Potaknite učenike na oluju ideja vezanu uz pojam tolerancije i nenasilne komunikacije, a neka promisle na koji bi način najbolje bilo riješiti sukob i izgladiti nesuglasice. Projicirajte im video o nenasilnoj komunikaciji i nakon gledanja komentirajte o čemu je bila riječ, kakvi su njihovi dojmovi i koju bi poruku s kišobrana tolerancije izdvojili kao najvažniju.
Učenike podijelite u grupe koje će osmisliti svoje poruke o toleranciji i nenasilnoj komunikaciji. Svaka grupa neka pripremi 3 do 4 poruke, napiše ih na samoljepljive papiriće u boji (svaka grupa neka ima svoju boju papirića) koristeći upravni govor. Nakon što učenici osmisle poruke, pazeći na ravnopravnu podjelu uloga u izvršavanju zadatka i uvažavajući tuđe mišljenje, neka provjere i pravopisnu točnost napisanog, preklope papiriće i predaju ih u za to predviđene kutije.
Upitajte učenike jesu li čuli ili čak odigrali igru naziva pokvareni telefon, a zatim im objasnite pravila igre i uputite ih na to da će, radeći u grupama, jedni drugima pokušati prenijeti svoje poruke. Svaka će grupa nasumičnim odabirom dobiti poruke druge grupe (primjerice, žuta grupa poruke zelene grupe). Svaku će poruku izvući jedan od članova grupe i pokušat će je prenijeti igrajući navedenu igru mijenjajući oblik poruci iz upravnog u neupravni govor. Poruka se prenosi u neupravnom obliku među članovima grupe, a osoba u grupi do koje je došla poruka zapisuje završnu inačicu na ploču.
Nakon što sve grupe izdvoje primjere poruka, usporedite ih s izvornim porukama i potaknite razgovor o prenošenju poruka, odnosno važnosti pravilnoga prenošenja poruka, kako je lako zamijeniti ili nenamjerno iskriviti informaciju/poruku i potaknite ih na to da promisle kako olakšati komunikacijski proces.
Nakon razgovora uputite učenike da naprave eventualne izmjene koje su potrebne kako bi izravna poruka prešla iz upravnog u neupravni oblik te da navedu koja je vrsta zavisnosložene rečenice dobivena preoblikom. Svoju tvrdnju neka potkrijepe trima dokazima. Svaka grupa potom odabire primjer koji im se najviše svidio, odnosno koji po mišljenju grupe najbolje prenosi poruku o nenasilnoj komunikaciji i toleranciji. Odabrane primjere zapišite na ploču u digitalni alat Stoodle i analizirajte ih s učenicima (predikati, veznici, pitanja, poredak surečenica).
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Učeniku s teškoćama najavite da će se raspravljati o toleranciji i nenasilnoj komunikaciji kako bi se mogao pripremiti i aktivno sudjelovati.
Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio zadatak te mu ponovite upute ako je potrebno. Tijekom podjele u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima s kojima se dobro slaže te da mu je ugodno. Učenike potaknite da mu pomognu. Učeniku s teškoćama prije odredite zadatak unutar grupe kako bi se pripremio i bio aktivan sudionik grupe.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Stoodle. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici poruke preoblikuju u jednostavne rečenice, ali i u mudre misli izrečene subjektnom rečenicom, pripremaju kviz u digitalnom alatu Wordwall s pomoću kojeg će ostali učenici uvježbati ne samo objektne i subjektne rečenice nego i jednostavne.
Potaknite učenike na to da promisle o tradicionalnim i suvremenim igrama, odnosno nedigitalnim i digitalnim igrama. Neka, radeći u grupi, navedu igre za koje su čuli i koje su odigrali, kakve su dojmove igre ostavile na njih, sviđaju li im se više tradicionalne ili suvremene igre, mogu li i kako igre biti korisne u nastavnome procesu, jesu li ih igrali na pojedinim satima, o kojim je igrama bila riječ. Svoje zaključke neka zabilježe u natuknicama (5 do 8 natuknica) pazeći na primjenu pravopisnih pravila i neka ih objave u digitalnom alatu Padlet. Omogućite opciju komentiranja radova i neka učenici prouče zapise drugih grupa te neka ostave komentar ispod svake objave.
Nakon toga na Padlet ploči objavite dvije rečenice i potaknite učenike na proučavanje dviju rečenica o igri i učenju, jedan primjer neka bude iskazan subjektnom, a drugi objektnom rečenicom (primjer: Zna se da lakše učimo s pomoću igre. i Znam da lakše učimo s pomoću igre.).
Učenici neka radeći u grupi podijele svoje zaključke o rečenicama, odnosno njihovim sličnostima i razlikama.
Nakon što zaključe da je riječ o subjektnoj i objektnoj rečenici, neka na poseban papirić zabilježe svoje primjere sličnih, a različitih rečenica i potom neka ih ubace u unaprijed pripremljenu kutiju. Također, neka svoje rečenice preoblikuju u jednostavne.
Upoznajte ih s pravilima igre koju će odigrati. U igri će podizanje lijeve ruke predstavljati subjektnu, a podizanje desne ruke objektnu rečenicu, ali ih upozorite i na uljeze – jednostavne rečenice. Kada čuju primjer jednostavne rečenice, neka pljesnu rukama.
Nakon igre učenici u paru rješavaju nastavni listić pripremljen u digitalnom alatu Wizer (pitanja višestrukog izbora, povezivanje, dopunjavanje i pitanja otvorenog tipa) s pomoću kojeg će uvježbati objektnu i subjektnu rečenicu te njihove razlike. Poveznicu na nastavni listić podijelite u virtualnoj učionici.
Naposljetku učenici samovrednuju svoje znanje unaprijed pripremljenom anketom u digitalnom alatu Mentimeter. Osvrnite se na rezultate ankete, otklonite eventualne nejasnoće, potaknite učenike na razmišljanje je li im bilo korisnije rješavanje nastavnoga listića ili igranje igre ili smatraju da je podjednako važno oboje za učenje s razumijevanjem i primjenu znanja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama najavite da će se na idućem satu pričati o suvremenim i tradicionalnim igrama te da razmisli o njima kako bi se pripremio za sat i aktivno u njemu sudjelovao.
Tijekom podjele u grupu vodite računa o tome da je u grupi s učenicima s kojim se druži te koji mu mogu pomoći. Potaknute vršnjačku podršku tijekom grupnoga rada. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite zadatak koji će raditi u grupi kako bi bio spreman za aktivan rad. Oslobodite ga izlaganja grupnoga rada ako mu to stvara neugodu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na oluju ideja vezanu uz pitanje Kako primijeniti svoje znanje?, odnosno potaknite ih da razmisle o procesu učenja, o važnosti primjene znanja, logičkog zaključivanja i povezivanja te ih zamolite da navedu neke kreativne načine koji su im bili korisni ne samo za primjenu znanja nego i za usustavljivanje i uvježbavanje nastavnoga sadržaja, a potom ih potaknite na razmišljanje kako usustaviti i primijeniti znanje o objektnoj rečenici, a njihovim prijedlozima dodajte i svoj prijedlog te ih potaknite da se okušaju u kreativnoj avanturi osmišljavanja načina ponavljanja.
Učenicima objasnite pravila predložene metode ponavljanja, odnosno da je potrebno razmisliti tko bi, kako i kome predstavio zadane ključne pojmove. Navedene kategorije zapišite na ploču u obliku tablice, dajte primjer (npr. učitelj s pomoću videoprezentacije u digitalnom alatu Powtoon objašnjava objektnu rečenicu učenicima ili učenici objašnjavaju jedni drugima s pomoću umne mape izrađene u digitalnom alatu Coggle) i potaknite ih na to da i oni iznesu svoje prijedloge, da budu kreativni te prijedloge zapišite na odgovarajuće mjesto u tablici. Bude li potrebno, moderirajte njihove ideje, odnosno predložite digitalni alat koji bi mogli koristiti za realizaciju svoje ideje.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih na to da dogovore način na koji će predstaviti ključne pojmove (izricanje objekta, vrste objekta, prijelaznost glagola, objektna surečenica, objektna rečenica, razlika između subjektne i objektne rečenice, objektna rečenica i (ne)upravni govor, pisanje zareza u objektnoj rečenici). Uputite ih na to da obrate pozornost na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila te na ravnopravnu podjelu uloga. Također, neka pripaze da njihovo izlaganje bude u trajanju od 5 do 8 minuta.
Nakon što izrade završne inačice, učenici uvježbavaju predstavljanje svojih radova i izvode ih. Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici procjene u digitalnom alatu MS Forms, stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada. Usmeno provedite refleksiju o metodi – je li im se svidjela, smatraju li takav način ponavljanja i usustavljivanja korisnim kako bi mogli primijeniti svoje znanje.
Potom učenicima podijelite poveznicu na unaprijed pripremljene igre o objektnoj rečenici u digitalnom alatu Hot Potatoes (zadatke s više mogućih odgovora, zadatke koji traže kratke odgovore, križaljke, zadatke dopunjavanja praznina, uparivanja/slaganja prema redoslijedu te riječi u izmiješanom poretku) kako bi učenici usustavljeno primijenili s pomoću igre. Nakon što riješe zadano, provjerite razumijevanje koristeći izlaznu karticu 3-2-1 u digitalnom alatu MS Forms.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učenika s teškoćama prije pripremite za temu učenja, logičkoga zaključivanja, važnosti znanja, kako bi mogao aktivno sudjelovati na satu. Provjerite razumije li zadatke da mu ponovite upute ako je to potrebno.
Potaknite vršnjačku podršku tijekom grupnoga rada. Omogućite mu pozitivnu i poticajnu sredinu u grupi. Učeniku s teškoćama prije pripremite zadatak za rad u grupi kako bi se pripremio i aktivno sudjelovao. Oslobodite ga izlaganja rada ako mu to nije ugodno i izaziva frustracije.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici osmišljavaju svoje igre o objektnoj rečenici u digitalnom alatu Hot Potatoes, dijele poveznice u MS Teamsu kako bi ostali učenici mogli odigrati njihove igre.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.