Predmet
Likovna kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što nam govori kostim?

Naziv predmeta
Likovna kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • toplo hladni kontrast
  • kostimografija

Što meni znači boja?

Pripremite nekoliko fotografija scenografija iz predstava, a odaberite ih tako da na njima dominiraju boje ili kroz osvjetljenje ili kroz boju predmeta na sceni. Neka budu što raznolikije: na nekima neka prevladava jedna boja, a na nekima više njih, neka količine pojedine boje budu različite na svakom primjeru. Pripazite da na sceni nema glumaca, odnosno da se ne vide kostimi. Predložena autorica predstava je Julie Taymor.

Učenike organizirajte u grupe. Izradite više jednakih suradničkih Padlet  ploča s nizom fotografija kako bi svaka grupa imala jednake primjere. Zadajte učenicima da grupiraju fotografije prema sličnostima. Svaka grupa neka radi na svojoj Padlet ploči kako bi od jednakih primjera dobili više različitih rješenja. Komentirajte rješenja - neka učenici obrazlože zašto su fotografije grupirali na određeni način. Kroz razgovor potaknite diskusiju o tome kako su nam neke asocijacije na boje slične, a druge različite. Pojasnite da je to zato što na doživljaj boje utječu naša prijašnja iskustva što svakako nije jednako za svakoga.

Učenici će obrazložiti kako je tekao dogovor oko grupiranja fotografija, a zatim će ga detaljno objasniti na primjeru jedne boje. Obrazložit će svoje asocijacije i kako su ih predstavili drugima. Iz toga će biti vidljivo da npr. plava boja određeni broj učenika podsjeća na neke doživljaje prirode koji su nam svima slični (more, nebo, snijeg, noć.. ) dok jedan dio učenika ima neke sasvim osobne asocijacije (npr. sportski klub, boja auta koji voze roditelji, neki predmet koji im je drag...). Iz toga izvedite zaključak o djelovanju toplih i hladnih boja - obrazložite kako određeni dio doživljaja boja svi dijelimo, odnosno kako boje imaju svoje dinamičko djelovanje pa tako većina nas npr. plavu doživljava kao smirujuću, neutralnu, kako ju u okolišu nećemo uočiti tako brzo kao npr. crvenu. Na taj način objasnite podjelu boja na tople i hladne boje te pokažite gdje se one nalaze na krugu boja.  Obrazložite učenicima da su autori scenografija koje su proučavali uzeli upravo u obzir onaj dio doživljaja boja koji nam je svima zajednički jer su željeli kod većine nas upotrebom boja ispričati jedan dio atmosfere koju priča nudi.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Ako učenik s teškoćama u razvoju prije nije radio u alatu Padlet, osigurajte više vremena u prikazivanju koraka. Također, pripremite pisane i/ili slikovne upute i korake u radu koje će provoditi u nastavnom procesu. Upute za rad u alatu možete pripremiti i kao videouputu za učenike koristeći se alatom za snimanje zaslona Screencast-O-Matic, koji im možete poslati i prije kako bi se pripremili za rad u alatu.

Unaprijed pripremite karticu s pitanjima koja obuhvaćaju ključne sastavnice razgovora (tople boje, hladne boje, krug). Preporučuje se kartice izraditi u alatu MS Word poštujući grafičku prilagodbu sadržaja (različiti primjereni načini isticanja/podebljanja važnih pojmova, upotreba boja u oznakama, upute i pitanja označiti zasebnim fontom, slikovne prezentacije i slično).

Učenika s teškoćama u razvoju povežite sa skupinom motiviranih učenika kako bi ga, prema potrebi, mogli usmjeravati i/ili pružati odgovarajuću pomoć pri upotrebi alata.

Učenika s teškoćama u razvoju ohrabrujte za spontano izražavanje i potičite razvoj kreativnog razmišljanja usmjeravajući ga dodatnim potpitanjima. U razgovor uključite i iskustva učenika iz njegove bliske svakidašnje okoline i potaknite ga da izrazi svoj doživljaj.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što meni znači boja?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja tople i hladne boje.
  • Učenik stavlja u odnos vlastiti doživljaj boje sa njenim dinamičkim djelovanjem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ja kao glavni lik predstave

Objasnite učenicima pojam toplo-hladnog kontrasta boje s pomoću poveznih zadataka koje ćete izraditi u digitalnom alatu H5p. Koristite se interaktivnom prezentacijom i zadajte nekoliko oblika zadataka. U zadatcima iskoristite dio primjera koje ste upotrijebili u prijašnjem zadatku i odaberite one s izraženim toplo-hladnim kontrastom. Iz nekih izdvojite samo dio slike kako biste učenicima mogli postaviti pitanja s pomoću kojih ćete im objasniti pojam. Pitanja oblikujte tako da učenici uoče kako boje u kontrastu naglašavaju jedna drugu te ako se želi nešto na pozornici istaknuti, jedan je od načina odabrati kontrastne boje.

Nakon što učenici riješe zadatak, potaknite razgovor o njihovu posjetu kazalištu. Služeći se metodom govornog lanca, neka se prisjete što je sve bilo na pozornici predstave koju su posljednju gledali. Kada u nabrajanju dođu do likova koji se pojavljuju na sceni, potaknite razgovor o kostimima te objasnite pojam kostimografije.

Ponovno prikažite neku od promatranih fotografija iz predstave i zadajte učenicima da navedu kojih bi boja trebao biti kostim glumca kako bi bio uočljiv na pozornici, a kojih ako bi se želio stopiti s njom. Razgovarajte o dojmu koji postiže svaki od tih odabira.

Recite učenicima da zatvore oči te ih, putujući u mašti, potaknite da zamisle sebe kao glavnog lika u predstavi. Neka zamisle da će predstavom istaknuti svoje najbolje osobine.

Neka zamisle kostim koji će im pomoći da istaknu osobine koje su zamislili, a pri zamišljanju kostima potaknite ih da zamišljaju kojih je on boja. Zadajte zadatak u kojem će učenici pastelima naslikati skicu za svoj kostim. Istaknite da se pri slikanju skice trebaju koristiti toplo-hladnim kontrastom boja. Podsjetite učenike da pri slikanju cijela površina papira treba biti ispunjena te da trebaju promišljati i o boji pozadine kojom će istaknuti svoj kostim.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zbog toga je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Pri izradi prezentacije nužno je voditi računa o grafičkoj prilagodbi (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, podebljanja važnih pojmova, upotreba boje u oznakama i slično) i zasićenosti stranice. Jasno označite dijelove slike na koje se učenici moraju usmjeriti.

Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem autističnog spektra i slabovidnom učeniku unaprijed pripremite pročišćenu inačicu s ključnim pojmovima, definicijama i slikovnim primjerima koja prati slijed prezentacije.

Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova u pisanom i slikovnom prikazu (kontrastne boje, kostimografija). Pritom se služite alatom MS Word.

Uključite učenika s teškoćama u razvoju u igru govornog lanca tako da prvi sudjeluje u aktivnosti kako bi se osigurala uspješnost, a izbjeglo da njegova zamisao izostane.

Pri izlaganju zadatka vodite računa o brzini, naglašavanju i promjeni intenziteta glasa. Ponovite smjernice na koje se učenik treba usredotočiti u zadatku. Također, s pomoću alata MS Word unaprijed pripremite podsjetnik sa smjernicama koje učenik treba slijediti (ja kao glavni lik, moje osobine, boja kostima, toplo-hladni kontrast, pozadina).

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ja kao glavni lik predstave

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik stavlja u odnos svoje osobine s osobinama boja.
  • Učenik izražava svoju ideju služeći se kontrastom toplo-hladno.
  • Učenik objašnjava što je toplo-hladni kontrast.
  • Učenik može prepoznati i nabrojati tople i hladne boje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Promislimo o svojemu radu

Nakon završetka zadajte učenicima da ponove što su naučili te vrednuju svoje radove i proces rada služeći se digitalnim alatom Genially. Koristite se interaktivnom prezentacijom i zadajte nekoliko oblika zadataka. Zadatcima za provjeru znanja na primjerima kostimografija iz predstava provjerite njihovo znanje o toplim i hladnim bojama. U prezentaciju uvrstite i zadatke za samoprocjenu koje ćete izraditi koristeći se digitalnim alatom Google forms. Oblikujte ih tako da učenici procijene koliko se provedba rada razlikovala od početne zamisli te da procijene koliko su zadovoljnim načinom na koji su ostvarili svoju zamisao.

Za primjere kostimografije odaberite one iz predstava iz kojih ste uzeli i primjere scenografije. Nakon što učenici riješe zadatke razgovarajte o tomu koliko se prikazani kostimi razlikuju od kostima koje bi oni zamislili na osnovi prikazanih scenografija.

Na kraju neka učenici slože sve svoje radove u niz stupnjujući ih od onih na kojima prevladavaju tople boje do onih na kojima prevladavaju hladne. Nakon toga neka istaknu koje su osobine povezali s kojim bojama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Pri ponavljanju gradiva, vrednovanju svojega rada i procesa izrade postavite konkretna pitanja koja su razumljiva učeniku. Vodite računa o grafičkoj prilagodbi (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, upotrebljavajte fotografije i sheme jer olakšavaju snalaženje i razumijevanje). Umjesto pitanja otvorenog tipa služite se pitanjima točno/netočno, a, b, c i pitanjima višestrukog odgovora. Zadatke za samoprocjenu oblikujte jasno, s jasnim kriterijima vrednovanja i prostorom za bilježenje kako bi učenici s teškoćama razumjeli što se od njih očekuje. Umjesto pitanja otvorenog tipa koristite se ljestvicom od 1 do 5.

U poučavanju uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije potrebno je posvetiti više vremena pokazivanju koraka te pripremiti pisane i/ili slikovne upute i korake u radu. To se posebno odnosi za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje te za učenike s poremećajem autističnog spektra. Ako učenik ima teškoća u upotrebi ICT alata, tj. njegova ga teškoća ometa u tome (disleksija, slabovidnost, motorički poremećaj), omogućite mu rad u paru i grafičku prilagodbu. Učeniku sa znatnim oštećenjem vida osigurajte učenika koji će mu čitati i zapisivati odgovore.

Ako učenik ima pomoćnika u nastavi ili stručnoga komunikacijskog posrednika, preporučuje se uključiti ih u provedbu aktivnosti kao dodatnu potporu. Omogućite učenicima da ravnopravno sudjeluju u aktivnostima te ih potičite da što više rade samostalno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da zamisle i druge likove za svoju predstavu te da izrade skice za njihove kostime. Neka promisle u kakvim odnosima boja trebaju biti ti kostimi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Promislimo o svojemu radu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu kontrasta toplo-hladno u oblikovanju kostima.
  • Učenik opisuje kako je s pomoću kontrasta toplo-hladno prikazana ideja rada.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.