Na početku aktivnosti povedite s djecom kratak razgovor o ljudskim pravima. Pitajte ih znaju li koja su temeljna ljudska prava, imaju li danas svi ljudi jednaka prava, tko se brine o tome da svi imamo jednaka prava, kako se zove međunarodna organizacija koja je prva donijela dokument o zaštiti ljudskih prava, te jesu li, u prošlosti, ljudi uvijek imali zajamčena prava kakva imaju i danas i sl.
Nakon razgovora upoznajte učenike s Općom deklaracijom o ljudskim pravima koju je 1948. godine prihvatila Opća skupština UN-a i njezinim najvažnijim odrednicama. S najvažnijim ljudskim pravima možete ih upoznati pomoću fotografija koje prikazuju pojedina ljudska prava ili uz audioprilog kao što je Opća deklaracija o pravima čovjeka.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u četiri do pet skupina tako da u posudu stavite jednak broj listića različitih boja (koliko skupina, toliko boja) te ih ponudite učenicima na izvlačenje. Svakoj skupini dajte naziv prema boji listića, a zatim, pomoću digitalnih uređaja kao što su tablet ili računalo, podijelite učenicima tekst Deklaracije o ljudskim pravima u razrednom kanalu u digitalnom alatu Teams. Uputite učenike da, unutar svoje skupine, prouče unaprijed dogovorene članke Deklaracije te da izdvoje osnovne teze ljudskih prava odabranih članaka. Zatim, neka u boji svoje grupe zabilježe odgovore u digitalnom alatu kao što je Lino ploča.
Na kraju aktivnosti učenici formiliraju pitanja, odnosno zadatke kojima će provjeriti svoje znanje o ljudskim pravima rješavajući kviz u digitalnom alatu Socrative.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu stoga se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim učenikovim potrebama i osobinama.
Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Tijekom razgovora o temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. U slučaju da je učenik s teškoćama odlučio dati odgovor na postavljeno pitanje, ne ističite pogreške, već svako sudjelovanje pohvalite i ohrabrite. Članke iz Deklaracije o pravima čovjeka možete vizualno, grafički i jezično prilagoditi učenicima s teškoćama. To bi bila podrška prilikom rada u grupi, ali i podrška za učenje kod kuće.
Ako se učenici upoznaju s ljudskim pravima koristeći se audioprilogom, preporučuje se onima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može prepričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem audiopriloga. Kao podrška gledanju audiopriloga mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Isto tako, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja na temelju kojih učenik sadržaj može prepričati, označiti određeni segment tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd.
Poslije usmenog izlaganja i razgovora o nastavnoj temi, za učenike s teškoćama potrebno je pripremiti pisani oblik onoga što je usmeno izloženo i to tako da su ključni pojmovi naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom ako je to moguće te jezično i grafički podržani. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Tijekom rada grupi potrebno je voditi računa o jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj grupi se želi pridružiti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Jedan od primjera kako učenici s teškoćama mogu sudjelovati jest taj da učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje ili poremećajem iz spektra autizma mogu zapisivati odgovore u ime svoje skupine.
Kako bi što bolje razumjeli članke Deklaracije o ljudskim pravima, za učenike s teškoćama bit će potrebno dodatno pojasniti značenje i važnost pojedinih članaka ili ih sažeti, pazeći da se sačuva smisao. Za vrijeme rješavanja kviza u alatu Socrative omogućite produljeno vrijeme prilikom izbora odgovora (ukoliko se kviz rješava samostalno).
Prije rada u digitalnim alatima Socrative, Lino i Teams provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenim alatima. Uvijek se možete osloniti na kratak i zoran prikaz korištenja ili pisane upute radi lakšeg snalaženja koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Neka učenici, koji žele znati više, istraže i dodatno se upoznaju s kršenjima temeljnih ljudskih prava u Hrvatskoj ili svijetu te o tome naprave infografiku u digitalnom alatu kao što je Piktochart te je predstave drugim učenicima u razredu.
Na početku aktivnosti motivirajte učenike za temu izradom kviza u digitalnom alatu LearningApps - Guess the word. U njemu će učenici trebati otkriti pojam Konvencija o pravima djeteta. Nakon što su otkrili pojam, pitajte ih kako se zove međunarodna organizacija koja se u Hrvatskoj i svijetu bavi zaštitom prava djece? Kad ste dobili njihove odgovore, upoznajte ih s osnovnim djelovanjem UNICEF-a u Hrvatskoj te im prikažite animirani film o pravima djeteta kao što je UNICEF Prava djece. Po završetku animiranog filma recite učenicima neka navedu prava koje svako dijete ima, neovisno o mjestu i okolini u kojoj živi. Razgovarajte s njima o tome znaju li za još neka prava djece koja nisu spomenuta u animiranom filmu.
Nakon toga, podijelite učenike u parove. Zadajte im da na internetu, pomoću digitalnog uređaja poput tableta ili računala, istraže i prouče materijale kao što je Brošura o glavnim odredbama Konvencije o pravima djeteta. Na temelju saznanja koja su pronašli u Brošuri neka, prema unaprijed dogovorenim uputama, izrade kviz u kojem će navesti glavne odredbe Konvencije o pravima djeteta u obliku točnih i netočnih tvrdnji. Kviz mogu izraditi uz pomoć digitalnog alata Wordwall te ga podijeliti s ostalim učenicima u razrednom kanalu digitalnog alata Teams te, na taj način, provjeriti svoje znanje o pravima djece.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu stoga se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim učenikovim potrebama i osobinama.
Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom rješavanja kviza učenicima s teškoćama vida i učenicima s intelektualnim teškoćama podršku u sudjelovanju u aktivnosti može pružiti učenik koji je sklon suradnji i pružanju pomoći. Za učenike s oštećenjem vida bit će potrebno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst.
Kako bi se učenici s teškoćama što bolje upoznali s temom i upamtili nove informacije, možda će biti potrebno pogledati video UNICEF Prava djece više puta. Isto tako, spomenuti video pauzirajte na dijelovima za koje smatrate da je potrebno dodatno objašnjenje radi boljeg razumijevanja. Nakon završetka animiranog filma UNICEF Prava djece učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, učeniku s intelektualnim teškoćama i učeniku s oštećenjem sluha potrebno je dati sažetak najvažnijih dječjih prava.
Prije početka rada u paru iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Prilikom rada u paru vodite računa o jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir osobe s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Učeniku s oštećenjem sluha potrebno je osigurati pisani materijal usmeno izloženog kao i upute za izradu zadatka u paru.
Kako bi učenik s teškoćama bio aktivan sudionik u radu s kolegom učenikom, unaprijed dogovorite prikupljanje podataka određene vrste (npr. odredite zakone koje treba proučiti). Za učenika s poremećajem iz spektra autizma, učenika sa specifičnim teškoćama učenja te učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, dajte upute za izvedbu zadatka koje će ih voditi korak po korak i, na taj ih način, usmjeravati prema konačnom proizvodu. Nadalje, prilikom izrade kviza, učenik s teškoćama može biti aktivan upisujući pitanja koja će mu diktirati prijatelj iz klupe ili, pak, čitajući što treba upisati kolega učenik s kojim je u paru (ovisno koja od tih dviju aktivnosti mu bolje ide).
Prije rada u digitalnim alatima Worldwall, LearningApps - Guess the world i Teams provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zoran prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Neka učenici, koji žele znati više, prouče stranice Youtube@UNICEFHrvatska te saznaju o problemima s kojima se susreću druga djeca u svijetu i u Hrvatskoj. Neka o svojim saznanjima snime video pomoću digitalnog alata Kizoa te ga prikažu u razredu ili objave na stranici škole.
Na početku aktivnosti povedite s učenicima razgovor o tome jesu li se susreli s kršenjem nečijih (ljudskih) prava te znaju li kome se, u tom slučaju, trebaju obratiti za pomoć? Poznaju li neke institucije za zaštitu ljudskih prava i sl.
Na ploču zapišite institucije za zaštitu ljudskih prava o kojima ste razgovarali s učenicima (npr. Ustavni sud Republike Hrvatske, Pravobraniteljica za djecu, Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Ženska mreža Hrvatske, Hrabri telefon itd.)
Podijelite učenike u skupine prema broju institucija koje ste naveli i svakoj skupini zadajte da prouči unaprijed dogovorene informacije o instituciji koja joj je dodijeljena. Neka svaka skupina osmisli jednu hipotetsku situaciju u kojoj su nekome prekršena prava. Nakon toga, neka učenici osmisle savjete i rješenja za tu situaciju koristeći se informacijama koje su pronašli na internetu pomoću digitalnog uređaja. Neka u digitalnom alatu Piktochart izrade infografiku o svojoj instituciji i rješenju problema koje su osmislili. Svoju infografiku mogu podijeliti u razrednom kanalu digitalnog alata Teams kako bi od drugih učenika čuli prijedloge za rješenje problema. Neka predstave uređene infografike drugim učenicima ili ih isprintane izlože u predvorju škole u povodu Međunarodnog dana ljudskih prava.
Na kraju aktivnosti neka učenici provjere svoje znanje o poznavanju institucija za zaštitu ljudskih prava igrajući igru pogodi, tko sam u digitalnom alatu Genially.
Pokrenite sastanak u digitalnom alatu Teams sustava Office 365 te pričekajte učenike da se priključe. Na početku aktivnosti razgovarajte s njima o tome jesu li se susreli s kršenjem nečijih (ljudskih) prava te znaju li kome se, u tom slučaju, trebaju obratiti za pomoć? Poznaju li neke institucije za zaštitu ljudskih prava i sl.
U čavrljanju poziva zapišite institucije za zaštitu ljudskih prava o kojima ste razgovarali s učenicima (npr. Ustavni sud Republike Hrvatske, Pravobraniteljica za djecu, Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, Ženska mreža Hrvatske, Hrabri telefon itd.)
Zatim podijelite učenike u grupe prema broju institucija koje ste naveli i svakoj grupi zadajte da se pridruži izdvojenim sobama (breakout rooms) koje ste kreirali i u kojima će nastaviti grupni rad. Zadajte im da prouče unaprijed dogovorene informacije o instituciji koja im je dodijeljena. Neka svaka grupa osmisli jednu hipotetsku situaciju u kojoj su nekome prekršena prava. Nakon toga, neka učenici osmisle savjete i rješenja za tu situaciju koristeći se informacijama koje će pronaći na internetu. Nakon toga, neka u digitalnom alatu Piktochart izrade infografiku o svojoj instituciji i rješenju problema koje su osmislili. Neka svoju infografiku podijele u čavrljanju ispod videopoziva u alatu Teams. Zatim ih ponovno pozovite u zajednički videopoziv u kojem će svaka grupa predstaviti svoju infografiku. Nakon nje povedite razgovor u kojem će učenici jedni od drugih čuti komentare i prijedloge za rješenje svojih problema. Svoje infografike učenici mogu objaviti na stranici škole u povodu Međunarodnog dana ljudskih prava.
Na kraju aktivnosti u čavrljanju podijelite s učenicima igru pogodi, tko sam u kojoj će provjeriti svoje znanje o poznavanju institucija za zaštitu ljudskih prava. Igru možete izraditi u digitalnom alatu Genially.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim učenikovim potrebama i osobinama.
Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom razgovora o kršenju ljudskih prava potrudite se potaknuti učenike s teškoćama u razvoju. Primjerice, ako u razredu imate učenika s motoričkim teškoćama i koristi se invalidskim kolicima, možete ga pitati je li nekada doživio da mu je uskraćeno pravo na slobodno kretanje (zbog fizičkih prepreka i nepostojanja rampi za invalidska kolica). Također, ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha koji se koristi znakovnim jezikom, možete ga pitati je li mu nekad bilo uskraćeno pravo na informaciju. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite nastavni listić s glavnim pojmovima i definicijama te nabrojite nekolicinu institucija za zaštitu ljudskih prava u Hrvatskoj kako bi lakše pratili usmeno izlaganje.
Prilikom rada u grupi potrebno je voditi računa o jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik, a nikako pasivan promatrač. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj grupi se želi pridružiti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Kako bi učenik s teškoćama bio aktivan sudionik u skupini, tema hipotetske situacije kršenja prava može biti situacija samog učenika s teškoćama. On može podijeliti svoje iskustvo u skupini nakon čega skupina osmišljava savjete i rješenja za ispričanu situaciju.
Učeniku s oštećenjem vida potrebno je omogućiti podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije, ali i prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst. Pri izradi infografike u grupi učenik s teškoćama doprinosi s obzirom na svoje mogućnosti. Primjerice, učenik s intelektualnim teškoćama može biti zadužen za odabir slikovnih simbola i font teksta koji će se koristiti pri izradi.
Prije rada u digitalnim alatima Teams, Genially i Piktochart provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute u radu s alatima. Te upute trebaju biti grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, neka prouče postoje li u njihovom mjestu institucije ili udruge koje se bave zaštitom ljudskih prava. Neka saznaju kako se one zovu te kakve programe provode u njihovoj lokalnoj zajednici. Ako je moguće, neka posjete takve institucije te s njihovim predstavnicima provedu kratak intervju koji mogu predstaviti učenicima ili objaviti na društvenim mrežama škole. Intervju mogu snimiti i obraditi uz pomoć alata Audacity.
OHCHR | Universal Declaration of Human Rights - Hrvatski (Croatian)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.