Pronađite na internetu različite medijske tekstove koji tematiziraju predviđanje budućnosti. Mogu to biti novinski članci u kojima su opisana digitalno-tehnološka predviđanja o tome kako će izgledati svijet u budućnosti, primjerice tekstovi o novim izumima (printana 3D hrana, samoposlužujući hladnjaci, leteći automobili), načinu života ljudi (nova paradigma prometa, pametni gradovi), ljudskim zanimanjima (preporoditelji izumrlih vrsta, analitičari podataka, operateri umjetne inteligencije) i slično. Podijelite s učenicima poveznice na te tekstove u digitalnom alatu Padlet.
Povedite kratak razgovor o pročitanim tekstovima i utjecaju tih tekstova na oblikovanje stavova učenika. Podijelite zatim učenike u dvije grupe. Neka se učenici pripreme za kratku raspravu. Neka jedna grupa bude afirmacijska, a druga negacijska. Teza rasprave je: Budućnosti se treba bojati. Odaberite i učenike koji neće sudjelovati u raspravi, nego će preuzeti ulogu voditelja. Oni će uz vašu pomoć odlučiti koja je grupa bila uspješnija. Nakon proglašenja pobjednika podijelite učenike u onoliko grupa koliko je različitih tekstova objavljenih na ploči u digitalnom alatu Padlet.
Svaka grupa radi na jednome tekstu. Zadatak je na temelju pročitanoga teksta osmisliti što više pitanja rabeći pritom upitne zamjenice gdje je moguće. Pitanja zapisuju na virtualnu ploču ispod teksta koji su čitali. U svojim pitanjima označavaju upitne zamjenice.
Grupe se zatim rotiraju tako da svaka grupa sada radi na drugom tekstu. Čitaju pitanja koja su postavili članovi prethodne grupe i provjeravaju jesu li točno označili sve upitne zamjenice. Učenici pišu rečenice u kojima rabe označene zamjenice, ali u drugoj ulozi – kao vezničke riječi. Na virtualnu ploču napišite ispod svakoga teksta primjer rečenice u kojoj upitna zamjenica iz prethodne rečenice sada ima drugačiju ulogu u rečenici i postaje odnosna zamjenica. Učenici prema tom primjeru pišu svoje rečenice. Rečenice trebaju biti tematski povezane s tekstovima koje su učenici čitali i/ili s tezom na temelju koje su vodili raspravu. Učenici uočavaju da iste zamjenice (istoga oblika) mogu imati različite uloge.
Grupe se ponovno rotiraju tako da rade na tekstu na kojem još nisu radili. Čitaju pitanja koja je napisala prethodna grupa, kao i rečenice druge grupe. Prepoznaju i označavaju odnosne zamjenice u rečenicama. Korigiraju pogreške ako ih uoče.
Grupe se još jednom, zadnji put, rotiraju. Čitaju sve što su prethodne grupe napisale. Korigiraju pogreške ako ih uoče. Napisane rečenice (s odnosnim zamjenicama) stavljaju u inverziju. Primjenjuju pravilo o pisanju zareza u rečenicama u inverziji.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena za rad. Dobro provjerite razumije li učenik s teškoćama upute prilikom njihova zadavanja.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Prilikom podjele učenika s teškoćama u grupu, vodite računa o tome da učenika smjestite u grupu s učenicima s kojima se inače druži te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Potičite vršnjačku podršku u radu u grupama. Učeniku s teškoćama prije pripremite dio koji bi trebao izlagati kako bi se pripremio. Učeniku s teškoćama na satu prije pojasnite pojam afirmacijske i negacijske grupe kako bi mogao pripremiti pitanja i aktivno sudjelovati. Ako učeniku s teškoćama nije ugodno izlagati pred razredom, oslobodite ga toga dijela aktivnosti. Učenika s teškoćama potičite na aktivan rad u grupi. Bitno je da sudjeluje u radu grupe kako bi bio motiviraniji za takav oblik rada, a ne da bude pasivan promatrač.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Padlet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu napisati lažnu vijest u kojoj će iskoristiti jedno od predviđanja o životu ljudi u budućnosti i objaviti kao da se već dogodilo. Svoj novinski članak mogu oblikovati u digitalnom alatu Fodey.
U digitalnom alatu Word izradite tablicu s trima stupcima. Pripremite rečenice zasićene neodređenim i odnosnim zamjenicama u različitim ulogama. Rečenice mogu biti tematski povezane s neobičnim zanimanjima u budućnosti. U lijevi stupac napišite rečenice, a središnji i desni ostavite prazne. Neke zamjenice u rečenicama napišite pogrešno, primjerice niko, neko, iko, svako, ko. Navedite i primjere uporabe pisanja neodređene zamjenice koja počinje negacijom ni- i prijedloga (ni s kim, ni za što, ni za čim). Ispišite i podijelite učenicima listić s navedenim rečenicama.
Učenici rade u paru. Čitaju rečenice i u rečenicama zaokružuju zamjenice. Zamjenjuju listiće i pregledavaju jesu li sve zamjenice zaokružene. U središnji stupac prepisuju zaokružene zamjenice i određuju im vrstu. U desni stupac zapisuju sve zamjenice kojima ne znaju odrediti vrstu jer ne pripadaju dosad naučenim vrstama zamjenica. Vraćaju zamijenjene listiće i pregledavaju jesu li točno određene vrste zamjenica. Zamjenjuju listiće s parom iza ili ispred sebe i također pregledavaju točnost podataka. Zatim se parovi spajaju u grupe i zajedno pronalaze i određuju kojoj vrsti zamjenica pripadaju zamjenice u desnom stupcu. Također, u slučaju da u tekstu nisu prepoznali sve neodređene zamjenice (jer nisu znali da su zamjenice), zapisuju i te zamjenice u desni stupac. Uočavaju da se neodređene zamjenice tvore od upitnih/odnosnih zamjenica. Učenici u grupama na listiću obilježavaju i netočno napisane zamjenice. Pomoć pri istraživanju i rješavanju zadataka su im mrežne inačice Hrvatskoga pravopisa i Hrvatske školske gramatike. Ispravljaju pogrešno napisane oblike zamjenica.
U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Izdvajaju nekoliko neodređenih i odnosnih zamjenica koje rabe u pisanju e-poruke. Pišu e-poruku sebi u budućnosti. Navode sve što misle da bi u budućnosti htjeli znati o sebi u osmome razredu. Svoje e-poruke šalju sebi (na svoju e-adresu) i jednom učeniku u razredu (prethodno dogovorite s učenicima tko će kome poslati e-poruku). Učenici čitaju e-poruke drugih učenika i provjeravaju jesu li pravilno uporabili sve odnosne i neodređene zamjenice. Ispravljaju i korigiraju pogreške ako je potrebno.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice MS Teams, podijelite s učenicima dokument izrađen u digitalnom alatu Word. U dokumentu izradite tablicu s trima stupcima. Pripremite rečenice zasićene neodređenim i odnosnim zamjenicama u različitim ulogama. Rečenice mogu biti tematski povezane s neobičnim zanimanjima u budućnosti. U lijevi stupac napišite rečenice, a središnji i desni ostavite prazne. Neke zamjenice u rečenicama napišite pogrešno, primjerice niko, neko, iko, svako, ko. Navedite i primjere uporabe pisanja neodređene zamjenice koja počinje negacijom ni- i prijedloga (ni s kim, ni za što, ni za čim). Isključite u digitalnom alatu opciju provjere pravopisa i gramatike kako pogrešno napisane riječi ne bi bile označene.
Objasnite učenicima da preuzmu dokument na svoje računalo ili tablet, preimenuju (dodaju svoje ime i prezime) i ponovno učitaju u mapu koju prethodno izradite u tu svrhu.
Učenici zatim rade online u dokumentu tako da su promjene odmah vidljive. Uključite u svim učitanim dokumentima praćenje promjena. Učenici rade u paru. Dogovorite tko je s kim u paru. Čitaju rečenice i u rečenicama podebljaju ili bojom označe zamjenice.
Nakon što riješe zadatak, otvaraju dokument učenika s kojim su u paru i pregledavaju jesu li označene sve zamjenice. U središnji stupac kopiraju označene zamjenice i određuju im vrstu. U desni stupac kopiraju sve zamjenice kojima ne znaju odrediti vrstu jer ne pripadaju dosad naučenim vrstama zamjenica.
Ponovno se vraćaju u svoj dokument i pregledavaju jesu li točno određene vrste zamjenica. Zatim se dogovaraju s kojim će parom surađivati u nastavku aktivnosti. Otvaraju dokument učenika s kojima surađuju i također pregledavaju točnost podataka.
Zatim se parovi spajaju u grupe i putem videopoziva s uključenom opcijom dijeljenja zaslona zajedno pronalaze i određuju kojoj vrsti zamjenica pripadaju zamjenice u desnom stupcu. Također, u slučaju da u tekstu nisu prepoznali sve neodređene zamjenice (jer nisu znali da su zamjenice), kopiraju i te zamjenice u desni stupac. Uočavaju da se neodređene zamjenice tvore od upitnih/odnosnih zamjenica. Učenici u grupama na listiću obilježavaju i netočno napisane zamjenice. Pomoć pri istraživanju i rješavanju zadataka su im mrežne inačice Hrvatskoga pravopisa i Hrvatske školske gramatike. Ispravljaju pogrešno napisane oblike zamjenica.
U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Izdvajaju nekoliko neodređenih i odnosnih zamjenica koje rabe u pisanju e-poruke. Pišu e-poruku sebi u budućnosti. Navode sve što misle da bi u budućnosti htjeli znati o sebi u osmome razredu. Svoje e-poruke šalju sebi (na svoju e-adresu) i jednom učeniku u razredu (prethodno dogovorite s učenicima tko će kome poslati e-poruku). E-poruku šalju i vama. Učenici čitaju e-poruke drugih učenika i provjeravaju jesu li pravilno uporabili sve odnosne i neodređene zamjenice. Ispravljaju i korigiraju pogreške ako je potrebno. Dogovorite s učenicima videosastanak na kojem ćete prokomentirati sve e-poruke i korigirati eventualne pogreške u uporabi odnosnih i neodređenih zamjenica.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama pripremite kratki sadržaj o zamjenicama sat prije ili mu najavite temu kako bi mogao ponoviti i aktivnije sudjelovati u radu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak te ponovite upute ako učenik nije razumio upute. Omogućite učeniku s teškoćama da sam izabere učenika s kojim će biti u paru. Neka to bude učenik s kojim se druži i koji mu može pružiti podršku u radu.
Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Za učenika s teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti dio koji izlaže kako bi se mogao pripremiti ako želi sudjelovati u izlaganju. Učenika s teškoćama koji odbija zbog svojih teškoća izlagati pred razredom omogućite da ne izlaže. Učeniku s teškoćama koji izlaže rad omogućite ugodno i poticajno ozračje tijekom izlaganja rada. Bitno je da učenik s teškoćama tijekom grupnoga rada bude aktivan sudionik kako bi bio motiviraniji za takav oblik rada.
Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu napisati e-poruku sebi, ali i odabranim članovima svoje obitelji. U e-poruci mogu navesti sve o svojim sadašnjim problemima, snovima, razmišljanjima i planove kako će izgledati njihova budućnost. Mogu napisati i nekoliko savjeta sami sebi, ali i članovima svoje obitelji kako bi jednoga dana imali priliku pročitati svoja promišljanja kao učenika/učenice osmoga razreda.
Povedite s učenicima razgovor o tome postoji li netko koga oni dobro poznaju, netko tko im povjerava svoje tajne i razmišljanja i netko čije bi ponašanje mogli predvidjeti (u nekim uobičajenim situacijama). Usmjerite učenike na razgovor o tome koliko dobro poznaju svoje vršnjake (u slučaju da učenici kažu da najbolje poznaju članove svoje obitelji).
Izradite u digitalnom alatu Canva profil neimenovane osobe u bližoj ili daljoj prošlosti. Opišite čime se osoba bavila, kakve je imala interese, razinu školovanja itd. Zasitite tekst primjerima nepravilne uporabe odnosnih i neodređenih zamjenica, posebice sastavljenoga i rastavljenoga pisanja zamjenica s česticom god. Ispišite profil te osobe i podijelite ga učenicima. Neka učenici, radeći u paru, prouče napisane rečenice i izdvoje riječi za koje smatraju da su pogrešno napisane. Podijelite zatim s učenicima poveznicu na Hrvatski pravopis i poglavlje o pisanju zamjenica, s naglaskom na sastavljeno i rastavljeno pisanje zamjenica s česticom god i razlike u značenju. Neka učenici prouče pravila o pisanju neodređenih zamjenica i usporede pravila s tekstom. Neka izdvoje i isprave pogrešno napisane rečenice.
U nastavku aktivnosti parovi se povezuju u grupe (mogu se okrenuti paru iza sebe). Zadatak je učenika u grupi napisati nekoliko rečenica o osobi (iz sadašnjosti) koju dobro poznaju pravilno rabeći neodređene zamjenice. Neka rečenice budu usmjerene na predviđanje kakva će ta osoba biti u budućnosti, gdje će se školovati (u nastavku školovanja), što će raditi, kakav će mu/joj biti osobni život, hoće li imati obitelj, gdje će raditi…
Neka grupe fotografiraju svoje tekstove i objave ih na dogovorenom mrežnom mjestu, primjerice u digitalnom alatu MS Teams. Grupe zatim predstavljaju rezultate svoga rada i osobu o kojoj su pisali u budućnosti. Svi mogu vidjeti sve tekstove na objavljenom mjestu u digitalnom alatu. Zamjenjuju svoje tekstove s grupom do sebe. Neka pročitaju tekst druge grupe i izdvoje rečenice u kojima je neodređena zamjenica pisana sastavljeno s česticom god. Neka te rečenice napišu tako da zamjenica i čestica god budu napisane kao dvije riječi. Učenici u grupi komentiraju što bi tada značila ta rečenica i mijenja li značenje čitavoga teksta. Iz tekstova izdvajaju zamjenice u vezničkoj službi i objašnjavaju njihovu ulogu. Uočavaju da se ispred zamjenice u vezničkoj službi ne piše zarez.
U završnom dijelu aktivnosti učenici ponovno rade u paru. Uspoređuju život i interese opisane osobe iz prošlosti (čiji su profil proučavali na plakatu) sa svojim predviđanjima o životu osobe koju poznaju i za koju su predvidjeli kakva će biti u budućnosti. Izdvajaju sličnosti i razlike u načinu života opisanih osoba. Parovi se ponovno povezuju u grupe i vode kratak vršnjački razgovor o životu i interesima ljudi u prošlosti, o njihovim trenutnim interesima te o životu njihove generacije u budućnosti. Na početku razgovora neka odrede pravila i tijek vođenja razgovora. Neka odrede i učenika/učenicu koji će sažeti zaključke razgovora i kasnije ih objaviti na dogovorenom mjestu (primjerice u digitalnom alatu MS Teams, gdje su objavljeni i ostali tekstovi). Učenici komentiraju što je ostalo isto i nije se promijenilo/neće se mijenjati, a što se sve promijenilo. Neka učenici u završnom dijelu razgovora izdvoje ljudske vrijednosti koje bi trebale ostati nepromijenjene u budućnosti bez obzira na sve druge promjene.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Kroz sve aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama sat prije podijelite poveznicu na Hrvatski pravopis i kako bi na satu lakše pratio zadatak i bio aktivniji. Dajte mu za zadatak sat prije da razmisli kod kuće o kojoj osobi će idući sat pisati kako bi mogao odmah krenuti s radom. Provjerite s učenikom s teškoćama je li dobro razumio upute vezane uz zadatak. Ako nije, ponovite upute. Učeniku s teškoćama koji teško prati upute pripremite pisane upute.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Tijekom podjele u parove omogućite učeniku s teškoćama da bude u paru s nekim s kim se najviše druži i tko mu može pružiti podršku tijekom rada. Također tijekom podjele u grupe vodite računa o tome da se ugodno osjeća u toj grupi. Učeniku s teškoćama omogućite da prije pripremi dio za izlaganje ako želi izlagati svoj rad. Ako učenik zbog svojih teškoća ne želi izlagati rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite aktivno sudjelovanje u radu grupe.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivni promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu osmisliti kako će njihova generacija izgledati u budućnosti. Neka učenici pročitaju novinske članke i tekstove koji govore o generacijama X, Y, Z i o milenijalcima. Nakon proučavanja prethodnih generacija mogu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva u kojemu će predstaviti svoju generaciju za dvadesetak godina. U svojem plakatu trebaju paziti na pisanje zamjenica, posebice na pisanje neodređenih zamjenica s česticom god. Prilikom predstavljanja plakata, trebaju objasniti i značenje rečenica s upotrebljenom zamjenicom.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.