Za ovu aktivnost učenici moraju imati računala ili tablete.
Podijelite učenike u pet grupa - onoliko koliko je klimatskih razreda. Članovi grupe pretražuju i proučavaju materijale o Koppenovoj klasifikaciji klima iz dostupne literature i putem interneta. U digitalnom alatu Padlet, u formatu Maps, odredite sekcije A, B, C, D, E prema oznakama klimatskih razreda.
Svaka grupa proučit će jedan klimatski razred, stoga svakoj grupi dodijelite jednu sekciju. Učenici trebaju navesti koji tipovi klime pripadaju dodijeljenom klimatskom razredu, odrediti njihovu lokaciju, unijeti fotografiju i podatke u obliku teksta. U tekstualnom dijelu trebaju objasniti obilježja biljnih zajednica karakterističnih za svaki tip klime određenog klimatskog razreda. Učenike uputite na vjerodostojne mrežne stranice i preuzimanje besplatnih fotografija. Po završetku zadatka predstavnik svake sekcije tumači grupni uradak.
Prokomentirajte učenički rad, upozorite na eventualne pogreške i zahtijevajte ispravke. Nakon dorade podijelite poveznicu s učenicima u razrednoj društvenoj mreži u alatu Teams. Onemogućite im daljnje uređivanje sadržaja.
Na kraju aktivnosti učenicima podijelite poveznicu na digitalni alat Wizer u kojem ste pripremili test kojim će učenici utvrditi naučeno. Formativno vrednujte rezultate testa.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu stoga se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim učenikovim potrebama i osobinama.
Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer mu kolege pružaju podršku dok obavlja zadane aktivnosti. Važno je voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s intelektualnim teškoćama ne treba izlagati cijelu prezentaciju, već može predstaviti samo određeni slajd i sl. Isto tako, kad učenik iznosi svoje mišljenje, treba ga potaknuti, ali ne i zahtijevati od njega da ga iznese. Pritom je naglasak na učenicima s jezično-glasovno-govornim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i specifičnim teškoćama učenja. Ako pokažu interes za javnim izlaganjem, ohrabrite ih. Inače, svoja zapažanja mogu iznijeti pisanim putem u bilježnici koju možete dobiti na uvid.
Prije rada na tabletu ili računalu provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u digitalnim alatima Wizer, Padlet i Teams. Uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz digitalnog alata ili pripremljenu pisano-vizualnu uputu o korištenju digitalnim alatom.
Za učenika sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje, kao i učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je izraditi plan zadatka u kojem će biti jasno definiran njegov cilj i zadatak u u grupi. Pritom ključni pojmovi u planu zadatka trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom, ako je to moguće, te jezično i grafički podržani. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako biste smanjili stres i frustraciju na neuspjeh. Jezično izražavanje prilagodite učeniku i češće provjeravajte razumije li upute za rad.
Učeniku oštećena vida omogućite podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada. Nemojte zaboraviti prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatke. Za potrebe nastave, nastavne uručke je potrebno pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektroničkim putem.
Na kraju sata, učenicima s teškoćama dajte pisani sažetak sadržaja obrađene teme s ključnim pojmovima i njihovim objašnjenjima potkrijepljenima slikovnim prikazima te jednostavnim i kratkim videima. Perceptivno prilagodite sredstva (npr. prekrivanjem nevažnih dijelova i detalja, povećavanjem, smanjivanjem itd.).
Učenicima, koji žele znati više, predložite da prouče fenomen dezertifikacije. Svoj rad neka predstave razredu u kolekciji Wakelet na sljedećem satu Geografije.
Predstavite učenicima uradak koji su izradili tijekom aktivnosti Koppenova klasifikacija klima. Potaknite ih da uoče razliku između klimatskog razreda i klimatskog tipa. Prozovite pet učenika. Promatrajući prikaz svaki će učenik objasniti po jedan klimatski razred.
Svaki učenik treba imati svoje računalo ili tablet. Nakon ponavljanja učenike podijelite u parove i zadajte im zadatak u kojem će trebati izraditi radni listić u digitalnom alatu Learning Apps. Jedan će učenik izraditi zadatak spajanja parova u kojem će povezati sliku biljne zajednice i tipa klime. Uputite ih na poslužitelje besplatnih fotografija. Drugi će učenik izraditi zadatak vrste Gdje se nalazi? U njemu će postaviti sliku tematske geografske karte klimatskih tipova na Zemlji. Zadatak treba oblikovati tako da se svakom označenom mjestu na zemljovidu doda pripadajući tip klime.
Nakon izrade zadataka učenici ih razmjenjuju i rješavaju. Potaknite ih na raspravu o kvaliteti rada i točnosti odgovora. Po želji, mogu razmijeniti zadatke s drugim parovima.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
U uvodnoj aktivnosti, u kojoj pet učenika objašnjava razliku između klimatskog tipa i razreda, nemojte prozvati učenika s teškoćama. Dok učenici objašnjavaju, sažmite ono što su rekli tako da vaš izričaj bude prilagođen učeniku s teškoćama.
Prilikom rada u paru, potrebno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik, odnosno da sudjeluje u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje (primjerice, da učenik s disgrafijom ne treba pisati, već se na tabletu može koristiti značajkom pretvaranja govora u tekst). Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir osobe s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Učeniku s poremećajem iz spektra autizma, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja te onom s poremećajem aktivnosti i pažnje dajte jasne upute za izvedbu zadatka koje će ih voditi korak po korak i, na taj način, usmjeravati prema konačnom proizvodu.
Za učenika s oštećenjem vida, tijekom rada na tabletu, valja prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže kao i upute za zadatak. Kako bi nastava bila pravodobno pripremljena, uručke je potrebno unaprijed dostaviti učeniku elektroničkim putem.
Bitno je, prije korištenja digitalnim alatom Learning Apps i poslužiteljem besplatnih fotografija, provjeriti ima li učenik potrebno predznanje za rad u navedenim alatima. Ako učenik zahtijeva određenu razinu podrške koristeći se aplikacijama, možete mu zorno prikazati kako ih upotrebljavati ili dati sažete i strukturirane upute o korištenju u vizualno-pisanom obliku.
Učenike, koji žele znati više, uputite na izradu kolekcije fotografija biljnog i životinjskog svijeta tipičnog za pojedini klimatski tip u kojoj će opisati pojedinu biljnu i životinjsku vrstu. Kolekciju mogu izraditi u digitalnom alatu Wakelet i predstaviti razredu.
Pripremite i projicirajte učenicima prikaz klimatskog dijagrama mjesta u kojem žive ili najbližeg većeg grada. Zatražite od njih da pažljivim promatranjem razmisle o osnovnim elementima grafičkog prikaza. Prozovite nekoliko učenika i zatražite da objasne koje sve podatke možemo iščitati iz klimatskog dijagrama.
U nastavku aktivnosti svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Podijelite ih u parove. Učenici će analizirati klimatska obilježja različitih klimatskih razreda. Prema Koppenovoj klasifikaciji klima pet je klimatskih razreda pa svakom paru dodijelite pet lokacija koje učenici mogu pronaći na interaktivnoj karti digitalnog alata Climate Charts. Jedan će učenik izraditi klimatske dijagrame za svaku dodijeljenu lokaciju i spremiti sliku na računalo u png formatu. Zajednički će ih analizirati tako da će, na osnovi klimatskog dijagrama, odrediti vrstu klime i klimatska obilježja koje prikazuje. Drugi učenik će potražiti fotografije te lokacije i tipične biljne i životinjske zajednice. U paru će izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint u koju će postaviti fotografije i klimatski dijagram s objašnjenjem uzročno-posljedične veze temperature i količine padalina uz biljnu i životinjsku zajednicu konkretnog prostora. Svoj će rad predstaviti u razredu i objaviti u - za to načinjenoj - mapi u razrednoj društvenoj mreži Yammer ili Teams.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Učenicima s teškoćama omogućite primjerak klimatskog dijagrama s jasno naglašenim ključnim elementima i jezično prilagođenim pojašnjenjima pojedinačnog elementa klimatskog dijagrama.
Prije početka rada u paru iznimno je važno sažeto i jednostavno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju. Prilikom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u svim aktivnostima s obzirom na svoje jake strane. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir osobe s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su planu nastave zajednički rad i suradnja. Par, u kojem je učenik s teškoćama, zahtijeva povećanu pozornost učitelja. Time učitelj pospješuje vršnjačku potporu i usvajanje znanja.
Zbog složenosti zadatka učenika s intelektualnim teškoćama smjestite u grupu od tri člana u kojoj će ga učenici podržati kako bi izvršio zadatak, a možete mu i smanjiti količinu obveza. Prije početka rada učenicima s teškoćama važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti razumiju li dane upute. Poželjno je zadati manji broj zadataka pa, nakon što ih riješi, u određenom vremenu dati i drugi niz zadataka. Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra, učenika sa specifičnim teškoćama učenja te učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite pismeno-vizualne upute za izvedbu zadatka koje će ih voditi korak po korak. Na taj ih način usmjeravate prema konačnom proizvodu. Osigurajte siguran prostor za moguće pogreške i dovoljno vremena za njihov ispravak.
Tijekom izlaganja radova svakoga para nemojte ustrajati na tomu da rad predstavlja učenika s teškoćama, osobito učenik s jezično-glasovno-govornim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra
Prije rada u digitalnim alatima Climate Charts, PowerPoint, Yammer ili Teams, provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Uvijek se možete osloniti na kratku demonstraciju korištenja ili pismene upute s ciljem lakšeg snalaženja koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe učenika s teškoćama.
Potaknite učenike - koji žele znati više - da istraže sustav satelita Copernicus i njegovu ulogu u prikupljaju podataka o Zemlji. Neka izrade infografiku u digitalnom alatu Piktochart. Svoje istraživanje učenici će predstaviti razredu.
Tomislav Šegota, Anita Filipčić, (2003.) Koppenova podjela klima i hrvatsko nazivlje , stručni članak, Geoadria, Zadar 2003.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.