Predmet
Geografija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tokio, Zagreb ili Komiža - sličnosti i razlike

Naziv predmeta
Geografija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • antički gradovi
  • urbani sustav RH
  • kriteriji za dodjeljivanje statusa grada
  • grad
  • suvremeni grad

Urbanizacija Hrvatske u antičko vrijeme

U uvodnom dijelu aktivnosti, u razgovoru s učenicima, provjerite njihovo znanje o pojmovima i procesima: neolitska revolucija, gradovi u civilizacijama prvih pisama, litoralizacija. Metodom razgovora s učenicima povežite prostorni raspored antičkih gradova s razmještajem gradova u suvremenom razdoblju. Neka navedu primjere hrvatskih gradova koji su neprestano naseljeni još od antičkih vremena te prozovite nekoliko učenika koji će ih pokazati na geografskoj karti Hrvatske.

Nakon uvodnog dijela sata učenike podijelite u parove. Svaki par koristit će se računalom ili tabletom. Podijelite parovima slijepu kartu Hrvatske koju možete preuzeti s mrežne stranice d-maps.com. Zadajte im da na osnovi teksta u udžbeniku označe i upišu nazive antičkih gradova na obali i unutrašnjosti te izrade legendu. Kada završe s radom uputite ih da mobilnim uređajima fotografiraju izrađenu kartu.

U nastavku parovima zadajte da, služeći se tekstom u udžbeniku, u bilježnicu napišu obilježja antičkih gradova (prostorna struktura, infrastruktura, funkcije gradova i sl.). S pomoću bilježaka izradit će prezentaciju u alatu MS PowerPoint u Office 365. Prije početka rada odredite najmanje pet sastavnica prezentacije (npr. navedena obilježja, priložena tematska karta koju su učenici prije izradili i fotografirali mobilnim uređajima, slikovni prilozi, navedeni izvor i skraćena poveznica na kviz na kraju prezentacije). Fotografije mogu pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com, a kviz mogu izraditi u obliku Google Forms obrasca te u prezentaciju uvrstiti skraćenu poveznicu.

Nakon što svi parovi izrade prezentacije, uputite ih na podjelu sadržaja putem društvene mreže Teams. Nastavnik bira jedan par koji će ostalim učenicima u razredu izložiti prezentaciju, a za provjeru ishoda iskoristite kviz koji su prije izradili. Kviz mogu riješiti služeći se mobilnim uređajima ili računalima u učionici.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Glavne ideje dobivene u razgovoru u uvodnoj aktivnosti zapišite na ploču kako bi svi učenici mogli sudjelovati i obratiti pozornost na glavne pojmove. Pri raspodjeli učenika u parove pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite u par s učenikom koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Aktivnost pronalaska antičkih gradova s pomoću slijepe karte može biti izazovna učenicima oštećena vida. Možete je prilagoditi tako da učeniku omogućite tiskani opis svakoga grada (njegov položaj, opis prostora) u prilagođenom obliku (kontrast, uvećani tisak, prored i razmak). Opise također možete priložiti u digitalnom obliku usklađenom s čitačem teksta. Tekst iz udžbenika možete priložiti u prilagođenom obliku za učenike s teškoćama u učenju, a učenicima s oštećenjem vida poslužit će tekst u digitalnom obliku. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom PowerPoint. Učeniku s oštećenjem vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je provjeriti znaju li se učenici s teškoćama koristiti društvenim platformama na koje se prilažu prezentacije i, prema potrebi, u tome im pomoći.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da na mrežnim stranicama pronađu fotografiju jednoga hrvatskoga grada s antičkom jezgrom (prema mogućnosti fotografiranu iz zraka) te u alatu MS Paint unutar sustava Office 365 urede fotografiju na način da označe i imenuju glavne sastavnice u prostornoj strukturi antičkih gradova (npr. ulice, glavni trg, infrastrukturu i građevine). Sadržaj dijele s ostalim učenicima putem društvene mreže MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Urbanizacija Hrvatske u antičko vrijeme

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira obilježja antičkih naselja na području Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako grad postaje grad?

U uvodnom dijelu aktivnosti učenicima podijelite skraćenu poveznicu na interaktivni sadržaj izrađen u alatu Wordwall. Sadržaju mogu pristupiti mobilnim uređajima. Pripremite igru za provjeru predznanja tako da uvrstite nekoliko obilježja urbanih i ruralnih naselja koje će učenici razvrstati u dva stupca (selo ‒ grad). Obilježja se mogu odnositi na veličinu naselja, sektore djelatnosti, određene procese, infrastrukturu, funkcije itd.

Nakon što provjerite razlikuju li učenici ruralna i urbana naselja, podijelite ih u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte im da, služeći se tekstom u udžbeniku, u bilježnicu napišu definiciju grada, navedu broj gradova u Hrvatskoj, izdvoje kriterije za određivanje gradskih naselja u Hrvatskoj te odrede obilježja gradskih naselja. Osim udžbenika, uputite ih na čitanje članka 5. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi. Zakon mogu pronaći na mrežnim stranicama ili im možete projicirati pročišćeni tekst s važnim člankom. Neka na temelju spoznaja razlikuju pojam upravnoga grada i gradskog naselja s geografskoga gledišta.

Nakon što završe s radom provjerite odgovore i dopunite ih. Zatim im zadajte da izrade umnu mapu u alatu MindMeister koristeći se odgovorima iz prethodnog dijela aktivnosti. Kada je izrade, pohranit će je u mapu na društvenoj mreži MS Teams te se njome koristiti pri ponavljanju.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li učenici s teškoćama samostalno pristupiti alatu WordWall. U suprotnom, učenik aktivnost može raditi u paru. Pri raspodjeli učenika u parove pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite u par s učenikom koji će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Važno je da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se mrežne stranice, kojima se učenici koriste, prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. U suprotnom, učeniku s oštećenjem vida možete priložiti tiskani tekst u prilagođenom obliku (kontrast, uvećan tekst) ili tekst oblikovati u digitalnom obliku usklađenom s čitačem teksta. Provjerite mogu li se učenici služiti alatom MindMeister. Dopustite da učenik s teškoćama organizira nove informacije na način koji će mu omogućiti da uspješno usvaja sadržaje.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da na mrežnim stranicama pronađu kriterije za određivanje gradskih naselja u drugim europskim državama. Spoznaje neka sjedine kreirajući infografiku u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva. Radove će podijeliti ostalim učenicima putem društvene mreže MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako grad postaje grad?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste naselja u Hrvatskoj i svijetu.
  • Učenik navodi kriterije za određivanje gradskih naselja u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Obilježja urbanog sustava Republike Hrvatske

U uvodnom dijelu aktivnosti provjerite znanje učenika o poznavanju pojmova: urbanizacija, deagrarizacija, deruralizacija, ruralni egzodus, metropolitanizacija. Podijelite im skraćenu poveznicu na interaktivnu igru izrađenu u alatu Wordwall. Zadatak možete oblikovati povezivanjem naziva i opisa, a učenici će ga riješiti služeći se mobilnim uređajima.

Nakon što provjerite odgovore, učenike podijelite u parove. Neka svaki par ima računalo ili tablet. Parovima podijelite poveznicu na nedavne rezultate popisa stanovništva Hrvatske (npr. Popis 2021.). Usmjerite ih da preuzmu dokument s podatcima o najmnogoljudnijim gradovima u Hrvatskoj te neka u bilježnicu napišu vodećih deset gradova prema broju stanovnika i zapišu njihov broj. Zatim im zadajte da na osnovi podataka izrade raspršeni dijagram kojim će prikazati veličine gradova Hrvatske prema broju stanovnika te izraditi tumač (legendu). Dijagram mogu izraditi u sustavu Office 365 koristeći se alatom MS Excel koji dijagram prenosi u prezentaciju MS PowerPoint. Prije početka rada učenicima objasnite pravilo reda veličine gradova i kako se određuje indeks urbane primarnosti. Zadajte im da uz izrađeni dijagram, izračunaju indeks te na osnovi dijagrama opišu hijerarhiju hrvatskih gradova i objasne red veličine hrvatskih gradova. Neka odrede je li urbani sustav Hrvatske hijerarhijski pravilan ili nepravilan. Također, neka analiziraju asimetričnost mreže hrvatskih gradova služeći se geografskom kartom iz udžbenika te otkriju povijesne razloge koji su na nju utjecali. Zadatke će obaviti izradom prezentacije u navedenom alatu.

Nakon završetka rada uputite ih da sadržaj podijele putem društvene mreže MS Teams. Nasumično izaberite jedan par koji će ostalim učenicima u razredu predstaviti obilježja urbane mreže i sustava Republike Hrvatske. Kada par izloži rad, raspravite o pozitivnim i negativnim stranama urbanog sustava Hrvatske.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama samostalno služiti alatom Wordwall. U suprotnom, učenik aktivnost može raditi u paru.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Nove pojmove učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju možete priložiti na papiru A4 u prilagođenom obliku kako biste osigurali uspješno učenje i razumijevanje. Učenicima s oštećenjem vida podatke možete oblikovati u digitalnom obliku usklađenom s čitačem teksta.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima MS Excel i PowerPoint. Važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da na mrežnim poveznicama pronađu podatke o broju stanovnika pet najmnogoljudnijih gradova europskih država prema vlastitom izboru, izračunaju indeks urbane primarnosti, izrade dijagram reda veličine gradova te ih usporede s Hrvatskom. Sadržaj će izraditi u obliku prezentacije u MS PowerPoint u Office 365 te sličnosti i razlike izložiti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Obilježja urbanog sustava Republike Hrvatske

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi obilježja urbanog sustava Hrvatske.
  • Učenik analizira urbanu mrežu Hrvatske služeći se geografskom kartom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.