Predmet
Tehnička kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od ideje do realizacije te ponovne kreacije!

Naziv predmeta
Tehnička kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • tehnička dokumentacija
  • tehnički crtež
  • norme u tehničkom crtanju

Tehnička analiza

Na početku rada zajedno s učenicima ponovite pojam tehnička dokumentacija i tehnički crtež (za ponavljanje možete upotrijebiti e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. u kojoj se spominju pojmovi tehničko crtanje i tehnička dokumentacija). Neka učenici nabroje što je sve potrebno za izradu neke tehničke tvorevine. Tijekom razgovora, tj. ponavljanja s učenicima, zapišite potrebne dijelove svake tehničke dokumentacije na virtualni zid izrađen u alatu Padlet kako bi bili dostupni svim učenicima. Raspravite o vrstama tehničkih crteža te o važnosti njihova postojanja u tehničkoj dokumentaciji, kao i o njihovoj važnosti pri izradi tehničke tvorevine. Naglasite važnost uporabe mjerila za umanjivanje ako je predmet za koji izrađuju tehnički crtež veći od dimenzija formata A4.

Podijelite učenike u manje grupe (po tri učenika). Svakoj grupi dodijelite zadatak izrade tehničke dokumentacije jednostavnog uporabnog predmeta. Dokumentacija koju će pojedina grupa izraditi treba biti povezana s jednostavnim uporabnim predmetom koji ste im dali na proučavanje, primjerice, kutijom za čaj ili nekom sličnom ambalažom. Učenicima dajte jasne smjernice prema kojima je potrebno izraditi tehničku dokumentaciju (prema unaprijed definiranim dijelovima tehničke dokumentacije koji su dostupni učenicima na virtualnom zidu izrađenom u alatu Padlet). Tehnička dokumentacija koju izrađuje svaka grupa mora sadržavati radionički crtež, prostorni crtež te radnu i operacijsku listu dane tehničke tvorevine (kutije). Svaki učenik u grupi izrađuje jedan dio (prostorni crtež, radionički crtež ili radnu i operacijsku listu). Radionički crtež za tehničku tvorevinu učenik izrađuje pomoću digitalnog alata Kleki ili MS Word. Prostorni crtež tehničke tvorevine učenici izrađuju pomoću digitalnog alata Tinkercad. Radnu i operacijsku listu tehničke tvorevine učenik zapisuje u digitalnom alatu MS Word. Kada završi s radom, grupa objedinjuje svoje radove u jedan dokument – tehničku dokumentaciju.

Kada svi završe s radom, svaka grupa postavlja svoj dokument na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Zajedničkim pregledom komentirajte sve radove.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Za uvodnu aktivnost za učenika s teškoćama pripremite materijal s ključnim pojmovima kako bi se lakše dosjetio prethodno naučenog te unaprijed pošaljite poveznicu na e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. kako bi učenik imao mogućnost pripremiti se za nastavni sat. Uputite učenika i osigurajte mu prilagodbe dostupne u alatu DOS, poput veličine slova, noćnog prikaza ili prikaza za disleksiju. Izradite kartice s pojmovima (uzimajući u obzir učenikove pojedinačne potrebe, prilagodite: font, prored, veličinu slova itd.) ili kratku prezentaciju. Oformite grupu koja je poticajna za učenika. Unaprijed opišite kako će izgledati aktivnost i najavite služenje alatom Padlet. Osigurajte jasne pisane i usmene smjernice za izradu tehničke dokumentacije. Razgovarajte s učenicima o zadatku i provjerite njihovo razumijevanje prije nego što započnu rad. Možda ćete morati prilagoditi jezik ili upotrijebiti vizualne primjere kako biste olakšali razumijevanje. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite nastavni listić izrađen u alatu Word s predloškom tehničke dokumentacije tako da ga učenik s teškoćama može samo popuniti. Osigurajte tehničku podršku učenicima tijekom izrade tehničke dokumentacije. To može uključivati ​​dostupnost pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će pružiti dodatno objašnjenje ili pomoć pri upotrebi digitalnih alata Kleki i Tinkercad. Učeniku s teškoćama zadajte specifičan zadatak unutar cjelokupne aktivnosti kako bi se lakše usmjerio i pritom bio što samostalniji. Radi povećanja motivacije omogućite učenicima da izaberu uporabni predmet (od nekoliko ponuđenih). Unaprijed osigurajte da ponuđeni predmet za koji se izrađuje tehnički crtež bude unutar dimenzija formata A4. Osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku. Osigurajte jasne i strukturirane smjernice za komentiranje radova. Možete upotrijebiti primjerene obrasce ili obrasce pitanja kako biste usmjerili učenike i olakšali im da se izraze. Primjerice, možete postaviti pitanja poput: Koja ti se ideja najviše sviđa u ovom radu? ili Koja bi moguća poboljšanja predložio ili predložila? Pohvalite i podržite napore učenika prilikom sudjelovanja u komentiranju radova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tehnička analiza

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje sadržaj tehničke dokumentacije.
  • Učenik odabire izgled predmeta za izradu.
  • Učenik upisuje podatke u tehničku dokumentaciju: opis radnoga zadatka, sredstva rada i sažeti opis tijeka izvođenja vježbe te crta radionički crtež predmeta i označuje prostor za izvješće.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Tehnička animacija

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, podijelite učenike u grupe tako da broj članova u grupi bude isti kao u prethodnoj aktivnosti (tri člana). Svakoj grupi zadajte zadatak stvaranja videoupute za izradu tehničke tvorevine uporabom materijala (crteža, radne i operacijske liste) iz prethodne aktivnosti. Rad unutar svake grupe organizirajte tako da jasno definirate zadatke pojedinog člana. Primjerice, jedan član fotografira i/ili snima postupak izrade tehničke tvorevine; drugi član izrađuje tehničku tvorevinu prema dokumentaciji iz prethodne aktivnosti; treći član objedinjuje materijale unutar digitalnog alata. Kao primjer za izradu videoupute, zajedno s učenicima pogledajte videolekciju snimljenu u sklopu i-nastave pod nazivom Izrada tehničke tvorevine 1. dio te Izrada tehničke tvorevine 2. dio. Prilikom pregledavanja videolekcije, komentirajte uvodni dio, glavni dio i završni dio te provjerite jesu li učenici razumjeli na koji način je potrebno izraditi videolekciju. Prije same izrade videolekcije, svaka grupa izrađuje scenarij u kojem su detaljnije opisani dijelovi videa. Svaki član grupe dobiva jedan dio scenarija na izradu (uvodni dio, glavni dio i završni dio). Svoje scenarije učenici izrađuju unutar digitalnog alata Word te u konačnici objavljuju scenarije na zajedničkom zidu alata Padlet. Cilj objave scenarija je mađusobna rasprava o potrebnim i nepotrebnim dijelovima videolekcije. Dopustite učenicima da razgovorom komentiraju sve objavljene scenarije te po potrebi nadopune i preprave vlastite. Nakon toga ih uputite u izradu.

Za izradu videoupute uputite učenike na korištenje digitalnim alatom Thinglink. Za detaljnije pojašnjenje postupka izrade videoupute, zajedno s učenicima pogledajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3. gdje je detaljno opisano kako snimiti i montirati videozapis.

Na zajedničkom razrednom kanalu digitalnog alata za izradu videozapisa postavite poveznice na sve izrađene videoupute. Pregledajte ih zajedno s učenicima i komentirajte njihov sadržaj i jasnoću prikaza.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učenicima unaprijed pošaljite poveznicu na Izrada tehničke tvorevine 1. dio i Izrada tehničke tvorevine 2. dio te na e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3., gdje je detaljno opisano kako snimiti i montirati videozapis da bi učenik imao dovoljno vremena za pripremu. Uputite učenika i osigurajte mu prilagodbe dostupne u alatu DOS, poput veličine slova, noćnog prikaza ili prikaza za disleksiju.

Osigurajte vizualnu podršku u obliku jasnih i jednostavnih uputa za izradu scenarija koji se izrađuju u alatu Word. Možete se poslužiti ilustracijama, dijagramima ili slikama kako biste olakšali razumijevanje strukture i dijelova videolekcije. Osigurajte jasan raspored i strukturu za izradu scenarija. To može uključivati ​​upotrebu numeriranih koraka ili okvira za svaki dio videolekcije kako bi se olakšalo organiziranje i razumijevanje. Ako učenici imaju teškoće u radu s digitalnim alatima kao što je Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti detaljno razrađenim uputama, osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.

Definirajte zadatke tako da budu razumljivi i ostvarivi za svakog učenika. To će im pomoći da se usredotoče na svoj dio zadatka i sudjeluju na odgovarajući način. Koristite se vizualnom podrškom kao što su ilustracije, slike ili videozapisi kako biste jasno prikazali što se od učenika očekuje u svakom koraku izrade videoupute. Možete upotrijebiti primjere ili modele videouputa kako biste im dali ideje i inspirirali ih. Učenicima koji trebaju pomoć pri snimanju ili montiranju videozapisa pružite dodatnu podršku. To može uključivati ​​usmjeravanje učenika na pisane upute i/ili videoupute koje ste prethodno pripremili, a kojima se objašnjava postupak snimanja i montiranja u alatu Thinglink. Možete također osigurati podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjačku podršku. Potaknite učenike da zajedno rade na komentiranju radova. Možete organizirati parove ili manje grupe učenika kako bi razmijenili ideje i podržali jedni druge tijekom komentiranja. Partneri mogu pružiti podršku i pomagati učenicima s teškoćama da se izraze i sudjeluju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tehnička animacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava svoj odabir oblika predmeta u tehničkoj dokumentaciji.
  • Učenik uz povremeno stručno vodstvo skicira i crta radionički crtež pozicija.
  • Učenik opisuje radni zadatak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Tehnička realizacija

Učenike podijelite u manje grupe (tri učenika, jednako kao u prethodnim aktivnostima). Nadovezujući se na prethodne aktivnosti unutar scenarija, svaku grupu uputite na pregledavanje jedne od prethodno napravljenih videouputa za izradu tehničke tvorevine. Obratite pozornost na to da svaka grupa dobije videouputu koju nije izrađivala. Zadatak je izraditi tehničku tvorevinu gledajući upute u videozapisu te koristeći se tehničkom dokumentacijom. Naglasite važnost pridržavanja mjera zaštite na radu. Nakon što učenici izrade tvorevine, na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet omogućite im objavljivanje fotografija gotovih tehničkih tvorevina, ispod poveznice na kojoj se nalazi videouputa za izradu odgovarajuće tehničke tvorevine. Svaka grupa koja je izrađivala tehničku tvorevinu pregledava dokumentaciju i bilježi korake i dijelove koji nisu jasno napisani. Uspoređuje skladnost i detaljnost izrade videoupute u odnosu na pisanu tehničku dokumentaciju. Svoje komentare bilježi koristeći se digitalnim alatom MS Word. Dokument s komentarima učenici objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet, ispod fotografije gotove tehničke tvorevine. Nakon objave svih potrebnih materijala uputite svaku grupu na pregledavanje fotografija izrađene tehničke tvorevine te na dopunu i komentiranje njezine tehničke dokumentacije. Zajedno s učenicima istaknite videouputu koja je, prema njihovu mišljenju, najjasnije izrađena.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Osigurajte da svi materijali, uključujući videoupute, tehničku dokumentaciju i bilo koji dodatni sadržaj, budu dostupni u prilagođenom formatu. To može uključivati ​​pisanje većeg teksta, veći font, jasne slike ili upotrebu specifičnih alata za čitanje i prilagodbu sadržaja.

Za uvodnu aktivnost učenicima s teškoćama pripremite materijal s ključnim pojmovima kako bi se lakše prisjetili prethodno naučenog. Izradite kartice s pojmovima (uzimajući u obzir učenikove pojedinačne potrebe, prilagodite: font, prored, veličinu slova itd.) ili kratku prezentaciju. Osigurajte jasne i jednostavne upute za izradu tehničke tvorevine. Izražavajte se kratkim rečenicama i upotrijebite vizualne primjere kako biste olakšali razumijevanje. Ako je potrebno, prilagodite jezik ili se poslužite simbolima kako bi se informacije bolje shvatile. Osigurajte pomoćne materijale, kao što su korisnički priručnici, slikovni vodiči ili vizualne upute, koji će podržati učenike tijekom izrade tehničke tvorevine. Ti materijali mogu biti prilagođeni za olakšavanje razumijevanja i ostvarivanja zadataka. Naglasite važnost pridržavanja mjera zaštite na radu tijekom izrade tehničke tvorevine. Osigurajte dodatne informacije i primjere o sigurnom radu kako bi se učenici osjećali sigurno i imali potrebna znanja o zaštiti. Postavite individualizirane ciljeve za svakog učenika kako bi se usredotočili na specifične vještine ili zadatke koji su primjereni njihovim potrebama i sposobnostima. To može uključivati ​​smanjenje broja koraka ili prilagodbu složenosti izrade tehničke tvorevine. Učeniku s teškoćama unaprijed dajte na znanje koja će biti njegova uloga u izradi tehničke tvorevine. Pripremite za učenika tablicu s koracima kako bi se lakše snašao tijekom rješavanja zadatka te bio što samostalniji. Učenicima s teškoćama pružite dodatno vrijeme za ostvarivanje zadataka. To će im omogućiti da rade u svom ritmu i osigurati da imaju dovoljno vremena za razumijevanje i usvajanje materijala. Osigurajte tehničku podršku za učenike koji se susreću s poteškoćama pri radu u digitalnim alatima kao što su Padlet ili MS Word.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tehnička realizacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava svoj odabir oblika predmeta u tehničkoj dokumentaciji.
  • Učenik crta radionički crtež pozicija predmeta.
  • Učenik opisuje sadržaj tehničke dokumentacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.