Predmet
Latinski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bilo pa prošlo! Možda opet bude...

Naziv predmeta
Latinski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
Početno učenje

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • vremena perfektne i participske osnove
  • zlatno doba rimske književnosti
  • perfekt
  • pluskvamperfekt
  • futur II.

Kažeš futur, prezent, perfekt? „Respect!“

Na početku aktivnosti učenicima ponudite prilagođeni književni tekst na latinskom jeziku i njegov prijevod na hrvatskom jeziku, ali pazite da rečenice na hrvatskom budu izmiješane. Neka u tom prilagođenom tekstu nastavnik pokuša primijeniti koliko više može vremena prezentske, perfektne i participske osnove. Potaknite ih da u paru povežu rečenice s odabranim latinskim tekstom i da podcrtaju predikate na hrvatskom i latinskom jeziku. Učenici spajaju tekst i prijevod, pokušavaju razaznati vremena, podcrtavaju ih, a nastavnik komentira njihovu tvorbu s naglaskom na vremena perfektne i/ili participske osnove. Bilo bi poželjno i da se napravi predložak teksta s upotrijebljenim vremenima i prezentske i perfektne osnove.

Pripremite vremensku lentu na nekoliko papira. Lenta se može izraditi s pomoću digitalnog alata Microsoft Office 365. Otvorite alat Powerpoint i odaberite opciju SmartArt grafike. U galeriji Odabir SmartArt grafike kliknite na dijagram, a zatim dvokliknite na raspored vremenske lente. Odaberite opciju vremenske lente s istaknutim krugovima. Nastavnik svakoj grupi dijeli papir s iscrtanom vremenskom lentom. Podijelite učenike u grupe i ohrabrite ih da na već izrađenu vremensku lentu upišu u krugove cijele rečenice iz teksta s početka aktivnosti. Ohrabrite ih da slože radnju tog teksta od najstarije do najnovije, da se vidi razlika u upotrebi vremena. Učenike se još jednom upućuje na pravila za tvorbu vremena perfektne i participske osnove te ih oni nakon toga na vremenskoj lenti označavaju podebljanim slovima kako bi se istaknuli među ostalim oblicima. Nakon što su usvojili i ponovili tvorbu vremena perfektne i participske osnove (možete to raditi i na odvojenim nastavnim satovima), najavite učenicima mali istraživački zadatak.

Učenici u grupama istražuju i izrađuju dokument naslovljen Homines eventusque. Uputite ih na provjerene mrežne stranice na kojima prema vlastitoj želji biraju događaje, godine i stoljeća. Neka izaberu legende ili republiku ili carstvo; spomenike, književna djela i slično. Predložite im neke kategorije po vlastitom izboru pa neka unutar toga nađu događaje/osobe i naprave vremensku lentu za njih – npr. zlatno doba književnosti gdje će poredati Ciceronova djela; vojna osvajanja gdje će prezentirati npr. Cezarove ratove i slično. Uz pomoć vremenske lente, koju sami izrađuju, prezentiraju svoja otkrića ostatku razreda. Zadatak se može odnositi i na velika svjetska otkrića ili događaje iz rimske povijesti. Dopustite im i da istraže neke svoje interese, npr. povijest glazbe, povijest neke njima omiljene namirnice i slično. Mogu opisati i neke svakodnevne životne situacije, kao primjerice: „Probudila sam se kasno. Vidjela sam da sam jučer bila zaboravila napisati domaću zadaću. Rok da zadaća bude napisana je danas. Ako napišem zadaću, dobit ću peticu.“ Pobrinite se da, ako je moguće, pri odabiru događaja i osoba koje su važne za određena vremenska razdoblja jednako budu zastupljena oba spola kako bi se uputilo na ravnopravnost spolova i demokratska načela. Učenici upotrebljavaju vremena perfektne i participske osnove i prevode kratke rečenice s pomoću rječnika. Zajednički odaberite najbolji rad uz unaprijed dogovorena pravila i pohvalite učenike za rad i suradnju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).

Književni tekst sadržajno i grafički prilagodite. Učenicima s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), upotrijebiti sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, poravnanje ulijevo, dvostruki prored te tekst treba biti jednostavan.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s glagolskim vremenima. Omogućite učeniku upotrebu podsjetnika tijekom cijeloga nastavnog procesa.

Učenika s teškoćama u razvoju uparite s motiviranim učenikom s dobrim znanjem latinskog kako bi ga usmjeravao i pružao mu odgovarajuću podršku u radu ako je to potrebno.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite etapne upute / smjernice za istraživanje i izradu dokumenta Homines eventusque te provjerite učenikovo razumijevanje zadatka. Upute neka konkretno i sistematično sadržavaju sve korake koje učenik mora ostvariti tijekom zadatka (odlazak na odgovarajuću mrežnu stranicu, odabir stoljeća, zastupljenost spolova i slično).

S obzirom na to da su rječnici uvijek maleni te su riječi u njima sitno i gusto napisane, učeniku s teškoćama u razvoju omogućite korištenje mrežnim rječnicima kako bi se umanjio utjecaj teškoće pri traženju odgovarajućih riječi. Također, učeniku možete pripremiti i pisanu tablicu s novim nepoznatim riječima i njihovim prijevodom.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kažeš futur, prezent, perfekt? „Respect!“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije i objašnjava gramatičke oblike u prilagođenom latinskom tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Hrvatski jezik

A ti? Koja je tvoja priča?

Na početku aktivnosti s učenicima podijelite poveznicu na prethodno izrađen kviz u digitalnom alatu Wordwall, u kojem ćete im ponuditi rečenice u kojima učenici trebaju prepoznati glagolsko vrijeme. Neka se rečenice odnose na različita glagolska vremena i stanja u cilju ponavljanja tvorbe prošlih glagolskih vremena. Bilo bi dobro da se rečenice odnose na stvaran život i poznate činjenice. Npr. In Italia sed non in Graecia fui. Multas terras Mediterraneas visitavero. Multa fercula non temptavi, ut serpentes. C. Caesaris liber de bello Gallico ante multos annos scriptus est. Podijelite učenike u parove i ohrabrite ih da napišu dvije rečenice ili o svojoj prošlosti ili o budućnosti. Potaknite ih na međusobnu suradnju tako da unutar para dogovore i smisle tko će napisati točnu informaciju, a tko netočnu. Npr. Aviam visitavi. Didici natare sub mari. Legi plures libros. Ostali učenici u razredu pogađaju jesu li tvrdnje točne ili netočne. Pohvalite najmaštovitije i gramatički točne rečenice.

Nakon što ste ponovili različite glagolske oblike, najavite učenicima mali projektni zadatak koji će raditi u grupama. Ponudite svakoj grupi prilagođeni književni tekst na latinskom jeziku po vlastitom izboru i njegov prijevod. Učenici ponovno prvo povezuju rečenice na hrvatskom s rečenicama na latinskom. Tekstovi mogu biti vezani uz mitologiju, npr. Pluto et Proserpina, Ceres et Triptolemus, Sirenes, Pandora, Prometheus, Phaethon i slično. Učenici u grupama izrađuju priču u obliku crteža u digitalnom alatu Canva. Neka u taj strip upisuju kratke rečenice u oblačiće: npr. Pluton: Oteo sam Prozerpinu ili Otet ću Prozerpinu. Prozerpina: Oteta sam. Cerera: Gdje je moja kćer? Pluton ju je oteo! i sl. Potaknite ih na prepričavanje teksta i upotrebu točnih glagolskih oblika. Učenici u grupama vježbaju opis slike koju su stvorili s pomoću već postojećih predložaka u digitalnom alatu Canva tako da je prvo opisuju pisanim putem u bilježnicu u par kratkih rečenica, a zatim usmeno. Osjećaj da govore latinski jezik može unijeti neopisivo uzbuđenje među učenicima. Potaknite ih da pritom upotrebljavaju vremena perfektne i participske osnove. Kad su uvježbali prepričavanje teksta, odnosno opisivanje scene/slike, svoj rad predstavljaju ostatku razreda. Neka na demokratski način odaberu predstavnika grupe. Omogućite svim učenicima da s pomoću izlazne kartice vrednuju rad svojih kolega unutar digitalnog alata.

Pohvalite ih za trud i maštovitost, a aktivnost možete iskoristiti i za formativno vrednovanje svih učenika.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).

Prije korištenja alatima Wordwall i Canva preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videozapis ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatom, možete upotrebljavati programsku podršku za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatom.

Pri izradi kviza preporuka je da se učenicima s teškoćama u razvoju omogući označavanje točnog odgovora umjesto upisivanja cijele riječi.

Učenika s teškoćama u razvoju uparite s motiviranim učenikom s dobrim znanjem latinskog kako bi ga usmjeravao i pružao mu odgovarajuću podršku u radu ako je to potrebno.

Učeniku s teškoćama u razvoju osigurajte pisane upute za rad s pomoću alata Word. Neka učenici svoje rečenice na latinskom jeziku upisuju u alat WordWall kako bi ih učenici s teškoćama u razvoju mogli pročitati i sudjelovati u aktivnosti.

Književni tekst sadržajno i grafički prilagodite. Učenicima s teškoćama u razvoju i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), upotrijebiti sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, poravnanje ulijevo, dvostruki prored te jednostavan izgled teksta.

S pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s glagolskim vremenima. Omogućite učeniku korištenje podsjetnika tijekom cijeloga nastavnog procesa..

S pomoću alata Word unaprijed pripremite etapne upute / smjernice za izradu priče te provjerite učenikovo razumijevanje zadatka. Upute neka konkretno i sistematično sadržavaju sve korake koje učenik mora ostvariti tijekom zadatka.

Možete izraditi i rubrike za vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje. U tom slučaju jasno definirajte kriterije i elemente vrednovanja i označite prostor za bilježenje. Umjesto pitanja otvorenog tipa upotrebljavajte skalne vrijednosti ili označavanje kvačicom za dobro izvršen element.

Za svakog učenika treba predvidjeti ulogu koju će imati u izradi priče u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje i slično). Kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja poželjno je izbjegavati učenikovo čitanje naglas ili pisanje na ploči pred razredom (ako učenik ne izrazi tu želju).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

A ti? Koja je tvoja priča?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose.
  • Učenik prepoznaje i opisuje moralne vrijednosti koje promiču rimski pisci u izabranim tekstovima u udžbeniku.
  • Učenik prepoznaje, istražuje i opisuje mitološke momente u izabranim tekstovima u udžbeniku.
  • Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst i uspješno ga upotrebljava za prepričavanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Pjesma na latinskom?! Ajd' da čujem i to!

Na početku aktivnosti na platnu pokažite pjesme poznatih rimskih pjesnika po vlastitom izboru (npr. pjesme iz bogatog opusa rimskih pjesnika Horacija, Ovidija ili Katula). Pročitajte pjesme i prijevode, prokomentirajte moralne vrijednosti nekad i danas. Usporedite današnja demokratska načela i ravnopravnost s onima spomenutim u klasičnim djelima. Primjerice Ovidijevi ljubavni savjeti ili Tacitovo djelo o odgoju mladića, Dialogus de oratoribus, c. 28 – 29. Analizirajte neko djelo i upozorite na oblike perfektne ili participske osnove. Potaknite razgovor o pjesništvu, pjesmama i omiljenim žanrovima. Uputite učenike na položaj žena u pjesničkom svijetu starog Rima.

Najavite učenicima rad u grupama. Potaknite ih da prvo zajednički i na demokratski način odaberu svoju omiljenu pjesmu ili refren svoje omiljene pjesme. To može biti bilo koji izbor, od svjetski poznatih hitova do trap-glazbe ako im je ona bliža po izboru. Recite im da označe glagolske oblike vezane uz vremena perfektne ili participske osnove, a potom ih ohrabrite da označene glagole prevedu na latinski jezik, uz služenje rječnikom. Analizirajte glagolske oblike, a zatim ih ohrabrite da jednu od odabranih poznatih glazbenih uspješnica u cijelosti ili barem djelomično prevedu na latinski jezik. Povedite razgovor o tome što pjesmu može učiniti svjetski poznatom. Naglasite i važnost reklamiranja same pjesme te upozorite na kršenja autorskih prava i ilegalno preuzimanje glazbe. Na kraju provjerite točnost prijevoda.

Svoje radove učenici čitaju i snimaju u obliku videozapisa u digitalnom alatu EDpuzzle tako da budu dostupni svim učenicima i nastavniku. Ako je potrebno nešto unaprijediti ili promijeniti, nastavnik ostavlja zabilješku unutar digitalnog alata. Potaknite učenike da pjesmu pročitaju u prirodi ili njima bliskom okruženju jer tako nastaju i pjesme koje su ispunjene pjesničkim slikama i motivima prirode. Učenici se mogu registrirati svojim postojećim korisničkim računima. Kao razred izabiru najoriginalniji rad uz prethodno dogovorene kriterije, npr. izlazne kartice ili glasovanja s pomoću digitalnog alata Mentimeter.

U digitalnom alatu izradite i razrednu audioknjigu pjesama uz videozapis učenika koji čitaju odabrane pjesme. Naglasite utjecaj interpretativnoga čitanja na razumijevanje pjesme. Dopustite učenicima da komentiraju radove svojih kolega, a radove pohranite u zajedničkoj razrednoj bilježnici One Note/Class Notebook.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i slično).
Prije korištenja alatima EDpuzzle, Mentimeter te OneNote preporučuje se unaprijed provjeriti učenikove mogućnosti te mu poslati videozapis ili pisane upute kako bi se bolje pripremio i uspješno sudjelovao u nastavnom procesu. Kako biste snimili videoupute za korištenje alatom, možete upotrebljavati programsku podršku za snimanje zaslona Screencast-O-Matic. Tijekom snimanja važno je govoriti jasno i smireno te pružiti detaljne upute i korisne savjete za korištenje alatom.
Osigurajte učeniku ispisan književni tekst te ga sadržajno i grafički prilagodite. Učenicima s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju treba prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt), upotrijebiti sanserifni font, podebljan tisak, povećan razmak, poravnanje ulijevo, dvostruki prored te jednostavan izgled teksta.
Ako je potrebno, pojednostavnite upute o označavanju glagolskih oblika vezanih uz vremena perfektne ili participske osnove i dopustite im da se koriste vizualnim pomagalima ili drugim oblicima podrške. Primjerice, s pomoću alata Word unaprijed pripremite podsjetnik s glagolskim vremenima s naglaskom na perfektne ili participske osnove. Omogućite učeniku korištenje podsjetnika tijekom cijeloga nastavnog procesa.

Učenika grupirajte sa skupinom motiviranih učenika kako biste ga usmjeravali i motivirali. Dopustite učeniku da odabere pjesmu ili refren po vlastitom izboru kako bi se osjećao uključenim i motiviranim.

Ako je potrebno, produžite vrijeme potrebno za prijevod cjelokupne pjesme na latinski jezik ili dopustite učeniku da prevede samo dio pjesme. Osigurajte učeniku dodatno vrijeme ili podršku za provjeru točnosti prijevoda i analize glagolskih oblika.

Potičite učenika da komentira svoj rad na način koji im je najugodniji, bilo usmeno ili pisano, kako bi mogao izraziti misli i ideje na svoj način.

Omogućite dodatno vrijeme za čitanje i snimanje radova za one učenike koji trebaju više vremena za obradu informacija ili za izvršavanje zadataka.

Prilagodite kriterije za odabir najboljeg rada kako bi bili prilagođeni različitim stilovima učenja i različitim potrebama učenika. Kreirajte rubriku s jasnim kriterijima i elementima vrednovanja te jasno označen prostor za bilježenje dojmova učenika.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da detaljnije istraže rad rimskih književnika i da napišu svoj osvrt na neke od njih. Već postojeće radove iz prethodnih aktivnosti i svoje radove neka objave u obliku virtualne izložbe u digitalnom alatu Artsteps kako bi bili dostupni većem broju ljudi i to prigodno na Europski dan jezika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pjesma na latinskom?! Ajd' da čujem i to!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje, prepričava i istražuje osnove povijesti rimske književnosti, osobito pjesništva zlatnoga doba.
  • Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.