Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ne razumijem, ponovi!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • vrste naglasaka
  • pravila naglašavanja
  • izgovorne/naglasne cjeline
  • komentar
  • intervju
  • nenaglasnice

Slušaj kako govori!

Podijelite s učenicima poveznice na različite online radijske postaje. Odaberite nekoliko lokalnih radijskih postaja koje su udaljene od mjesta u kojem je vaša škola i nekoliko nacionalnih radijskih programa. Dogovorite s učenicima rok za izvršavanje zadatka (zadatak se može izvršiti tijekom dva tjedna).

Učenici trebaju slušati navedene radijske postaje u različito doba dana i bilježiti govor radijskih spikera i spikerica. Važno je uočiti govore li spikeri hrvatskim standardnim jezikom i govore li u skladu s pravogovornom normom. Učenici vode bilješke u digitalnom alatu za snimanje zvuka na svojim tabletima ili mobilnim telefonima. Pokušavaju ponoviti što su čuli na radiju ako i kad uoče pogrešku.

Učenici objedinjuju svoje audiozapise u digitalnom alatu u kojem i inače surađuju, primjerice u digitalnom alatu MS Teams. Zatim rade u grupama. Svaki član grupe ukratko predstavlja rezultate svojega istraživanja. Analiziraju prikupljene podatke i zajednički prosuđuju jesu li sve izdvojene pogreške doista odstupanje od pravogovorne norme. Na temelju razgovora i svih prikupljenih podataka donose zaključke o govoru spikera na radiju.

Prikupljene podatke prikazuju grafički u obliku tablica i grafičkih prikaza u dokumentu u digitalnom alatu Word. Prikazuju koliko su pogrešaka u govoru radijskih spikera prikupili u dva tjedna slušanja zadanih radijskih postaja, na koliko se radijskih postaja (od navedenih) poštuje pravogovorna norma hrvatskoga standardnoga jezika, u kojim riječima najčešće dolazi do odstupanja od pravogovorne norme itd. Svoje grafičke prikaze učenici objavljuju na istome mjestu na kojem su objavili i audiozapise, primjerice u digitalnom alatu MS Teams. Na temelju prikupljenih podataka učenici pišu komentar na temu Govore li radijski spikeri standardnim jezikom?.

Grupe čitaju svoje komentare i donose zajedničke zaključke. U završnom dijelu aktivnosti pustite učenicima četiri isječka govora radijskih spikera koje ste prethodno pripremili. Jedan isječak neka bude primjer radijskoga spikera koji govori hrvatskim standardnim jezikom, a ostali trebaju biti primjeri govora radijskih spikera na trima različitim narječjima. Učenici trebaju slušati isječke i prepoznati koji radijski spiker govori kojim idiomom hrvatskoga jezika.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, napišite objavu i zadatak učenicima te rok za izvršavanje zadatka. Objasnite im da će tijekom dva tjedna u različito doba dana slušati radijske emisije određenih radijskih postaja i bilježiti govor radijskih spikera i spikerica. Važno je uočiti govore li spikeri hrvatskim standardnim jezikom, odnosno u skladu s njegovom pravogovornom normom. Navedite da trebaju voditi bilješke u digitalnom alatu za snimanje zvuka na svojim tabletima ili mobilnim telefonima. Neka pokušaju ponoviti što su čuli na radiju kad uoče pogrešku u naglašavanju riječi i u uporabi riječi koje ne pripadaju hrvatskome standardnom jeziku. Neka učenici kao odgovor na vašu objavu učitaju svoje audiozapise i poslušaju audiozapise ostalih učenika.

Podijelite s učenicima poveznicu na različite online radijske postaje. Odaberite nekoliko lokalnih radijskih postaja koje su udaljene od mjesta u kojem je vaša škola i nekoliko nacionalnih radijskih programa. Dogovorite s učenicima termin online sastanka na kojem će predstaviti rezultate svoga istraživanja i komentirati audiozapise ostalih učenika.

Na dogovorenom online sastanku kratko komentirajte učitane audiozapise i rezultate istraživanja. Podijelite učenike u grupe i objasnite im sljedeći zadatak. Učenici u grupi u čavrljanju ili tijekom videopoziva analiziraju prikupljene podatke i donose zaključke o govoru spikera na radiju. Dogovaraju se kako će prikupljene podatke unutar grupe prikazati grafički.

Oblikuju dokument u digitalnom alatu Word i zajedno ga ispunjavaju. Prikazuju koliko su pogrešaka u govoru radijskih spikera prikupili u dva tjedna slušanja određenih radijskih postaja, na koliko se radijskih postaja (od navedenih) poštuje pravogovorna norma hrvatskoga standardnoga jezika, u kojim riječima najčešće dolazi do odstupanja od pravogovorne norme itd.

Na temelju prikupljenih podataka i rada u grupi učenici pišu komentar na temu Govore li radijski spikeri standardnim jezikom?. Svoje komentare učenici učitavaju na dogovoreno mjesto u digitalnom alatu MS Teams.

Tijekom sljedećeg online sastanka pustite učenicima četiri isječka govora radijskih spikera koje ste prethodno pripremili. Jedan isječak neka bude primjer radijskoga spikera koji govori hrvatskim standardnim jezikom, a ostali trebaju biti primjeri govora radijskih spikera na trima različitim narječjima. Učenici trebaju slušati isječke i prepoznati koji radijski spiker govori kojim idiomom hrvatskoga jezika. Možete pripremiti kratku anketu unutar digitalnog alata ili učenici mogu odgovoriti u čavrljanju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Dodijelite kraće vremenske intervale slušanja radijskih postaja – učenicima koji imaju teškoće u slušnom razumijevanju i/ili pažnji može se dodijeliti kraći vremenski interval za slušanje radijskih postaja. Primjerice, možete im dati 10 – 15 minuta umjesto 30 minuta i manji broj postaja za slušanje umjesto svih navedenih. Za neke učenike reducirajte sadržaj koji slušaju ili pripremite kraće zvučne zapise koje moraju preslušati. Unaprijed pripremite upute i zadatke prilikom slušanja (npr. označiti jesu li svi navedeni kriteriji zadovoljeni i sl.). Pripremite slušne zadatke u obliku teksta kako bi ih učenik mogao prije slušanja pročitati.

Ponudite alternativne načine zapisivanja informacija. Učenicima koji imaju teškoće u pisanju (disgrafija) i bilježenju, možete ponuditi alternativne načine zapisivanja informacija, poput korištenja slika, simbola ili riječi napisanih velikim slovima. Omogućite različite načine izražavanja. Učenicima koji imaju teškoće u jezično-govornoj glasovnoj komunikaciji možete omogućiti različite načine izražavanja, poput snimanja vlastita govora ili korištenja simbola i slika.

Ponudite alternativne načine prikazivanja informacija. Učenicima s oštećenjem vida, možete ponuditi alternativne načine prikazivanja informacija, poput korištenja zvučnih signala ili govornih uputa.
Ponudite dodatne aktivnosti. Nekim učenicima možete ponuditi dodatne aktivnosti poput usmenog opisivanja onoga što su čuli ili usmenog odgovaranja na pitanja o govoru radijskih spikera.
Osigurajte jasne upute i primjere koji će pomoći učenicima s teškoćama u razvoju da razumiju što se od njih očekuje u zadatku.

Pružite dodatnu podršku za bilješke koristeći govornu tehnologiju ili skraćene verzije uputa za bilježenje.
Koristite vizualna pomagala poput grafikona, tablica i drugih prikaza podataka kako biste pomogli učenicima u razumijevanju statistika.

Pružite dodatnu pomoć učenicima pri analizi prikupljenih podataka. Dopustite fleksibilnost u vremenu za završetak zadatka učenicima s teškoćama u razvoju koji imaju problema s usklađivanjem rokova.
Osigurajte suradnju u parovima ili manjim grupama kako bi se učenici s teškoćama u razvoju osjećali ugodnije i sigurnije u izvršavanju zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu tijekom određenoga vremena slušati radijske postaje po vlastitu izboru. Mogu to biti lokalne radijske postaje, ali i one koje se mogu slušati uživo putem mrežnoga prijenosa. Učenici prikupljaju podatke o poštivanju pravogovorne norme i pišu izvješće o provedenom istraživanju. Izvješće potkrepljuju i grafičkim prikazom prikupljenih podataka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Slušaj kako govori!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sluša govor radijskoga spikera i bilježi odstupanja od pravogovorne norme.
  • Učenik razlikuje govor radijskog spikera na narječjima od govora na standardnom jeziku.
  • Učenik grafički prikazuje podatke prikupljene tijekom slušanja govora radijskih spikera.
  • Učenik piše komentar na temu govora spikera na radiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Kako to misliš?

Pripremite interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Genially u kojoj ćete navesti vrste naglasaka u hrvatskome standardnom jeziku i pravila naglašavanja s poveznicama na jezične priručnike i videozapise u kojima mogu pročitati i saznati više o naglasnom sustavu hrvatskoga standardnog jezika. U prezentaciju možete ugraditi i audiozapise (ili videozapise) govora odabranih televizijskih voditelja, radijskih spikera, stručnjaka i jezikoslovaca koji govore o pravilnome naglašavanju riječi i nesporazumima koji nastaju kada se riječi pravilno ne naglase. Podijelite s učenicima poveznicu na prezentaciju i dogovorite rok u kojemu će učenici pregledati sve materijale.

Učenici u paru razgovaraju o svemu što su pročitali i vidjeli na prezentaciji. Pišu bilješke tijekom razgovora tako da u bilježnice nacrtaju tablicu s dvama stupcima. U lijevi stupac postavljaju pitanje, primjerice Koliko je naglasaka u hrvatskome standardnome jeziku?, a u desni stupac bilježe odgovore. Prvo jedan učenik postavlja pitanje, a drugi odgovara, zatim zamjenjuju uloge.

Parovi se povezuju u grupe i osmišljavaju igru Ne razumijem, ponovi!. Materijali i izvori za igru nalaze se u prezentaciji koju ste podijelili s učenicima. Na prezentaciju u međuvremenu možete dodati i dodatne materijale, primjerice popis riječi u kojima naglasak ima razlikovnu ulogu. Uz pomoć rječnika (u mrežnom obliku, primjerice Hrvatskoga školskoga rječnika) učenici pronalaze riječi koje se isto pišu, ali imaju različito značenje s obzirom na naglasak. Osmišljavaju rečenice u kojima bi se te riječi mogle uporabiti tako da pogrešan naglasak mijenja značenje rečenice. U grupama dogovaraju koji će učenik biti predstavnik grupe i voditelj igre. Voditelji odlaze u druge grupe i čitaju osmišljene rečenice tako da ponekad pravilno naglase ključnu riječ u rečenici, a ponekad ne. Sudionici igre trebaju prepoznati kad je u rečenici riječ pogrešno naglašena, tj. naglašena riječ ne pripada kontekstu rečenice. U tome slučaju izgovaraju rečenicu Ne razumijem, ponovi!. Pobjednik je ona grupa koja je uspješno prepoznala što veći broj pogrešno naglašenih riječi.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Po potrebi izradite pisane ili slikovne upute za korištenje digitalnih alata.
Dodijelite dodatno vrijeme za pregledavanje materijala u prezentaciji. Upotrebljavajte jednostavniji jezik i vizualna pomagala u prezentaciji. Priložite dodatna objašnjenja i primjere za pravilno naglašavanje riječi.
Omogućite učenicima da rabe slušna i vizualna pomagala kako bi bolje razumjeli materijale u prezentaciji.
Priložite dodatnu pomoć učenicima koji imaju poteškoće s bilježenjem i organiziranjem informacija u tablicu.
Priložite dodatnu podršku učenicima s alternativnim načinima izražavanja i bilježenja (npr. korištenje simbola ili govornih alata).
Prilagodbe za učenike s teškoćama u razvoju u igri "Ne razumijem, ponovi!":

Razjasnite pravila igre i postupak igre u malim koracima, koristeći jednostavan jezik i vizualne pomagala.
Pružite dodatne primjere i vježbe kako bi učenici mogli razumjeti pravila igre.
Dopustite da učenici prilagode igru ​​prema svojim sposobnostima. Na primjer, mogu se koristiti manje riječi ili se naglasak može naglasiti vizualno.
Osigurajte da je okolina tijekom igre mirna i bez nepotrebnih distrakcija.
Pružite dodatnu podršku i pomoć učenicima koji imaju teškoće s razumijevanjem igre.
Osigurajte da svi učenici imaju jednaku priliku u igri, na primjer, dopuštajući timovima da se izmjene tko će biti predstavnik grupe.
Uz dopuštenje, učenici mogu rabiti pomoćna sredstva, poput ploče ili bijele ploče, kako bi vizualno predstavili rečenice.
Možete uključiti i dodatna vizualna pomagala, poput slika, za lakše razumijevanje igre.
Dopustite učenicima da igraju igru ​​u manjim grupama, što će smanjiti potencijalni stres i povećati priliku za uspjeh.
Nemojte se usredotočiti previše na pobjedu, već naglasite važnost učenja kroz igru i uživanje u procesu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu samostalno osmisliti igru Ne razumijem, ponovi! u digitalnom alatu LearningApps. Učenici osmišljavaju rečenice u kojima će pogrešno naglašena riječ značiti nešto drugo, snime audiozapis te rečenice i ugrade ga u kviz. Neka podijele svoj kviz putem poveznice s ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako to misliš?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje naglaske u hrvatskome standardnom jeziku.
  • Učenik razlikuje značenje riječi s obzirom na naglasak (na oglednim i čestim primjerima).
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

A kako bi ti to rekao?

U digitalnom alatu Genially doradite prezentaciju koju ste podijelili s učenicima u prethodnoj aktivnosti Kako to misliš? tako da u prezentaciju dodate pravila o redu riječi u rečenici s obzirom na položaj nenaglasnica, tj. poveznice na izvore u kojima će učenici proučiti što su nenaglasnice, na kojem se mjestu u rečenici najčešće pišu te kako ih izgovaramo. Podijelite s učenicima poveznicu na dorađenu prezentaciju.

Učenici proučavaju materijale i individualno bilježe najvažnije informacije. Zatim rade u paru i usuglašavaju koje su informacije najvažnije. Parovi se spajaju u grupe i dogovaraju tko će biti zadužen za pisanje koje informacije. Grupe objedinjuju informacije o nenaglasnicama u zajedničkom dokumentu u digitalnom alatu OneNote. Svatko zabilježi neku informaciju ili pravilo prema prethodnom dogovoru i radu u grupi.

Učenici nastavljaju raditi u grupama. Grupe će raditi tijekom određenoga vremenskog roka. Učenici unutar grupe dogovaraju tko će imati koje zaduženje. Zadatci grupa su sljedeći:

  1. grupa treba posjetiti najbližu kulturnu ustanovu u svojem mjestu/gradu i intervjuirati jednog od zaposlenika
  2. grupa intervjuira jednog zaposlenika škole
  3. grupa intervjuira roditelje ili rodbinu
  4. grupa intervjuira svoje vršnjake.

Sve grupe intervjuiranim osobama postavljaju ista pitanja koja prethodno osmišljavaju sve grupe zajedno. Svaka grupa daje prijedlog jednog do dvaju pitanja. Pitanja trebaju biti vezana uz govor i pravilno naglašavanje riječi. Ispitanike, primjerice, mogu pitati u kojim slučajevima govore standardnim jezikom, kako bi naglasili određenu riječ, kako postavljaju pitanja. Mogu i osmisliti jednu rečenicu na mjesnom govoru i zamoliti ispitanike da je izgovore na standardnom jeziku. Grupe analiziraju govor svojih ispitanika i predstavljaju najčešće pogreške u uporabi nenaglasnica u govoru.

Grupe svoje intervjue u pisanom obliku objavljuju u digitalnom alatu OneNote. U nastavku aktivnosti grupe rade tako da sve pogrešno napisane nenaglasnice iz intervjua druge grupe napišu pravilno. Dogovaraju se međusobno koja će grupa raditi na kojem intervjuu. Objavljuju rezultate svojega rada i pravilno napisane rečenice u istom digitalnom alatu. Međusobno komentiraju ispravljene rečenice.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prije početka rada provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Po potrebi izradite pisane ili slikovne upute za korištenje digitalnih alata.
Neki od načina na koje se prezentacija i aktivnost mogu prilagoditi učenicima s teškoćama uključuju:
Korištenje jednostavnijega jezika u prezentaciji i u uputama za aktivnost.
Dodavanje vizualnih pomagala u prezentaciju kako bi se vizualizirala pravila o redu riječi u rečenici i položaju nenaglašenih riječi.
Prilagođavanje brzine prezentacije tako da učenici imaju dovoljno vremena za razumijevanje novih pojmova i pravila.
Prilagođavanje aktivnosti tako da se učenici koji imaju poteškoće s pisanjem ili organiziranjem informacija mogu lakše uključiti, na primjer, korištenjem aplikacije s govornim unosom ili korištenjem strukturiranog obrasca za bilježenje informacija.
Prilagođavanje vremena omogućavanjem učenicima da uzmu pauze tijekom aktivnosti.
Pri radu u paru i grupama učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatke. Učeniku možete unaprijed pripremiti pitanja za intervju.
Prilagodite zadatke prema sposobnostima i interesima učenika.
Osigurajte dodatnu podršku ako je učeniku potrebna pomoć u komunikaciji ili razumijevanju zadataka. Rabite vizualna pomagala i jednostavne jezične konstrukcije.
Radite u manjim grupama ili s jednim asistentom za potporu.
Osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadataka, ako je potrebno.
Uključite u odabir pitanja za intervjuiranje.
Uključite različite načine izvještavanja o rezultatima, kao što su usmena prezentacija ili vizualni prikazi.
Osigurajte jasne smjernice i instrukcije za svaki korak aktivnosti.
Pružite povratne informacije učeniku kako biste ga ohrabrili.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu sve ispravljene rečenice iz intervjua koje su proveli tijekom grupnoga rada objediniti i pretvoriti u kviz u digitalnom alatu Kahoot!. Taj kviz može poslije poslužiti za uvježbavanje i provjeru znanja o pravilnom pisanju nenaglasnica.

Nastavna aktivnost za predmet X

A kako bi ti to rekao?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava pogrešnu uporabu nenaglasnica u govoru i pismu.
  • Učenik pravilno rabi nenaglasnice u govoru i pismu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Jelaska, Z. i suradnici (2005). Hrvatski kao drugi i strani jezik. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Moguš, M., Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.

Petrović, B. (2005). Sinonimija i sinonimičnost u hrvatskome jeziku. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.