Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Trudi se biti najbolji u onome što jesi

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • anegdota
  • medijske poruke
  • žuti tisak
  • govorenje

U tvojim cipelama

Uputite učenike na to da na mreži pronađu anegdote iz života slavnih osoba (npr. Alberta Einsteina, Charlie Chaplina, Nikole Tesle, Malale Yousafzai). Odabrane anegdote mogu čitati na satu i objašnjavati što im je i zašto bilo posebno zanimljivo u životima slavnih. Zatim neka zamisle sebe u "njihovim cipelama": kako bi postupili/osjećali se u situacijama iz pročitanih anegdota. Pitajte učenike jesu li u svakodnevnim razgovorima čuli ili prepričali anegdote čiji su sudionici njima poznate osobe. Zajedno definirajte pojam anegdote kao kratke prozne književne vrste koja govori o zgodama iz života stvarnih (poznatih) osoba. Zajedno uočite kako anegdote često imaju duhovitu glavnu misao na kraju. Objasnite im podrijetlo riječi anegdota". Ispričajte kako je anegdotom u 6. stoljeću prvi put nazvan tekst koji je govorio o skandalima na dvoru bizantskoga cara Justinijana. Razgovarajte s učenicima o tome zašto ljudi pričaju tračeve. Pitajte ih jesu li tračevi istiniti, lažni ili poluistiniti. Podijelite učenike u dvije grupe. Potaknite učenike prve grupe da u digitalni alat Mentimeter upišu riječi koje im prvo padnu na pamet kad čuju pojam „žuti tisak". Zatim neka na mrežnim portalima pronađu vijesti koje pripadaju „žutom tisku" i neka zaključe koje su osobitosti i svrha takvih vijesti. Potaknite ih na to da povežu tračeve s lažnim vijestima „žutoga tiska" te da zaključe kako im treba pristupiti kritički. Neka druga grupa istraži na mreži što su klikolovke i izvijesti kako prepoznati klikolovne vijesti (primjerice prema naslovu koji sadrži riječi senzacionalno, šokantno, ekskluzivno, misteriozno i sl. ). Neka svoje zaključke oprimjere klikolovkama koje su pronašli na mrežnim portalima. Pitajte ih znaju li da svojim klikovima i sami potičemo stvaranje lažnih vijesti jer ih na taj način financiramo („hranimo njihov brojač posjeta"). Lažne vijesti i klikolovke učenici iz obaju grupa mogu podijeliti uz pomoć digitalnog alata Google Disk. Pitajte učenike čitaju li i sami takve članke i jesu li svjesni da neprovjerene informacije u takvim novinama mogu naštetiti onima o kojima se lažno izvješćuje.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Mentimeter. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite se povećanim fontom, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivni promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Pročitajte učenicima pjesmu Drage Gervaisa Tri nonice. Pitajte ih ima li ta pjesma (čija je tema trač) neka obilježja anegdote. Potaknite učenike na to da preoblikuju ovu pjesmu u prozni oblik, tj. u oblik anegdote. Svoju anegdotu neka podijele s ostalim učenicima uz pomoć digitalnog alata Office 365. Slijedi vršnjačko vrednovanje anegdota.

Nastavna aktivnost za predmet X

U tvojim cipelama

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kratko izlaže na zadanu temu.
  • Učenik istražuje pojmove u digitalnom rječniku.
  • Učenik razgovara na zadanu temu.
  • Učenik uočava štetnost trača u svakodnevnoj komunikaciji i u medijima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Kultura i mediji

Moja i tvoja prava

Potaknite učenike na to da u paru u alatu Genially izrade prezentacije o životima slavnih osoba koje smatraju svojim uzorima. Istaknite da prezentacije moraju sadržavati anegdotu vezanu uz slavnu osobu koju su odabrali. Podsjetite ih na to koje sve elemente moraju sadržavati njihove prezentacije (tekst, fotografije, videozapise, ulomke iz intervjua). Uputite ih na to da svoje prezentacije podijele s razredom uz pomoć digitalnoga alata MS Teams. Možete učenicima pripremiti digitalnu igru Match the Memory u kojoj će povezivati fotografiju i ime slavne osobe o čijemu su životu prezentirali ostali učenici u razredu. Potaknite ih i na to da prepričaju anegdotu koja ih se posebno dojmila. Neka objasne zašto im je ta anegdota bila zanimljiva. Potaknite učenike na to da na mreži pronađu anegdote o Tinu Ujeviću. Pročitajte zajedno poznatu anegdotu o Tinu u brijačnici: „Tin nije volio sudjelovati u razgovorima za vrijeme brijanja u brijačnici. Svejedno, brijač mu je dosađivao nametnutim razgovorima. Jednom ga brijač upita kako hoće da ga obrije. - Bez riječi, odgovori mu Tin." Neka uoče temu, kompoziciju i poruku anegdote, a ista tema (Jezični (ne)sporazumi) može im poslužiti kao motivacija i naslov anegdota iz svakodnevnoga života koje učenici mogu zapisati u bilježnice i poslije čitati pred razredom. Uputite učenike na to da njihove anegdote moraju imati jasnu trodijelnu strukturu. U digitalnom alatu Book Widgets možete izraditi izlaznu karticu s pomoću koje ćete s učenicima ponoviti obilježja anegdote kao književne vrste.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite se povećanim fontom, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći se digitalnim alatom, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivni promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zajednički raspravljajte o ljudskim pravima u suvremeno doba. Pročitajte učenicima riječi koje je izgovorila pakistanska aktivistica za prava djece i najmlađa dobitnica Nobelove nagrade za mir Malala Yousafzai: „Sjedenje u školi i čitanje knjiga sa svim prijateljima moje je pravo." Možete učenicima postaviti problemsko pitanje: Kako ste doživjeli riječi mlade nobelovke? Uzimate li neke stvari u svojemu životu zdravo za gotovo? Potaknite učenike na to da na mreži potraže vijesti u kojima se govori kršenju ljudskih prava i o tome izvijeste razred. Neka u digitalnom alatu Kahoot naprave kviz o poznatim svjetskim borcima za ljudska prava.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moja i tvoja prava

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje prezentaciju na zadanu temu.
  • Učenik uči uz pomoć igre.
  • Učenik istražuje na mreži.
  • Učenik piše tekst trodjelne strukture.
  • Učenik se protivi predrasudama, stereotipima i govoru mržnje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Drugačiji, a isti

Podijelite učenike u tri grupe. Svaka grupa ima zadatak u digitalnom alatu Book Creator napraviti digitalnu knjigu s anegdotama poznatih hrvatskih književnika. Učenici se trebaju dogovoriti tko će biti predstavnik grupe. Zatim trebaju podijeliti poslove vezane uz istraživački rad na mreži. Skupljene tekstove, fotografije, videozapise i sl. elektroničkom poštom trebaju poslati predstavniku grupe koji će oblikovati digitalnu knjigu i predstaviti je pred razredom. Predstavnik svake grupe treba na primjeru odabranih anegdota objasniti obilježja ove kratke književne vrste (anegdote govore o zgodama iz života, likovi su stvarne osobe, anegdote su duhovite, pripovjedač je u trećem licu) i ponuditi uputu kako napisati svoju anegdotu. Uputite učenike na to da pažljivo slušaju predstavljanje digitalne knjige drugih grupa i vrednuju ga s pomoću rubrike koju ćete sastaviti u digitalnom alatu Google Forms. Sastavnice analitičke rubrike mogu biti: pripremljenost (točnost podataka, povezanost s temom, informacije prezentirane na zanimljiv način, logičkim slijedom, razumljivo), sigurnost (govor je tečan – bez zastajkivanja i poštapalica), uporaba hrvatskoga standardnog jezika, pridržavanje zadanoga vremena, vrednote govorenoga jezika i neverbalna komunikacija te opći dojam (može li se lako pratiti prezentiranje). Najbolju digitalnu knjigu (što uključuje i njezino predstavljanje) možete primjereno vrednovati. Organizirajte govornu vježbu u parovima. Jedan učenik treba osmisliti pridjev uz imenicu anegdota (primjerice mala, zanimljiva, smiješna, povijesna, odlična, sjajna, lokalna, sretna, šaljiva, slatka, najbolja, krasna, čudna, moćna, dobra), a drugi učenik treba oblikovati smislenu rečenicu koja sadrži te dvije riječi (primjerice čudna anegdota – Ispričat ću ti čudnu anegdotu iz svojega djetinjstva). Predložite učenicima da provedu intervju s osobama iz lokalne zajednice koje su zadužile zajednicu svojim humanitarnim ili drugim radom: sa zavičajnim umjetnikom (književnikom, slikarom, kiparom, glazbenikom), djelatnicima u zdravstvu, nastavnicima u mirovini, vrhunskim sportašem i sl. Neka potaknu svoje sugovornike da im ispričaju anegdote iz svojega života. Intervju mogu snimiti uz pomoć digitalnog alata Audacity u obliku digitalne radijske emisije ili podcasta. Uputite učenike na to da će u razgovoru s osobama koje žive normalne svakodnevne živote, a u slobodno se vrijeme samoostvaruju u različitim područjima, pronaći motivaciju i poticaj za angažman na osobnom i društvenom planu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Google Forms. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite se povećanim fontom, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivni promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zajednički raspravite o tome koliko razumijemo druge i svijet oko sebe, koliko razumijemo tuđe potrebe i motivaciju za određena ponašanja, slijedimo li društvena pravila i jesmo li aktivni građani koji pridonose zajednici. Potaknite učenike na organizaciju humanitarne akcije u svojoj zajednici: primjerice akciju prikupljanja hrane za pučku kuhinju. Uputite učenike u osnovna pravila organizacije humanitarne akcije. Da bi proveli humanitarnu akciju, moraju paziti da akcija ne traje duže od 90 dana. Neka se dogovore hoće li prikupljati hranu i ostale potrepštine na javnim mjestima ili na nekom kulturnom ili sportskom događanju u organizaciji škole. Neka osmisle plakate kojima će se oglasiti svrha i krajnji korisnik humanitarne akcije te provoditelj akcije. Učenici mogu smisliti prigodan slogan za svoju akciju koji će također pisati na plakatu. Plakate mogu u fizičkom obliku izložiti po školi, ali i objaviti u digitalnom obliku na školskoj mrežnoj stranici. Ako budu pomoć prikupljali postavljanjem kutija, neka i na kutiji istaknu svrhu, korisnika i slogan humanitarne akcije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Drugačiji, a isti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kratko izlaže na zadanu temu.
  • Učenik vrednuje govore drugih učenika.
  • Učenik snima razgovor s poznatom osobom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.