Na početku aktivnosti ponovite s učenicima dimenzije ličnosti iz petfaktorskog modela. Zajedno se prisjetite da su dimenzije koje se javljaju u petfaktorskom modelu ekstraverzija – introverzija, emocionalna stabilnost – neuroticizam, ugodnost – neugodnost, savjesnost – nesavjesnost te otvorenost prema iskustvu – zatvorenost prema iskustvu. Učenici daju neke primjere za svaku dimenziju ličnosti. Nakon zajedničkog rada, u kojem ste provjerili da su shvatili koje su osobine ličnosti vezane uz koju dimenziju petfaktorskog modela, podijelite ih u pet grupa s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet.
Zadajte učenicima da prvo u grupi osmisle pet osobina koje povezujemo sa svakom dimenzijom petfaktorskog modela. Kada završi s radom, svaka bi grupa trebala imati dvadeset pet osobina ličnosti. Zatim uputite učenike da u alatu Genially izrade igru čovječe, ne ljuti se ili detektivski kviz u kojemu će sadržaj biti vezan uz osobine ličnosti. Učenici će na stranici portala e-Laboratorij otvoriti digitalni alat Genially te među ponuđenim predlošcima odabrati create Genially. Nakon toga učenici odabiru gamification te predložak detective quiz ili animal race. Pitanja koja će učenici smišljati za igru koju se odluče izrađivati neka budu potkrijepljena primjerima iz svakodnevnog života. Evo mogućeg primjera: Mladić se posvađao sa svojom djevojkom te je u svađi vrlo burno reagirao i izvrijeđao je. Nakon toga se ispričao, ali šteta je već bila počinjena. Djevojka mu je prigovorila da uvijek lako plane i na najmanju sitnicu te da nikad ne zna kako će on reagirati. Koja je dimenzija petfaktorskog modela opisana na primjeru mladića? Točan odgovor na postavljeno pitanje glasi neuroticizam.
Grupe će izrađene igre pomoću gumba share, koji se nalazi gore desno u svakoj igri, podijeliti s ostalim učenicima u razredu služeći se aplikacijom Teams (nakon što ste kreirali razrednu grupu u tom alatu te s učenicima podijelili poveznice za upis u razrednu grupu). Svaka grupa neka odigra tuđe igre. Pobjednike svih igara možete prigodno nagraditi (čokoladicom, isprikom za usmeno odgovaranje, ocjenom…).
Povežite se s učenicima u poziv služeći se aplikacijom Teams. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima dimenzije ličnosti iz petfaktorskog modela. Zajedno se prisjetite da su dimenzije koje se javljaju u petfaktorskom modelu ekstraverzija – introverzija, emocionalna stabilnost – neuroticizam, ugodnost – neugodnost, savjesnost – nesavjesnost te otvorenost prema iskustvu – zatvorenost prema iskustvu. Navedene dimenzije možete napisati u alatu MS Word te ih prikazati učenicima pomoću dijeljenja svojeg zaslona. Učenici daju neke primjere za svaku dimenziju ličnosti. Nakon zajedničkog rada, u kojem ste provjerili da su shvatili koje su osobine ličnosti vezane uz koju dimenziju petfaktorskog modela, podijelite ih u pet grupa s podjednakim brojem članova tako da u alatu Teams stvorite izdvojene sobe za suradnju (tzv. breakout rooms).
Zadajte učenicima da najprije u grupi osmisle pet osobina koje povezujemo sa svakom dimenzijom petfaktorskog modela. Te osobine mogu zabilježiti u bilježnicu ili u alat MS Word. Kada završi s radom, svaka bi grupa trebala imati dvadeset pet osobina ličnosti. Zatim uputite učenike da u alatu Genially izrade igru čovječe, ne ljuti se ili detektivski kviz u kojemu će sadržaj biti vezan uz osobine ličnosti. Jedan učenik iz svake grupe na stranici portala e-Laboratorij treba otvoriti digitalni alat Genially te među ponuđenim predlošcima odabrati create Genially. Nakon toga će odabrati gamification te predložak detective quiz ili animal race. Kada učenik pokrene izradu odabrane igre, podijelit će svoj zaslon s ostalim učenicima u grupi. Pitanja koja će učenici smišljati za igru koju se odluče izrađivati neka budu potkrijepljena primjerima iz svakodnevnog života. Evo mogućeg primjera: Mladić se posvađao sa svojom djevojkom te je u svađi vrlo burno reagirao i izvrijeđao je. Nakon toga se ispričao, ali šteta je već bila počinjena. Djevojka mu je prigovorila da uvijek lako plane i na najmanju sitnicu te da nikad ne zna kako će on reagirati. Koja je dimenzija petfaktorskog modela opisana na primjeru mladića? Točan odgovor na postavljeno pitanje glasi neuroticizam.
Grupe će izrađene igre pomoću gumba share, koji se nalazi gore desno u svakoj igri, podijeliti s ostalim učenicima u razredu služeći se aplikacijom Teams. Svaka grupa neka odigra tuđe igre na način da jedan učenik otvori igru te podijeli zaslon svojeg računala. Ostali učenici usmeno će odgovarati na pitanja iz igre. Pobjednike svih igara možete prigodno nagraditi (isprikom za usmeno odgovaranje, ocjenom…).
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u rješavanju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Za vrijeme uvodne rasprave potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje. Tijekom rasprave ne ističite posebno njihove eventualne pogreške, a na kraju rasprave omogućite im odgovore na eventualna pitanja koja su se pojavila.
Pri objašnjenju zadataka učenicima s teškoćama izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena potrebama učenika s teškoćama.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će mu pomoći usmjeravati pozornost na ostvarivanje zadatka. Tijekom rada u grupama pobrinite se da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu samo pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Genially. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će, ovisno o potrebi, biti prilagođene za učenike s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti postoji li povezanost između osobina ličnosti i školskog uspjeha. Ponudite im sljedeće izvore znanja:
Odnos petfaktorskog modela ličnosti i školskog uspjeha u učenika srednjih škola
Osobine ličnosti i školski uspjeh
Spoznaje do kojih dođu svojim istraživanjem neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva, u kojemu mogu odabrati i željeni predložak. Navedenom alatu mogu pristupiti pomoću poveznice dostupne na portalu e-Laboratorij.
Na početku aktivnosti ponovite s učenicima što su to upitnici ličnosti, koja im je svrha, na što se treba obratiti pozornost prilikom kreiranja upitnika ličnosti te kako treba formulirati pitanja. Potaknite učenike da razmisle jesu li ikada dosad rješavali neki upitnik ličnosti i u kojoj situaciji. Pitajte ih jesu li s prijateljima na kavi pristupili nekom mrežnom upitniku ličnosti iz zabave ili su možda na profesionalnoj orijentaciji (za upis u srednju školu) rješavali pravi psihološki mjerni instrument. Možete im ponuditi da riješe Upitnik ličnosti i da sami vide kako on zaista izgleda. Naglasite učenicima da testovi koji se mogu naći na internetu nisu pravi psihološki mjerni instrumenti. Znanstveno utemeljeni psihološki instrumenti moraju zadovoljavati određene metrijske karakteristike te biti standardizirani (ponovite s učenicima što znači standardiziranost testova).
Zatim podijelite učenike u grupe u koje su bili podijeljeni u prethodnoj aktivnosti. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Učenici imaju zadatak izraditi vlastiti upitnik ličnosti koji ispituje dimenzije petfaktorskog modela ličnosti. Svrha je aktivnosti upoznati učenike s poteškoćama koje se javljaju pri izradi upitnika (formuliranje pitanja u kratkom, jasnom i nedvosmislenom obliku) te ih potaknuti da razmisle u kojim je sve svakodnevnim situacijama vidljiva pojedina dimenzija ličnosti iz petfaktorskog modela. Prije izrade samih upitnika ličnosti dogovorite se s učenicima kako će formulirati pitanja i ponuđene odgovore. Važno je da svaka grupa na isti način formulira i pitanja i ponuđene odgovore.
Koristeći se vlastitim primjerima iz prethodne aktivnosti, potaknite učenike da osmisle svoj upitnik ličnosti. Pitanja neka izrađuju u digitalnom alatu Google Forms. Na sustavu Google Drive učenici će odabrati novo te kliknuti na Google Forms. U obrascu će dodavati pitanja višestrukog odabira. Svaka grupa neka odabere tri osobine iz prethodne aktivnosti i kada završi s izradom upitnika ličnosti, svaka će grupa imati petnaest pitanja (čestica). Nakon toga prikažite svaki upitnik ličnosti na projektoru cijelom razredu i zajedno s učenicima razgovarajte o svakom pitanju. Pitajte učenike je li pitanje dobro formulirano, jasno, kratko, nedvosmisleno, slijedi li pravila koja ste zadali na početku aktivnosti. Pitanja koja su dobro postavljena kopirajte u poseban obrazac u alatu Google Forms, na isti način na koji su učenici stvarali svoje upitnike ličnosti.
Zajedno s učenicima osmislite objašnjenje dobivenih rezultata. Primjerice, ako imate četiri pitanja koja se odnose na ekstraverziju, i ako je učenik na sva četiri pitanja odgovorio da se tvrdnja u potpunosti odnosi na njega, objašnjenje rezultata može biti da je učenik vrlo društvena i entuzijastična osoba, koja više govori nego što sluša te se lako izražava. Na isti način objasnite rezultate svih pet dimenzija ličnosti iz petfaktorskog modela.
Na kraju aktivnosti imat ćete jedan upitnik ličnosti sastavljen od pitanja iz različitih grupa. Kada upitnik bude gotov, podijelite ga s učenicima u razredu kopiranjem poveznice u aplikaciji Teams (prije toga trebate kreirati razrednu mapu i podijeliti poveznicu s učenicima te im objasniti kako da pristupe aplikaciji) i potaknite ih da ga riješe. Komentirajte s učenicima dobivene rezultate. Potaknite ih da razmisle o tome postoje li pozitivne i negativne osobine ličnosti, je li ekstraverzija pozitivna osobina, a introverzija negativna, je li ugodnost pozitivna, a neugodnost negativna osobina. Pitajte ih poznaju li ljude koji su otvoreni prema novim iskustvima, prema kojim sve iskustvima možemo biti otvoreni i je li to baš uvijek pozitivna osobina. Gotovi upitnik ličnosti možete objaviti na mrežnoj stranici škole (kopirajte na nju poveznicu upitnika) tako da ga svi učenici vaše škole, koji žele saznati jesu li više ekstravertirani ili introvertirani, a koliko su savjesni i ugodni, mogu riješiti.
Povežite se s učenicima u poziv pomoću aplikacije Teams. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima što su to upitnici ličnosti, koja im je svrha, na što se treba obratiti pozornost prilikom kreiranja upitnika ličnosti te kako treba formulirati pitanja. Potaknite učenike da razmisle jesu li ikada dosad rješavali neki upitnik ličnosti i u kojoj situaciji. Pitajte ih jesu li s prijateljima na kavi pristupili nekom mrežnom upitniku ličnosti iz zabave ili su možda na profesionalnoj orijentaciji (za upis u srednju školu) rješavali pravi psihološki mjerni instrument. Možete im poslati poveznicu u alatu za čavrljanje te ih potaknuti da riješe Upitnik ličnosti, da sami vide kako on zaista izgleda. Naglasite učenicima da testovi koji se mogu naći na internetu nisu pravi psihološki mjerni instrumenti. Znanstveno utemeljeni psihološki instrumenti moraju zadovoljavati određene metrijske karakteristike te biti standardizirani (ponovite s učenicima što znači standardiziranost testova).
S pomoću funkcije za stvaranje izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms) u alatu Teams podijelite učenike u grupe u koje su bili podijeljeni u prethodnoj aktivnosti. Učenici imaju zadatak izraditi vlastiti upitnik ličnosti koji ispituje dimenzije petfaktorskog modela ličnosti. Svrha je aktivnosti upoznati učenike s poteškoćama koje se javljaju pri izradi upitnika (formuliranje pitanja u kratkom, jasnom i nedvosmislenom obliku) te ih potaknuti da razmisle u kojim je sve svakodnevnim situacijama vidljiva pojedina dimenzija ličnosti iz petfaktorskog modela. Prije izrade samih upitnika ličnosti dogovorite se s učenicima kako će formulirati pitanja i ponuđene odgovore. Važno je da svaka grupa na isti način formulira i pitanja i ponuđene odgovore.
Koristeći se vlastitim primjerima iz prethodne aktivnosti, potaknite učenike da osmisle svoj upitnik ličnosti. Pitanja neka izrađuju u digitalnom alatu Google Forms. Na sustavu Google Drive jedan učenik iz svake grupe treba odabrati novo te kliknuti na Google Forms. Tako će kreirati obrazac koji će slanjem poveznice podijeliti s ostalim učenicima u grupi te im dodijeliti ulogu uređivača. U obrazac će svi učenici jedne grupe dodavati pitanja višestrukog odabira, a nakon dogovora s ostalim članovima grupe (da se spriječi dupliciranje pitanja). Svaka grupa neka odabere tri osobine iz prethodne aktivnosti i kada završi s izradom upitnika ličnosti, svaka će grupa imati petnaest pitanja (čestica). Nakon toga predstavnik svake grupe podijelit će svoj zaslon i prikazati izrađeni upitnik ličnosti. Zajedno sa svim učenicima raspravite o svakom pitanju. Pitajte učenike je li pitanje dobro formulirano, jasno, kratko, nedvosmisleno, slijedi li pravila koja ste zadali na početku aktivnosti. Pitanja koja su dobro postavljena kopirajte u poseban obrazac u alatu Google Forms, na isti način na koji su učenici stvarali svoje upitnike ličnosti.
Zajedno s učenicima osmislite objašnjenje dobivenih rezultata. Primjerice, ako imate četiri pitanja koja se odnose na ekstraverziju, i ako je učenik na sva četiri pitanja odgovorio da se tvrdnja u potpunosti odnosi na njega, objašnjenje rezultata može biti da je učenik vrlo društvena i entuzijastična osoba, koja više govori nego što sluša te se lako izražava. Na isti način objasnite rezultate svih pet dimenzija ličnosti iz petfaktorskog modela.
Na kraju aktivnosti imat ćete jedan upitnik ličnosti sastavljen od pitanja iz različitih grupa. Kada upitnik bude gotov, podijelite ga s učenicima u razredu kopiranjem poveznice u aplikaciji Teams i potaknite ih da ga riješe. Komentirajte s učenicima dobivene rezultate. Potaknite ih da razmisle o tome postoje li pozitivne i negativne osobine ličnosti, je li ekstraverzija pozitivna osobina, a introverzija negativna, je li ugodnost pozitivna, a neugodnost negativna osobina. Pitajte ih poznaju li ljude koji su otvoreni prema novim iskustvima, prema kojim sve iskustvima možemo biti otvoreni i je li to baš uvijek pozitivna osobina. Gotovi upitnik ličnosti možete objaviti na mrežnoj stranici škole (kopiranjem poveznice upitnika) tako da ga svi učenici vaše škole, koji žele saznati jesu li više ekstravertirani ili introvertirani, a koliko su savjesni i ugodni, mogu riješiti.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Tijekom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u rješavanju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Za vrijeme uvodne rasprave potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje. Tijekom rasprave ne ističite posebno njihove eventualne pogreške, a na kraju rasprave omogućite im odgovore na eventualna pitanja koja su se pojavila.
Pri objašnjenju zadataka učenicima s teškoćama izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za ostvarivanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena potrebama učenika s teškoćama. Dodatno, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pripremite ispisani obrazac upitnika ličnosti koji će biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, ovisno o potrebi, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste im olakšali razumijevanje pojmova.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Za vrijeme rada u grupama pobrinite se da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu samo pasivni promatrači. Omogućite podjelu specifičnih dijelova zadataka među učenicima sukladno jakim stranama učenika s teškoćama – primjerice, učenici sa specifičnim teškoćama učenja i smetnjama pri pisanju ne moraju pisati pitanja koja će činiti njihov upitnik ličnosti, ali mogu uradak predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Google Forms i Teams. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će, ovisno o potrebi, biti prilagođene za učenika s teškoćama.
Tijekom završne rasprave ohrabrite učenike s teškoćama na sudjelovanje i osigurajte da se pritom osjećaju ugodno. Omogućite im povratne informacije i druge oblike podrške nakon ostvarenog zadatka kako biste im pomogli u razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koji još upitnici ličnosti postoje. Možete im ponuditi sljedeće poveznice za istraživanje:
Samoprocjena
Psihološki testovi
Učenici mogu napraviti prezentaciju u digitalnom alatu Prezi, kojemu mogu pristupiti na stranici portala e-Laboratorij, i odabrati željeni predložak prezentacije te objasniti ostalim učenicima za što se sve mogu koristiti upitnici ličnosti, koji su upitnici ličnosti mrežno dostupni te kako im mogu pomoći, čak i u odabiru budućeg zanimanja.
Na početku aktivnosti ponovite s učenicima koje sve metode ispitivanja ličnosti postoje. Prisjetite se zajedno prednosti i nedostataka pojedinih metoda. Usmjerite učenike na promišljanje o situacijskim testovima, povijesti njihova korištenja (u Drugom svjetskom ratu) te u kojim se sve situacijama danas koriste. Podsjetite učenike da se danas situacijski testovi često koriste prilikom zapošljavanja, odnosno selekcije kandidata za određeni posao. Ti situacijski testovi mogu biti u obliku stvarnih situacija ili u obliku izmišljenih situacija koje budući potencijalni poslodavac predstavlja kandidatu na razgovoru za posao, a on treba odgovoriti kako bi postupio u navedenoj situaciji.
Nakon uvodnog ponavljanja podijelite učenike u parove. Svaki par treba osmisliti primjer situacijskog testa. Prije samog osmišljavanja situacijskog testa s učenicima porazgovarajte o tome za koje bi sve poslove bilo prikladno upotrijebiti situacijski test. Zajedno s učenicima izradite popis poslova za koje se provodi selekcija te svakom paru dodijelite posao za koji taj par smišlja situacijski test. Možete im ponuditi neke primjere koje će zatim učenici detaljnije razraditi, poput: Opišite mi situaciju u kojoj ste saznali za ozbiljnu grešku koju je učinio vaš kolega. Kako ste reagirali? Što ste učinili? (Primjerice, bankar je otkrio da je kolega ukrao klijentu mnogo novca s računa). Tim pitanjima ispituje se vještina rješavanja sukoba. Ili: Možete li se sjetiti situacije u kojoj se uopće niste slagali s načinom rada vaših kolega? Što ste tada učinili? (Primjerice, nastavnik smatra da kolega priprema preteške testove). Tim pitanjem ispituju se vještine timskog rada, koji je potreban u gotovo svim zanimanjima. Na početku aktivnosti provjerite jesu li svi učenički parovi odabrali različite situacije kojima će ispitivati ličnost. Ako se dogodi da više parova izabere istu situaciju, predložite im neke druge situacije koje mogu iskoristiti u ovoj aktivnosti (primjerice, krađa u razredu/uredu, neprimjereno oblačenje za školu / radno mjesto, grupno izbjegavanje obveza…).
Kada svaki par osmisli neki situacijski test, neka ga ispriča u razredu i pritom snimi audiozapis pomoću digitalnog alata Quick Time Player, dostupnog na stranici portala e-Laboratorij. Jedan učenik neka govori iz uloge potencijalnog poslodavca, a drugi iz uloge zaposlenika. „Poslodavac“ će postavljati pitanja koja se odnose na neku određenu situaciju koju su kao par osmislili, a „zaposlenik“ će odgovarati kako misli da je najbolje. Nakon što svaki par ispriča svoj situacijski test, komentirajte s ostalim učenicima i pitanja koja je „poslodavac“ postavljao i odgovore koje je „zaposlenik“ dao. Što se ispitivalo tim pitanjima? Jesu li to bile vještine odlučivanja, vještine rješavanja sukoba, vještine timskog rada, vještine osobne komunikacije ili neke druge vještine? Nakon analize sadržaja pustite učenicima snimke, ali im naglasite da se sada usmjere na paraverbalnu komunikaciju. Razgovarajte s učenicima o paraverbalnoj komunikaciji koju su primijetili u audiozapisu. Je li „zaposlenik“ govorio tiho, glasno, sporo, brzo, zamuckivao pri govoru? Može li se i paraverbalna komunikacija koristiti pri odabiru najboljeg kandidata za određeni posao?
Na kraju provedene aktivnosti ponudite učenicima da u digitalnom alatu Mentimeter vršnjački vrednuju prikazane situacijske testove. Nakon toga ponudite im da u digitalnom alatu Mentimeter opišu kako su se osjećali tijekom prikazivanja svojih primjera situacijskih testova ostalim učenicima u razredu.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u rješavanju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Za vrijeme uvodne rasprave potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje. Tijekom rasprave ne ističite posebno njihove eventualne pogreške, a na kraju rasprave omogućite im odgovore na eventualna pitanja koja su se pojavila.
Pri objašnjenju zadataka učenicima s teškoćama izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena potrebama učenika s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove nastojte da učenici s teškoćama budu u parovima s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u parovima pobrinite se da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u ostvarivanju zadatka. Također, prilagodite aktivnost ako u njoj sudjeluje učenik s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije – primjerice, neka učenik napiše scenarij za razgovor, a neka ga pročita drugi učenik.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Quick Time Player i Mentimeter. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će, ovisno o potrebi, biti prilagođene potrebama učenika s teškoćama.
Za vrijeme završne rasprave ohrabrite učenike s teškoćama na sudjelovanje i osigurajte da se pritom osjećaju ugodno. Omogućite im povratne informacije i druge oblike podrške nakon ostvarenog zadatka kako biste im pomogli u razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu pogledati neki film koji je temeljen na situacijskom testu. Možete im predložiti film Brake sa Stephenom Dorffom u glavnoj ulozi. Nakon gledanja filma učenici mogu napraviti kratki prikaz sadržaja pomoću umne mape izrađene u digitalnom alatu Coggle, kojemu mogu pristupiti na stranici portala e-Laboratorij te ostalim učenicima prikazati kako se situacijski test koristio u filmu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.