Prikažite učenicima nekoliko videonajava filmova antiratne tematike. Raspravite s njima o temi i problematici koja povezuje videozapise. Za sljedeću fazu pripremite po nekoliko ulomaka iz književnih djela antiratne tematike. Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi pripremite nastavni listić s ulomcima iz odabranih književnih djela. Neka grupe učenika čitaju ulomke iz različitih književnih djela antiratne tematike. Nakon čitanja razgovarajte s učenicima o pročitanim ulomcima s posebnim naglaskom na povezanost teme i problematike u ulomcima i videonajavama filmova koje su pogledali. Potom neka svaka grupa još jedanput pročita zadane ulomke prateći smjernice koje im možete napisati na nastavnome listiću koji ste prethodno izradili u digitalnom alatu Word. Neka učenici u grupama na temelju ulomaka osmisle televizijsko izvješće s ratom zahvaćenog područja u kojem će predstaviti ratne događaje, likove koji u njima sudjeluju, probleme s kojima se oni susreću i na kraju izvješća istaknuti antiratnu poruku s pomoću koje će uputiti gledatelje na strahote ratnih zbivanja i pozvati na širenje mira. Učenici u grupi mogu snimiti svoje televizijsko izvješće, a onda televizijska izvješća svih grupa možete zajedno pogledati. Razgovarajte s učenicima o njihovim izvješćima i uputite ih na to neka na temelju pogledanoga zapišu svoju antiratnu poruku u obliku mudre misli. Neka učenici svoje antiratne poruke objave na ploči koju ste prethodno pripremili u digitalnom alatu Linoit.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama prije pripremite ulomak iz književnoga djela antiratne tematike kako bi se mogao pripremiti za aktivno sudjelovanje u grupnome radu. Omogućite mu da bude u grupi učenika s kojima se dobro slaže. Odredite mu točan zadatak i ulogu unutar grupe. Provjerite je li učenik s teškoćama razumio zadatak. Ako nije, ponovite upute te mu pružite podršku u rješavanju zadatka.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele više mogu istražiti o igranim filmovima koji su nastali na temelju književnih djela ratne i antiratne tematike. Neka izrade prezentaciju u kojoj će prikazati o kojim je filmovima i književnim djelima riječ i koje se antiratne ideje iz njih mogu iščitati.
U dogovoru sa školskom knjižničarkom/knjižničarem provedite ovu aktivnost u školskoj knjižnici. Podijelite učenike u grupe. Pripremite prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint u kojoj ćete predstaviti književne junake iz različitih književnih djela antiratne tematike. Možete pripremiti onoliko likova koliko planirate imati grupa. U prezentaciji istaknite samo osnovne podatke o književnim likovima da biste motivirali učenike na daljnji rad. Zatim neka učenici na policama školske knjižnice pronađu knjige čiji su glavni likovi oni koje ste predstavili. Odaberite način na koji ćete podijeliti književne likove grupama učenika. Važno je da grupe predstavljaju različite likove. Neka svaka grupa pronađe svoju knjigu na polici, a u njoj ulomke koje ste prethodno označili straničnicima. Odaberite ulomke koji predstavljaju književni lik i njegov odnos prema ratu. Učenici čitaju zadane ulomke i na temelju smjernica na nastavnom listiću oblikuju kratki monolog koji je priča lika iz ulomka. Neka svaka grupa predstavi svoj monolog. Razgovarajte s učenicima o monolozima i komentirajte ih.
Izradite primjer priznanja/diplome u digitalnome alatu Canva za odabrani književni lik koji je junak književnoga djela antiratne tematike. Priznanje/diplomu uredite grafički i ostavite prazna mjesta koja učenici popunjavaju na temelju smjernica. Na diplomi ostavite i mjesto za zasluge na temelju kojih učenici dodjeljuju diplome književnim likovima. Učenici na temelju zadanih smjernica u grupama izrađuju priznanje/diplomu za likove koje su ostale grupe predstavile svojim monologom. Svaka će grupa dodijeliti diplome ostalim grupama na temelju monologa koje su poslušali. Neka grupe predstave svoje diplome, a nakon toga razgovarajte o njima.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama dodatno pojasnite zadatak i provjerite je li razumio uputu. Podijelite ga u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Dodijelite mu zadatak i ulogu u grupi da može biti aktivan sudionik. Omogućite mu vršnjačku podršku tijekom rada. Učenika oslobodite izlaganja ako mu to izaziva neugodu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele više mogu odabrati književno djelo antiratne tematike i pročitati ga u cijelosti. Mogu napisati književni portret lika na temelju pročitanoga djela. Svoj rad mogu predstaviti ostalim učenicima u razrednome odjelu.
Izradite interaktivnu mapu u digitalnome alatu Genially s prikazom najpoznatijih mjesta koja svjedoče o ratnim stradanjima u prošlosti. Odaberite nekoliko mjesta o kojima pišu autori antiratnih romana. Za svako mjesto na interaktivnoj mapi pripremite ulomak iz književnoga djela koje se odnosi na to mjesto i smjernice za analizu ulomka. Pripremite nekoliko zanimljivosti o mjestima na mapi i o književnim djelima iz kojih ste odabrali ulomke. Neka učenici istraže mapu i u grupama odaberu jedno mjesto koje im je najzanimljivije za istraživanje. Neka pročitaju ulomak iz književnoga djela i analiziraju ga prema smjernicama (npr. prepoznavanje antiratnih motiva, karakterizacija lika i sl). Neka učenici predstave analize ulomaka. Nakon toga usmjerite učenike na pretraživanje interneta. Neka svaka grupa istraži o mjestu koje je odabrala na interaktivnoj mapi i zapiše bilješke koje će joj biti potrebne za sljedeću aktivnost, a riječ je o stvaralačkome pisanju ulomka. Učenici trebaju stvaralački preoblikovati ulomak koji su analizirali prema vašim smjernicama (npr. u ulomak mogu uvesti novo mjesto radnje, novi lik ili što drugo zasnovano na stvarnim činjenicama koje su pronašli pretražujući internet). Učenici čitaju svoje ulomke i međusobno ih komentiraju.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite ulomak iz književnoga djela koje će analizirati u grupi kako bi se pripremio i mogao aktivno sudjelovati. Odredite mu zadatak unutar grupe koji može odraditi. Provjerite razumije li zadatak te ponovite upute ako je potrebno. Obiđite učenika s teškoćama unutar radu u grupi da vidite kako napreduje i kako ga je grupa uključila u rad.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata Genially. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici izrađuju plakat u fizičkom ili digitalnom obliku. Odabiru jedno književno djelo antiratne tematike, čitaju ga u cijelosti i analiziraju, a potom na plakatu predstavljaju stvarne događaje i likove koji se pojavljuju u književnome djelu te fiktivne, odnosno one koji su proizvod autorove imaginacije. Predstavljaju svoj rad ostalim učenicima u razrednome odjelu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Solar, M. (1997). Teorija književnosti. Osamnaesto izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.