Na početku aktivnosti pustite učenicima videozapis kazivanja poezije na platformi YouTube, primjerice pjesmu Dobrišu Cesarića: Vagonaši. Prije slušanja, usmjerite učenike na to da zatvore oči kako bi što bolje osjetili pjesmu i stihove. Možete im pustiti videozapis nekoliko puta. Nakon slušanja, učenici neka zapišu u bilježnice dojmove, riječi ili nacrtaju crteže onoga što su osjetili/vidjeli/zamislili. Podjelite ih zatim u manje grupe u kojima će razmijeniti svoje dojmove o slušanoj pjesmi koristeći digitalni alat RealtimeBoard. Svaka grupa odabire svoga predstavnika koji zatim predstavlja razredu njihove zaključke o pjesmi. Možete bilježiti na digitalnoj ploči RealtimeBoard najvažnije sastavnice koje učenici izlažu. Zatim pitajte učenike koje sastavnice pjesme bi postavili kao obilježja socijalne pjesme. Učenici daju svoje odgovore i zaključke, a vi ih možete zaokružiti ili istaknuti na ploči. Nakon toga im možete prikazati videoisječke iz filmova socijalne tematike ili reportaže usmjerene na siromaštvo, položaj u društvu, nemogućnost obrazovanja, kulturalne razlike i teškoće na koje ljudi nailaze u svome okruženju. Učenici neka promišljaju, razgovaraju u grupama o pojmu socijalno i svoje zajedničke zaključke pišu na digitalnu ploču. Usmjerite ih na to da istražuju probleme današnjice s naglaskom na situacije u našoj državi.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama omogućite slušanje videozapisa preko slušalica kako bi bolje čuo i bio koncentriraniji na slušanje. Provjerite je li razumio upute za rad na zadatku te mu ih po potrebi ponovite. Tijekom podjele u grupe, vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi učenika s kojima dobro surađuje. Unaprijed mu odredite ulogu i zadatak unutar grupe kako bi bio aktivan sudonik. Oslobodite ga javnog izlaganja zadatka ako to sam ne želi.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite zainteresirane učenike na to da istraže probleme društva: ovisnosti, nasilje, siromaštvo. Možete ih podijeliti u parove ili manje grupe, ovisno o zainteresiranosti za temu. Svaka grupa neka odabere temu te mogu pripremiti zajedničku prezentaciju u digitalnom alatu Canva koju zatim mogu predstaviti ostatku razreda i/ili postaviti na mrežne stranice škole.
Prije aktivnosti, možete učenicima dati zadatak da kod kuće istraže pjesme koje slušaju, a govore o socijalnim problemima. Učenike podijelite u parove te neka raspravom odaberu pjesmu/pjesme za koje smatraju da su bliske temi. Zatim svoje primjere neka postave u digitalni alat Padlet kako bi ih ostali učenici mogli vrednovati na temelju tematske ostvarenosti. Pjesme koje učenici vrednuju s najviše bodova ili klikova, pustite na nastavi kako biste potaknuli raspravu. Pripremite tekstove tih pjesama, a ako su na stranome jeziku, zamolite učenike da donesu prijevod. Osim tih pjesama, pripremite za nastavu i primjere lirske socijalne pjesme. Zatim neka učenici u One Note dokumentu bilježe sličnosti i razlike u tekstovima te razmjenjuju mišljenja kratkom raspravom. Upoznajte ih s pojmom blackout poezije, tj. recikliranja pjesme. Podijelite zatim svakom učeniku tekst pjesme. Koristite tekstove koje ste koristili u podaktivnosti prije. Zadatak učenika je stvoriti/reciklirati pjesmu koju je dobio koristeći crtež i boje. Napomenite im važnost isticanja motiva, povezanost teme crteža i pjesme. Učenici zatim predstavljaju svoje uratke u razredu, možete ih postaviti na pano ili pripremiti u digitalnom alatu BookCreator u obliku e-knjige radova.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite pjesmu koju će na satu morati reciklirati kako bi se pripremio i lakše odradio zadatak na satu. Provjerite je li razumio zadatak te ako nije, ponovite mu upute i pružite podršku tijekom rada. Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se druži i koji mu može pomoći tijekom rada.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite zainteresirane učenike da budu kreativni u svom izričaju. Blackout pjesmu mogu prikazati osim crtežom i audiozapisom, kazivanjem poezije ili repanjem. Audiozapis također možete postaviti u Book Creator e-knjigu uz crtež.
Prije aktivnosti pripremite kod kuće tekstove različitih lirskih socijalnih pjesama. Na početku aktivnosti podijelite učenike u parove te im u tiskanom obliku dajte lirsku socijalnu pjesmu. Njihov je zadatak uočiti sva obilježja lirske socijalne pjesme te izdvojiti sve važne motive koristeći se umnom mapom u digitalnom alatu Coggle. Umne mape zatim neka postave na dogovoreno virtualno mjesto (primjerice u Teams ili Google Classroom). Učenici zatim neka pripremaju vizualizaciju pjesme. Potaknite ih na to da u traganju za prikladnim fotografijama koriste digitalni alat Pixabay na kojem se nalaze besplatne fotografije i upozorite ih na na poštivanje autorskih prava prilikom potrage za fotografijama. Možete ih usmjeriti na to da koriste 1 – 2 fotografije unutar jedne strofe, ovisno o pjesmi. Napomenite im da je fotografije potrebno slagati u skladu sa stihovima pjesme te da mogu na svaku fotografiju ispisati stihove (za to mogu koristiti digitalni alat LunaPic). Vizualizaciju mogu napraviti u digitalnom alatu Powtoon te ih postaviti na dogovoreno virtualno mjesto. Zajedno s učenicima pogledajte njihove radove, možete ih pitati, primjerice Koji je uradak najzanimljiviji i zašto?, Uočavate li neke pogreške i koje?.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite obilježja lirske socijalne pjesme kako bi ponovio i lakše sudjelovao u aktivnostima u paru. Omogućite mu da izabere s kim će raditi u paru. Jasno odredite njegov zadatak unutar para. Provjerite je li razumio zadatak te mu ponovite upute. Tijekom rada provjeravajte sudjeluje li u radu i je li mu potrebna dodatna podrška.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na daljnju kreativnost tako da vizualizaciju mogu napraviti korištenjem i snimljenoga zvučnoga zapisa te lagane glazbe u pozadini. Svakako učenike upozorite na govorne vrednote prilikom kazivanja poezije. Zvuk i glazbu također mogu koristiti u digitalnom alatu Powtoon.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.