Za ovu aktivnost svaki učenik mora imati računalo ili tablet. Aktivnost započnite prikazom fotografije polarnih područja kojom ćete potaknuti znatiželju i interes učenika.
Zamolite učenike da pažljivo promotre područje Arktika i Antarktike u digitalnom alatu Google Earth u pregledniku Chrome. Za ovu aktivnost nije potrebna aktivacija Google računa. Učenici trebaju uključiti opciju Crta rešetke kako bi dobili prikaz geografske mreže. Razvrstajte učenike u parove. Jedan učenik treba odrediti geografski smještaj Arktika i Antarktike tako da izradi zadatak u digitalnom alatu Learning Apps u rubrici Gdje je što?. U kartu treba upisati toplinske pojaseve, oceane, mora i kontinente koji okružuju taj prostor. Drugi učenik, u rubrici Grupni zadatak treba razvrstati pojmove u grupu Arktik odnosno Antarktika. Mogu se poslužiti udžbenikom kao izvorom informacija u kreiranju zadataka.
Nakon izrade zadataka učenici trebaju razmijeniti uratke i riješiti ih.
Za kraj aktivnosti, kako biste provjerili usvojenost ishoda, pripremite kviz u digitalnom alatu Kahoot!.
Učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu stoga se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika.
Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prije aktivnosti određivanja geografskog smještaja Arktika i Antartike napravite ogledni primjer na nekom drugom području. Isto tako, za učenike s teškoćama pripremite pisane upute podržane vizualnim prikazima koje će ih tijekom rješavanja usmjeravati korak po korak. Također, možete osigurati gotov predložak ispisanog područja koji im može poslužiti kao nit vodilja u radu. Omogućite produljeno vrijeme rada. Rad u paru pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer ima podršku kolege učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Pri davanju uputa i vođenih pitanja za izradu zadataka budite konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pisanom obliku gdje ćete ih razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja.
Na kraju sata učeniku s teškoćama treba dati sažetak poučavanog sadržaja u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje. Pritom pazite na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Pri izradi kviza obratite pažnju na konstrukciju samih pitanja (konkretna, jasna, bez negacija) koja trebaju pratiti slikovni prikazi. Također, omogućite opciju produljenja vremena za odgovore.
Prije rada u digitalnim alatima Kahoot!, Learning Apps i Google Earth provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Potaknite zainteresirane učenike da prouče povijest istraživanja Sjevernog i Južnog pola. Svoj rad mogu predstaviti pred razredom u prezentaciji PowerPoint.
Učenicima podijelite poveznice na temu Arktik i Antarktika. Na ovaj način iznijet ćete osnovne informacije o prostoru, vrstama klima, biljnim i životinjskim zajednicama te o obilježjima naseljenosti Arktika i Antarktike.
Na početku aktivnosti učenike ćete podijeliti u parove. U digitalnom alatu Coggle par će izraditi umnu mapu u kojoj će jedan učenik upisivati podatke za Arktik, drugi za Antarktiku. Nakon riješenog zadatka, podijelit će svoj uradak s drugim parom u razredu i međusobno vrednovati točnost podataka prema kriterijima koje ste im prethodno dali.
Nakon vršnjačkog vrednovanja prikažite umnu mapu na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu. Učenici provjeravaju točnost svog rada i ispravljaju eventualne pogreške.
Tada im pokažite poveznicu na test izrađen u digitalnom alatu Forms. Podsjetite ih da testu mogu pristupiti u razrednoj društvenoj mreži. Tada u postavkama testa omogućite pristup učenicima. Rezultate testa formativno vrednujte.
Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće samog učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
Sadržaj na poveznicama Arktik i Antarktika, za učenike s teškoćama treba biti prilagođen s obzirom na razinu funkcioniranja i potrebe učenika. Npr. za učenika s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra i specifičnim teškoćama učenja, tekst treba biti jezično i grafički oblikovan. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima, dok grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Naglasak na vizualnoj podršci (slike, video zapisi) koja će podržavati napisano.
Prilikom rada u paru iznimno je važno sažeto i jednostavno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju. Pri davanju uputa za izradu zadataka budite konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pismenom obliku gdje ćete ih razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Prilikom rada u paru vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik svih aktivnosti. Ukoliko se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par, u kojem je učenik s teškoćama, zahtijeva povećanu pozornost učitelja koji time podržava i pospješuje vršnjačku potporu i usvajanje znanja.
Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada na računalu prilagodite postavke na uređaju koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi omogućiti i uključiti i čitač ekrana. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektroničkim putem.
Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati listu s ključnim pojmovima/riječima koja će učenika usmjeravati na bitno tijekom prikupljanja podataka. Prije nego što počnu izrađivati umnu mapu, na oglednom primjeru podsjetite učenike kakvog je ona oblika i sadržaja. Nakon objašnjenja dajte im predložak te iste umne mape kako bi im bila vodilja u radu. Isto tako, pri izradi umne mape potrebno je dati pitanja koja će im pomoći pri pronalaženju i sažimanju ključnih podataka.
Kreirajući test, ovisno o sposobnostima učenika, možete osmisliti zadatke obilježavanja, povezivanja, nadopunjavanja, dvočlanog ili višečlanog izbora.
Prije rada u digitalnim alatima Coggle i Google Forms provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, mogu istražiti fenomen polarne svjetlosti. Uputite ih na mrežne stranice na kojima mogu pronaći zanimljive i relevantne podatke Hrvatska enciklopedija i/ili National Geographic. Svakako ih potaknite i na samostalno pretraživanje mreže i njima dostupne literature. Svoje istraživanje mogu predstaviti razredu u digitalnoj kolekciji alata Wakelet .
Potaknite vođenu raspravu među učenicima pitajući ih što misle, kojim se djelatnostima tradicionalno bavi stanovništvo Arktika? Inicirajte promišljanje o utjecaju globalnog zatopljenja na život na Arktiku. Pitajte učenike imaju li promjene klime na Arktiku i Antarktici bilo kakve veze s uvjetima života u našem prostoru? Potaknite ih da argumentiraju odgovore. Nakon kratke rasprave prikažite učenicima gotov materijal digitalnog udžbenika o polarnim područjima.
Svi učenici moraju imati na raspolaganju računalo ili tablet. Podijelite ih u parove. U digitalnom alatu PowerPoint ostvarit će suradnju učeći izradom prezentacije o polarnom prostoru. U njoj će jedan učenik objasniti pojavne oblike leda dok će drugi objasniti prilagodbu živog svijeta na život u polarnim krajevima. Potaknite svaki par na samostalnu pretragu interneta i istraživanje teksta u udžbeniku. Prozovite nekoliko parova da predstave svoj rad pred razredom. Poveznice na izrađene prezentacije mogu se postaviti na razrednu društvenu mrežu.
Kako biste provjerili usvojenost ishoda, pripremite radni listić u digitalnom alatu Wizer. Rezultat radnog listića možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće samog učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
Tijekom uvodnog razgovora o temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Za učenike s teškoćama, u podučavanju sadržaja, potrebno je koristiti se vizualnim prikazom. Pripremite slikovne prikaze Arktika i Antartike, djelatnosti na tom području, biljnih i životinjskih zajednica, ali i utjecaja globalnog zatopljenja. Kad rasprava završi, podijelite nastavne uručke podržane slikovnim prikazima s ključnim pojmovima i objašnjenjima, jezično i grafički prilagođene s obzirom na teškoću i potrebe učenika s teškoćama.
Pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, učeniku s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra i učeniku s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, koristite se jednostavnim, njemu razumljivim jezikom, izbjegavajte komplicirane izraze, a apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama. Također, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte ona negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga. Ono što je usmeno izloženo, popratite i slikovnim prikazima.
Prilikom rada u paru osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama odredite dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koji će se prikupljati za izradu prezentacije. Prilikom pretraživanja internetskih izvora ili udžbenika omogućite listu s ključnim riječima/pojmovima koja će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka.
Prije rada u digitalnom alatu PowerPoint provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njemu. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenicima, koji žele znati više, predložite da prouče uzroke stradanja Titanica. Učenici mogu samostalno istraživati internet, prikupljati podatke i izraditi plakat u digitalnom alatu Canva. Svoj rad mogu predstaviti razredu.
"Arktik" u Hrvatska enciklopedija (on-line): Leksikografski zavod "Miroslav Krleža"
" Antarktika" u Hrvatska enciklopedija (on-line): leksikografski zavod "Miroslav Krleža"
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.