Predmet
Tehnička kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kamen po kamen – palača, cigla po cigla – kućica

Naziv predmeta
Tehnička kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • materijali u graditeljstvu
  • konstrukcijski materijali
  • vezivni materijali
  • materijali za oblaganje
  • izolacijski materijali

Razmišljam o gradnji

Podijelite učenike u manje grupe (tri do četiri učenika – četiri je optimalno). U svakoj grupi učenici dobivaju zadatak popunjavanja podataka o materijalima u građevinarstvu samostalnim istraživanjem. Listić sami izradite u digitalnom alatu Wizer. Pripremljeni radni listić podijelite učenicima u virtualnom razredu služeći se digitalnim alatom. Svaki učenik u grupi istražuje jednu vrstu materijala u građevinarstvu. Na temelju istraženih podataka, izrađuju umnu mapu u alatu Coggle ili Popplet te dodatno istražuju različite materijale koji se koriste u izgradnji građevina. Umna mapa svake grupe sadržava podatke o svim četirima vrstama materijala u građevinarstvu.

Nakon izrade umnih mapa svaka grupa postavlja svoju umnu mapu na virtualni zid u alatu Padlet te predstavnik grupe predstavlja istraživanje ostalim učenicima u razredu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Organizirajte grupe učenika u zajedničkoj razrednoj bilježnici izrađenoj u alatu One Note te im podijelite listić izrađen pomoću aplikacije Wizer prema kojem provode istraživanje materijala u graditeljstvu. Služeći se podatcima koje su prikupili, izrađuju umnu mapu u alatu Coggle ili Popplet te dodatno istražuju različite materijale koji se koriste u izgradnji građevina.

Nakon izrade umnih mapa svaka grupa postavlja svoju umnu mapu na virtualni zid izrađen u alatu Padlet te predstavnik grupe predstavlja istraživanje ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Oformite grupu koja je poticajna za učenika. Ako učeniku odgovara rad u manjoj grupi, pokušajte mu to osigurati. Izrađeni listić unaprijed dajte učeniku kako bi se smanjila frustracija i osigurala mogućnost veće suradnje i interakcije. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom. Ako je potrebno, osigurajte pisane i vizualne upute za rad u njemu. Učeniku s teškoćama izradite smjernice za istraživanje. Neka učenik s teškoćama u razvoju svoj dio zadatka napravi u paru kako bi bio uspješniji i efikasniji. Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra osigurajte pisanu, usmenu ili vizualnu najavu aktivnosti. Sve učenike, a osobito učenika s poremećajem u ponašanju i osjećanju, nagradite pohvalom nakon uspješno ostvarenog zadatka. Pri služenju alatima Coggle i Popplet prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajima aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku. Tijekom izlaganja rada u alatu Padlet uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Pri služenju alatima One Note i Wizer prema potrebi prilagodite svjetlinu, veličinu fonta i kontrast na zaslonu. Također, provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim alatima. Poželjno je osigurati pisane upute ili videoupute s jasno navedenim koracima za služenje navedenim alatima.

Za vrijeme izvođenja aktivnosti u mrežnom okružju obratite pozornost na to da lice predstavnika grupe koji izlaže istraživanje drugim učenicima u razredu uvijek bude vidljivo na zaslonu tako da učenik s oštećenjem sluha, ako je potrebno, može očitavati s usana. Također, učeniku s oštećenjem sluha omogućite da se približi izvoru zvuka, osigurajte da mu se omogući pisani trag materijala koji se izlaže ili da materijal koji se izlaže ima titl.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razmišljam o gradnji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava svojstva materijala u graditeljstvu.
  • Učenik navodi graditeljske materijale iz pojedine skupine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Istražujem, organiziram i pripremam

Podijelite učenike u grupe (tri do četiri učenika). Pripremite digitalnu ploču izrađenu u alatu ClassroomScreen ili Lino tako da napravite raspodjelu materijala u građevinarstvu na konstrukcijske, vezivne, izolacijske i materijale za oblaganje te svakoj grupi dodijelite jednu vrstu građevinskih materijala.

Uputite učenike na gledanje videozapisa (na platformi YouTube) o izgradnji neke građevine. Prije gledanja navedite učenike na vođenje bilješki o potrebnim zanimanjima koje prepoznaju u videozapisu, načinima izgradnje, upotrijebljenim alatima i strojevima te korištenim materijalima. Naglasite kako svaka grupa bilježi podatke koji su važni za vrstu materijala u građevinarstvu koja joj je dodijeljena. Nakon gledanja videozapisa grupe na zajedničkom zidu digitalne ploče upisuju tražene podatke.

Zajedno s učenicima pregledajte upisane podatke i komentirajte ih. Ako je potrebno, nadopunite podatcima koji nedostaju. Nakon rasprave uputite učenike na nadopunjavanje ploče fotografijama preuzetima s portala Pixabay.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.

Oformite grupu koja je poticajna za učenika. Ako učeniku odgovara rad u manjoj grupi, pokušajte mu to osigurati. Unaprijed opišite kako će izgledati aktivnost, najavite korištenje digitalnom pločom ClassroomScreen ili Lino te alatom Pixabay. Provjerite je li učenik upoznat s navedenim alatima. Kako bi se olakšalo služenje digitalnim alatima, preporučljivo je pripremiti pisane upute ili videoupute s jasno navedenim koracima kako bi učenici s teškoćama u razvoju imali smjernice i podršku prilikom njihove upotrebe.

Ako je u razredu učenik s oštećenjem vida, osigurajte mu unaprijed izrađenu i prilagođenu raspodjelu materijala ovisno o vrsti i stupnju oštećenja (služenje pomoćnim tehnologijama, sredstvima i metodama). Učeniku s teškoćama pripremite kartice s pisanim ili vizualnim materijalima te tablicom (ili kutijom) u koje ih mora rasporediti. Učeniku unaprijed pošaljite videozapis kako biste smanjili frustraciju i omogućili lakše razumijevanje i suradnju. Učenika s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka kako biste mu osigurali bolju čujnost te po mogućnosti uključite titl tijekom gledanja filma. Ako film nema mogućnost uključivanja titla, osigurajte mu pisani tekst koji drugi učenici slušaju gledajući film. Ako je potrebno, zbog pretjerane stimulacije, za učenika s poremećajem iz autističnog spektra pripremite slušalice. Osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku kako bi bila što manje distraktibilna.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istražujem, organiziram i pripremam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi graditeljske materijale iz pojedine skupine.
  • Učenik objašnjava svojstva materijala u graditeljstvu.
  • Učenik navodi zanimanja u graditeljstvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Gradim

S učenicima započnite razgovor o materijalima koji se koriste u građevinarstvu. Organizirajte materijale u građevinarstvu u skupine na virtualnoj ploči izrađenoj u alatu Lino. Prikažite fotografiju građevine i zajedno s učenicima odredite koji su materijali vidljivi na fotografiji, a nakon toga istražite tu građevinu na internetu kako biste saznali što više podataka. S učenicima definirajte koji još podatci trebaju biti objavljeni na virtualnoj ploči.

U nastavku organizirajte učenike u manje grupe. Svakoj grupi dodijelite QR kod kao poveznicu na neku fotografiju građevine (staru ili modernu građevinu). Definirajte zadatke koje trebate zadati svakom učeniku u grupi (odredite korištene materijale, proučite koja su sve zanimanja bila potrebna kako bi se realizirala gradnja i sl.) po uzoru na uvodni dio aktivnosti i analizu prve fotografije.

Nakon analize i provedenog istraživanja svaka grupa dobiva zadatak izrade prezentacije u alatu PowerPoint (Prezi ili Canva) u kojemu navodi podatke važne za izradu te građevine (u svim fazama izrade). Kada završi s radom, svaka grupa na virtualnu ploču stavlja svoju prezentaciju. Jedan učenik iz grupe prezentira građevinu i svoje istraživanje.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Oformite grupu koja je poticajna za učenika. Ako učeniku odgovara rad u manjoj grupi, pokušajte mu to osigurati. Unaprijed opišite kako će izgledati aktivnost, najavite korištenje virtualnom pločom. Ako je u razredu učenik s oštećenjem vida, osigurajte mu unaprijed izrađenu i prilagođenu raspodjelu materijala, ovisno o vrsti i stupnju oštećenja (služenje pomoćnim tehnologijama, sredstvima i metodama). Učeniku s teškoćama pripremite kartice s pisanim ili vizualnim materijalima kako bi mogao lakše sudjelovati u raspravi. U dogovoru s drugim učenicima učeniku s teškoćama pronađite mentora koji će mu pomoći organizirati podatke te usmjeriti pozornost. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točno koji dio prezentacije treba napraviti, primjerice, uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike iz grupe. Tako će se olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka. Poželjno je da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji su voljni prezentirati sadržaj, osim ako sam učenik ne izrazi želju da to učini. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku, da ne bude distraktibilna za učenika. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Lino i PowerPoint te Prezi ili Canva. Kako bi se olakšao rad u digitalnim alatima, preporučljivo je pripremiti pisane upute ili videoupute s jasno opisanim koracima kako bi učenici s teškoćama u razvoju imali smjernice i podršku prilikom njihove upotrebe.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gradim

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi zanimanja u graditeljstvu.
  • Učenik opisuje graditeljska područja.
  • Učenik objašnjava svojstva materijala u graditeljstvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Poduzetništvo
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.