Predmet
Logika 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Eulerovim riječima... ovaj, dijagramima

Naziv predmeta
Logika 3

Razred
3. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
1. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • dijagram
  • Euler
  • piramida pojmova
  • ljestvica pojmova
  • mreža pojmova
  • pojam
  • Venn
  • Eulerov dijagram
  • Vennov dijagram

Kako bi to prikazao Euler

U ovoj će aktivnosti učenici ponoviti koji sve odnosi među pojmovima postoje te kako ih prikazati s pomoću Eulerovih dijagrama. Potaknite ih da na različite načine definiraju opseg i sadržaj pojma.

Učenicima za početak zadajte kviz izrađen u nekom digitalnom alatu poput alata Wordwall, s pomoću kojega mogu ponoviti odnose među pojmovima na konkretnim primjerima.

Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa treba izabrati jedan školski predmet i ispisati šest pojmova koji su povezani s tim predmetom. Na primjer, za Hrvatski jezik pojmovi mogu biti „epika“, „književni rod“, „bajka“, „drama“. Učenici trebaju uočiti u kojim se odnosima nalaze ti pojmovi i i onda te odnose prikazati s pomoću Eulerovih dijagrama koje mogu nacrtati u alatu MS Paint ili u digitalnom alatu Kleki.
Potom neka predstavnik svake grupe pred ostalim učenicima u razredu napiše koje su pojmove izabrali i prije nego što prikaže Eulerove dijagrame za te odnose, učenici u razredu trebaju pogoditi o kojem je odnosu riječ.

Za domaću zadaću zadajte im isti zadatak, s tim da sada trebaju prikazati svoje svakodnevne obveze tijekom dana u tjednu s pomoću Eulerovih dijagrama. Učenici koji imaju braću i sestre neka prikažu njihove svakodnevne obveze, bez obzira na to jesu li mlađi ili stariji. Kružnice ili elipse neka se odnose na dane u tjednu, a u njima trebaju označiti kućanske poslove, tjelovježbu, pisanje domaće zadaće, hobije, sport i slično. Ako im je zahtjevno napraviti dijagram za svih sedam dana, mogu izabrati manji broj dana. Na sljedećem satu učenici izlažu svoj tjedan prikazan Eulerovim dijagramima. Trebaju usporediti tjedan svojih vršnjaka i tjedan mlađe ili starije braće i mlađih ili starijih sestara, koje su obveze i odgovornosti, koliko se razlikuju. Povedite raspravu o tome mogu li možda već sada imati novu obvezu koju ima netko stariji. Naglasite im važnost razvoja radnih navika pomoću svakodnevnih obveza te važnost njihova uključivanja u pojedine poslove.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se učenicima olakšalo razumijevanje pojmova. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe, zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji treba obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha unaprijed osigurajte pisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu vi pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Kleki. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alatom prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu povezati ovo gradivo s gradivom matematike, odnosno mogu matematički zadatak primjeren ovom gradivu pokušati riješiti s pomoću Eulerovih dijagrama. Na primjer, to može biti zadatak u kojemu je riječ o određenom broju učenika koji se bave s pet različitih sportova, s tim da se neki bave s nekoliko njih istovremeno pa treba odrediti točan broj učenika koji se bave određenim sportom. Eulerove dijagrame mogu prikazati u digitalnom alatu Kleki.

Nakon što nauče kako bi neki odnos među pojmovima prikazao Euler, pokažite učenicima kako bi taj odnos prikazao Venn svojim dijagramima te zajedno usporedite ta dva načina prikaza. Učenici trebaju izraditi plakat u digitalnom alatu Canva, pri čemu na primjeru dvaju pojmova trebaju prikazati razlike između Eulerovih i Vennovih dijagrama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako bi to prikazao Euler

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izađuje piramidu pojmova, ljestvicu pojmova i mrežu pojmova za zadane pojmove.
  • Učenik prikazuje odnose među pojmovima s pomoću Eulerovih dijagrama.
  • Učenik prepoznaje i imenuje odnose među pojmovima.
  • Učenik uz zadani pojam i odnos među pojmovima može odrediti pojam koji s njime ostvaruje taj odnos.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
  • Hrvatski jezik
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Izložba pojmova

Ponovite s učenicima na koje se sve načine mogu prikazati odnosi među pojmovima. Neka sami objasne što je piramida pojmova, mreža pojmova i ljestvica pojmova te koje su razlike među njima.

Napišite na papiriće duplo više pojmova nego što ima učenika u razredu. Učenici dolaze u paru i uzimaju papiriće te otkrivaju koji su pojam dobili. Pojmovi mogu biti stvari ili situacije iz njihove svakodnevice (glazbena grupa ili vrsta glazbe, naslovi knjiga ili novina, prijevozna sredstva kojima dolaze do škole, žanr ili naslov nekog filma...). Na papirićima mogu biti i teme koje će učenici najprije istražiti, a potom će izvući pojmove. Teme mogu biti ljudska prava, moralne teorije, vrline i slično. Za domaću zadaću trebaju suradnički u paru ili u manjoj grupi u digitalnom alatu Canva napraviti plakat na kojemu će prikazati piramidu pojmova i ljestvicu pojmova tog pojma koji su izvukli (neka jedan učenik izrađuje piramidu, a drugi ljestvicu pojmova). Plakat treba sadržavati opseg i sadržaj tog pojma te ilustraciju piramide. Na sljedećem satu učenici (u grupi ili paru) izlažu svoje plakate. Ostali učenici u razredu trebaju komentirati koje bi oni pojmove upotrijebili za određenu piramidu. Na taj način razred bez većeg pritiska dijeli znanja i stječe nova. Suradničkim učenjem jačaju se odnosi među učenicima, razvija se tolerancija i pozitivna međuzavisnost te se njeguju socijalne vještine. Dio plakata može se ispisati u određenom formatu i od njih se može napraviti izložba u učionici.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te im osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se učenicima olakšalo razumijevanje pojmova. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za vježbanje poslije. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka kako biste učenicima pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatom Canva te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se njime koristiti. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji pokazuju veći interes za ovaj dio gradiva mogu za svoj plakat izraditi složeniju piramidu pojmova na temelju pojma koji nema strogo ograničenu domenu i koji je obuhvatniji.
Za pojam koji su imali za domaću zadaću trebaju, po izboru, pronaći interferirajući ili superordinirani/suboridinirani pojam na satu i zatim ga prikazati Eulerovim i Vennovim dijagramima. Učenici uočavaju i s ostalim učenicima u razredu komentiraju koje su razlike među njima, koji je prikaz jednostavniji za izradu, a koji je precizniji. Rade u paru, kao što su izrađivali i plakat, jedan učenik ili jedna učenica izrađuje prikaz Eulerovima dijagramima, a drugi učenik ili druga učenica Vennovim dijagramima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izložba pojmova

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje piramidu pojmova i ljestvicu pojmova.
  • Učenik određuje opseg i sadržaj zadanog pojma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba komunikacijske i informacijske tehnologije

Pojmovni tijek

Na početku sata učenike podijelite u parove radi kratkog ponavljanja. Neka si međusobno zadaju po jedan pojam iz svoje svakodnevice (vezan za školu ili njihovo slobodno vrijeme) pa neka potom s pomoću digitalnog alata Popplet izrađuju umnu mapu koja mora sadržavati taj pojam, njegov opseg i sadržaj, njemu subordinirani pojam i superordinirani pojam te još neki odnos po njihovu izboru (koordinirani pojam, interferirajući pojam i slično). Osim umne mape učenici izrađuju i piramidu pojmova od četiriju pojmova vezanih za zadani pojam.

U digitalnom alatu Gliffy izradite nekoliko dijagrama tijeka na kojima strelica ide od subordiniranog prema superordiniranom pojmu te osmislite više pojmova. Pojmovi neka budu vezani za neke aktualne teme iz Etike, Filozofije ili Sociologije, s kojima su učenici upoznati iz opće kulture i opće informiranosti. Na primjer, pojmovi se mogu ticati ljudskih prava, supkulture, bioetike. Učenike podijelite u grupe. Neka svaka grupa dobije svoj dijagram tijeka i nasumično poredane pojmove koje u njega trebaju unijeti. Dijagram može krenuti iz jednog pojma te se može sastojati od više razgranatih stupaca koji se na kraju spoje u jedan pojam. Kad naprave jedan dijagram tijeka, mijenjaju se s drugom grupom i izrađuju novi dijagram tijeka.
Na kraju, učenici prezentiraju svoje dijagrame i međusobno komentiraju ako im se dijagrami ne poklapaju te raspravljaju zašto su baš tako rasporedili pojmove.

Postupci potpore

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Prije nego što odaberete vršnjaka koji će biti u paru odnosno u grupi s učenikom, ispitajte njihovo funkcioniranje, češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određen dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije riješio zadatak. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za vježbanje poslije. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatom Popplet te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se njime koristiti. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu slike o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Osigurajte da se učenik osjeća ugodno i prihvaćeno te da bude aktivni sudionik, a ne pasivni promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte složeniji dijagram tijeka s dvadeset ili više pojmova.
Možete im najprije zadati pojmove, a onda neka sami izrade dijagram tijeka. Takav dijagram mogu izraditi i u alatu Canva i prikazati na plakatu uz prigodne ilustracije vezane za zadani pojam.

Učenike raspodijelite u četiri grupe. U istom alatu jedna grupa izrađuje plakat o Euleru i Vennu s nekim biografskim činjenicama i njihovu doprinosu matematici i logici. Druga grupa prikazuje usporedbu njihovih dijagrama. Treća grupa izrađuje plakat na kojemu prikazuju George Cantora i njegovu naivnu teoriju skupova. Četvrta grupa prikazuje paradokse koji su proizišli iz naivne teorije skupova, s naglaskom na Russellovu paradoksu. Plakati čine smislenu cjelinu koju učenici prezentiraju u svom razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pojmovni tijek

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razvrstava pojmove u dijagram tijeka po zadanom rasporedu.
  • Učenik određuje opseg, sadržaj, subordinirani i superordinirani pojam nekog pojma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Na sljedećoj poveznici možete vidjeti usporedbu Eulerovih i Vennovih dijagrama.
Više o dijagramima možete pročitati na Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Za bolje razumijevanje terminologije ili cijelog teksta možete koristiti Google translate.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.