Zajedno s učenicima ponovite pojam radioničkog crteža. Kao primjer, prikažite im neke od radioničkih crteža nastalih pomoću digitalnog alata MS Word. Ukratko porazgovarajte o tome što sadržava pojedini radionički crtež te koje je norme potrebno poštivati prilikom izrade radioničkog crteža. Navedite sve dijelove te naglasite učenicima o kojim je projekcijama riječ pri njegovoj izradi. Jednako tako, naglasite važnost izrade okvira pri prikazivanju tehničke dokumentacije.
Zadajte učenicima da, služeći se digitalnim alatom MS Word, izrade okvir i sastavnice prema unaprijed zadanim parametrima. Dogovorite dimenzije okvira koje svaki učenik crta za sebe. Zajedno dogovorite izgled i dimenzije sastavnice. Učenici pomoću digitalnog alata unutar svake sastavnice upisuju potrebne podatke te vlastito ime i prezime.
Svoje radove učenici postavljaju na zajednički zid izrađen u alatu Padlet. Prikažite radove učenika, analizirajte ih te zajedno s učenicima komentirajte pravila i norme pri izradi tehničkih crteža. Zajedno provjerite jesu li se svi pridržavali dogovorenih dimenzija prilikom crtanja.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite produljeno vrijeme rada te pojednostavnite zadatak koji trebaju izraditi služeći se alatom MS Word. Ako je potrebno, omogućite im podršku vršnjaka ili pomoćnika u nastavi. Učenicima s oštećenjem vida prilagodite postavke prikaza teksta i slike u alatu MS Word, kao i kontrast i svjetlinu. Učenicima s intelektualnim teškoćama pojednostavnite jezik i objasnite pojmove koristeći se primjerima i slikama. Osigurajte dovoljno vremena za pružanje povratne informacije i potrebne dorade kako bi se osigurala uspješnost izrade zadataka.
Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati analiziranju radova postavljenih na zajednički zid izrađen u alatu Padlet i komentiranju pravila i normi pri izradi tehničkih crteža ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
U dogovoru s učenicima organizirajte posjet Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu s ciljem razgleda stalne postave muzeja. Pozornost učenika usmjerite na alatne strojeve i strojne elemente koji su ondje izloženi: vodeni motor Fritz Kohler iz 19. stoljeća (TMNT 4794) i plosnati Stirling-Kolinov motor na vruću vodu (TMNT 4795). Dopustite učenicima da se prije posjeta muzeju međusobno dogovore za istraživanje u paru. Tijekom razgleda alatnih strojeva svaki učenički par vodi zajedničke bilješke, fotografira i istražuje načelo rada izloženih alatnih strojeva. Sve prikupljene podatke parovi objedinjuju te postavljaju na oglasnu ploču izrađenu u alatu Lino.
Razgovarajte s učenicima o mehaničkom habanju (trošenju) te o potrebi za nadomještanjem zamjenskih dijelova koje često previdimo, kao što su matice, vijci i sl. Tijekom razgovora upitajte učenike na koji način nastaju identični zamjenski dijelovi, od kojih se materijala izrađuju te gdje i kako se proizvode. Spomenite neka od zanimanja u kojima su zastupljene prethodne vještine i radnje za njihovo dobivanje. Uputite učenike na mrežnu stranicu e-Usmjeravanje, na kojoj se mogu više informirati o pojedinom zanimanju iz područja obrade metala.
Nakon rasprave podijelite učenicima vijke različitih dimenzija prema kojima će izraditi prostorni i radionički crtež, u skladu s pravilima i normama u tehničkome crtanju, služeći se pritom alatom MS Word. Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, svaki se učenik koristi vlastitim okvirom sa sastavnicom unutar koje (osim prethodno upisanih podataka) upisuje naziv vježbe, mjerilo u kojem izrađuje crtež te datum izrade. Vijak, čiji radionički crtež svaki učenik izrađuje, potrebno je prethodno izmjeriti i nacrtati u mjerilu M 2:1 te kotirati. Kada završe s radom, učenici objavljuju crteže na zajedničkoj oglasnoj ploči izrađenoj u alatu Lino. Nakon objave zajedno s učenicima analizirajte i komentirajte izrađene crteže te predložite promjene i moguća poboljšanja.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Organizirajte strukturirano istraživanje za učenike s jasno definiranim koracima i pitanjima, što će im pomoći u provedbi istraživanja tijekom posjeta Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu. Možete im ponuditi jednostavne obrasce za bilješke ili vodiče za istraživanje kako biste im olakšali praćenje i organizaciju informacija. Pružite jasne upute i pokažite im kako se koristi alat Lino. Učenicima možete pripremiti kratku videolekciju u kojoj će im biti prikazani osnovni koraci za služenje alatom, kao što su objavljivanje materijala, komentiranje ili uređivanje. Osigurajte fleksibilnost u načinu prikaza informacija na ploči izrađenoj u alatu Lino. Učenici mogu upotrijebiti tekst, slike, audiozapise ili videozapise za dijeljenje svojih zapažanja i rezultata istraživanja.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata kao i jasne upute za pretraživanje mrežne stranice e-Usmjeravanje te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Vizualne prilagodbe za učenike s oštećenjem vida mogu biti povećanje teksta ili slika, upotreba kontrasta boja ili dodatnih vizualnih pomagala poput lupi ili teleskopa. Prilagodbe za učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije i sa specifičnim teškoćama u učenju te za učenike s intelektualnim teškoćama mogu biti pojednostavljene upute ili objašnjenja uz upotrebu vizualnih pomagala ili riječi s manje složenim značenjem.
Kada se učenici upoznaju s temom mehaničkog habanja i izradom zamjenskih dijelova, mogu se koristiti alatom MS Word za izradu radioničkog crteža vijka. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati analiziranju i komentiranju crteža objavljenih na zajedničkoj oglasnoj ploči izrađenoj u alatu Lino, osim ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Organizirajte učenike u parove. Svakom paru podijelite strojni element sastavljen od triju dijelova. Učenici unutar parova mjere dimenzije strojnog elementa te izrađuju skicu radioničkog i prostornog crteža u bilježnici predmeta Tehnička kultura. Po uzoru na skicu, svaki par izrađuje radionički crtež u digitalnom alatu Kleki te prostorni crtež u alatu Tinkercad. Prepustite učenicima samostalan odabir mjerila prema izmjerenim vrijednostima. Ako procijenite da odabrano mjerilo nije zadovoljavajuće, savjetujte ih i usmjerite prema traženju drugog rješenja. Crteže izrađene u alatima Kleki i Tinkercad učenici umeću unutar gotovog okvira i sastavnice izrađene u programu MS Word. Svaki učenik iz para izrađuje okvir i sastavnicu te prostorni i radionički crtež strojnog elementa. Gotove dokumente s okvirom i crtežom učenici objavljuju na zajedničkoj oglasnoj ploči izrađenoj u alatu Lino.
Nakon objave analizirajte i komentirajte izrađene crteže te predložite promjene i moguća poboljšanja.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s poremećajem pažnje smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Pri izboru parova za učenike s teškoćama birajte onog vršnjaka koji će učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u aktivnosti i češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije izveo zadatak. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojma strojnog elementa i dijelova. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti i sastaviti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarivanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Također, učenicima s teškoćama može biti potrebna dodatna podrška u služenju digitalnim alatima Kleki, Tinkercad i MS Word, što treba uzeti u obzir prilikom planiranja ove aktivnosti. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada u alatu Lino ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
e-Usmjeravanje dostupno na poveznici https://e-usmjeravanje.hzz.hr/, 11.5.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.