Predmet
Geografija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bolesna Zemlja

Naziv predmeta
Geografija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi

Tko je najviše pod staklenikom?

Učenike nasumice podijelite u šest skupina u kojima je podjednak broj članova. Svakoj skupini dodijelite školski tablet. Posebno ih uputite da odaberu kontinente (svaka skupina po jedan, osim Antarktike) te šest država na kontinentima, s naglaskom na države različitog stupnja razvoja. U skupinama će, služeći se poveznicom, istražiti emisije stakleničkih plinova i promjene prosječne temperature zraka od 1961. do 2021. godine za odabrane države na kontinentima, prema prije danim uputama nastavnika. Dobivene će rezultate usporediti te zatim poredati s pomoću tableta u digitalnom alatu Microsoft Word iz paketa Office 365 na način da će države sortirati u tablicu te ih svrstati od onih s najvećim izmjerenim vrijednostima prema najmanje izmjerenim vrijednostima emisija stakleničkih plinova. Zatim će za promatrane države, koristeći se istom poveznicom, potražiti podatke o promjeni prosječne temperature zraka te ih usporediti i poredati na isti način. Učenici neka, analizirajući podatke, zaključe postoje li ikakve promjene. Neka u skupinama rasprave o odgovornosti svakog pojedinca za promjene te kako su ljudi međusobno povezani upravo u takvim situacijama – kako pojedinačni utjecaj, primjerice, Europljana, utječe na Afrikanca i sl.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se postavke mrežne stranice prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da, služeći se izvorom, prouče kratki grafički prikaz promjene leda u moru na Antarktici te grafički prikaz promjene leda u moru na Arktiku na izvoru. Svoja zapažanja i zaključke mogu ujediniti u digitalnom alatu Canva te postaviti na razrednu Padlet ploču.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko je najviše pod staklenikom?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i temperaturi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Male i velike promjene

Uratke iz prethodne aktivnosti grupe učenika dodaju na zajedničku Padlet ploču. Nakon toga zajedno raspravljaju o utjecaju emisije stakleničkih plinova na promjene prosječne temperature zraka te na klimatske promjene prouzročene tim utjecajem u promatranim državama. Zatim učenici izdvajaju kontinente i promatrane države za koje su zamijetili najveći i najmanji doprinos učinku staklenika. Učenici te države poredaju prema tome koliko koja pridonosi učinku staklenika. Također, međusobno komentiraju na koji način navedene države s visokim vrijednostima pridonose tom fenomenu (je li riječ o industriji, prometu...). Svaka skupina odabire jednu državu za koju će izraditi plakat u digitalnom alatu Canva. Na plakatu će prikazati doprinos te države učinku staklenika tako što će navesti prosječnu temperaturu zraka i njezinu promjenu, vrijednosti izmjerene emisije stakleničkih plinova te razlog (industrija, promet ili neka druga gospodarska aktivnost), koristeći se infografikama i odgovarajućim slikovnim prilozima. Učenici slike mogu preuzeti s besplatnog alata za preuzimanje slika Pixabay.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatima Padlet i Canva. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio računalom.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da s pomoću izvora prouče kratki grafički prikaz odstupanja temperature zraka u svijetu od 1880. do 2019. godine, u petogodišnjim razdobljima. Neka svoja zapažanja o odstupanjima postave na zajedničku Padlet ploču. Nakon toga potaknite raspravu s učenicima u kojoj će iznijeti svoje mišljenje o tome zašto nastaju odstupanja pri promatranju pojava i procesa te neka to povežu sa znanjima koja su usvojili na nastavi fizike i kemije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Male i velike promjene

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava razliku u emisiji stakleničkih plinova za pojedine države.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tko je kriv?

Učenici podijeljeni u prethodne skupine, koristeći se rezultatima dobivenima u aktivnosti 2, u digitalnom alatu ArcGIS Online izrađuju geografsku kartu promatranih država koja će prikazivati indeks promjene prosječne temperature zraka. Za te su države prije pronašli podatke o promjeni prosječne temperature zraka i emisijama stakleničkih plinova. Prije nego što počnu izrađivati geografsku kartu, kratko s učenicima ponovite što ona treba sadržavati. Zatim im objasnite kako da dobivene rezultate unesu i s pomoću njih izrade novi sloj kojim će se koristiti pri izradi geografske karte u digitalnom alatu ArcGIS Maps. Također im kratko objasnite na koji će način taj sloj uvrstiti na kartografsku podlogu kako bi izradili geografsku kartu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom ArcGIS Maps. Važno je osigurati da razumiju zadatak. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju upute zadatka i sve dijelove koje geografska karta treba sadržavati priložite i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio računalom. Učenik oštećena vida može aktivnost raditi u paru s partnerom koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada na karti.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da odaberu primjer države koja je među najugroženijim državama zbog globalnog zatopljenja. Neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Microsoft Office 365 kojom će opisati obilježja i prijetnje na teritoriju te države. Prezentaciju mogu podijeliti ostatku razreda putem društvene mreže Yammer ili MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko je kriv?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira klimatske promjene te potkrijepljeno dokazima objašnjava čovjekov utjecaj na globalno zatopljenje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.