Učenike nasumice podijelite u šest skupina u kojima je podjednak broj članova. Svakoj skupini dodijelite školski tablet. Posebno ih uputite da odaberu kontinente (svaka skupina po jedan, osim Antarktike) te šest država na kontinentima, s naglaskom na države različitog stupnja razvoja. U skupinama će, služeći se poveznicom, istražiti emisije stakleničkih plinova i promjene prosječne temperature zraka od 1961. do 2021. godine za odabrane države na kontinentima, prema prije danim uputama nastavnika. Dobivene će rezultate usporediti te zatim poredati s pomoću tableta u digitalnom alatu Microsoft Word iz paketa Office 365 na način da će države sortirati u tablicu te ih svrstati od onih s najvećim izmjerenim vrijednostima prema najmanje izmjerenim vrijednostima emisija stakleničkih plinova. Zatim će za promatrane države, koristeći se istom poveznicom, potražiti podatke o promjeni prosječne temperature zraka te ih usporediti i poredati na isti način. Učenici neka, analizirajući podatke, zaključe postoje li ikakve promjene. Neka u skupinama rasprave o odgovornosti svakog pojedinca za promjene te kako su ljudi međusobno povezani upravo u takvim situacijama – kako pojedinačni utjecaj, primjerice, Europljana, utječe na Afrikanca i sl.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se postavke mrežne stranice prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Uratke iz prethodne aktivnosti grupe učenika dodaju na zajedničku Padlet ploču. Nakon toga zajedno raspravljaju o utjecaju emisije stakleničkih plinova na promjene prosječne temperature zraka te na klimatske promjene prouzročene tim utjecajem u promatranim državama. Zatim učenici izdvajaju kontinente i promatrane države za koje su zamijetili najveći i najmanji doprinos učinku staklenika. Učenici te države poredaju prema tome koliko koja pridonosi učinku staklenika. Također, međusobno komentiraju na koji način navedene države s visokim vrijednostima pridonose tom fenomenu (je li riječ o industriji, prometu...). Svaka skupina odabire jednu državu za koju će izraditi plakat u digitalnom alatu Canva. Na plakatu će prikazati doprinos te države učinku staklenika tako što će navesti prosječnu temperaturu zraka i njezinu promjenu, vrijednosti izmjerene emisije stakleničkih plinova te razlog (industrija, promet ili neka druga gospodarska aktivnost), koristeći se infografikama i odgovarajućim slikovnim prilozima. Učenici slike mogu preuzeti s besplatnog alata za preuzimanje slika Pixabay.
Učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatima Padlet i Canva. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio računalom.
Uputite učenike da s pomoću izvora prouče kratki grafički prikaz odstupanja temperature zraka u svijetu od 1880. do 2019. godine, u petogodišnjim razdobljima. Neka svoja zapažanja o odstupanjima postave na zajedničku Padlet ploču. Nakon toga potaknite raspravu s učenicima u kojoj će iznijeti svoje mišljenje o tome zašto nastaju odstupanja pri promatranju pojava i procesa te neka to povežu sa znanjima koja su usvojili na nastavi fizike i kemije.
Učenici podijeljeni u prethodne skupine, koristeći se rezultatima dobivenima u aktivnosti 2, u digitalnom alatu ArcGIS Online izrađuju geografsku kartu promatranih država koja će prikazivati indeks promjene prosječne temperature zraka. Za te su države prije pronašli podatke o promjeni prosječne temperature zraka i emisijama stakleničkih plinova. Prije nego što počnu izrađivati geografsku kartu, kratko s učenicima ponovite što ona treba sadržavati. Zatim im objasnite kako da dobivene rezultate unesu i s pomoću njih izrade novi sloj kojim će se koristiti pri izradi geografske karte u digitalnom alatu ArcGIS Maps. Također im kratko objasnite na koji će način taj sloj uvrstiti na kartografsku podlogu kako bi izradili geografsku kartu.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom ArcGIS Maps. Važno je osigurati da razumiju zadatak. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju upute zadatka i sve dijelove koje geografska karta treba sadržavati priložite i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio računalom. Učenik oštećena vida može aktivnost raditi u paru s partnerom koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada na karti.
Uputite učenike da odaberu primjer države koja je među najugroženijim državama zbog globalnog zatopljenja. Neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Microsoft Office 365 kojom će opisati obilježja i prijetnje na teritoriju te države. Prezentaciju mogu podijeliti ostatku razreda putem društvene mreže Yammer ili MS Teams.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.