Predmet
Psihologija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Igraš li ti igru pamćenja?

Naziv predmeta
Psihologija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • faze pamćenja
  • uzroci zaboravljanja
  • smetnje pamćenja
  • uspješnije učenje
  • lakše pamćenje
  • mnemotehnike
  • kontrolni procesi pamćenja

I kratko i dugo, i puno i malo... pamtim

U ovoj aktivnosti učenici će se posvetiti Atkinson-Shiffrinovom modelu pamćenja, stoga se aktivnost može provesti nakon što učenici obrade pamćenje kao kognitivni proces. Također je moguće učenike uputiti na samostalno proučavanje procesa pamćenja koristeći metodu obrnute učionice, odnosno upućivanjem na stručnu literaturu koju mogu pronaći na internetu, primjerice, u dokumentu Pamćenje.

Svrha je aktivnosti da učenici primijene model pamćenja na situacijama iz svog vlastitog iskustva. Motivirajte učenike tako što ćete im ponuditi igru pogađanja. Započnite aktivnost tako što ćete učenike podijeliti u šesteročlane grupe. Svaka grupa dobit će kocku (kao za igru čovječe, ne ljuti se) i šest kartica s pitanjima, okrenutima na poleđinu. Na poleđini svake kartice nalazi se jedan broj od jedan do šest. Učenici unutar grupe bacaju kocku i otvaraju karticu koja ima isti broj kao i broj na kocki. Nakon što pročitaju pitanje, daju odgovor koji upisuju na prazan papir. Svaki član grupe baca kocku naizmjence, a ako je na pitanje pod tim brojem već odgovoreno, kocku će bacati drugi član sve dok ne odgovore na sva pitanja. Pitanja na karticama odnose se na sastavnice modela pamćenja te učenici odgovaranjem na njih dobivaju pojmove (faze pamćenja i kontrolne procese uključene u pamćenje) koje će unijeti u model pamćenja. Pitanja mogu glasiti: 1. O kojoj je vrsti pamćenja riječ ako ste unutar dviju sekunda uočili plakat koji najavljuje koncert na koji želite ići? 2. Koji vam kontrolni proces omogućuje da uočenu informaciju zadržite u pamćenju približno 15 sekunda? 3. U kojem se pamćenju nalazi broj mobitela koji ponavljate dok ga utipkavate? 4. Koji vam kontrolni proces omogućuje da pamtite datum prijateljeva rođendana još od osnovne škole? 5. Koja faza pamćenja sadržava vaša sjećanja na osobne trenutke u životu, ali i veliku količinu informacija koje su naučene? 6. Kojim ćete se kontrolnim procesom koristiti kako biste odgovorili na pitanje gdje i kada ste rođeni? Ovo su odgovori: 1. Senzorno pamćenje. 2. Pažnja. 3. Kratkoročno pamćenje. 4. Kodiranje. 5. Dugoročno pamćenje. 6. Pronalaženje. Nakon što učenici unutar svake grupe otkriju tražene pojmove, omogućite im nastavak rada na računalu ili tabletu. Na stranici portala e-Laboratorij pristupite alatu Microsoft Whiteboard i otvorite onoliko zaslonskih ploča koliko imate grupa učenika. Podijelite jednu ploču sa svim učenicima unutar jedne grupe tako što ćete im elektroničkom poštom poslati poveznicu. Zadatak je svake grupe da koristeći se alatom Microsoft Whiteboard na praznoj bijeloj ploči napravi svoj model pamćenja jednog događaja iz stvarnog života. Omogućite učenicima unutar grupa kratku raspravu o tome koje događaje u životu pamte, po čemu se oni razlikuju od uobičajenog iskustva, uz pomoć kojih se znakova za dosjećanje lako mogu sjetiti tih događaja. Ako je učenicima teško odabrati događaj iz stvarnog života, mogu odabrati neki od događaja s ponuđenog popisa: najbolja proslava rođendana, prvi dan u srednjoj školi, posljednja utakmica koju sam pratio ili pratila, dan kada sam naučio ili naučila plivati, koncert omiljenog pjevača, trenutak u kojem sam zavoljela ili zavolio jesti kelj… Nakon što sve grupe dovrše zadatak, uputite učenike da izrađene modele pamćenja pohrane kao sliku koju će s vama podijeliti elektroničkom poštom. Pristupite tim različitim modelima i organizirajte predstavljanje u razredu uz pomoć projektora ili pametne ploče. Učenike potaknite da uoče sličnosti i razlike u prikazivanju istih ili sličnih događaja.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Učeniku s teškoćama možete unaprijed poslati temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurati mogućnost interakcije i suradnje, a smanjiti frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj aktivnosti i pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Dok im objašnjavate što trebaju učiniti, izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama obratite pozornost na to da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Ako je potrebno, osigurajte kocku većih dimenzija radi lakše manipulacije, ali i očitavanja brojeva. Dodatno, ako su u razredu učenici s oštećenjem vida, možete izraditi vlastitu kocku s izbočinama kako bi učenik opipom otkrio koji je broj dobio.

Pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka te obrazac s pitanjima koji će biti jezično i grafički prilagođeni učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, prema potrebi, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojmova.

Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom Microsoft Whiteboard. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom koje će biti jezično i grafički prilagođene. Prilikom služenja alatom prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada, osim ako se svojevoljno ne javi. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom rješavanja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za izlaganje uratka.

Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više preporučite da prouče što je to metamemorija i zbog čega je važna svakom od nas te kako je možemo mjeriti. Učenike možete uputiti na literaturu dostupnu na internetu, primjerice, onu koja se navodi u članku na poveznici Metamemorija. Rezultate svog istraživanja mogu prikazati kolegama iz razreda koristeći se nekim od alata iz sustava Microsoft Office 365, kojima mogu pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij, primjerice, alatom PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

I kratko i dugo, i puno i malo... pamtim

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava proces pamćenja, navodi faze pamćenja i kontrolne procese.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

(Ne)sreća je u zaboravu

Priredite učenicima kratke sažetke četiriju razloga zaboravljanja (slabljenje traga pamćenja zbog neponavljanja, nemogućnost nalaženja informacije zbog slabe povezanosti znanja, interferencija ili negativni transfer, represija) i četiriju smetnji pamćenja (retrogradna amnezija, anterogradna amnezija, paramnezija, hipermnezija). Ove sadržaje podijelite s učenicima pomoću poveznice kojoj će učenici pristupiti koristeći se aplikacijom Teams. Započnite aktivnost tako što ćete učenike podijeliti u osmeročlane matične grupe koje se razlikuju prema boji: zelena, crvena, roza, plava, ljubičasta, narančasta, smeđa, žuta. Unutar grupe svaki član treba dobiti jedan broj od jedan do osam, na papiru boje matične grupe.

Potom će se učenici ponovno grupirati, ali ovaj put u ekspertne grupe pa će svi učenici koji imaju broj jedan, neovisno o boji, činiti novu ekspertnu grupu kojoj ćete podijeliti poveznicu koja se odnosi na opis jednog razloga zaboravljanja ili jedne smetnje pamćenja i tako sve do grupe osam. Ako u razredu ima manje učenika, tada neka polovina učenika proučava razloge zaboravljanja, a polovina smetnje pamćenja i neka se rasporede u četveročlane grupe.

Učenici u ekspertnoj grupi pomoću poveznice preuzimaju materijale za učenje i upute koje ih vode tijekom čitanja teksta i izrade bilješki. Svi članovi pojedine ekspertne grupe zajedno proučavaju materijale te izrađuju svoje bilješke koristeći se aplikacijom Teams. Aplikaciji pristupaju pomoću svojeg @skole.hr korisničkog računa i kreiraju privatne ekspertne grupe čiji članovi dijele iste bilješke o jednoj od smetnji pamćenja ili razlogu zaboravljanja. Napravljene bilješke neka pohrane kao dokument u objavi koja će se nalaziti u njihovoj ekspertnoj grupi u aplikaciji Teams. Nakon završetka rada vraćaju se u svoje matične grupe i ostalim članovima grupe uz pomoć bilješki prenose ono što su naučili u ekspertnoj grupi. Također, svaki član matične grupe omogućuje ostalim članovima svoje matične grupe pristup bilješkama koje su pohranjene u njegovoj ekspertnoj grupi u aplikaciji Teams tako što će poslati privatnu poruku svakom članu.

Podijelite učenike u parove i svakom paru slučajnim odabirom dodijelite jedan od razloga zaboravljanja ili jednu smetnju pamćenja. Učenici imaju zadatak u određenom roku od tjedan dana ili dva tjedna pronaći film ili knjigu čiji protagonist ima ovu smetnju pamćenja ili u kojima je opisan razlog zaboravljanja. Uputite učenike na pretraživanje interneta i konzultiranje sa školskom knjižničarkom. Ponudite im poveznice koje će ih inspirirati ili im olakšati istraživački rad: Demencija na filmu i Odgovori knjižničara.

Svi učenici koji su dobili zadatak pronaći film ili knjigu koji opisuju istu vrstu smetnje pamćenja ili isti razlog zaboravljanja kreirat će jednu ploču u alatu Conceptboard, kojemu se može pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij. S obzirom na to da će istraživati osam različitih smetnji pamćenja ili razloga zaboravljanja, osam će učenika pristupiti alatu Conceptboard i kreirati osam različitih ploča. Ti će učenici na ovu ploču unijeti opis specifičnog poremećaja ili razloga zaboravljanja. Potom će pomoću poveznice podijeliti ovlasti uređivanja sa svojim kolegama s kojima surađuju na istom zadatku. Na ploču se može stavljati različit sadržaj (tekst, slike, medijske datoteke, ikone, grafičke oblike), povezan s knjigom ili filmom koji su pronašli. Također će, u grupama u kojima je to moguće, istaknuti svoje iskustvo s različitim razlozima zaboravljanja, primjerice, zbog interferencije koja se javila radi učenja dvaju sličnih predmeta jednog za drugim, potiskivanja neugodnih uspomena ili zaboravljanja nečijeg imena zbog neponavljanja i sl. Potaknite učenike da u svojoj okolini pokušaju pronaći osobu koja ima smetnje pamćenja zbog amnezije ili paramnezije. Na taj način, pomoću prikupljenih i uređenih medijskih elemenata i bilješki, prikazat će kako specifični razlog zaboravljanja ili smetnja pamćenja utječe na život ljudi. Gotove mrežno izrađene ploče učenici neka spreme u slikovnom ili PDF formatu te ih pomoću poveznice poslane u razrednu grupu u aplikaciji Teams podijele s ostalim učenicima i nastavnikom. Omogućite učenicima vršnjačko vrednovanje ploča tako što će oznakom sviđanja („lajkom“) moći označiti one koje im se sviđaju.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Učeniku s teškoćama grafički prilagodite materijal pohranjen kao dokument izrađen u alatu Word. Jednostavnim jezikom najavite promjene koje će nastati u postojećim grupama. Ako je moguće, osigurajte da barem jedan član novonastale grupe bude učenik s kojim učenik s teškoćama uspješno surađuje. Omogućite da se nova grupa okuplja na mjestu prijašnje grupe učenika s teškoćama u razvoju kako učenik ne bi morao mijenjati i okolinu. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Specifični dio zadatka može biti zapisivanje bilješki, audiozapisivanje bilješki, prezentiranje i sl. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi učenik uspješnije riješio zadatak. U zadatku pronalaženja filma ili knjige olakšajte učeniku tako da mu date popis na kojemu je nekoliko naslova knjiga, odnosno filmova, od kojih mora odabrati odgovarajuće. Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte da filmovi imaju titl.

Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatima One Drive iz sustava Office 365 i Conceptboard te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina služenja tim alatima učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za rad u njima. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).

Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.

Prilikom vršnjačkog vrednovanja postignuća učenika s teškoćama potrebno je obratiti dodatnu pozornost. Možete pripremiti nekoliko kriterija koje bi učenici trebali uzeti u obzir prilikom vrednovanja kako biste potaknuli primjereno „lajkanje“ i onih ploča koje su izradili učenici s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti kako se snalaze osobe koje imaju neki od specifičnih poremećaja pamćenja, a naročito je zanimljivo kada su takve osobe umjetnici. Usmjerite ih da istraže životni put Stephena Wiltshirea, arhitektonskog umjetnika ili Ivane Jurić, slikarice koja ne pamti ljudska lica i prikažu to razrednim kolegama. Potaknite ih da istraže kako su se poznate osobe nosile sa svojim poremećajem pamćenja, jesu li si uspjele nekako pomoći te kojim su se tehnikama koristile da bi mogle normalno funkcionirati. Spoznaje do kojih dođu svojim istraživanjem neka ostalim učenicima prezentiraju plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva, u kojemu mogu izabrati željeni predložak plakata, a kojemu mogu pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij.

Nastavna aktivnost za predmet X

(Ne)sreća je u zaboravu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje razloge zaboravljanja i smetnje pamćenja te pronalazi adekvatne primjere u medijskim sadržajima i svojem osobnom iskustvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Biram, koristim, pamtim

Ovu aktivnost možete provesti nakon što učenici obrade sljedeće tematske cjeline: vrste učenja, pamćenje, zaboravljanje, motivacija i emocije. Na početku, pripremite učenicima kratku anketu u alatu Forms u sustavu Office 365. Učenicima omogućite pristup anketi tako što ćete im poslati poveznicu u razrednu grupu koju ćete napraviti u aplikaciji Teams, kojoj pristupate pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij. Prvo im ponudite da procijene svoje sposobnosti pamćenja i učenja na ljestvici od 1 do 5, pri čemu bi ocjena 5 značila odlično pamtim i učim, a ocjena 1 nedovoljno dobro učim i pamtim. Drugo pitanje odnosilo bi se na procjenu njihova poznavanja učinkovitih metoda učenja i pamćenja, također na ljestvici od jedan do pet. Pritom bi ocjena 5 značila u potpunosti poznajem učinkovite načine učenja i pamćenja, a ocjena jedan znači nedovoljno dobro poznajem načine uspješnijeg učenja i pamćenja. Rezultate ankete prikažite učenicima prezentirajući ih u razredu projektorom ili pomoću pametne ploče. Podijelite učenike u parove i navedite ih da komentiraju dobivene rezultate. Nakon toga tehnikom razmisli-razmijeni potaknite ih da se prisjete što je moguće više načina kojima se sami koriste kako bi uspješnije učili i lakše pamtili. Nakon što razmijene iskustva u paru, spajaju se u četveročlane grupe i također međusobno razmjenjuju ideje. Neka svaka grupa izabere predstavnika koji će njihove grupne ideje izložiti ostalim učenicima.

Potom potaknite razrednu raspravu o tome kako svoje znanje psihologije možemo iskoristiti u nalaženju učinkovitih načina učenja i pamćenja. Otvorenim pitanjima pokušajte potaknuti što više njihovih ideja uz napomenu da svaku od ovih ideja opišu na nekom primjeru iz vlastitog iskustva. Osim onog što znamo sami, ideje nam mogu ponuditi i naši bližnji za koje mislimo da su dobri u učenju, a neke metode i tehnike možemo pronaći istražujući internet. Predložite učenicima neke od mrežnih izvora: Savjeti za bolje pamćenje. U razdoblju od tjedan dana neka učenici prouče prijedloge učinkovitog učenja i pamćenja koje pronađu na internetu. Također, u tom razdoblju neka intervjuiraju svog kolegu za kojeg smatraju da je dobar i uspješan u učenju i pamćenju te iskoriste znanje psihologije iz odabranih tematskih cjelina kako bi, radeći svatko za sebe, izdvojili uspješne načine učenja i pamćenja koje već koriste i koje bi željeli koristiti. Prikupljene ideje učenici mogu komentirati unutar svojih četveročlanih grupa. Svaka grupa može izraditi jedan zajednički plakat u alatu Canva, kojem mogu pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij. Te plakate možete objaviti na mrežnoj stranici škole ili ih izložiti u izložbenom prostoru škole kao podsjetnik na učinkovite načine učenja za sve učenike. Za kraj, učenicima ponovno ponudite da u novoj anketi izrađenoj u alatu Forms iz paketa Office 365 procijene svoje poznavanje učinkovitih načina učenja i pamćenja te da ga usporede s prvom procjenom koju su dali na samom početku aktivnosti. I ovoj anketi učenici pristupaju pomoću poveznice koju ćete poslati u razrednu grupu izrađenu u aplikaciji Teams. Komentirajte s učenicima njihove odgovore i naglasite dobrobit koju imamo od međusobnog dijeljenja primjera dobre prakse.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama pripremite kartice s podsjetnicima na nastavne cjeline: vrste učenja, pamćenje, zaboravljanje, motivacija i emocije. Osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj aktivnosti i pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Pri tumačenju zadataka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Pripremite pisanu uputu za ostvarivanje zadatka s objašnjenjima pitanja u kojima učenici procjenjuju svoje sposobnosti. Neka uputa bude jezično i grafički prilagođena učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, prema potrebi, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste im olakšali razumijevanje pojmova.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Forms, Teams i Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za služenje tim alatima, pritom pazeći da pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Prilikom služenja alatom prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Tijekom razredne rasprave ohrabrite učenike s teškoćama te ih potaknite na sudjelovanje u raspravi i dijeljenje ideja i razmišljanja. Pohvalite ih kada je to primjereno, u svrhu stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.

Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite prijedloge učinkovitog učenja i pamćenja koje će proučiti te im pružite podršku u pripremi intervjua. Provjeravajte s učenicima kako napreduju u razdoblju ostvarivanja tih zadataka.

Prilikom izrade plakata u grupama pobrinite se da i učenici s teškoćama aktivno sudjeluju te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Ako je potrebno, predvidite specifičan dio zadatka u kojem će učenik s teškoćama biti uspješan.

Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi, odnosno, ako to nije dogovor grupe. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja osjećaju ugodno.

Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti što su to mnemotehnike i kako se koristimo različitim vrstama mnemotehnika. Zanimljivo bi bilo istražiti i koriste li se i kojim vrstama mnemotehnika njihovi kolege u razredu ili školi, te u kojim situacijama. Rezultate istraživanja i prikaz upotrebe pojedinih vrsta mnemotehnika učenici mogu predstaviti plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva, u kojemu mogu odabrati željeni predložak plakata, a kojemu mogu pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij.

Nastavna aktivnost za predmet X

Biram, koristim, pamtim

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje različite učinkovite načine učenja i pamćenja te bira one kojima će se koristiti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.