Predmet
Geografija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Opće kretanje stanovništva

Naziv predmeta
Geografija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • natalitet
  • mortalitet
  • prirodna promjena
  • imigracija
  • emigracija
  • migracijska bilanca

Kada sve zbrojimo i oduzmemo

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovarajte s učenicima i ponovite sastavnice prirodnog i prostornog kretanja stanovništva. Zatim ih uputite da s pomoću udžbenika samostalno u bilježnice zapišu sastavnice općeg kretanja stanovništva i izvedu formulu za računanje apsolutne i relativne vrijednosti. Prozovite dva učenika koji će ih pročitati ili zapisati na školsku ploču.

Poslije učenike podijelite u osam skupina u kojima je jednak broj članova. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Skupine će obrađivati po jednu podvrstu općeg kretanja stanovništva s obzirom na pozitivno ili negativno migracijsko stanje. Zadajte im da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva izrade plakat kojim će prikazati obilježja podvrste koju obrađuju. Pritom ih uputite da plakat mora sadržavati tekstualni i grafički sadržaj. Kao izvor informacija može im poslužiti školski udžbenik, a grafičke prikaze mogu fotografirati mobilnim uređajem i urediti u alatu MS Paint unutar sustav Office 365 ili ih pronaći na mrežnim stranicama. Također, uputite ih da pronađu primjere država i uvrste ih u plakat. Podatke za pojedine primjere mogu pronaći u sklopu dodatnih digitalnih sadržaja e-Sfera, u kojima se, za navedenu nastavnu jedinicu, nalazi tablični prikaz podataka o prirodnoj promjeni i migracijskom stanju pojedinih država svijeta. Pritom učenici moraju, služeći se podatcima, izračunati vrijednosti stope općeg kretanja te one države koje pripadaju podvrsti koju obrađuju uvrstiti kao primjere i prepoznati uzroke demografskih obilježja. Upozorite učenike na navođenje izvora tijekom obrade prikupljenih podataka s navedene digitalne platforme.

Nakon što svaka skupina završi s radom, slijedi usmeno izlaganje tijekom kojeg ostale skupine vrednuju plakat prema pripremljenim kriterijima za vršnjačko vrednovanje (npr. dizajn, sastavnice – naslov, tekst, grafički prilozi, primjeri država, izvor i sl.). Nakon izlaganja, skupine dijele uradak nastavniku putem društvene mreže Yammer ili MS Teams u razrednu mapu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite upotrebu prilagođenog tableta ili računala ako ne mogu samostalno pisati u bilježnici. Provjerite jesu li učenici s teškoćama i specifičnim teškoćama uspješno prepisali nove formule.

Važno je da svi razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Ako se učenici zbog motoričkih ili drugih teškoća ne mogu koristiti digitalnim alatom, važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Pri prozivanju uzmite u obzir da javan nastup nekim učenicima zbog jezično-govorno-glasovnih teškoća ili izražene anksioznosti stvara nelagodu, zato na tome ne morate inzistirati.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da na mrežnim stranicama istraže kako se povodi popis stanovništva u Hrvatskoj. Neka usporede postupak popisa 2011. i 2021. i na osnovi spoznaja izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint unutar paketa Office 365. Sadržaj će usmeno izložiti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kada sve zbrojimo i oduzmemo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje oblike općeg kretanja stanovništva.
  • Učenik određuje oblik općeg kretanja stanovništva na osnovi tablica i grafičkih prikaza.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kakva je demografska slika moje županije?

Na početku aktivnosti provjerite znanje učenika. Neka navedu sastavnice općeg kretanja stanovništva te objasne razliku između prostora s emigracijskim i imigracijskim obilježjima. Neka razmisle ima li prostor u kojem žive ili pohađaju školu emigracijska ili imigracijska obilježja te kako se određuje kojem obliku pripada pojedini prostor.

Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Parove uputite na nedavna demografska izvješća Državnog zavoda za statistiku o prirodnom i prostornom kretanju stanovništva Hrvatske. Primjerice, „Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske u 2021.” i „Migracije stanovništva Republike Hrvatske u 2021.” Neka pronađu podatke o prirodnoj promjeni i migracijskom stanju za županiju u kojoj žive za posljednjih pet godina (npr. 2017. – 2021.). Na osnovi tih vrijednosti trebaju odrediti ima li taj prostor imigracijska ili emigracijska obilježja. Zadajte im da rasprave o uzrocima takve demografske slike, a zatim potaknite raspravu u cijelom razredu.

Nakon što u razgovoru s učenicima odredite uzroke, zadajte im da izrade prezentaciju u MS PowerPointu u paketu Office 365. Prezentacija treba sadržavati vrijednosti općeg kretanja stanovništva u obliku izrađenoga linijskog dijagrama za odabrano petogodišnje razdoblje. Uputite učenike da dijagram treba sadržavati tri krivulje: jednu za opće kretanje, drugu za migracijsko stanje i treću za prirodnu promjenu. Brojčane vrijednosti raspodijelit će u skupove, a promatrane godine u kategorije. Također, prezentacija treba sadržavati uzroke takvog općeg kretanja za odabranu županiju.

Nakon izrade parovi će radove podijeliti nastavniku putem društvene mreže MS Teams. Nastavnik će nasumičnim odabirom izabrati jedan par koji će ostalim učenicima usmenim izlaganjem predstaviti obilježja analizirane županije služeći se dijagramom.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti računalom ili tabletom. Ako s time imaju teškoća, neka preuzmu ulogu u timu koja će odgovarati njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite s učenikom koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Zadatak postavite jasno. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja upute možete dati i na papiru A4, u prilagođenom obliku (povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova) kako bi se u svakom trenutku mogli prisjetiti idućeg koraka. Učenicima s oštećenjem vida možete pomoći postaviti postavke prilagodbe mrežne stranice prema njihovim potrebama.

Provjeriti mogu li se učenici s teškoćama služiti alatom PowerPoint i znaju li priložiti svoje prezentacije na odabranu platformu.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da preuzmu slijepu kartu Hrvatske s obrisima županija koju mogu preuzeti na mrežnoj stranici d-Maps. Služeći se dostupnim izvješćima na mrežnim poveznicama, izradit će tematsku kartu općeg kretanja stanovništva Hrvatske u svim županijama. Svaku će županiju označiti pripadajućom emigracijskom ili imigracijskom podvrstom. Karte mogu urediti u alatu MS Paint u paketu Office 365 te ih pohraniti u vlastitu mapu na društvenoj mreži Yammer ili Teams te se njima koristiti za učenje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kakva je demografska slika moje županije?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira opće kretanje stanovništva na lokalnoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Demografski trendovi u Europi

Prije početka aktivnosti provjerite znanje učenika o oblicima općeg kretanja stanovništva. Neka navedu vrste i nazive imigracijskih i emigracijskih podvrsta. Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Unaprijed pripremite podatke o pojedinim europskim državama s imigracijskim i emigracijskim obilježjima koje možete podijeliti učenicima u obliku tablice u tiskanom obliku. Tablica bi trebala sadržavati podatke o prirodnoj promjeni i migracijskom stanju odabranih država. Neka za svaku državu odrede kojoj vrsti i podvrsti općeg kretanja stanovništva pripada. Podatcima će se koristiti za izradu tematske karte. Zadajte im da preuzmu slijepu kartu Europe s mrežne stranice d-Maps. Služeći se zadanim predloškom, izradit će tematsku kartu tako da države različitih oblika označiti bojama. Tematske karte mogu izraditi i uređivati u alatu MS Paint u sklopu paketa Office 365.

Nakon što izrade tematsku kartu, uputite ih da izrade dokument u alatu MS Word u sklopu paketa Office 365. U dokumentu će napisati izvješće u kojem će navesti uzroke imigracijskih ili emigracijskih obilježja pojedine države te umetnuti tematsku kartu. Također, neka dobivene usporede podatke s Hrvatskom. Dokument će podijeliti nastavniku putem društvene mreže MS Teams. Nastavnik nasumično bira jedan par koji će usmeno izložiti izvješće.

U završnom dijelu aktivnosti podijelite učenicima kviz za ponavljanje koji možete izraditi u alatu MS Forms u sklopu paketa Office 365.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Tablice u tiskanom obliku prilagodite tako da ih mogu pročitati i razumjeti učenici sa specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem vida. Tablice učenicima s teškoćama možete poslati i u digitalnom obliku. Važno je da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama može se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenik s oštećenjem vida može pretraživati podatke potrebne za izradu karte, dok će njegov partner izrađivati kartu. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da, služeći se mrežnim stranicama, odrede opće kretanje stanovništva po jedne države s ostalih kontinenata u svijetu. Neka odrede kojoj podvrsti općeg kretanja pripadaju te izvješće napišu u dokumentu MS Word u sklopu paketa Office 365. U izvješću trebaju navesti podatke o prirodnoj promjeni, migracijskom stanju i općem kretanju te istaknuti uzroke koji su utjecali na demografska obilježja pojedine države. Izvješće će predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Demografski trendovi u Europi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje demografska obilježja Hrvatske s ostalim europskim državama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.