U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmovima: rodnost (natalitet), smrtnost (mortalitet) i prirodna promjena. Nakon razgovora učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte im da pročitaju tekst u udžbeniku o sastavnicama prirodnog kretanja stanovništva te da u bilježnicu zapišu kako se određuju stope rodnosti i smrtnosti (nataliteta i mortaliteta) te stopa prirodne promjene. Nasumičnim odabirom odredite nekoliko učenika koji će formule zapisati na školsku ploču.
Zatim parove uputite da na mrežnim stranicama pronađu posljednje dostupno demografsko izvješće Državnog zavoda za statistiku, npr. „Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske u 2021.” Zadajte im da promotre sadržaj izvješća i u bilježnicu izdvoje broj živorođene djece i broj umrlih osoba za recentnu godinu. Neka izračunaju prirodnu promjenu te stope rodnosti i smrtnosti (nataliteta i mortaliteta) prema izdvojenim podatcima. Prozovite učenike koji će pročitati rezultate ostalim učenicima u razredu.
U nastavku parove uputite da u izvješću pronađu dostupne podatke o rodnosti i smrtnosti za posljednjih deset godina (npr. 2012. – 2021.) te s pomoću njih izračunaju stope rodnosti i smrtnosti. Zadajte im da, služeći se rezultatima, izrade linijski dijagram kretanja stopa rodnosti i smrtnosti u Republici Hrvatskoj za deset godina. Dijagram mogu izraditi u alatu za izradu digitalnog sadržaja MS Excel unutar Microsoft 365 te ga premjestiti u alat za prezentiranje MS PowerPoint. Unaprijed pripremite upute za izradu linijskog dijagrama te ih podijelite učenicima prije početka rada putem društvene mreže MS Teams. U uputama navedite sastavnice dijagrama (naslov, kategorije, skupovi, izvor...). Ako ćete radove sumativno ili formativno vrednovati, navedite kriterije i bodovnu ljestvicu za vrednovanje.
Nakon što parovi završe s izradom, sadržaj dijele s nastavnikom putem društvene mreže MS Teams, a nastavnik nasumice bira jedan par te projicira njegov dijagram. Prozvani par će usmenim izlaganjem opisati kretanje stopa rodnosti i smrtnosti u Hrvatskoj za promatrano razdoblje služeći se dijagramom, odnosno prezentacijom.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti računalom ili tabletom. Ako s time imaju teškoća, neka preuzmu ulogu u timu koja će odgovarati njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja tekst prilagodite (povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Za učenike s oštećenjem vida tekst možete prilagoditi s kontrastnom pozadinom i uvećanim fontom ili ga pripremiti u obliku auditivnog zapisa.
Važno je osigurati razumijevanje zadatka. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti alatom PowerPoint. Upute prilagodite mogućnostima učenika s teškoćama i specifičnim teškoćama učenja. Zadatak podijelite na korake i priložite ih učenicima na papiru A4. Pri prozivanju uzmite u obzir da javno izlaganje nekim učenicima zbog jezično-govorno-glasovnih teškoća ili izražene anksioznosti stvara nelagodu pa na tome nemojte inzistirati.
Učenike uputite na UN-ove statističke podatke o natalitetu i mortalitetu država svijeta. Zadajte im da odaberu po jednu državu sa svakog kontinenta i na osnovi podataka izrade linijski dijagram u alatu MS PowerPoint u Microsoft 365. Neka u dijagram uvrste i podatke za Hrvatsku. Dijagram će upotrijebiti kao predložak za usmeno izlaganje ostalim učenicima u razredu tijekom kojeg će usporediti Hrvatsku s odabranim državama te objasniti sličnosti i razlike u demografskim obilježjima.
Na početku aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite znanje o sastavnicama prirodnog kretanja stanovništva. Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenike uputite na posljednje dostupno demografsko izvješće Državnog zavoda za statistiku, npr. „Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske u 2021.” Usmjerite ih na tablični prikaz u izvješću koji sadržava podatke prirodnog kretanja stanovništva po hrvatskim županijama i općinama. Neka pronađu i u bilježnicu izdvoje vrijednosti rodnosti i smrtnosti (nataliteta i mortaliteta) za grad ili općinu u kojoj žive ili u kojoj pohađaju školu. Zadajte im da izračunaju stopu rodnosti i smrtnosti (nataliteta i mortaliteta) za odabrano područje služeći se znanjem ili formulom koju mogu pronaći u udžbeniku. Podatke o broju stanovnika mogu pronaći u Popisu stanovništva 2021.
Nakon što odrede relativne vrijednosti, uputite ih da pronađu vrijednosti za najmanje dva grada unutar županije. Kada i za odabrane gradove izračunaju vrijednosti, uputite ih da u digitalnom alatu MS Excel u Microsoft 365 izrade trakasti dijagram o prirodnom kretanju stanovništva županije u kojoj žive. Izrađeni dijagram pretvorit će u MS PowerPoint te napraviti prezentaciju. Uz dijagram, prezentacija mora sadržavati kliznicu s izvješćem u kojem će iznijeti uzroke i procese koji utječu na takvu demografsku sliku.
Nakon što završe s radom, nasumice odaberite jedan par koji će ostalim učenicima usmeno izložiti uradak, a ostali će parovi radove podijeliti s nastavnikom putem društvene mreže MS Teams u svrhu formativnog vrednovanja za učenje.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti računalom ili tabletom. Ako s time imaju teškoća, neka preuzmu ulogu u timu koja će odgovarati njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja nove pojmove i njihove definicije možete izdvojiti na papir A4 u prilagođenom obliku (uvećan font, prored i razmak između slova). Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite s učenikom koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Zadatak postavite jasno. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja upute možete dati i na papiru A4 kako bi se u svakom trenutku mogli prisjetiti sljedećeg koraka. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte da su postavke stranica koje pretražuju prilagođene njihovim potrebama. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti alatom PowerPoint i ostalim digitalnim alatima. Pri prozivanju uzmite u obzir da javno izlaganje nekim učenicima zbog jezično-govorno-glasovnih teškoća ili izražene anksioznosti stvara nelagodu pa na tome nemojte inzistirati.
Učenici će s pomoću udžbenika istražiti što su vitalni indeks i indeks vitaliteta te kako se određuju. Na osnovi spoznaja izradit će prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Microsoft 365 te snimiti glasovno objašnjenje s pomoću alata Screencast - O -Matic. Uradak će pohraniti u razrednu mapu kako bi bila dostupna ostalim učenicima.
Učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite parove da s pomoću udžbenika u bilježnicu napišu što je infantilni mortalitet. Neka prepišu formulu za određivanje stope infantilnog mortaliteta i navedu sastavnice. Nasumice odaberite učenika koji će je napisati na školskoj ploči. Raspravite s učenicima o tome koji čimbenici utječu na infantilni mortalitet pojedinog prostora u svijetu te ih izdvojite na ploči.
U nastavku aktivnosti parove uputite na posljednje dostupno demografsko izvješće Državnog zavoda za statistiku, npr. „Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske u 2021.” Zadajte im da pronađu podatke o broju živorođene djece i umrle dojenčadi u Hrvatskoj, županiji, gradu ili općini u kojoj žive te ih zapišu. Služeći se tim podatcima, izračunat će stope infantilnog mortaliteta za navedene administrativne jedinice.
Prozovite učenike koji će ostalima pročitati dobivene vrijednosti. Nakon toga zadajte učenicima da u bilježnicu napišu pojam fertilitet služeći se udžbenikom. Neka zapišu formulu za računanje opće stope fertiliteta te im objasnite kako se određuje opća stopa fertiliteta i koliko ona iznosi u Hrvatskoj, a koliko iznosi optimalna vrijednost TFR-a.
Zatim parovima zadajte da s pomoću bilježnice i udžbenika izrade korjeniti grafički organizator u alatu za izradu digitalnog sadržaja Coggle. Njime će učenici prikazati sastavnice prirodnog kretanja stanovništva (natalitet, mortalitet, fertilitet, infantilni mortalitet) te navesti kako se označavaju i određuju njihove apsolutne i relativne vrijednosti. Također, mogu navesti izračunane vrijednosti za Hrvatsku i naselje u kojem žive te ukratko opisati demografska obilježja pojedinih prostora u svijetu prema obilježjima sastavnica prirodnog kretanja stanovništva (npr. stopa mortaliteta u razvijenim državama je manja nego u nerazvijenim državama zbog boljih društvenih i gospodarskih uvjeta i sl.).
Nakon što parovi obave zadatak, radove će pohraniti u vlastitu mapu unutar neke od društvenih mreža kao što su Yammer ili Teams. Izrađenim se sadržajima učenici mogu koristiti za ponavljanje. Na kraju aktivnosti učenicima zadajte da riješe zadatke za ponavljanje u udžbeniku te provjerite odgovore.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti računalom ili tabletom. Ako s time imaju teškoća, neka preuzmu ulogu u timu koja će odgovarati njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učenicima s oštećenjem vida dopustite da pojam infantilnog mortaliteta pretraže putem mrežnih stranica ili im dajte prilagođenu stranicu udžbenika. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja nove pojmove možete izdvojiti na papir A4 u prilagođenom obliku (uvećan font, prored i razmak između slova). Čimbenike koje izdvojite na ploči učenicima s oštećenjem vida i specifičnim teškoćama učenja možete poslati i digitalno. Provjerite mogu li učenici s teškoćama samostalno izdvojiti podatke s dane mrežne stranice. Učenicima s oštećenjem vida možete pomoći postaviti postavke prilagodbe mrežne stranice prema njihovim potrebama.
Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite s učenikom koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Coggle. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja izdvojite pojmove koje moraju objasniti. Učenicima s teškoćama učenja dopustite da sadržaj oblikuju na način koji će im poslije osigurati uspješno učenje.
Učenicima zadajte da na mrežnim poveznicama istraže kako se određuje opća stopa fertiliteta. Na osnovi dostupnih izvora izradit će prezentaciju u alatu MS PowerPoint u Microsoft 365 te snimiti glasovnu uputu putem alata Screencast - O - Matic i podijeliti ostalim učenicima u razredu služeći se društvenom mrežom Yammer ili MS Teams.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.