Predmet
Geografija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Šarena kulturna slagalica

Naziv predmeta
Geografija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kulturna regija
  • multikulturalizam
  • kulturna baština

Kamo pripadam?

Učenici će aktivnost početi proučavanjem materijala koji su pripremili kod kuće. U tu svrhu otvorite kanal Geografije u alatu Teams te s njima podijelite materijale o pojmovima kulturna regija, formalna kulturna regija, funkcionalna kulturna regija, vernakularna kulturna regija i aspiracijska kulturna regija. U pripremi materijala koristite se udžbenikom, kartom Kulturnih regija svijeta na kojoj učenici mogu uočiti da su regije izdvojene prema kriteriju zajedničkih kulturnih značajki, člancima kao što su Kulturna regija, Razumijevanje kulturnih regija, koje ćete sažeti i pripremiti na hrvatskom jeziku. Također, možete im podijeliti videozapis Vrste kulturnih regija uz uputu kako uključiti titlove (uključite ih odabirom opcije Titlovi nakon čega u Postavkama možete odabirom opcije Titlovi odabrati Automatski prijevod i opciju Hrvatski).

U razredu komentirajte s učenicima što su od pročitanog zapamtili, što im možda nije bilo jasno, a što mogu povezati s gradivom koje su učili u prijašnjim razredima. Razgovarajte s njima i o kulturnim regijama u svijetu te hoće li i koliko globalizacijski procesi mijenjati kulturne regije.

Nakon toga podijelite učenike u skupine. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Neka u skupinama izdvoje osnovne značajke svake regije i navedu primjere regija kojima pripada mjesto u kojem žive. Neka komentiraju i koliko im je važna pripadnost svakom tipu regije te u kojim situacijama u svakidašnjem životu im pripadnost pojedinim vrstama regije može biti važna.

Značajke regija i primjere koje su odabrali predstavljaju umnom mapom izrađenom u digitalnom alatu Popplet. Učenici će umne mape podijeliti u alatu Teams i predstaviti ostatku razreda. Zajedno komentirajte umne mape te potaknite učenike da predstavniku skupine postave pitanje ako im nešto nije bilo jasno u izlaganju.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Tijekom pripreme materijala pobrinite se da je razumljiv svim učenicima. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama samostalno služiti alatom Teams. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju tekst oblikujte u prilagođenu obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika, pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama učenja ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služili tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Popplet. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti pojam Balkan, o kakvoj je vrsti regije riječ te pripada li Hrvatska regiji koja se često u literaturi naziva Zapadni Balkan. Pri istraživanju mogu se poslužiti tekstovima kao što je Hrvatska kao Zapadni Balkan, mrežnim stranicama Europskog parlamenta i natuknicom enciklopedija.hr. Zaključke mogu predstaviti razredu umnom mapom izrađenom u alatu Conceptboard.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kamo pripadam?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste kulturnih regija (formalna, funkcionalna, vernakularna i aspiracijska).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Multi-kulti

Kao uvod u aktivnost s učenicima komentirajte pojam multikulturalizam. Pitajte ih što za njih znači ta riječ i primjećuju li u svojemu okružju utjecaj nekih novih kultura (npr. indijski restoran, kineska trgovina i slično). Također ih pitajte smatraju li da su globalizacija i multikulturalnost povezani te nastaju li sve većim povezivanjem svijeta i novi kulturni utjecaji u državama koje se uključuju u globalizacijski proces.

Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina treba imati tablet ili računalo kojim će se koristiti u istraživanju. Učenici u skupinama istražuju pojmove multikulturalizam i kulturni pluralizam te primjere multikulturalizma u svijetu koristeći se pouzdanim mrežnim stranicama, npr. enciklopedija.hr, znanstvenim i stručnim radovima objavljenima na mrežnim stranicama fakulteta, npr. Multikulturalizam, interkulturalizam interkulturalni dijalog, Multikulturalizam u Europi i slično. Mogu pronaći primjere multikulturalizma u nekoj europskoj državi ili u SAD-u, Kanadi i Australiji. Uz multikulturalizam neka istraže i pojmove asimilacija i melting pot.

Zatim potaknite učenike da se u skupini prisjete kulturnih utjecaja na Hrvatsku u prošlosti te promisle jesu li se zadržali do danas. Neka razmisle postoji li u njihovu okružju zajednica nacionalne manjine koja radi na očuvanju svoje kulture. Potaknite ih da u skupini istraže zastupljenost nacionalnih manjina u svojem okružju i u Hrvatskoj. Primjerice, koje su to manjine, koliko ih ima, imaju li mogućnost pohađati nastavu na materinskom jeziku, imaju li svoja kulturno-umjetnička društva, čitaonice i klubove, održavaju li kakve manifestacije… Usmjerite ih na stranicu Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina.

Neka u skupini komentiraju položaj nacionalnih manjina u Hrvatskoj, kako nacionalne manjine mogu očuvati svoju kulturu, zašto im je to važno omogućiti i koliko je Hrvatska, prema njihovu mišljenju, multikulturalna država. Za kraj aktivnosti trebaju izraditi prezentaciju o multikulturalnosti u Hrvatskoj u alatu PowerPoint te je predstaviti u razredu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Provjerite mogu li se postavke mrežnih stranica prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Također, učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti alatom PowerPoint. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže multikulturalnost u Vojvodini te kulturnu djelatnost Hrvata u Vojvodini, npr. HKPD Matija Gubec. Neka o multikulturalnosti i Hrvatima u Vojvodini izrade plakat u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Multi-kulti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje multikulturalnost i objašnjava njezine utjecaje na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Od klape do tambure

Aktivnost počnite videozapisom Kulturna baština Hrvatske te nastavite razgovorom s učenicima o obilježjima hrvatske kulture. Pitajte učenike što bi istaknuli kao najvažnije značajke hrvatske kulture. Njihove prijedloge možete upisivati u alat Tricider te ostali učenici mogu za njih glasati ili dodati svoj prijedlog za koji drugi mogu glasati. Razgovor nastavite podsjećanjem učenika na kulturno-civilizacijske krugove o kojima su učili u osnovnoj školi, o tome koji su utjecaji obilježili hrvatsku kulturu i gdje su ti utjecaji najviše vidljivi. Podijelite učenike u skupine s obzirom na to koliko ih je u razredu (prema mogućnosti u pet do šest skupina). Svaka skupina treba imati tablet ili računalo kojim će se koristiti u radu. Učenici u skupinama istražuju kulturne utjecaje u svojem kraju. Svakoj skupini dodijelite jedan primjer kulturnog utjecaja koji će proučavati, npr. utjecaj na jezik, arhitekturu, religiju, običaje itd. Primjeri članaka (ovisno o kraju koji učenici istražuju) mogu biti Gospodarski i kulturni utjecaji njemačkih doseljenika, Kulturna baština, Kulturni utjecaji u Vukovaru, Talijanski utjecaj, Talijanizmi u hrvatskome jeziku i slični članci koji se bave specifičnostima vašeg područja. Svaka će skupina ukratko predstaviti kulturni utjecaj koji je proučavala u zajedničkoj brošuri, a koju izrađuje u alatu za izradu digitalnih sadržaja Calibre. Podsjetite učenike da se pri izradi brošure koriste fotografijama s mrežnih stranica s besplatno dostupnim materijalima, npr. Pixabay. Brošuru postavite u razredni kanal u alatu Teamsu. S učenicima komentirajte koliko su kulturni utjecaji koje su proučavali obogatili kulturu njihova kraja te koliko je važno očuvati kulturnu raznolikost.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na videozapisu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i i oštećenjem vida navedene članke možete ispisati i podijeliti u prilagođenom obliku. Provjerite mogu li se postavke mrežne stranice prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Učeniku oštećena vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže nacionalnu manjinu Rusine i njihov položaj u Hrvatskoj. Podatke neka potraže na pouzdanim mrežnim stranicama. Svoje istraživanje mogu ostalim učenicima predstaviti plakatom ili infografikom izrađenom u alatu Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od klape do tambure

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici opisuju multikulturalnost i objašnjavaju njezine utjecaje na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
  • Učenici raspravljaju o vlastitome identitetu kao građani Hrvatske, Europe i svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.