavljanje njihovih e-knjižica za filozofsku samopomoć.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na videozapisu. Učenicima s teškoćama čitanja prilagodite tekst njima prilagođenim fontom i proredom. Za učenike s oštećenjem vida tekst možete prilagoditi upotrebljavajući odgovarajuću pozadinu i veličinu fonta. Za učenike s oštećenjem vida, koji se ne koriste pisanim tekstom, možete pripremiti auditivni materijal. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Potrebno je provjeriti mogu li se učenici s teškoćama u razvoju samostalno koristiti internetom. U suprotnom im osigurajte druge načine pretraživanja informacija. U istraživanju i korištenju digitalnih alata učenicima s motoričkim teškoćama bila bi korisna prilagođena tipkovnica i miš. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Book Creator. Ako se učenik s teškoćama ne može služiti digitalnim alatom, neka preuzme ulogu u grupi koja je odgovarati njegovim sposobnostima (primjerice, pronalazak informacija, davanje prijedloga). Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Učenike koji iskazuju veće zanimanje za ovu tematiku uputite na čitanje poglavlja Smisao života u knjizi Borana Berčića Filozofija, sv 1. Ako ih je više, podijelite ih u parove tako da svaki par dobije jedan dio poglavlja za čitanje. Organizirajte predstavljanje dijelova poglavlja razredu tako da svaki par u digitalnom alatu Canva napravi plakat kojim će predstaviti svoj dio. Neka zajednički (svi parovi) osmisle pitanja za publiku, kojima će provjeriti koliko je ostatak razreda razumio njihove prezentacije. Pitanja mogu postavljati usmeno ili s pomoću nekog od kvizova izrađenom u alatu Kahoot!.
Aristotel. 1982. Nikomahova etika. Zagreb. Fakultet političkih nauka i SN Liber
Camus, Albert. 1976. Mit o Sizifu. Zagreb. Zora GZH
Pešut, Franjo. 2020. Apsurdna književnost Alberta Camusa - Mit o Sizifu.
Beckett, Samuel. 2001. U očekivanju Godota. Zagreb. Mozaik knjiga
Berčić, Boran. 2012. Filozofija, sv. 1. Zagreb. Ibis grafika. pogl. Smisao života
Vlastelica, Ante. 2004. Filozofijska čitanka. Zagreb. Alka script
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.