S učenicima pogledajte videozapis o pisanju velikoga početnog slova na YouTube kanalu Jezikomat kako biste ponovili gradivo prethodnih razreda.
Unaprijed pripremite tekst zasićen pogreškama u pisanju velikoga početnog slova i pravopisnih znakova koje su učili u prethodnim razredima. Tekst izradite u Word dokumentu i ispišite. Podijelite im radni listić, a potom ih uputite na to da na mrežnoj stranici Školski rječnik hrvatskoga jezika potraže značenje riječi lektor. Zamolite jednog učenika da pročita značenje riječi i komentirajte koja je uloga lektora i što on sve radi. Prisjetite se znakova za obilježavanje pogrešaka, a možete ih napisati i na ploči. Potaknite učenike na preuzimanje uloge lektora koji će lektorirati prethodno dobiveni tekst.
Nakon ovog dijela aktivnosti i ponavljanja nastavnih sadržaja prethodnih razreda, podijelite učenike u grupe. Predstavnik svake grupe s pomoću Google tražilice traži videolekciju MZO-a o pravilima pisanja velikoga početnog slova u imenima ustanova, društava, pokreta, epoha i povijesnih događaja.
Možete ih podijeliti u pet grupa. Prva grupa istražuje o pisanju velikoga početnog slova u imenima ustanova i društava, druga u imenima pokreta, treća u imenima epoha i povijesnih događaja, a četvrta grupa može pisati podsjetnik o pravilima koja su usvojili u prethodnim razredima. Učenici pete grupe mogu s pomoću Hrvatskog pravopisa (potpoglavlje Razlike u pisanju velikoga i maloga početnog slova) istražiti razlike u značenju riječi koje su napisane malim ili velikim početnim slovom kako bi osvijestili zašto je važno paziti na pravilnu uporabu velikoga i maloga slova. Svaka grupa trebala bi osmisliti i svoje primjere za pravila koja su pronašli, a pritom se mogu služiti i pravopisom.
Nakon što su učenici proučili i zapisali pravila o pisanju velikoga početnog slova, zadajte im zadatak s pomoću kojega će predstaviti svoje rezultate, a to će biti zajednička umna mapa. Predstavnici grupa neka se dogovore o obliku umne mape koju će izrađivati od hamer papira, kolaža i sl. Oblik mape, naprimjer, može biti cvijet sa stabljikom i listovima na koje će učenici upisivati svoje primjere koje su osmislili prilikom proučavanja pravila, a da se pritom drže nekoga reda, npr. u latice upisuju višečlana imena u kojima se sve riječi pišu velikim početnim slovom itd. Važno je da se grupe međusobno dogovaraju jer svaka radi svoj dio, a krajnji je rezultat produkt zajedničkoga rada.
Veliku umnu mapu možete postaviti na neko vidljivo mjesto u učionici.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika.
Videozapisi nemaju titlove. Pripremite zapis kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli pratiti video. Po potrebi smjestite ih blizu izvora zvuka. Omogućite učenicima s oštećenjam sluha da audiosadržaje slušaju preko Bluetootha kada za to postoje uvjeti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Pri radu u grupi učeniku s teškoćama dajte jasno definiranu ulogu.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Prilagoditi način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici nakon odrađene aktivnosti mogu napraviti kviz u digitalnom alatu LearningApps o pravilima pisanja velikoga početnog slova. U kviz upisuju točno i netočno napisana imena ustanova, društava, pokreta, epoha, povijesnih događaja, ali i imena ulica, trgova, država, kontinenata, pokrajina i sl. Kvizom provjeravaju znanje svojih kolega iz razreda.
Na ploču napišite rečenicu Fora je biti nepismen. kako biste potaknuli znatiželju kod učenika. Zasigurno će im biti neobično što ih takva rečenica dočekuje na početku sata Hrvatskoga jezika. Pitajte ih slažu li se s napisanom rečenicom i smatraju li je istinitom. Potaknite raspravu o (ne)poštivanju pravopisnih pravila u svakodnevnoj elektroničkoj komunikaciji putem društvenih mreža i SMS-ova. Razgovor usmjeravajte pitanjima tipa koliko učenici poštuju pravopisna i gramatička pravila, prepoznaju li pogreške u tuđim porukama i objavama, ispravljaju li ih, smeta li im to nepoštivanje pravila i sl.
Zatim ih zamolite da izvade svoje mobilne uređaje i otvore neku od poruka. Većina razrednih odjela ima svoju Viber grupu pa i to može biti dobar izbor. Učenici neka naprave fotografiju zaslona nekih svojih dopisivanja, a zatim, nakon što su uklonili moguće osobne podatke iz poruka, neka je postave u virtualni prostor za suradnju, npr. Google Classroom kako biste ih mogli zajedno komentirati. Možete zapisati najčešće pogreške te razgovarati zbog čega su one nastale, je li to neznanje, nepažnja ili nešto drugo.
Učenici u nekom vremenskom razdoblju mogu napraviti malo istraživanje i bilježiti pravopisne nepravilnosti svojih vršnjaka te ih zapisati u bilježnicu. Neka to istraživanje bude unutar razrednog odjela kako biste zajednički vidjeli jesu li učenici tijekom toga razdoblja radili više ili manje pogrešaka.
Prije toga razrednoga projekta učenike uputite na to da s pomoću mrežne stranice Hrvatski pravopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje prouče pravila o pisanju zadanih pravopisnih znakova, kratica i pokrata. Pravila zapisuju u bilježnice, a zatim u paru oblikuju tekst zasićen pogreškama u pisanju pravopisnih znakova, kratica i pokrata koje su proučavali. Polazište za tekst mogu biti i poruke koje ste prethodno komentirali ili neke svakodnevne situacije, objave na društvenim mrežama i sl. Možete im zadati i upute koliko bi pogrešaka i kojeg tipa tekst trebao imati. Učenici tekst razmjenjuju s drugim parom koji pronalazi pogreške. Kako biste potaknuli natjecateljski duh, organizirajte natjecanje u kojem pobjeđuje najbrži i najtočniji par.
Za kraj aktivnosti učenike možete potaknuti na to da iz svojih poruka u obliku rječnika ispišu sve kratice kojima se koriste u svakodnevnoj elektroničkoj komunikaciji te njihovo značenje. Na taj način potaknite razgovor jesu li te kratice pravilno korištene i potrebne u govoru i pismu i prenose li dobru poruku primatelju.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu tijekom nekoga razdoblja istraživati i tražiti primjere nepoštivanja pravopisnih pravila u različitim medijima, plakatima, grafitima i sl. Pogreške ispisuju na plakat, a ostali ih učenici ispravljaju i zapisuju točno.
Na početku aktivnosti zajedno pogledajte jedan od promotivnih spotova Hrvatske turističke zajednice. Pitajte učenike jesu li bili u nekom od mjesta prikazanih u spotu, ima li neko mjesto koje bi rado posjetili i koje bi ljepote Hrvatske izdvojili. Nakon razgovora o ljepotama domovine pažnju im skrenite na ljepote koje pruža njihovo mjesto, koje bi ustanove, ulice, parkove, građevine, društva izdvojili.
Najavite im da će oni preuzeti ulogu turističkoga vodiča, a zadatak će biti izraditi brošuru svoga mjesta. Prije nego krenu s radom, potaknite ih da s pomoću Google tražilice potraže primjere brošura. Raspravite što je brošura i što bi trebala sadržavati. Ako imate mogućnost, učenicima možete pokazati i primjer brošure u tiskanom obliku.
Podijelite ih u grupe od četiri člana. To možete učiniti i s pomoću digitalnog alata ClassDojo kako biste dobili raznolike grupe. Ako učenici žive u različitim mjestima, možete ih podijeliti i na taj način.
Svaka grupa radi turističku brošuru svoga mjesta.
Možete im dati sljedeće smjernice, odnosno što bi brošura trebala sadržavati, a to su: ime županije, pokrajine, mjesta, okolnih mjesta i županija (ovaj dio učenici mogu napraviti i u obliku karte izrađene u digitalnom alatu NatGeo MapMaker); imena spomenika i znamenitosti, ulica, trgova, parkova, ustanova i sl. U brošuri se mogu naći i zemljopisna obilježja, povijest mjesta, događanja kroz godinu te zanimljivosti.
Učenici svoju brošuru izrađuju u digitalnom alatu koji omogućuje zajednički rad na projektu Conceptboard, a potom je postavljaju u zajednički prostor za suradnju, npr. MS Teams.
Podsjetite učenike na pravila grupnoga rada: suradnja, vođa tima, podjela zadataka, istraživanje i sl. Pravila možete postaviti i na vidljivo mjesto u učionici.
Potaknite učenike na to da samostalno fotografiraju pojedinosti koje će predstaviti u brošuri i upozorite ih na autorska prava. Imate li mogućnost, ovu aktivnost možete napraviti u suradnji s turističkom zajednicom, a brošure možete predstaviti i učenicima drugih škola kako biste ih upoznali sa svojim mjestom.
Na kraju aktivnosti učenici međusobno vrednuju uratke prema sljedećim kriterijima: zasićenost teksta s podatcima iz uputa, poštivanje pravila pisanja velikoga početnog slova, poštivanje pravopisnih i gramatičkih pravila i preglednost brošure.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu organizirati vođeno razgledavanje znamenitosti mjesta na temelju brošure koju su izradili. Možete ih potaknuti na to da izrade QR kodove s pomoću digitalnog alata ClassDojo koje će postaviti pokraj određene znamenitosti, a oni će ih usmjeriti na brošuru u kojoj posjetitelji mogu pročitati nešto više o tome.
U suradnji s učiteljem stranoga jezika učenici mogu svoju brošuru prevesti i na neki od jezika koji uče.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.