Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ajmo malo o meni!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • autobiografija
  • biografija

Crtice iz života

Za ovu je aktivnost potrebno unaprijed pripremiti ulomke iz autobiografija poznatih osoba iz hrvatske i/ili svjetske povijesti. Različita su područja koja možete uključiti: umjetnost (književnost, slikarstvo, film, glazba…), znanost, sport i sl., a nekoliko odabranih ulomaka možete urediti i dopuniti fotografijama i/ili videozapisima iz života odabranih osoba u digitalnom alatu za izradu prezentacija Canva. Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o vrijednosti tekstova u kojima važne osobe iz povijesti pripovijedaju o svojemu životu. Neka iznesu svoja razmišljanja o tome kako nečiji život može poslužiti kao inspiracija za vlastito stvaranje i razvoj. Potaknite ih na to da istaknu nekoliko poznatih osoba o kojima bi željeli doznati više. Neka obrazlože svoj odabir. Također ih možete upitati što već znaju o osobama iz čijih ste autobiografija odabrali ulomke. Zatim učenici doznaju o životima poznatih osoba iz hrvatske ili svjetske povijesti čitajući i/ili slušajući ulomke iz njihovih autobiografija koje ste unaprijed pripremili. Nakon odslušanog i/ili pročitanog teksta neka učenici komentiraju što su novo doznali o tim osobama, koji su im podatci bili posebno zanimljivi te koja im se osoba najviše svidjela i zbog čega. Potaknite ih na to da uoče da je autor ujedno i pripovjedač i glavni lik u ulomku. Zatim učenike uputite na to da u paru riješe osmosmjerku i/ili križaljku o tekstu izrađenu u Puzzel.org alatu. Rezultate rada u paru neka provjere uspoređujući točne odgovore s onima koje su zapisali. Zatim neka u svoje bilježnice zabilježe osnovne pojedinosti o tome što je autobiografija i neka u pročitanim ulomcima pronađu elemente autobiografije.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Predlažem da jedna od biografija koju će učenici proučavati bude biografija neke uspješne osobe s teškoćama (sličnim teškoćama koje ima učenik u razredu npr. Slava Raškaj, Frida Kahlo, Andrea Bocelli...).

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da naprave prezentaciju u alatu Genially gdje će tekstom, glazbom, videoisječcima i/ili fotografijama predstaviti poznatu osobu koju oni doživljavaju kao inspiraciju i/ili uzor. Svoje radove mogu pokazati ostalim učenicima u razredu ili ih postaviti na zajedničko mrežno mjesto za rad, primjerice u MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crtice iz života

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sluša/čita ulomke iz autobiografija.
  • Učenik govori na zadanu temu.
  • Učenik zapisuje osnovne pojedinosti o autobiografiji.
  • Učenik uočava elemente autobiografije u ulomcima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Korelacija sa svim nastavnim predmetima (ovisno o osobama čije autobiografije odaberete)
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Znaš li ti tko sam ja?

Za ovu aktivnost pripremite pojedinosti iz života nekoliko poznatih osoba (koliko vam je potrebno da svaka grupa ima podatke o dvjema osobama) te ih oblikujte u letak ili listić u digitalnom alatu Canva. Učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi dajte jedan listić s pojedinostima o dvjema poznatim osobama tako da ne navedete ime i prezime tih osoba, kao ni neke najpoznatije pojedinosti iz njihova života. Uputite učenike neka u grupi uz pomoć interneta istraže o kojoj je osobi riječ te rezultate svojega rada predstave tako da jedan član grupe odglumi zadanu osobu pred razredom. Ostali učenici u razredu na temelju predstavljenih pojedinosti pogađaju tko je osoba koju predstavlja učenik. Nakon toga učenike uputite da u istim grupama osmisle nekoliko rečenica o životu osobe koju im zadate. Možete radi odgojne dimenzije uključiti i osobe iz drugih područja života, a koje su ostavile neizbrisiv trag. To možete povezati s različitim nastavnim predmetima (npr. Biologija, Glazbena kultura, Likovna kultura...). To mogu biti, na primjer, Frida Khalo, Banksy, Edith Piaf, Jane Godall... Uputite ih na to da rečenice napišu u svoje bilježnice velikim tiskanim slovima te da u te rečenice uključe jedno ime ustanove, društva, organizacije i/ili zajednice te jedno ime povijesnoga razdoblja, događaja i/ili društvenoga pokreta. Po završetku učenici neka zamijene bilježnice s drugom grupom te njihove rečenice napisane velikim tiskanim slovima prepišu pisanim slovima. Zatim potaknite učenike da jedni drugima vrednuju uratke i zajedno komentirajte rezultate rada.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatom Canva te posebnu pozornost obratiti na razumijevanje korištenja alatom učenika s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremiti upute (pisane ili slikovne) za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati, Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatak u radu u grupi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da istraže literaturu u kojoj se mogu pronaći zanimljive priče iz života poznatih osoba. Uputite ih na mrežne stranice najbliže lokalne knjižnice da pretraže katalog ili na posjet najbližoj lokalnoj knjižnici gdje mogu potražiti naslove koji odgovaraju zadatku. Rezultate svojega istraživanja neka prikažu na digitalnom plakatu izrađenom u digitalnom alatu Adobe Spark. Uputite ih da svojim izlaganjem pokušaju potaknuti ostale učenike u razredu da posegnu za nekim od predstavljenih naslova.

Nastavna aktivnost za predmet X

Znaš li ti tko sam ja?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik govori na zadanu temu.
  • Učenik sluša/čita ulomke iz autobiografija.
  • Učenik uočava elemente autobiografije u ulomcima.
  • Učenik vrednuje uratke drugih učenika.
  • Učenik piše veliko početno slovo u imenima ustanova, društava, pokreta, epoha i povijesnih događaja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Korelacija sa svim predmetima (ovisno o osobama čije autobiografije odaberete)
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Moj život kao film

Učenike uputite u zadatak tako da im prvo predstavite digitalni alat Animoto u kojemu će izraditi kratak film o svojemu životu, videoautobiografiju. Upoznajte ih s mogućnostima toga alata te jasno naznačite što ćete vrednovati u njihovim uradcima. Možete uključiti nekoliko sastavnica u rubrike za vrednovanje njihovih uradaka, primjerice korištenje digitalnog alata (koliko se spretno učenik služi alatom i koristi li većinu mogućnosti koje ste mu predstavili), izbor sadržaja (je li sadržaj primjeren i obuhvaća li zadano), uporabu vizualnih i auditivnih komponenta (je li video napravljen tako da je sastavljen od kombinacije teksta, slike i zvuka) i sl. Nakon toga uputite ih u sastavljanje bilježaka o vlastitome životu koje im mogu poslužiti kao sažetak za izradu filma. Zatim neka učenici jedni drugima u paru ispričaju o sebi na temelju svojih bilježaka. Potaknite ih neka razgovaraju o tome što je u njihovu izlaganju i bilješkama dobro, kao i o tome što bi još mogli popraviti. Ostavite im vremena da poprave i dopune svoje bilješke.

Na temelju bilježaka o svojemu životu, učenici neka u bilježnice napišu plan izrade kratkoga filma o svojemu životu. Pročitajte njihove planove i dajte im usmenu povratnu informaciju u koju možete uključiti i neke prijedloge u skladu s kriterijima koje ste osmislili. Nakon toga učenici neka izrade kratak film o svojemu životu (videoautobiografiju) u digitalnom alatu Animoto prema unaprijed dogovorenim kriterijima postavljenima u Google Classroomu. Po završetku učenike uputite na to da svoje uratke postave u Google Classroom. Zatim njihove uratke vrednujte uz pisanu povratnu informaciju svakome učeniku u navedenu alatu. Njihove uratke možete prikazati u razredu, a mogu poslužiti i na završnoj razrednoj svečanosti na kraju njihova školovanja.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Za izradu videoautobiografije nekim učenicima s teškoćama bit će potrebno dati jasne pisane upute što ona mora sadržavati. Nekima će biti potrebno osigurati vršnjačku podršku.

Nekim učenicima će možda biti neugodno raditi videoautobiografiju. Istaknite njihove jake strane, ohrabrite ih i potičite.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele i pokažu zanimanje za dodatni zadatak možete potaknuti da prošire svoju videoautobiografiju tako što će u nju uključiti i osobe iz svojega života koje su im važne, primjerice prijatelje, roditelje, braću, sestre, djedove, bake, učitelje… Možete ih uputiti na to da tim dragim osobama postave nekoliko pitanja, primjerice: Zašto sam vam vrijedan/vrijedna?, Koje su moje vrline?, Kako se osjećate u mojemu društvu?, Što ste od mene mogli naučiti? i sl. Njihove odgovore neka oblikuju u dodatak svojoj videoautobiografiji.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moj život kao film

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sastavlja bilješke o vlastitom životu.
  • Učenik u paru govori na zadanu temu.
  • Učenik komentira suučenikov rad i izlaganje te ukazuje na moguća bolja rješenja.
  • Učenik sastavlja plan izrade video autobiografije.
  • Učenik u digitalnom alatu izrađuje video autobiografiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.