Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Novi Sherlock je u gradu

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kriminalistički elementi u romanu

Prst, vrpca, zagonetka, zločin... nastavi niz

Na početku aktivnosti učenike potaknite na to da s pomoću digitalnog alata Mentimeter u oluji ideja napišu asocijacije na kriminalistički žanr. Pročitajte koje su asocijacije učenici napisali, koje se najčešće spominju, pripadaju li sve asocijacije obilježjima kriminalističkog žanra i postoje li neke koje učenici nisu spomenuli.

Podijelite učenike u grupe tako da svaka ima tri člana. Postavite i toliko radnih jedinica. Na svakoj radnoj jedinici pripremite materijal potreban za izradu zadatka (kolaž papir, hamer papir, bojice, kemijsku s nevidljivom tintom i sl.). Možete se unaprijed dogovoriti s učenicima da donesu potreban materijal.

Zadatak je svake grupe s pomoću materijala izraditi najmanje pet crteža ili predmeta koji upućuju na kriminalističku tematiku. Podsjetite učenike na to da ste neka obilježja spomenuli u oluji ideja.

Možete im dati dodatne smjernice, npr. potrebno je izraditi tri dokaza, jedno detektivsko pomagalo, opis, crtež ili obris žrtve i sl.

Svaka grupa s pomoću svojih izrađenih kriminalističkih elemenata postavlja mjesto zločina unutar učionice.

Kad sve grupe završe zadatak, mijenjaju radne jedinice i odlaze na mjesto koje je postavila druga grupa. Zadatak im je da s pomoću elemenata koje su zatekli napišu policijsko izvješće. Možete im dati i dodatne smjernice: što se dogodilo, kada se dogodilo, što su zatekli na mjestu zločina, opis vremenskih prilika, koje su dokaze prikupili te imaju li rješenje zločina do kojega mogu doći zahvaljujući dokazima na koje su naišli. U izvješće mogu unijeti i svoja razmišljanja, likove i tijek radnje.

Možete unaprijed pripremiti obrazac izvješća pripremljen u Word dokumentu i ispisan.

Na kraju aktivnosti predstavnik svake grupe čita izvješće kako bi grupa koja je postavila mjesto zločina čula u kojem su ih smjeru odveli i kakva je priča pritom nastala.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Učeniku dajte jasan zadatak i ulogu u grupi. Unaprijed pripremite smjernice za pisanje policijskog izvješća kako bi učenici mogli aktivno sudjelovati. Smjernice mogu biti i započete rečenice koje oni trebaju dopuniti.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Provjerite jesu li razumjeli sve dobivene upute. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati,

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu na temelju izrađenih policijskih izvješća napraviti društvenu igru u papirnatom obliku ili s pomoću digitalnog alata Genially. Društvena igra trebala bi sadržavati pravila igre, uključivati podatke iz izvješća te imati kriminalistički predložak, odnosno crteže ili elemente koji upućuju na tu tematiku. Nakon što su svi pročitali svoje uratke, učenici mogu odigrati igru svojih kolega.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prst, vrpca, zagonetka, zločin... nastavi niz

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi obilježja kriminalističkog žanra.
  • Učenik organizira i interpretira podatke i sažima ih u izvješće.
  • Učenik pronalazi dokaze i potkrepljuje zaključke do kojih je došao istraživanjem.
  • Učenik odgovara na pitanja tko sudjeluje u događaju, što se događa, gdje se i kada događa i koji je uzrok događaja (zašto i kako?).
  • Učenik stavlja u odnos uzroke i posljedice.
  • Učenik oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju usvojenih jezičnih vještina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura

Križajmo se s križaljkama

Učenike pitajte koje su kriminalističke tekstove čitali, a potom ih potaknite da s pomoću Google tražilice traže pisce koji su pisali djela kriminalističke tematike. Pisce i djela koja su pronašli bilježe na Lino ploču, koja služi kao virtualna oglasna ploča, i uspoređuju tko ih je pronašao više.

Razgovarajte što je zajedničko svim djelima kriminalističke tematike, vole li čitati takva djela i zašto. Razgovarajte i o tome zašto netko možda ne voli takvu tematiku. Pitajte ih bi li pročitali neko od djela koja su zabilježili na Lino ploči, koji ih naslov privlači.

Unaprijed pripremite prezentaciju u digitalnom alatu Libar, alatu za izradu digitalne knjige, s pomoću koje ćete učenicima prikazati kriminalistički tekst. Učenici čitaju tekst. Nakon čitanja podijelite ih u parove. Svaki će par u digitalnom alatu za izradu križaljki, npr. Puzzel.org, izraditi križaljku o tekstu koji su pročitali.

Tekst možete ispisati ili ga postaviti u virtualni prostor za suradnju kako bi učenicima bilo lakše raditi na njemu. Zadajte im dodatne upute, tipa koliko križaljka mora imati pitanja, broj lakših i težih pitanja, broj pitanja koja će se odnositi na likove, sadržaj i sl.

Učenici postavljaju križaljku u prostor za virtualnu suradnju Google Classroom. Kad svi učenici završe križaljku i postave je u zajednički prostor za suradnju, odaberite parove koji će razmijeniti svoje križaljke. Učenici rješavaju dobivene križaljke te na taj način provjeravaju razumijevanje teksta.

Raspravite o uspješnosti rješavanja križaljki, na koje su poteškoće naišli i jesu li ih svi pisali prema uputama koje ste im zadali.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Tekst koji će učenici čitati po potrebi prilagodite. Svaka rečenica treba biti napisana u novi red, razlomite višesložne rečenice u nekoliko jednostavnijih, istaknite ključne pojmove, objasnite nepoznate riječi. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Provjerite jesu li učenici razumjeli zadatke koje su dobili. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici na temelju istoga teksta izrađuju kviz u alatu Wordwall. Pitanja bi trebala biti raznovrsna, višestruki izbor, nadopunjavanje, točan ili netočan odgovor, nastavi niz i sl.

Na taj će način detaljnije analizirati dobiveni tekst. Ostali učenici zajednički rješavaju izrađeni kviz.

Nastavna aktivnost za predmet X

Križajmo se s križaljkama

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik traži podatke na mrežnim stranicama.
  • Učenik uspoređuje djela iste tematike.
  • Učenik izrađuje križaljku s podacima iz teksta.
  • Učenik pojednostavnjuje složene podatke iz čitanoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Na dobrom si tragu

Prije provođenja aktivnosti u digitalnom alatu Genially, koji nudi predloške za escape room, osmislite detektivsku potragu. Učenici će rješavati postavljene zagonetke. Zagonetke postavite tako da dobivena rješenja budu elementi pojedinoga dijela sastavka trodijelne strukture, odnosno da rješenja svake zagonetke sažimaju što će u priči biti u uvodu, što u glavnom dijelu, a što u zaključku.

Svim učenicima na početku potrage predstavite iste likove, vrijeme i mjesto radnje, a do različitih kriminalističkih elemenata, npr. dokaza, tragova i mjesta zločina, učenici će doći rješavanjem zagonetki. Poveznicu postavite u zajednički prostor za suradnju MS Teams. Učenici potragu mogu rješavati sami ili u paru. Rješenja zagonetki redom zapisuju u bilježnicu.

Na temelju rješenja zagonetki učenici pišu kriminalističku priču, odnosno sastavak trodijelne strukture s kriminalističkim elementima.

Prije pisanja sastavka s učenicima ponovite koji su dijelovi sastavka, možete im zadati određeni broj riječi u svakom dijelu ili cijelom sastavku. Ponovite koji su kriminalistički elementi i što svaka kriminalistička priča mora sadržavati.

Zadane likove, mjesto i vrijeme radnje svi bi učenici trebali uvrstiti u svoje priče, no možete im dati mogućnost da dodaju neki element po svojem izboru, npr. novi lik, dodatni dokaz, trag ili mjesto zločina. Učenici će sami odlučiti koji će lik u njihovoj priči biti pozitivan, a koji negativan.

Priču pišu u Word dokumentu, a zatim je postavljaju u Padlet radi vršnjačkoga vrednovanja. Učenicima zadajte kriterije vrednovanja i priložite ih na istu Padlet ploču. Možete zadati kriterije: poštivanje trodijelne strukture, poštivanje pravopisne i gramatičke norme, zadani kriminalistički elementi, zanimljivost i originalnost sadržaja, zanimljiv naslov i slično. Potaknite učenike da prema kriterijima glasaju za najbolju priču. Glasanje možete provesti s pomoću digitalnog alata Mentimeter, a zatim učenika najbolje priče prema glasanju učenika nagradite Diplomom za najboljeg detektiva koju prethodno oblikujte u digitalnom alatu Canva.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Rješavanje zagonetki učenicima možete olakšati slikovnim asocijacijama.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Provjerite jesu li učenici razumjeli zadatke koje su dobili. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike koji žele da u digitalnom alatu Genially izrade potragu za dokazima prema predlošku koji ste im napravili. Potraga mora sadržavati kriminalističke elemente prema kojima se može napisati priča. Upozorite ih na to da dokazi, tragovi, zločini, mjesto zločina moraju biti primjereni njihovoj dobi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na dobrom si tragu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik stavlja u odnos uzrok i posljedice.
  • Učenik organizira i interpretira podatke.
  • Učenik piše pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.