Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vodim te u kazalište!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • dramski tekst
  • komedija
  • monolog
  • dijalog
  • dramski sukob
  • rasprava

Što je život bez malo drame?!

Za učenike pripremite papiriće na kojima ćete napisati obilježje dramskoga ili proznoga teksta ili primjer iz dramskoga ili proznoga teksta. Svaki učenik će izvući jedan papirić i naglas pročitati što piše na papiriću. Zatim će odrediti pripada li to što je pročitao dramskom ili proznom tekstu. Ostali učenici korigirat će odgovor ako je potrebno.

U nastavku aktivnosti učenici će dramatizirati prozni tekst. Možete odabrati ulomak iz djela za cjelovito čitanje ili ulomak proznoga teksta koji ste čitali na satu, a koji je pogodan za dramatizaciju i humorističan je. Učenike podijelite u grupe i pripremite im upute za dramatizaciju proznoga teksta u kojima ćete napisati što sve dramski tekst treba sadržavati – prizore, didaskalije, likove, dijalog i monolog. Učenici neka svoje tekstove pišu u digitalnom alatu MS Word. Radove mogu podijeliti u digitalnom alatu MS OneNote.

Na kraju aktivnosti učenici neka pročitaju svoje dramske tekstove te izraze mišljenje o tekstovima koje su čuli. Za svaki tekst trebaju napisati grupni komentar u kojemu će pohvaliti što je dobro u tekstu i predložiti što bi trebalo doraditi. Svoje komentare mogu pisati u digitalnom alatu Lino. Nakon čitanja komentara zajedno odaberite najuspješnije napisan dramski tekst, a učenici ga mogu uvježbati i izvesti na školskoj priredbi.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Jasno odredite njegovu ulogu u grupi te definirajte njegov zadatak. Prilikom dodjele zadataka iskoristite jake strane učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu osmisliti scenografiju i kostime za dramski tekst koji su napisali. Crteže scene i kostime mogu predstaviti ostalim učenicima ili ih izložiti u učionici. Ako žele, mogu izraditi dioramu jednoga prizora.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je život bez malo drame?!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje dramski tekst od proznoga teksta.
  • Učenik navodi obilježja dramskoga teksta i prepoznaje ih u tekstu.
  • Učenik preoblikuje prozni tekst u dramski prema dobivenim uputama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Daske koje život znače

Na početku aktivnosti učenicima u digitalnom alatu Sway pokažite fotografije iz kazališnih predstava (komedija). Učenici neka komentiraju kostime, izraze lica, položaj tijela i slično te pokušaju odgonetnuti o kakvoj se predstavi po vrsti radi. S učenicima komentirajte važnost i ulogu kostima u kazališnoj predstavi te na koji način glumci izrazom lica i pokretom tijela prenose emocije i poruku djela.

U nastavku aktivnosti s učenicima putem aplikacije MS Teams podijelite sažetak dramskoga teksta koji ste pripremili. U sažetku navedite samo osnovne informacije, npr. koliko likova ima u dramskom tekstu, dramski sukob i temu. Učenike podijelite u grupe. Učenici trebaju osmisliti kako bi izgledao prizor iz predstave da su oni kazališni redatelji. Prije osmišljavanja prizora učenici u digitalnom alatu Padlet iznose svoje prijedloge i ideje o imenima likova, dobi likova, vremenu i mjestu radnje i radnji dramskoga teksta. Odaberite ideje i prijedloge koje prihvaća većina.

U sljedećem koraku učenici osmišljavaju dramski prizor i postavljaju ga na scenu. Učenici trebaju fotografirati svoj prizor. Od nastalih fotografija učenici izrađuju kolaž popraćen tekstom ili kratkim objašnjenjem koji će prikazati kako bi izgledao njihov dramski tekst da se izvodi na pozornici. Kolaž fotografija učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Genially.

S učenicima komentirajte izrađene kolaže, a nakon toga pročitajte dio dramskoga teksta prema kojem ste napravili sažetak te ga usporedite s idejom i radom učenika.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učenicima s oštećenjem vida opišite kazališne kostime sa slika.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Provjerite jesu li učenici razumjeli zadatke koje su dobili. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.

Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati. U radu u grupi jasno definirajte ulogu koju ima učenik s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike koje zanima rad i ustrojstvo kazališta da na mrežnim stranicama kazališta, npr. Hrvatsko narodno kazalište, Kerempuh, Gavella i sl., pronađu informacije o kazalištu, predstavama, glumcima, zaposlenicima i svemu što je potrebno za rad jednoga kazališta. Informacije koje su prikupili mogu prikazati u digitalnom alatu za prezentaciju MS Sway ili na plakatu koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Daske koje život znače

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik iznosi svoja iskustva i doživljaje povezane s kazalištem.
  • Učenik razrađuje sažetak u dramski tekst.
  • Učenik izrađuje kolaž fotografija prema dramskom tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tko je u pravu?

Pripremite za učenike nekoliko smiješnih situacija koje ćete napisati na papir. Situacije možete preuzeti i iz stvarnoga života, npr. iz novina ili s portala. Učenici će prema napisanim situacijama izvesti improvizaciju. Odaberite onoliko učenika koliko ste situacija pripremili pa neka svaki učenik odabere jednu situaciju. Učenik će pročitati zadanu situaciju, a zatim će odabrati učenike koji će s njim izvesti improvizaciju. Učenici izvode improvizaciju pred ostalim učenicima u razredu. Na kraju improvizacije pročitat će situaciju koja im je bila zadana. Ostali učenici će podizanjem palca prema gore ili prema dolje ocijeniti uspješnost improvizacije.

U digitalnom alatu Edpuzzle pripremite video s ulomkom iz kazališne predstave (komedije). Video popratite pitanjima koja provjeravaju prepoznaju li učenici obilježja komedije, razumiju li ono što gledaju i u kojima će iznijeti svoja razmišljanja i stavove o temi kazališne predstave. U jednom zadatku neka se učenici izjasne podržavaju li stavove protagonista ili antagonista u predstavi i neka objasne svoj odgovor. Na temelju učeničkih odgovora podijelite ih u dvije grupe – one koji podržavaju stavove protagonista i one koji podržavaju stavove antagonista.

Učenici će zatim povesti raspravu o temi o kojoj protagonist i antagonist imaju različit stav. S učenicima razgovarajte o temi kako biste bili sigurni da u potpunosti razumiju temu i da će moći o njoj uspješno raspravljati. Ukratko im objasnite pravila koja trebaju poštivati za vrijeme raspravljanja – trebaju pažljivo slušati druge, ne smiju upadati jedni drugima u riječ, moraju paziti na primjereno izražavanje i na ton glasa te uvažavati mišljenja drugih. Za vrijeme rasprave u digitalnom alatu Lino bilježite argumente koje svaka skupina iznese i objasni.

Na kraju aktivnosti donesite zaključak na temelju onoga što su učenici izrekli i argumenata koje ste zapisali u digitalnom alatu Lino. S učenicima komentirajte na koji način nesuglasice i nesporazumi likova dovode do smiješnih situacija u dramskome tekstu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učenici s intelektualnim teškoćama ili teškoćama iz PSA mogli bi imati teškoće pri improviziranju. Kako bi sudjelovali u aktivnosti, zadatak za njih prilagodite tako da izgovaraju unaprijed dogovorene replike.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima predložite čitanje dramskoga teksta koje se bavi tematikom koja je zanimljiva učenicima, ali nije suvremena. Učenici neka napišu kraću, suvremenu verziju dramskoga teksta prema djelu koje ste im predložili za čitanje. S učenicima možete uvježbati predstavu prema tekstu koji su napisali ili snimiti film.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko je u pravu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik iznosi svoj stav o temi kazališne predstave.
  • Učenik raspravlja na zadanu temu.
  • Učenik navodi obilježja komedije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.