Razgovarajte s učenicima o životu, životnim pitanjima, životnim odlukama, vrijednostima i slično. Možete se poslužiti Bazom frazema hrvatskoga jezika čija je glavna sastavnica imenica život. Odaberite nekoliko frazema pozitivnoga i nekoliko frazema negativnoga značenja (npr. biti pun života, biti sit života, kockati se sa životom, okrenuti novi list u životu, zagorčati život i sl.).
Ponudite učenicima tablicu u koju će razvrstati frazeme s obzirom na njihovo pozitivno odnosno negativno značenje. Potom raspravite o značenju frazema u tablici. Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi podijelite kartice na kojima se nalaze riječi koje ujedno mogu biti i motivi lirske misaone pjesme. Prva skupina kartica može sadržavati motive koji upućuju na temu smisla ljudskoga postojanja (npr. radost postojanja, ljubav, vjera, obitelj, pomaganje drugima), druga na temu životnih teškoća (npr. bol, siromaštvo, bolest, gubitak, rat) itd. Nakon što grupama podijelite kartice, uputite ih u zadatak osmišljavanja teme i naslova lirske pjesme na temelju motiva koji se nalaze na karticama. Neka svaka grupa učenika predstavi svoj rad, upućujući ostale u učestale motive i teme lirskih misaonih pjesama. Razgovarajte s učenicima o njihovim prijedlozima tema i naslova pjesama. Zatim u kratkoj prezentaciji, koju možete izraditi u digitalnom alatu PowerPoint predstavite najvažnije pjesnike misaone lirike, njihove pjesme i teme koje ih zaokupljaju. Nakon toga učenicima možete zadati zadatak oblikovanja grafičkoga prikaza s temeljnim motivima i temama lirskih misaonih pjesama te njihovim autorima. Grafički prikaz učenici izrađuju na papiru. Analizirajte grafičke prikaze zajedno s učenicima.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije najavite temu frazema. Pripremite mu sažetak o frazemima te mu odredite točan zadatak koji će imati unutar grupe kako bi se mogao pripremiti. Stavite ga u grupu učenika koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Učeniku mogućite aktivno sudjelovanje u grupi i pozitivno ozračje. Ako učenik zbog svojih teškoća ne želi izlagati rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata PowerPoint. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu snimiti videozapise ili napisati kratke reportaže o kojem problemu u svojoj lokalnoj zajednici. Videozapis ili reportaža treba upućivati na aktualnu problematiku u životu pojedinca ili društva o kojoj se može napisati lirska misaona pjesma. Učenici predstavljaju svoje radove ostalima.
Odaberite lirsku misaonu pjesmu koja je uglazbljena da biste je interpretirali i analizirali s učenicima. Na početku pročitajte pjesmu učenicima, razgovarajte o dojmovima, prevladavajućim osjećajima, motivima i sl. Rasporedite učenike u grupe i podijelite im nastavne listiće za analizu lirske pjesme (npr. prva grupa uočava pjesničke slike, druga stilska izražajna sredstva, treća obilježja stiha i strofe). Nakon toga postojeće grupe rasporedite u nove grupe u kojoj će se naći najmanje jedan član prethodne grupe koji će ostale učenike izvijestiti o prethodnome radu. Razgovarajte s učenicima o njihovim rješenjima.
Potom pripremite učenike za aktivnost zamišljanja uglazbljene inačice pjesme koju ste pročitali i analizirali. Možete učenike potaknuti na promišljanje o mogućem ritmu pjesme, tonu, žanru i sl. Izradite plakat s pozivom na zamišljeno predstavljanje uglazbljene misaone pjesme u digitalnom alatu Canva. Plakat samo uredite grafički i predvidite mjesta na koja učenici trebaju upisati osnovne podatke o zamišljenom događaju i predstaviti pjesmu koja će se izvesti. Neka učenici predstave plakate koje su popunili. Razgovarajte s njima o radovima. Nakon toga pokrenite im uglazbljenu inačicu odabrane lirske misaone pjesme. Komentirajte s učenicima koliko se njihova predviđanja na plakatima razlikuju od poslušane pjesme. Za kraj možete zadati zadatak usporedbe teksta i uglazbljene inačice pjesme s pomoću Vennova dijagrama.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite lirsku pjesmu koji će analizirati na satu kako bi se mogao pripremiti i aktivnije sudjelovati u radu grupe. Stavite ga u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Tijekom zamjene grupa, omogućite mu da ostane u grupi s barem jednim članom s kojim je bio i u prvoj grupi kako bi lakše prezentirao što je njegova grupa prethodno radila. Ako učenik zbog teškoća ne želi prezentirati svoj rad, oslobodite ga toga dijela aktivnosti. Učeniku s teškoćama koji želi izlagati rad unaprijed možete pripremiti dio koji treba napraviti kako bi se pripremio i lakše prezentirao pred razredom.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu istražiti o najpoznatijim hrvatskim lirskim misaonim pjesmama koje imaju i svoju uglazbljenu inačicu. Potom mogu oblikovati e-zbirku misaone lirike u kojoj će predstaviti tekstove misaonih pjesama, a uz svaku pjesmu postaviti i poveznicu na glazbenu izvedbu. E-zbirku misaone lirike učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Book Creator.
Izradite animaciju na temelju odabrane lirske misaone pjesme u digitalnom alatu PowToon. Prikažite animaciju učenicima. Nakon gledanja animacije razgovarajte s učenicima o njezinu sadržaju, osjećajima koji su im se javljali tijekom i nakon gledanja i sl. Potom neka učenici napišu lirsku misaonu pjesmu na temelju pogledane animacije. Možete im zadati smjernice za pisanje pjesme. Neka učenici pročitaju svoje pjesme. Razgovarajte s njima o pjesmama i komentirajte ih.
Prikažite učenicima nekoliko lirskih misaonih pjesama među kojima se nalazi i ona na temelju koje ste izradili početnu animaciju. Neka učenici prepoznaju o kojoj je pjesmi riječ, a potom je usporede s pjesmom koju su napisali. Možete pripremiti nastavni listić s usporednom tablicom u koju će prema zadanim kriterijima učenici upisivati sličnosti i razlike između pjesama. Nakon zajedničke analize usporednih tablica neka učenici sa suučenicima razmijene svoje pjesme, a potom ih vizualiziraju i nacrtaju/naslikaju odabranom likovnom tehnikom te objave na ploči koju ste izradili u digitalnom alatu Padlet. Razgovarajte s učenicima o izložbi radova i njihovoj povezanosti s pjesmom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama pripremite sat prije upute za pisanje lirske misaone pjesme kako bi se pripremio i lakše odradio zadatak na satu. Provjerite je li razumio upute i po potrebi ih ponovite. Tijekom sata i pisanja pjesme pružite mu podršku i više puta provjerite kako napreduje u pisanju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju o suvremenim autorima lirskih misaonih pjesama u lokalnoj zajednici, provode intervju s odabranim autorom/autorima i predstavljaju ga ostalim učenicima u razrednome odjelu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Solar, M. (1997). Teorija književnosti. Osamnaesto izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.