Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gle, tko to govori

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • razgovor
  • slobodni razgovor
  • vođeni razgovor
  • izlaganje
  • podsjetnik za izlaganje
  • trema
  • javni nastup
  • govornik
  • govor

Psst! Razgovor u tijeku!

Kako biste motivirali učenike, možete na početku ove aktivnosti odigrati igru. Podijelite učenike u manje grupe i jednom učeniku na leđa prilijepite listić s imenom koje poznate osobe iz svakodnevice ili ime koje učenicima poznate osobe iz povijesti, filma, književnosti i sl. Učenici u grupi navode učenika da pogodi ime osobe. Nakon igre usmjerenim razgovorom provjerite koje su osobe lakše i teže odgonetavali te ih usmjerite na to da obrate pozornost kako su učenici pomagali učeniku da dođe do odgovora.

Zatim učenicima možete najaviti da će na satu uočavati obilježja razgovora. Možete pokazati snimke različitih govora i govornika i dok učenici na internetu gledaju edukativne primjere dobroga i lošega govora, možete ih pitati što misle o kojem primjeru, kako bi osvijestili poželjna i nepoželjna ponašanja govornika. S pomoću digitalnog alata za generiranje imena Super Teacher Tools svaki učenik može dobiti jednu odraslu osobu s kojom mora snimiti kratak razgovor putem mobilnoga telefona. Odrasle osobe moraju biti dio učenikove svakodnevice: učitelji, spremačice, ravnatelji/ravnateljice, susjedi, trgovci i sl. Učenici moraju osobe s kojima će razgovarati pitati slažu li se s time da se razgovor snimi. Možete zajedno osmisliti pitanja kojima će učenici potaknuti razgovor kao i teme o kojima mogu razgovarati (primjerice o njihovu poslu, odgovornostima, obvezama i sl.).

U grupama preslušavaju snimljene razgovore i razgovaraju o njima. Uočavaju temu razgovora, jesu li sugovornici pristojni tijekom razgovora, zaključuju sluša li sugovornik govornika i obrazlažu po čemu su to zaključili. Donose zaključak o tome što čini uspješan razgovor.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute.

Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

U suradnji s učiteljima razredne nastave može se ostvariti vertikalna korelacija na temelju zadane teme: učenici predmetne nastave mogu voditi razgovor s učenicima razredne nastave na temu načina učenja. Pritom mogu izraditi grafičke organizatore ili slikovne upute s pomoću kojih će lakše savjetovati mlađe učenike o tome kako treba pristupiti usvajanju nastavnih sadržaja iz određenoga predmeta. Ovom se aktivnosti ostvaruju očekivanja međupredmetne teme Učiti kako učiti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Psst! Razgovor u tijeku!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava obilježja javnog govora.
  • Učenik snima vođenje službenog razgovora.
  • Učenik obrazlaže obilježja uspješnog razgovora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

Potraga za pogreškama

Učenicima možete kratko objasniti što su TED govori, a zatim neka poslušaju TED govor na hrvatskom ili stranom jeziku iz uloge kritičara i procjenitelja. Ako je govor na stranom jeziku, može se ostvariti korelacija s nastavnim predmetom (Engleski jezik, Talijanski jezik i dr.). Uočavaju poštapalice, neuživljenost, ponavljanje, zamuckivanje i monotonost kao obilježja lošega govora. Zaključuju koja su obilježja dobroga govora. Pri gledanju sljedećeg TED govora učenici mogu jednom zapljeskati kad uoče negativno obilježje govora kako bi provjerili uočeno na novim primjerima. Nekoliko učenika glumeći dobroga i lošega govornika može ponoviti koja su obilježja dobroga i lošega govora.

Nakon toga uz digitalni alat kotač pojmova (npr. Wordwall) dijele se u tematske grupe. Svaka grupa izrađuje podsjetnike za sudjelovanje u razgovoru na zadanu temu i u grupi uvježbavaju razgovor na zadanu temu vezanu uz svakodnevicu (škola, obitelj, sport i sl.). Tijekom uvježbavanja možete ih usmjeriti na podsjetnik ako vidite da se ne pridržavaju uočenih elemenata. Nakon toga zaključuju i procjenjuju svoju vještinu razgovora na zadanu temu. Možete organizirati okrugli stol o tome što im je predstavljalo izazov u razgovoru na zadanu temu.

Poslije razmjene mišljenja igraju igru „Istina ili izazov“ kako bi razvijali slobodni razgovor s vršnjacima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s teškoćama možete omogućiti dodatno vrijeme za slušanje TED govora kako bi im se olakšao zadatak. Potrebno je izraditi podsjetnik koji će ih usmjeravati na što trebaju obratiti pažnju tijekom govora.
Za neke učenike s teškoćama upotrijebite veliki font i kontrastne boje na zaslonu kako bi im se olakšalo gledanje.

Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu (uz suglasnost roditelja) poslušati snimku nastupa kojega hrvatskog stand-up komičara. Zatim trebaju izdvojiti sve dijelove govora koji izazivaju smijeh te ih pokušati tematski organizirati. Mogu izdvojiti sve neželjene elemente govora poput poštapalica, psovki i sl. Rezultate svojeg istraživanja mogu sažeti na plakatu te ih prezentirati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Potraga za pogreškama

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sluša govor uočavajući obilježja javnoga govora.
  • Učenik surađuje u grupi.
  • Učenik uvježbava govorenje na zadanu i slobodnu temu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Bez strahova i trema = bez problema

Razgovarajte s učenicima o tome kako se osjećaju kad odgovaraju pred razredom ili nastupaju pred većom publikom. Usmjerite razgovor na tremu i strah od javnoga nastupa. Potičite ih na to da jedni druge savjetuju o tome kako si pomoći u takvim situacijama. Pokažite im dio filma „Harry Potter i zatočenik Azkabana“ u kojem profesor Lupin poučava učenike tome što je bauk i kako ga otjerati. Potaknite učenike na to da povežu pogledan isječak s načinima kako se može nadvladati strah od nastupa ili trema. Usmjerite učenike na zaključak o tome koliko je važna pripremljenost i uvježbavanje za savladavanje treme. Uvježbajte s učenicima jednostavne tehnike opuštanja i smirivanja poput usporavanja i produbljivanja disanja i pozitivnoga razmišljanja. Potaknite učenike na promišljanje i vizualizaciju tehnikom vođene fantazije, a nakon toga razgovarajte o tome jesu li se uspjeli opustiti i koje su ih misli obuzimale tijekom vježbe.

U korelaciji s nastavom Informatike i očekivanjima međupredmetne teme Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije učenici mogu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva prikazujući obilježja dobro pripremljena govora. Plakat prezentiraju pred razredom. Poslije razgovaraju o tremi pri javnom nastupu i osvješćuju jesu li i sami imali tremu pri prezentaciji. Uočavaju pripremu kao važan element dobra govora. Putem digitalnog alata Kizoa izrađuju videoupute o tome kako savladati strah od javnoga govora. Upute postavljaju na školske mrežne stranice kako bi bile vidljive velikom broju učenika.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Možda će neki učenici s teškoćama željeti podijeliti svoje iskustvo straha od javnoga nastupa s obzirom na svoju teškoću. Učenike bi za to izlaganje trebalo unaprijed pripremiti i provjeriti žele li o tome govoriti pred vršnjacima.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Canva. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti kako djeca i odrasle osobe pobjeđuju tremu i imaju li stah od javnoga nastupa. Mogu intervjuirati osobe iz svoje svakodnevice: učitelje, susjede, trgovce i sl. Razgovor mogu snimiti na mobilni telefon te pripremiti tematsku radijsku emisiju. Nakon montaže, radijsku emisiju mogu predstaviti u svojem razredu, a najbolju radijsku emisiju mogu emitirati putem školskoga razglasa ili školske mrežne stranice.

Nastavna aktivnost za predmet X

Bez strahova i trema = bez problema

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razgovara na zadanu temu.
  • Učenik izrađuje plakat na zadanu temu te prezentira rezultate istraživanja.
  • Učenik uvježbava načine suočavanja s tremo i strahom od javnog nastupa.
  • Učenik izrađuje videoupute o savladavanju treme.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Antolović, K. i Sviličić, N. (2020). Komunikacijske vještine (Verbalne i neverbalne persuazivne tehnike). Kerschoffset: K&K Promocija.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Korkut, D. i Kopal, R. (2018). Kreativnost 4.0: evolucija i revolucija. Zagreb: Algebra i Visoko učilište Effectus.

Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2016). Kompetencijski pristup nastavi Hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Listeš, S. (2019). Kompetencijski pristup nastavi Hrvatskoga jezika 2. Zagreb: Školska knjiga.

Mattes, W. (2007). Nastavne metode (75 kompaktnih pregleda za nastavnike i učenike). Zagreb: Naklada Ljevak.

Miyata, C. (2004). Kako postati dobar govornik. Beograd: Kreativni centar.

Škarić, I. (2000). Temeljci suvremenog govorništva. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Težak, S. (1970). Govorne vježbe. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.