Započnite aktivnost prikazom fotografija životinja tipičnih za prostor Australije na pametnoj ploči ili projekcijskome platnu. Javne i besplatne fotografije možete pruzeti sa stranice Pixabay. Nasumičnim prozivanjem učenika provjerite znaju li koje su to životinje i o kojem je kontinentu riječ. Potaknite ih da se prisjete razlike između pojmova geografski smještaj i geografski položaj. Neka objasne razliku između tih dvaju pojmova na primjeru po slobodnom izboru.
Zadajte im zadatak u kojem učenik samostalno treba odrediti geografski smještaj Australije. Svaki učenik na raspolaganju treba imati računalo ili tablet. U radnom listiću, koji ste pripremili u digitalnom alatu Learning App, izradite dvije vježbe. U prvoj, dopunjavanjem rečenica, učenici trebaju upisati nazive toplinskih pojaseva i geografskih polutki unutar kojih se smjestila Australija. U ovoj aktivnosti učenici se koriste alatom Google Earth u pregledniku Chrome. Za izradu projekta i složenijih aktivnosti potrebna je prijava u Google račun. U ovoj aktivnosti to neće biti potrebno. Svrha ovog alata je predočiti kontinent, njegov smještaj i položaj. Otvaranjem aplikacije Google Earth prikazat će se cijeli planet Zemlja. Pomicanjem miša po ekranu učenici samostalno pronalaze Australiju.
Geografski smještaj određuje se pomoću geografske mreže. Tu će mrežu na prikazanoj karti učenici dobiti klikom na lijevu stranu ekrana, na predzadnju ikonu koja označava stil karte. Nakon što otvorite dio Stil karte, potrebno je omogućiti Uključi crte rešetke. Tada će se prikazati paralele i meridijani odnosno geografska širina i dužina. Na osnovi tih podataka učenik će u interaktivni radni listić upisati geografski smještaj Australije.
Učenicima zadajte zadatak da u radni listić, u vježbu Gdje se nalazi?, samostalno upisuju pojmove kojima je određen geografski položaj Australije.
Kao posljednju aktivnost učenicima zadajte zadatak u kojem će, koristeći se aplikacijom Learning Apps, samostalno izraditi kviz od najmanje sedam zadataka u predlošku Gdje se nalazi?. Na geografskoj karti trebaju odrediti točke koje označavaju geografski položaj Australije. Recite im da se mogu koristiti školskim atlasom. Učenici, koji sjede zajedno u klupi, razmijenit će svoje uratke i riješiti kviz.
Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
U uvodnome dijelu razgovora nemojte ustrajati na tome da učenici s teškoćama govore pred razredom, osim ako to sami ne žele. Postavljajući pitanja potaknite ih i ohrabrite da iznesu svoje pretpostavke. Pritom, posebno učenicima s poremećajima jezično-glasovno-govorne komunikacije, učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan od odgovora točan. Za te učenike nije poželjno upotrebljavati iznenadna i otvorena pitanja poput „reci mi sve što znaš o“, dvosmislene poruke ili igre riječima. Ponovite, preoblikujte ili skratite rečenicu ako vas učenik nije razumio. Nakon rasprave o temi, za učenika s teškoćama pripremite odgovore na pitanja postavljana tijekom rasprave u obliku koji pospješuje njegovo učenje.
Samostalno određivanje geografskog smještaja za učenika s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i specifičnim teškoćama učenja može predstavljati izazov. Stoga se preporučuje, na razini cijelog razreda, napraviti ogledni primjer određivanja geografskog smještaja neke zemlje. Isto tako, za svaki pojedinačni zadatak tijekom nastave, osigurajte pisane upute praćene slikovnim prikazom koje će ih voditi i usmjeravati tijekom izvršavanja zadatka.
Nastavne listiće potrebno je osmisliti jasnim i kratkim uputama, jednostavnim i kraćim rečenicama uvećanog fonta i pojačanog tiska, ovisno o teškoći. Također, ovisno o vrsti teškoće učenika, slike će biti potrebno povećati, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi bilo perceptivnog ometanja. Istim bojama možete označiti samo određene dijelove koje je potrebno povezati na slikovnim prikazima ili možete naznačiti mjesta na koja je potrebno upisati određene nazive. Ovisno o razini funkcioniranja učenika možete osmisliti zadatke obilježavanja, povezivanja, nadopunjavanja, alternacije, dvočlanog ili višečlanog izbora. Kod prilagodbe teksta vrlo je važno voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju konkretnom učeniku jer nijedan učenik nije jednak drugome, čak i ako ima istu vrstu oštećenja ili poremećaja.
Nužno je provjeriti ima li učenik potrebno predznanje za rad u digitalnim alatima Learning App i Google Earth. Ako ste u mogućnosti, unaprijed upoznajte učenike sa sadržajem odabranih poveznica alata. Svakako je uputno zorno prikazati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici u njima snalaze.
U radnom listiću digitalnog alata LearningApps izradite dodatnu rubriku "Za učenike koji žele znati više". Detaljnijim proučavanjem geografske karte zainteresirani učenici mogu pronaći krajnje točke Australije i upisati ih u radni listić.
U ovoj aktivnosti podijelite učenike u grupe po tri člana. Svakoj grupi dodijelite zadatke: jedan učenik neka proučava reljef, drugi klime, a treći vode i živi svijet Australije. Učenici će prikupiti podatke korištenjem stručne literature i udžbenika ili primjerenih i relevantnih mrežnih stranica koje ste im preporučili. Svaki učenik mora imati na raspolaganju računalo ili tablet.
Prikupljene podatke učenici će analizirati suradničkim radom, odabrati najvažnije pojmove i predstaviti ih u digitalnom alatu Padlet u kojem ste prikaz podijelili u sekcije prema broju grupa. Svaki učenik unosi prikupljene podatke vezane uz područje proučavanja koje mu je dodijeljeno. Ne zaboravite omogućiti opciju prikaza imena učenika. Po završetku zadatka zajednički prokomentirajte odgovore i omogućite u aplikaciji razredno glasanje za najbolji uradak na razini grupe. Izdvojite dvije skupine koje će kontrolirati rad ostalih grupa. Jedna će grupa izraditi kviz od sedam pitanja u digitalnom alatu Wordwall . Kviz će podijeliti u razrednoj društvenoj mreži te će ga svaki učenik samostalno riješiti. Posljednjoj skupini dodijelite zadatak vrednovanja ostalih skupina na temelju brzine, suradnje i glasnoće rada.
Poveznicu na rad postavite u razrednu društvenu mrežu.
Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
Prilikom rada u grupi potrebno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik. Vodite brigu o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima s obzirom na njihove jake strane i razinu funkcioniranja. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, neka samostalno odabere kojoj grupi se želi pridružiti. Na početku sata najavite mu da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Prije rada u skupini svi učenici s teškoćama moraju dobiti jasnu uputu za rješavanje zadatka uz provjeru razumijevanja rečenog.
Učeniku s poremećajem iz spektra autizma, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje te učeniku s oštećenjem sluha, potrebno je dati upute za izvedbu zadatka koje će ih voditi korak po korak i, na taj ih način, usmjeravati prema završetku zadatka. Najbolje bi bilo dati upute u pisanom obliku koje su jezično i grafički prilagođene, a koje će im olakšati i pretragu te prikupljanje podataka na mrežnim stranicama jer će sadržavati ključne riječi ili pojmove bitne za temu koju istražuju. Sjetite se produljiti vrijeme rješavanja izrade zadatka.
Na kraju sata podijelite nastavni uručak u kojem će biti sažetak sadržaja s naglaskom na ključne pojmove i objašnjenja. U izradi uručka koristite se bojama kako biste naglasili bitno.
Provjerite ima li učenik potrebno predznanje o radu u digitalnim alatima Padlet i Worldwall. Za svaki slučaj, osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Potaknite zainteresirane učenike na daljnje istraživanje pustinja Australije. Svoj rad učenici mogu prikazati u kolekciji u digitalnom alatu Wakelet i predstaviti razredu na sljedećem satu.
U ovoj aktivnosti učenici će proučavati rasprostranjenost klimatskih tipova i pripadajućih biljnih zajednica u Australiji.
Podijelite učenike za rad u paru prema mjestu sjedenja. Svaki učenik mora na raspolaganju imati računalo ili tablet.
Zadajte zadatak u kojem svaki par učenika treba izraditi umnu mapu klimatsko-vegetacijskih područja Australije u digitalnom alatu Coggle. Podatke će prikupiti koristeći se interaktivnom geografskom kartom u digitalnom alatu Climate Charts. Odabrat će mjesto po izboru za svaki od sedam tipova klime, izraditi klimatski dijagram te navesti biljne i životinjske zajednice karakteristične za taj tip klime. Svaku biljnu zajednicu trebaju prikazati fotografijom. Javne i besplatne fotografije mogu preuzeti sa stranice Pixabay. Potaknite kritičko promišljanje i zaključivanje - na osnovi prikupljenih podataka učenici zajednički trebaju opisati klimatska obilježja Australije. Svoj zaključak za svaki tip klime trebaju navesti u umnoj mapi.
Gotovu umnu mapu razmjenjuju s drugim parom te vrednuju rad vršnjaka pomoću provjerne liste koju je učitelj prethodno pripremio.
Učenici svoje radove postavljaju u razrednu društvenu mrežu u mapu koju ste izradili u tu svrhu.
Kod prilagodbe važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
Prilikom rada u paru iznimno je važno sažeto i jednostavno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju. Tijekom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u svim aktivnostima oslanjajući se na njegove jake strane. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, neka samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par, u kojem je učenik s teškoćama, zahtijeva povećanu pozornost učitelja koji će tako pospješiti vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Smatrate li da je učeniku s intelektualnim teškoćama potrebna dodatna podrška, možete ga priključiti grupi od troje učenika u kojoj će mu kolege učenici pomagati, a zahtjevnost zadatka bit će u skladu s njegovom razinom funkcioniranja. Imajte na umu u grupu smjestiti učenike koji su skloni pomoći i senzibilizirani su za suradnju. Nemojte zaboraviti na učenike koji pružaju podršku kolegama učenicima s teškoćama. Pobrinite se da se izmjenjuju u pružanju pomoći kako ih ne biste preopteretili.
Upute za zadatak neka budu u pisanom obliku koje će usmjeravati učenika s teškoćama kako ga riješiti. U uputama odredite dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati u svrhu izrade. Prilikom pretrage omogućite listu s ključnim riječima/pojmovima koje će mu omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka.
Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje, kao i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je dati plan rješavanja zadataka (što treba činiti, korak po korak) zbog zahtjevnosti zadataka. Pritom u uputama i koracima zadatka ključni pojmovi trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom (ako je to moguće) te jezično i grafički podržani. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, kako biste usmjerili pažnju na bitno, u uputama naznačite koje podatke treba prikupiti. Omogućite dovoljno vremena za izradu kako biste smanjili stres i frustraciju zbog mogućeg neuspjeha.
Pri korištenju digitalnih alata Coggle i Climate Charts te izradi umne mape, važno je provjeriti ima li učenik potrebno predznanje u tim domenama. Poželjno je učeniku s teškoćama sažeto i jednostavno zorno prikazati način korištenja digitalnim alatom i ogledni primjer umne mape. Kako biste uštedjeli na vremenu, učeniku s teškoćama na prethodnom satu možete reći da prije dolaska na sat, kod kuće, istraži spomenuti digitalni alat ili način izrade umne mape.
Usmjerite učenike, koji žele znati više, na istraživanje endemskih vrsta Australije. Pritom povežite njihov nastanak s geografskim položajem kontinenta i njegovom geološkom prošlošću. Svoje spoznaje mogu predstaviti razredu izradom plakata u digitalnom alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.