Za ponavljanje i uvod u temu, napišite na ploču oznaku za postotke i za promile. Povedite razgovor s učenicima. Neka se probaju prisjetiti gdje su već spominjali promile. Neka se prisjete saliniteta koji su učili u petom razredu. Povežite postotke i promile sa sadržajem iz matematike. Pitajte ih zašto postotci imaju dvije točkice, a promili tri. Podučite učenike da se stopa prirodne promjene iskazuje u promilima i objasnite zašto.
Učenici će vježbati novi nastavni sadržaj pomoću digitalnog alata WordWall. Učitelj će zadati pojmove koje će učenici usvojiti pomoću udžbenika: prirodna promjena, prirodni porast, prirodni pad broja stanovnika te rodnost i smrtnost koje će učenici usvojiti kroz tekst, slike, grafikone i različita pitanja i odgovore. Podijelite učenike u pet skupina tako da svaka od njih izrađuje kviz koristeći se različitim predlošcima (kviz, čudnovati kotač, gameshow kviz i riječi koje nedostaju). Pri izradi kviza učenici će se služiti udžbenikom. Učitelj pomaže i obilazi skupine te ih savjetuje kako oblikovati pitanja. Nakon što učenici naprave kviz, mijenjaju mjesta s drugim skupinama i rješavaju kvizove drugih skupina u razredu.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Pri objašnjavanju, postavljanju pitanja i razgovoru s učenikom s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra ili poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije koristite se jednostavnim, njemu razumljivim jezikom i izbjegavajte komplicirane izraze. Apstraktne pojmove predočite kroz različite slikovne predodžbe, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga. Tijekom razgovora o temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Isto tako, tijekom zajedničkog iznošenja, ne ističite pogreške koje je učinio učenik s teškoćama, već svako sudjelovanje pohvalite i ohrabrite. Nakon razgovora o temi omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koju su bila postavljena (u pisanom ili vizualno-pisanom obliku).
Prije kreiranju kviza u alatu Worldwall, pobrinite se za to da učeniku s oštećenjem vida na tabletu/računalu prilagodite postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana. Dogovorite količinu i vrstu podataka koje učenik s teškoćama treba prikupiti radi izrade kviza.
Na kraju sata, učenicima s teškoćama dajte nastavni listić (uručak) na kojem su objašnjeni pojmovi prirodna promjena, prirodni porast, prirodni pad broja stanovnika, rodnost i smrtnost, uz podršku vizualnog prikaza koji olakšava razumijevanje. Pri izradi nastavnog uručka vodite se jezičnom i grafičkom prilagodbom sadržaja. Tekst se mora jezično prilagoditi tako da rečenice budu kraće, poredak riječi u rečenici uobičajen s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Prije rada u digitalnom alatu Worldwall provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u tom alatu i je li on primjeren za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe učenika.
Potaknite učenike, zainteresirane za ovu temu, da na internetu potraže statističke podatke o broju rođenih i umrlih za određeno mjesto ili županiju u Hrvatskoj. Zatim, neka u programu Excel izrade linijski dijagram rodnosti i smrtnosti. Svoje istraživanje i linijski dijagram mogu prikazati kroz prezentaciju u digitalnom alatu Prezi.
Da biste potaknuli motivirali učenike, započnite razgovor o rodnom listu. Upitajte ih jesu li vidjeli svoj rodni list te se raspitajte tko ima njihov rodni list, znaju li kako su ga njihovi roditelji nabavili te možemo li za svaku godinu pratiti broj rođenih i umrlih. Neka učenici u alatu Mentimeter, kroz oluju ideja, napišu zašto je važno bilježiti tko se i kada rodio i umro. Kome je to važno? U razrednoj grupi postavite unaprijed napravljen zid u alatu Padlet na koji će učenici staviti svoje ideje. Izaberite nekoliko učenika koji će predstaviti svoje ideje u razredu.
Ponovite s učenicima što je prirodna promjena i kako se izračunava. U sklopu digitalnog alata Excel pripremite podatke o stopama nataliteta i stopama mortaliteta za onoliko godina koliko učenika imate u razredu. Svaki učenik imat će različitu godinu. Nakon što je svaki učenik izračunao prirodnu promjenu za određenu godinu, unijet će podatke u zajedničku interaktivnu tablicu. Možete je izraditi u alatu Excel. Po unosu svih podataka u tablicu prikazane podatke učitelj može iskazati pomoću linijskog dijagrama. Podatke iz tablice postavite na zid alata Padlet te ih predstavite i prokomentirajte s učenicima.
Neka učenici za ponavljanje izrade u parovima kviz od tri do pet pitanja u digitalnom alatu Kahoot. Neka se zamijene s drugim parom iz razreda i riješe njihov kviz.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i značajkama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršenja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz autističnog spektra, treba pripremiti vizualni prikaz rodnog lista koji će im omogućiti da uspješnije razumiju taj pojam i njegovo značenje. Tijekom razgovora o temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Isto tako, tijekom zajedničkog iznošenja ne ističite pogreške ako je učenik s teškoćama pogriješio, već svako sudjelovanje pohvalite i ohrabrite. Prilikom zapisivanja ideja o važnosti rodnog lista za učenika s intelektualnim teškoćama nužno je pružiti podršku postavljanjem potpitanja koja će mu olakšati donošenje zaključaka i odgovora. Nadalje, kod korištenja tableta treba se pobrinuti da su učeniku s oštećenjem vida prilagođene postavke poput svjetline zaslona, jačine kontrasta, veličine prikaza i sl. Učenicima s oštećenjem sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektroničkim putem.
S ciljem ponavljanja pojma prirodna promjena može se pripremiti interaktivan kviz u digitalnom alatu Kahoot! na razini cijelog razreda. Isto tako, jedna od mogućnosti ponavljanja stope prirodne promjene za učenika s intelektualnim teškoćama, s poremećajem iz autističnog spektra i učenika sa specifičnim teškoćama učenja (primjerice, diskalkulijom), može biti nastavni listić (uručak) s formulom i označenim (boldanim) elementima u zadatku s riječima koje trebaju uvrstiti u formulu i tako uspješno riješiti zadatak. Poželjno je da učitelj napravi ogledni primjer računanja prirodne promjene na razini cijelog razreda.
Učenicima s teškoćama možda će biti potrebna podrška oko unosa podatka u tablicu alata Excel. Stoga je bitno osigurati dovoljnu razinu podrške kroz podršku asistenta u nastavi, vršnjačku podršku ili podršku učitelja.
Prije rada u digitalnim alatima Mentimeter i Excel provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe učenika.
Podijelite učenike u nekoliko skupina te im zadajte neka u alatu Sutori izrade anketu/upitnik s idejama kako smanjiti negativnu stopu prirodne promjene.
Za motivaciju povedite s učenicima razgovor o migracijama iz Hrvatske. Pitajte ih imaju li koga u obitelji ili susjedstvu da se iselio iz Hrvatske i kamo su se članovi obitelji ili poznanici odselili. Raspitajte se u koje se države najviše iseljava iz Hrvatske, iz kojih država doseljenici stižu u našu zemlju i kako migracije utječu na broj stanovnika u Hrvatskoj.
Najavite učenicima da će učiti o iseljeničkim valovima. Podijelite ih u parove. Objasnite im da za svaki iseljenički val trebaju zapisati razdoblje, razlog iseljavanja i kamo su se stanovnici iseljavali s teritorija Hrvatske. Upute možete zapisati i na ploču (razdoblje iseljavanja, razlog iseljavanja, područje koje su naselili). Unaprijed izradite zid u alatu Padlet na koji će učenici unositi svoje zadatke. Pripremite im i potrebne tematske karte i stavite ih na zid. Svaki par će raditi na jednom tabletu te pomoću udžbenika u digitalnom alatu Padlet zapisati podatke za iseljeničke valove. Ako podataka u udžbeniku nema, neka učitelj pripremi iseljeničke valove u alatu Word i podijeli ih učenicima. Jedan član para zapisuje za prva dva iseljenička vala, zatim zamijene uloge te drugi član zapisuje u alatu Padlet za druga dva iseljenička vala, a prvi govori što se zapisuje. Uputite učenike da se pri izradi zadatka koriste i tematskim kartama. Po završetku zadatka parovi postavljaju radove na zid. Učitelj će prikazati jedan od radova na platnu/projektoru/pametnoj ploči i izabrati dva para da svoj rad predstave.
Za ponavljanje izradite kviz od sedam do deset pitanja u digitalnom alatu Wizer kako biste provjerili jesu li učenici usvojili ishode. Umetnite u kviz i tematske karte sa smjerovima naseljavanja kako bi učenici prepoznali smjerove i ciljeve iseljavanja.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i značajkama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Tijekom razgovora i pojašnjavanja, za učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnoga spektra upotrebljavajte usporeniji govor, jednostavniji rječnik i rečenične konstrukcije. Također, češće provjeravajte razumijevanje kratkim pitanjima, ponavljajte ključne riječi i pojmove te postavljajte dopunska pitanja kako biste im pomogli u zaključivanju. Nužna je jednostavna i precizna formulacija. Potrudite se usmeno izlaganje podržati vizualnim prikazom (fotografijama, simbolima, kratkim videozapisima i sl.). Za učenike s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za ispunjavanje zadataka i povećajte mogućnosti ponavljanja bitnih činjenica te povezivanje s iskustvima iz svakodnevnog života.
Prije početka rada u paru iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Prilikom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nikako pasivan promatrač. Isto tako, vodite brigu o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem iz autističnog spektra ne govori uime para (osim ako sam ne izrazi želju za time). Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir osobe s kojom želi biti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Senzibiliziraniji učenici, koji pružaju podršku učenicima s teškoćama u razredu, trebali bi se izmjenjivati u smislu vršnjačke podrške, kako se ne bi preopteretili. Par, u kojem je učenik s teškoćama, zahtijeva povećanu pozornost učitelja kako bi podržao i poboljšao vršnjačku potporu i usvajanje znanja.
Davajući upute za izradu zadatka budite konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pisanom obliku gdje ćete ih razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Dobro je i predvidjeti etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i poremećajem aktivnosti i pažnje. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, pružite mu verbalnu koja je sažeta i jasna. Na kraju davanja upute uvijek provjerite je li ju učenik razumio. Isto tako, bitno je odrediti dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na njegovu razinu funkcioniranja.
Za učenike s oštećenjima, tijekom rada na računalu potrebno je prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključiti i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst.
Prije rada u digitalnom alatu Padlet povjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njemu i je li primjeren za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.
Uputite učenike - zainteresirane za ovu temu - da potraže podatke o broju iseljenih Hrvata u odabranim državama Novoga svijeta ili Europe te da dobivene podatke predstave putem alata Meta-Chart. Podatke mogu potražiti u Središnjem državnom uredu za Hrvate izvan Republike Hrvatske.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.