Prije početka aktivnosti učenicima pripremite tekst problemskoga članka u dokumentu Word. Pokušajte tematski odabrati nešto blisko učenicima i njihovu školskom životu. Pročitajte tekst naglas. Potaknite učenike na usmenu raspravu i uočavanje bitnih elemenata članka. Neka pokušaju uočiti način pisanja teksta, korištenje određenih jezičnih struktura (naglasiti da se piše standardnim jezikom), važnost korištenja stručnih riječi.
Posebnu važnost dajte temi članka: Na koji se način pristupa temi?, Koristimo li se raspravljačkim oblikom teksta kada postoji jednosmjeran odgovor?, Zašto potičemo teme/pitanja o kojima možemo imati različite stavove i mišljenja?.
Uputite zatim učenike da u bilježnicu zapišu strukturu i način pisanja problemskoga članka na temelju viđenoga i spomenutoga. Podijelite učenike u grupe. Neka razgovaraju o problematici vezanoj uz svakodnevni školski život (primjerice tema o nacionalnim ispitima ili upisu u srednju školu, čitanju djela za cjelovito čitanje i mogućnostima slobode odabira). Kada zajednički odaberu temu kojom će se baviti, usmeno rasprave temu i dogovore se o mogućim rješenjima problema, učenici neka u digitalnom alatu RealtimeBoard zapišu dojmove, natuknice, smjernice, moguća rješenja i zaključke problema/teme koju su odabrali. Možete ih usmjeriti i na proučavanje jezičnih značajki i stila koje koristimo u pisanju problemskoga članka. Predstavljaju temu ostalim grupama učenika koji se uključuju u raspravu. Svaka grupa učenika neka raspravi svoje teme sa svakom grupom u razredu.
Svakako im napomenite da ne moraju nužno imati ista mišljenja i da je moguće imati različite stavove te je važno imati pravo izraziti se i reći ono što misliš.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku sat prije najavite temu da može razmisliti o problematici svakodnevnoga školskoga života. Omogućite mu da se pripremi za rad u grupi i aktivno sudjeluje. Provjerite razumije li zadatak te mu ponovite upute. Provjerite tijekom rada kako napreduje i je li aktivno uključen u rad grupe. Oslobodite ga izlaganja ako to ne želi.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresiranim učenicima možete zadati zadatak pripreme plakata u digitalnom alatu Canva kojim će predstaviti najvažnija obilježja i sastavnice pisanja problemskoga članka. Plakate zatim možete izlistati i postaviti na razredni pano.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću Što nas muči?. Pripremite učenicima materijale koristeći se Wakelet kolekcijom kako biste na jednome mjestu imali sve neophodno za rad: dokumente, poveznice, radove, zadatke i upute. Kolekcija nam daje mogućnost uvida u sve što možemo pronaći, a važno je za zadatak, grupiramo materijale u njoj i time olakšamo učenicima ono osnovno traženje.
Prije početka aktivnosti ponovite usmeno s učenicima informacije o problemskom članku. Istaknite učenicima ono što je posebno važno: postavljanje teze/problema, moguća rješenja, način pisanja i važnost jezične strukture. Istaknite učenicima da je to raspravljačka vrsta teksta i da se svačiji stav/mišljenje može uklopiti i koristiti pri izradi.
Učenike zatim podijelite u parove i neka istražuju pojam argument i zašto je važan za pisanje problemskoga članka. Usmjerite ih na mrežne poveznice Hrvatske enciklopedije i Hrvatskoga jezičnog portala. Sve potrebne informacije zapisuju u bilježnicu i razmjenjuju zapise usmeno među sobom. Možete ih dodatno potaknuti i dati im zadatak da istraže neku određenu temu, primjerice žene u znanosti te ih usmjeriti na pronalaženje medijskih izvora. Neka promisle o oblikovanju i obrazovanju žena danas (u Hrvatskoj) te poticanju žena na rad u znanosti.
Imenuju primjere žena koje su pronašli istražujući mrežne stranice i istražuju zanimljivosti iz njihova života (osobnoga i poslovnoga). Nakon pronalaska nekoliko izvora, provjerite s njima usmeno kvalitetu izvora te korisne argumente.
Neka učenici zatim (i dalje u paru) pišu osnovni koncept u bilježnicu istraživanja o temi te osnovnu strukturu problemskoga članka odabrane teme. Neka promisle o sljedećim pitanjima: Zašto nema i više žena u znanosti?, Koji su razlozi zašto su žene manje prisutne?, Smatraju li da je presudno razmišljanje društva ili nemogućnost obrazovanja?. Možete potaknuti razrednu raspravu kao zaključak aktivnosti.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću Što nas muči?. Pripremite učenicima materijale koristeći se Wakelet kolekcijom kako biste na jednome mjestu imali sve neophodno za rad: dokumente, poveznice, radove, zadatke i upute. Kolekcija nam daje mogućnost uvida u sve što možemo pronaći, a važno je za zadatak, grupiramo materijale u njoj i time olakšamo učenicima ono osnovno traženje.
Prije početka aktivnosti u digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videosastanka učenike podijelite u parove i objasnite ima zadatak i tijek rada. Podijelite poveznicu na Wakelet kolekciju. Ponovite usmeno s učenicima informacije o problemskom članku. Istaknite učenicima ono što je posebno važno: postavljanje teze/problema, moguća rješenja, način pisanja i važnost jezične strukture. Istaknite i da je to raspravljačka vrsta teksta i da se svačiji stav/mišljenje može uklopiti i koristiti pri izradi.
Učenici zatim tijekom dogovorenog vremena u paru istražuju pojam argument i zašto je važan za pisanje problemskoga članka. Usmjerite ih na mrežne poveznice Hrvatske enciklopedije i Hrvatskoga jezičnog portala. Sve potrebne informacije zapisuju u čavrljanje. Možete ih dodatno potaknuti i dati im zadatak da istraže neku određenu temu, primjerice žene u znanosti te ih usmjeriti na pronalaženje medijskih izvora. Neka promisle o oblikovanju i obrazovanju žena danas (u Hrvatskoj) te poticanju žena na rad u znanosti.
Imenuju primjere žena koje su pronašli istražujući mrežne stranice i istražuju zanimljivosti iz njihova života (osobnoga i poslovnoga). Nakon pronalaska nekoliko izvora, provjerite s njima usmeno tijekom sljedećeg videosastanka kvalitetu izvora te korisne argumente.
Neka učenici zatim (i dalje u paru u svom čavrljanju) pišu osnovni koncept u bilježnicu istraživanja o temi te osnovnu strukturu problemskoga članka odabrane teme. Neka promisle o sljedećim pitanjima: Zašto nema i više žena u znanosti?, Koji su razlozi zašto su žene manje prisutne?, Smatraju li da je presudno razmišljanje društva ili nemogućnost obrazovanja?. Možete potaknuti razrednu raspravu na još jednom kratkom videosastanku kako biste zaključili aktivnost.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama pripremite pisane informacije o problemskom članku. Jasno mu odredite zadatak unutar para i grupe kako bi aktivno sudjelovao. Provjerite razumije li što se u zadatku traži. Tijekom rada obiđite ga i provjerite kako napreduje zadatak. Ponudite mu pisane smjernice za pisanje koncepta Žene u znanosti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Wakelet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike da u grupi izrade osmosmjerku u digitalnom alatu Word Search Lab. Učenici neka rabe pojmove koji su povezani s pojmom problemskoga članka i/ili teme kojom su se bavili. Možete im odrediti broj riječi koji moraju koristiti u izradi.
Za početak ove aktivnosti učenike podijelite u grupe od 3 do 4 učenika. Prije pripreme istraživačkoga dijela aktivnosti, u raspravi s učenicima ponovite osnovnu strukturu i pravila pisanja problemskoga članka. Možete im pripremiti i kratak kviz o poznavanju osnovnih pravila u digitalnom alatu Forms.
Nakon što ste provjerili njihovo predznanje i snalaženje u pravilima pisanja problemskoga članka, možete započeti sa zadatkom. Predložite im ekološku temu za pisanje problemskoga članka. Tema može biti neka aktualna lokalna ili može biti na globalnoj razini.
Bilo bi dobro kada biste ih potaknuli da se okrenu nekoj lokalnoj problematici (primjerice samoodrživost). Učenici se dogovaraju unutar grupe, istražuju, zapisuju bilješke i argumente. Važno je naglasiti učenicima da se koriste i medijskim tekstovima u istraživanju. Možete ih uputiti da osnovnu strukturu izrade u obliku umne mape u digitalnom alatu Canva.
Svoje radove zatim neka predstave ostatku razreda. Možete ih upozoriti na eventualne pogreške u postupcima ili ih usmjeriti na dodatno istraživanje.
Nakon pripreme strukture članka, učenici zatim izrađuju problemski članak koristeći digitalni alat Tackk. Nakon pisanja članka i postavljanja problema, učenici snimaju videosadržaj problematike koju su pripremali u problemskom članku koristeći digitalni alat Kizoa. Mogu koristiti fotografije, kratke videokomentare kako bi upozorili na problem i ponudili moguća rješenja iz pisanoga članka. Svoje radove učenici postavljaju u zajedničku Wakelet kolekciju koju se može zatim javno objaviti na mrežnoj stranici škole ili na razrednoj stranici.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije najavite temu pisanja problemskoga članka. Pripremite mu kratke upute za pisanje problemskoga članka kako bi kod kuće mogao vježbati i kako bi na satu aktivnije sudjelovao. Najavite mu temu pisanja članka kako bi mogao istažiti informacije o njoj i biti spreman za rad u grupi.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima je dobar i koji mu pomažu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Ako učenik zbog teškoća ne želi izlagati rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti . Omogućite učeniku s teškoćama aktivno sudjelovanje u grupi i vršnjačku podršku tijekom rada.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
U većini lokalnih zajednica postoje udruge koje se bave zaštitom okoliša te potiču zeleno razmišljanje o našoj budućnosti. Usmjerite učenike na rad tih udruga. Neka istraže kojim aktivnostima se udruga bavi, njihovim edukacijama i akcijama koje provode, možda da se i uključe volonterskim radom. Potaknite ih na to da se obrate osobama u udruzi, posjete ih i naprave kratak intervju. Svoje uratke mogu pripremiti u digitalnom alatu Kizoa te ih predstaviti razredu, školi, a moguće i lokalnoj zajednici.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.