Na početku aktivnosti učenicima možete postaviti nekoliko pitanja o važnosti ideja, primjerice koliko su i zašto važne, kada su i sami došli do neke nove, možda neobične, ideje te s kime su te ideje podijelili. Učenici neka svoje odgovore iznose usmeno te ih potaknite na to da izraze mišljenje o odgovorima drugih učenika. Učenicima zatim pokažite intervju s nekim mladim inovatorom, izumiteljem ili poduzetnikom. Intervju može biti u pisanome, audioobliku ili videoobliku. Učenike potaknite na to da čitajući/slušajući/gledajući intervju usporede svoja razmišljanja o idejama s onima o kojima doznaju iz intervjua. Učenike možete uputiti na mrežnu poveznicu gdje taj intervju mogu poslušati/pročitati/pogledati. Učenici neka u svoje bilježnice zapišu pet najvažnijih podataka koje su doznali iz intervjua. Nakon rada na tekstu, učenike podijelite u grupe. Učenici neka u grupama iznose svoja zapažanja o tekstu. Svoje zaključke neka predstave ostalim učenicima u razredu.
Zatim učenicima pokažite unaprijed pripremljenu obavijest o održavanju okrugloga stola na temu vrijednosti i važnosti razvijanja ideja. Na tome primjeru izrađenom u nekom od digitalnih alata, primjerice alatu Canva, učenicima pokažite i objasnite strukturu obavijesti. Učenici neka u svoje bilježnice zapišu bilješke. Zatim učenicima podijelite unaprijed pripremljen nastavni listić izrađen u alatu Microsoft Word na kojemu je obavijest zasićena pogreškama. Učenici neka prepišu cijelu obavijest tako da isprave pogreške služeći se mrežnom stranicom Hrvatskoga pravopisa. Rezultate svojega rada neka provjere radeći u paru. Zatim neka učenici samostalno napišu obavijest o nekom skorom događaju u školi. Svoje radove neka samovrednuju uz pomoć unaprijed pripremljene rubrike za samovrednovanje obavijesti, izrađene u digitalnom alatu Canva.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Bit će potrebno unaprijed pripremiti pitanja za intervju za neke učenike s teškoćama. Trebalo bi pripremiti i sugovornika na način da ga se upozna s teškoćama koje učenik ima.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Canva te posebnu pozornost obratiti na razumijevanje korištenja alatom učenika s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremiti upute (pisane ili slikovne) za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Učenici neka istraže o izumima koji su nastali slučajno, primjerice o penicilinu, mikrovalnoj pećnici, stetoskopu i sl. Neka odaberu jedan od tih izuma i u digitalnom alatu Animatron izrade kratak video u kojemu će vizualno ispripovijedati kako je nastao taj izum. Svoje uratke neka predstave ostalim učenicima u razredu ili na nekom od školskih događanja.
Za ovu aktivnost unaprijed prikupite primjere osobnih (intimnih) pisama, nekoliko službenih (poslovnih) pisama i nekoliko otvorenih pisama. Za tu se aktivnost možete poslužiti nekim već postojećim pismima (ulomci iz intimnih pisama poznatih osoba, otvorenih pisama i sl.) ili možete osmisliti vlastite primjere. Pripremite listić u alatu Microsoft Word koji će sadržavati po jedno osobno, poslovno i otvoreno pismo te upute za grupni rad na mrežnome mjestu za zajednički rad, primjerice na Classroom Screen. Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome jesu li ikada primili i/ili napisali pismo te kako su se tada osjećali. Ako nemaju to iskustvo, možete ih pitati kome bi i zbog čega voljeli napisati pismo te o čemu bi pisali u pismu. Nakon razgovora učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi podijelite pripremljene listiće s primjerima. Učenici neka pročitaju primjere unutar svoje grupe. Zatim neka učenici razgovaraju o razlikama među pismima te na mrežno mjesto za zajednički rad prema zadanim uputama upisuju razlike između osobnoga, poslovnoga i otvorenoga pisma. Nakon toga na pametnoj ploči pokažite sve što su učenici napisali na mrežnome mjestu za zajednički rad te zajedno izvedite zaključke o tim razlikama. Na navedenim primjerima učenicima objasnite strukturu osobnoga, poslovnoga i otvorenoga pisma. Učenici neka u svoje bilježnice zapišu izvedene zaključke. Razgovarajte s učenicima o vrijednosti osobnoga pisma. Potaknite ih na to da napišu osobno pismo osobi koja im je važna i vrijedna u životu te da joj pismo pošalju zemaljskom poštom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Uvijek provjerite je li učenik razumio upute. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da samostalno istraže koji su hrvatski književnici i književnice pisali intimna pisma, primjerice Miroslav Krleža ili Ivana Brlić-Mažuranić. Neka odaberu jedno pismo pa ga izražajno pročitaju i snime uz pratnju klasične glazbe u nekome od digitalnih alata za snimanje, primjerice u alatu Audacity. Svoje uratke neka predstave učenicima u razredu ili možete organizirati Večer slušanja osobnih pisama u svojoj školi.
Organizirajte okrugli stol na jednu od tema vezanih za ekologiju u digitalnom alatu MyWeJIT. Za tu aktivnost pripremite dva neknjiževna teksta o istoj temi, primjerice utjecaju zagađenja na okoliš, predstavljenoj iz različitih gledišta (s mogućim pozitivnim i negativnim utjecajima na razvoj vrijednosti i stavova učenika). Na početku aktivnosti učenicima pročitajte tekstove. Neka učenici izraze svoje mišljenje o tekstovima, navedu koje su razlike među tekstovima te kako mogu utjecati na formiranje stavova osoba koje ih čitaju. Nakon toga uputite učenike na MyWeJIT gdje će voditi online raspravu o unaprijed pripremljenim trima pitanjima na zadanu temu. U online raspravu možete uključiti i učitelje ostalih predmeta koji mogu biti povezani s temom, primjerice učitelja Geografije i/ili Biologije. Učenici neka tijekom rasprave vode bilješke u tom digitalnom alatu. Nakon provedene rasprave, podijelite učenike u grupe. Učenici neka jednoj od ustanova u svojemu kraju napišu otvoreno ili službeno pismo kojim će upozoriti na neki problem povezan s ekologijom u svojemu mjestu ili gradu te ponuditi moguće rješenje ili predložiti neku akciju u kojoj mogu sudjelovati i sami učenici. Po završetku pisanja predstavnik grupe neka pročita pismo ostalim učenicima u razredu. Ostali učenici neka komentiraju i vrednuju pročitana pisma. Na kraju aktivnosti vrednujte napisana pisma prema rubrici koju možete izraditi u digitalnom alatu Canva.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Provjerite jesu li učenici razumjeli sve dobivene upute.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata MyWeJIT. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da za napisano otvoreno pismo izrade digitalni plakat u alatu ThingLink gdje će potkrijepili svoje argumente i prijedloge, a mogao bi poslužiti kao pomoć u usmenom izlaganju problema i prijedloga rješenja. Svoje plakate s prijedlozima mogu izložiti na mrežnim stranicama škole ili ih predstaviti lokalnoj zajednici.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.