Nakon što obradite metode istraživanja u psihologiji, podijelite učenike u šest grupa, od kojih svaka ima tablet.
Svaka grupa dobiva kratku priču – opis istraživanja u kojemu je autor napravio neku metodološku pogrešku. Učenici trebaju pročitati tekst, pronaći pogrešku i predložiti način da se ona izbjegne. Priče i prostor za odgovore (pogreška i način na koji bi se mogla izbjeći) prethodno pripremite u digitalnom alatu Wizer.me. Svakoj grupi podijelite kod za pristup zadatku. Na kraju, projicirajte radni listić svake grupe pomoću projektora, a pritom grupa koja je dobila određeni zadatak iznosi svoje odgovore. Ostali učenici slušaju i eventualno nadopunjavaju odgovore.
Povežite se s učenicima u poziv putem alata Teams. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima metode istraživanja u psihologiji koje ste obradili na prethodnom satu. Zatim s pomoću funkcije breakout rooms alata Teams podijelite učenike u šest grupa.
Svaka grupa dobiva kratku priču – opis istraživanja u kojemu je autor napravio neku metodološku pogrešku. Učenici trebaju pročitati tekst, pronaći pogrešku i predložiti način da se ona izbjegne. Priče i prostor za odgovore (pogreška i način na koji bi se mogla izbjeći) prethodno pripremite u digitalnom alatu Wizer.me. Svakoj grupi putem čavrljanja u alatu Teams podijelite kod za pristup zadatku. Na kraju predstavniku svake grupe dodijelite ovlasti prezentiranja. Predstavnik svake grupe će podijeliti svoj zaslon na kojem će biti prikazan radni listić, a pritom grupa koja je dobila određeni zadatak iznosi svoje odgovore. Ostali učenici slušaju i eventualno nadopunjavaju odgovore.
1. Sandra je učenica trećeg razreda gimnazije. Kada se na nastavi psihologije obrađivala adolescencija, profesorica je učenicima podijelila različite zadatke. Sandra je trebala provesti anketu među srednjoškolcima o tome kako provode svoje slobodno vrijeme. Zaključila je da će najbrže izvesti zadatak ako anketira svoje društvo iz četvrti u kojoj živi.
2. Martin je student koji je dobio zadatak opažati učenike sedmog razreda osnovne škole za vrijeme sata likovnog odgoja. Nekoliko dječaka bilo je vrlo nemirno i ometalo je nastavu. Kad su se počeli gađati plastelinom, Martinu je prekipjelo i počeo je vikati na njih. Nakon toga malo su se smirili.
3. Tanja je za svoj diplomski rad provela istraživanje u kojem je ispitivala povezanost zadovoljstva međuljudskim odnosima na poslu i sklonosti prekomjernoj konzumaciji alkohola. Pronašla je negativnu korelaciju između tih dviju varijabla i zaključila da ljudi prekomjerno piju jer su nezadovoljni odnosima s kolegama.
4. Robert je mladi pedagog. Htio bi pomoći učenicima da postignu bolji uspjeh i zato je osmislio ciklus od pet radionica i u njih uključio učenike koji su se dobrovoljno javili za sudjelovanje. Nakon što je proveo radionice, provjerio je ocjene tih učenika prije i poslije radionica. Uvidjevši kako je većina učenika nakon provedenih radionica imala bolje ocjene, Robert je zaključio da je njegov mali eksperiment uspio jer su u postizanju boljeg uspjeha učenicima pomogle njegove radionice.
5. Ana je učenica drugog razreda gimnazije i provodi istraživanje u sklopu nastave psihologije. Odlučila se za opažanje u prirodnim uvjetima – opažala je ponašanje učenika tijekom usmenog ispitivanja. Kad je profesorica njemačkoga jezika prozvala Aninu razrednu kolegicu Ivanu, ona je izbjegavala profesoričin pogled, a glas joj je podrhtavao. Ana je zaključila da se ona uopće nije pripremala za ispitivanje.
6. Filip je maturant koji pomaže nastavniku tjelesne i zdravstvene kulture u provođenju istraživanja o konzumaciji duhanskih proizvoda među učenicima. Filip je s nastavnikom obišao sve razrede. Nastavnik je zamolio učenike koji puše da dignu ruku, a Filip ih je prebrojio.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj aktivnosti i pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka te tekstove priča koji će biti jezično i grafički prilagođeni učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, ako je potrebno, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojmova.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Za vrijeme rada u grupama pobrinite se da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima, odnosno, da nipošto ne budu samo pasivni promatrači. Ako je potrebno, predvidite specifičan dio zadatka u kojem će učenik s teškoćama biti uspješan. Primjerice, učenik može čitati tekstove, pronalaziti pogreške ili smišljati na koje bi se načine pogreška mogla izbjeći. Za učenika s oštećenjima organa i organskih sustava prema potrebi osigurajte fizičku podršku kako bi mogao sudjelovati u aktivnosti.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom Wizer.me. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je upute potrebno primjereno jezično i grafički oblikovati. Tijekom rada u alatu prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže.
Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja rada osjećaju ugodno i nemojte inzistirati na njihovu javnom nastupu ako sami to ne žele. Učenike s teškoćama koji odluče izlagati pohvalite, a rad onih koji se ne osjećaju ugodno prilikom javnog nastupa pratite tijekom obavljanja zadatka unutar grupe. Nakon obavljenog zadatka pružite im povratne informacije i podršku kako biste im pomogli u razumijevanju pojmova i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite učenike da osmisle vlastiti nacrt eksperimenta, odrede nezavisnu i zavisnu varijablu te način na koji bi proveli eksperiment. Zadatak možete postaviti, primjerice, na platformu Google Classroom, na koju će učenici stavljati svoje odgovore (oni mogu poslužiti za vrednovanje primjene znanja i vještina na praktičnim zadatcima).
Nakon što obradite korake u planiranju istraživanja (ili nakon što ste zadali učenicima da tekst o planiranju istraživanja pročitaju u udžbeniku za domaću zadaću), podijelite učenike u šest grupa. Svakoj je grupi za rad potreban tablet. Zadatak je svake grupe napraviti strip koji se sastoji od šest sličica u digitalnom alatu Make beliefs comix. Sličice u stripu trebaju prikazivati korake u planiranju istraživanja, primijenjene na konkretnu situaciju.
Svaka grupa alatu pristupa pomoću poveznice dostupne na stranici portala e-Laboratorij. Izradi stripa pristupa se pritiskom na gumb „create a new comix“. Svaka grupa upisuje naziv stripa i ime autora (naziv grupe).
Grupe dobivaju sljedeće teme za crtanje stripa:
Prva grupa: Želite dobiti opis ponašanja pripadnika neke subkulture (odaberite subkulturu prema želji).
Druga grupa: Želite ispitati koje sve vrste glazbe slušaju srednjoškolci u Hrvatskoj i provjeriti što se najviše sluša u pojedinim razredima, vrstama škola, krajevima i sl.
Treća grupa: Želite provjeriti postoji li povezanost između vremena provedenog na društvenim mrežama i školskog uspjeha.
Četvrta grupa: Želite provjeriti utječe li izgled kupca u trgovini odjećom za mlade (je li u sportskoj ili elegantnoj odjeći, s frizurom ili bez nje…) na vrijeme koje mu prodavač ili prodavačica posvećuju.
Peta grupa: Želite provjeriti utječe li blagi miris u učionici (primjerice, vanilija, cedar ili sandalovina) na raspoloženje učenika.
Šesta grupa: Želite provjeriti postoji li povezanost između školskog uspjeha učenika i stupnja obrazovanja njihovih roditelja.
Nakon što završe strip, učenici spremaju sliku stripa pritiskom na gumb „print“ i odabirom opcije „spremi kao pdf“ i šalju vam je elektroničkom poštom.
Na projektoru prikažite svaki strip. Predstavnik svake grupe opisuje zadatak i objašnjava korake u provođenju istraživanja prikazane u stripu. Ostali učenici u razredu slušaju i komentiraju strip.
Stripove pohranite na digitalnu platformu kojom se koristite za dijeljenje materijala s učenicima, u svrhu pomoći pri učenju.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika.
Učeniku s teškoćama pripremite korake u planiranju istraživanja (pismeno ili vizualno). U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Specifični dio zadatka može biti osmišljavanje naziva stripa i grupe, zapisivanje početnih ideja grupe i stvaranje „kostura“, crtanje u programu i sl. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake zadatka kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.
Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Make beliefs comix. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova, upotrijebite boje i podcrtavanje ključnih informacija). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako to nije dogovor grupe. Tijekom rada u digitalnom alatu prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite učenike da planiraju neko jednostavno istraživanje, provedu ga tijekom sljedeća dva tjedna i o tome održe prezentaciju. Ova aktivnost može poslužiti za vrednovanje primjene znanja i vještina na praktičnim zadatcima. Prezentacije uspješnih istraživanja možete staviti na mrežnu stranicu škole.
Nakon što na satu obradite etička načela u psihologijskim istraživanjima (ili zadate učenicima da tekst iz udžbenika posvećen toj temi pročitaju za domaću zadaću), postavite učenicima pitanja: Kako bismo mogli istražiti kako nastaju strahovi u djetinjstvu? Što su sve ljudi spremni učiniti ako to od njih zatraži neki autoritet? i Koliko uloge određuju naša ponašanja? Učenici iznose svoje ideje, a nastavnik potiče i moderira raspravu.
Zatim podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika. Svaka se grupa za rad služi mobitelom ili tabletom. Podijelite s učenicima predložak prezentacije koju ste napravili u digitalnom alatu Canva tako da predstavniku svake grupe elektroničkom poštom pošaljete poveznicu na prezentaciju. Potrebno je da uz primatelja bude naznačeno „može urediti“. Naslov prezentacije neka glasi „Etički problemi u stvarnim psihologijskim istraživanjima“. Na prvom slajdu nakon naslova nalazi se poveznica na tekst o Watsonovom eksperimentu s malim Albertom, na trećem poveznica na tekst o Zimbardovom eksperimentu, a na petom poveznica na tekst o Milgramovom eksperimentu. Svaka grupa treba pročitati jedan tekst na zadanoj poveznici i na tom slajdu u nekoliko natuknica predstaviti eksperiment. Na sljedeći slajd treba upisati koje je etičko načelo prekršeno i na koji način.
Kad učenici završe s radom, svaka grupa predstavlja istraživanje o kojemu je čitala te objašnjava koje je etičko načelo prekršeno u istraživanju i kako (uz prezentaciju koja se prikazuje na projektoru). Ako je u razredu veći broj učenika, pa su isto istraživanje provele dvije grupe, na kraju sata jedna grupa opisuje istraživanje, a druga iznosi etički problem u tom istraživanju. Ostali učenici slušaju, postavljaju pitanja i uključuju se u raspravu o prikazanom istraživanju. Potaknite raspravu o tome je li se određeno istraživanje moglo provesti tako da se poštuju etička načela i kako se to moglo učiniti.
Za kraj, zadajte učenicima da u tročlanim ili četveročlanim grupama pokušaju osmisliti nacrt istraživanja kojim bi dobili odgovore na sljedeća pitanja, uz poštivanje etičkih načela (svaka grupa dobiva jedno pitanje): kako nastaje emocija straha u djetinjstvu, gdje su granice poslušnosti te kako uloge određuju naše ponašanje. Predstavnici svih grupa kreirat će ploču u digitalnom alatu Conceptboard, kojemu pristupaju pomoću poveznice dostupne na stranici portala e-Laboratorij. Kada osmisle nacrt istraživanja, trebaju ga spremiti kao datoteku s datotečnim nastavkom jpg i poslati vam elektroničkom poštom. Prikažite uratke svake grupe na projektoru ili pametnoj ploči dok ih učenici predstavljaju (ako je više grupa imalo istu temu, odgovore iznose predstavnici svih grupa, a učenici raspravljaju o tome koji je nacrt bolji). Ostali učenici slušaju, eventualno postavljaju pitanja i komentiraju nacrte istraživanja.
Nacrte istraživanja koje su vam učenici poslali možete uvrstiti u prezentaciju kao primjere mogućnosti planiranja i provođenja istraživanja uz poštivanje etičkih načela.
Prezentaciju stavite na digitalnu platformu na kojoj inače objavljujete materijale za učenike.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika.
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite ključne riječi iz teksta koji ste im zadali za domaći rad. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Tijekom provedbe aktivnosti izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika s teškoćama. Ako je potrebno, usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u radu s elektroničkom poštom te u digitalnim alatima Canva i Conceptboard. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i pritom pripazite da pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama pobrinite se da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima, odnosno, da nipošto ne budu samo pasivni promatrači. Ako je potrebno, predvidite specifičan dio zadatka u kojem će učenik s teškoćama biti uspješan. Primjerice, učenik može čitati tekstove, pronalaziti pogreške ili smišljati na koje bi se načine pogreška mogla izbjeći. Ako učenici s teškoćama nisu skloni usmenom izlaganju, pratite njihov rad i aktivnosti tijekom ostvarivanja grupnog zadatka.
Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja rada osjećaju ugodno. Učenike s teškoćama koji odluče izlagati pohvalite radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Nakon ostvarenog zadatka pružite im povratne informacije i podršku kako biste im pomogli u razumijevanju pojmova i daljnjem razvoju vještina.
Tijekom ponovnog rješavanja zadatka u grupama, ako je moguće, osigurajte da se grupe sastoje od istih članova kao i u prvom dijelu aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima da na internetu potraže članke u kojima je riječ o tome što je bilo sa sudionicima Watsonovog, Zimbardovog i Milgramovog istraživanja i je li im pružena kakva vrsta psihološke pomoći te ih uputite da naprave interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Prezi, kojemu pristupaju pomoću poveznice dostupne na stranici portala e-Laboratorij. Na sljedećem satu mogu održati kratko izlaganje o tome što su pročitali.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.