Predmet
Politika i gospodarstvo 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gdje su granice slobode govora?

Naziv predmeta
Politika i gospodarstvo 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • ljudska prava
  • civilno društvo
  • institucionalna zaštita ljudskih prava
  • pravna odgovornost
  • moralna odgovornost
  • politička odgovornost
  • cyberbulling
  • sloboda govora
  • kibernetičko nasilje

Samo malo, to je tebi navijanje za ekipu?

Razgovor s učenicima započnite sljedećim pitanjima: Kako se osjećate u svojoj zajednici? U razredu? U školi? U gradu? Državi? Imate li mir i slobodu? Osjećate li se prihvaćenima i prihvaćate li vi druge i drukčije? Ima li neka skupina koju ne volite, možda čak i mrzite? Čuje li se ponekad u vašoj okolini govor mržnje?
Zatim učenicima dajte zadatak da istraže mrežne stranice udruge Gong te da pronađu definiciju pojma govor mržnje. Uputite ih na publikaciju Govor mržnje i neprihvatljiv govor: vodič za političare/ke. Učenicima dajte uputu da definiciju koju su pronašli zabilježe na unaprijed pripremljenu ploču Lino.
Pročitajte i zajedno prokomentirajte odgovore.

Pitajte učenike znaju li za primjere govora mržnje u svojoj neposrednoj okolini. Neka učenici istraže mrežne stranice pojedinih medija vodeći bilješke u bloku za pisanje. Podijelite učenike u grupe, neka razgovaraju o primjerima koje su otkrili. Neka odgovore na sljedeća pitanja: Tko su subjekti koji upotrebljavaju govor mržnje? Kada, u kojoj se situaciji to dogodilo? Je li netko reagirao? Ako jest, s kojom porukom? Uputite učenike da svoje spoznaje prezentiraju ostalima koristeći se mrežnim suradničkim alatom Conceptboard.
Dajte učenicima zadatak da istraže i mrežne stranice Centra za mirovne studije i Kuće ljudskih prava Zagreb, kako bi se informirali o obvezama i ulozi jedinica lokalne i regionalne samouprave u zaštiti i promicanju ljudskih prava na svom području.
Koristeći se mrežnim alatom Padlet, neka učenici zalijepe svoje poruke, informacije i fotografije o zadanoj temi suzbijanja govora mržnje.
Dajte učenicima uputu da na mrežnoj stranici Europske unije istraže tekst Kodeks o postupanju za borbu protiv nezakonitog govora mržnje na internetu, kako bi saznali za zajednički standard, tj. politiku Europske unije vezanu za sprječavanje govora mržnje. Na koji način Okvirna odluka Vijeća EU 2008/913/PUP obvezuje države članice? Neka svoje odgovore napišu na mrežnom zidu u alatu Padlet.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učenici se mogu koristiti programom za prepoznavanje govora ili aplikacijama za diktiranje kako bi si olakšali pisanje bilješki i istraživanje na mrežnim stranicama.
Učenici koji imaju poteškoće u čitanju teksta (disleksiju) na mrežnim stranicama i publikacijama mogu se koristiti programom za čitanje teksta naglas, kako bi im pomogao u razumijevanju sadržaja.
Učenici mogu raditi u parovima ili u malim skupinama kako bi si olakšali komunikaciju i dijeljenje ideja o otkrivenim primjerima govora mržnje.
Učenici koji preferiraju vizualne informacije mogu upotrebljavati vizualna pomagala, poput slika, ilustracija i grafikona, kako bi se informacije lakše prenijele.
Učenici koji imaju teškoće aktivnosti i pažnje mogu se koristiti alatima za prezentaciju, kao što su Prezi ili PowerPoint, kako bi se lakše usredotočili na prezentiranje informacija.
Učenici s motoričkim teškoćama mogu upotrebljavati različite uređaje, poput miša, touchpada ili tipkovnice, kako bi si olakšali pristup digitalnim alatima kojima se koriste u zadatku.
Važno je osigurati prilagođeni pristup istraživanju govora mržnje i zaštiti ljudskih prava kako bi se učenici s teškoćama u razvoju osnažili i uključili u ovu važnu temu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike možete uputiti na mrežnu stranicu na kojoj mogu saznati je li svaki govor mržnje kažnjiv te što su to djela motivirana mržnjom.
Neka učenici prezentiraju svoje spoznaje izradom digitalne umne mape koristeći se alatom Popplet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Samo malo, to je tebi navijanje za ekipu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava pojmove: sloboda govora, govor mržnje, neprihvatljiv javni govor.
  • Učenik kritički promišlja o slobodi govora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Izgubljen si slučaj!

Započnite razgovor postavljenjem pitanja učenicima: Jesu li vam poznati neki primjeri kibernetičkoga nasilja (cyberbullyinga)? Ako jesu, pitajte ih tko su bile žrtve i kakve su posljedice trpjele.
Nakon kratkoga uvodnog razgovora recite učenicima da će sada pogledati videozapis o temi lošeg utjecaja kibernetičkog nasilja na ljude, a osobito na mlade.
Prikažite učenicima videozapis Cyberbullying – Posts That Paralyze, a onda videozapise Recimo NE nasilju! i Stop cyberbullying!

Razgovarajte s učenicima, potaknite ih na izražavanje emocija. Pitajte ih koje osjećaje u njima izazivaju prikazane situacije. Neka odgovore koristeći se digitalnim alatom Mentimeter. Prodiskutirajte o odgovorima.

Podijelite zatim učenike u grupe sa zadatkom da analiziraju tekst Cyberbullying: Kako ga spriječiti.
Tijekom čitanja neka vode bilješke u bloku za pisanje, a zatim neka svaka grupa kreativno oblikuje svoje spoznaje na pripremljenom mrežnom zidu u alatu Padlet. Zajedno prokomentirajte uradak učenika i njihova razmišljanja.

Uputite učenike da pogledaju videozapis Sherajmo odgovorno i upoznaju se na portalu s projektom Medijska pismenost.

Uputite učenike da se upoznaju s djelovanjem nevladine, neprofitne organizacije Hrabri telefon. Dajte učenicima zadatak da odgovore na pitanje o čemu se može razgovarati pozivom na telefonski broj Hrabroga telefona. Odgovore trebaju napisati na mrežnom zidu u alatu Padlet. Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore. Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Na kraju, povedite razgovor s učenicima o njihovoj spremnosti da se po potrebi obrate Hrabrom telefonu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilagodite videozapise tako da imaju podnaslove ili zvučni opis sadržaja za učenike s oštećenjem sluha ili vida.
Ako je potrebno, dajte učenicima više vremena za izražavanje emocija i ideja. Možete se koristiti vremenskim ograničavanjem u alatu Mentimeter kako biste osigurali da svi učenici imaju dovoljno vremena.
Ako učenici imaju poteškoća s pisanjem, možete im omogućiti da na pitanja odgovore u alatu Mentimeter usmeno ili pomoću slika ili simbola.
Učenike s poteškoćama u čitanju ili razumijevanju možete uputiti na određene dijelove teksta UNICEF-a koji su prilagođeni njihovoj razini razumijevanja ili im pružiti dodatnu pomoć u razumijevanju materijala.
Također, važno je osigurati da učenici imaju siguran i ugodan prostor za izražavanje svojih osjećaja i ideja. Ako je potrebno, možete ih potaknuti da razgovaraju s vama ili s drugim stručnjakom u privatnosti ili u manjoj skupini. Također, možete provjeriti jesu li svi učenici uključeni u aktivnost i jesu li im potrebne dodatne prilagodbe ili podrška kako bi imali uspješno iskustvo učenja.
Nakon što učenici napišu svoje odgovore na mrežnom zidu u alatu Padlet, možete proći njihovim odgovorima i potaknuti ih na daljnju raspravu o različitim temama o kojima bi mogli razgovarati s Hrabrim telefonom. Nastavnik također može pomoći učenicima da se osjećaju ugodnije razgovarajući o osjetljivim temama i da se osjećaju spremnima potražiti pomoć kada je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više


Zainteresirane učenike možete uputiti na samostalno provođenje ankete u školi s temom kibernetičkoga nasilja i načina zaštite od njega. Potaknite ih na izražavanje ideja o tome što treba učiniti osoba koja je žrtva kibernetičkoga nasilja. Neka se koriste digitalnim alatom za izradu mrežno dostupnih anketa Google Forms.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izgubljen si slučaj!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava pojam kibernetičkoga nasilja (cyberbullying).
  • Učenik razumije utjecaj kibernetičkoga nasilja na mlade.
  • Učenik poznaje mogućnosti zaštite od kibernetičkoga nasilja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Tajna slobode počiva u hrabrosti

Povedite s učenicima razgovor o pravu na slobodu govora.
Pitajte učenike smatraju li da postoje granice slobode govora. Neka učenici odgovore koristeći se digitalnim alatom Mentimeter.
Ako postoje, je li to i dalje sloboda govora? Uputite učenike da razmotre odredbe o slobodi govora iz Ustava Republike Hrvatske. Recite učenicima da na mrežnom zidu u alatu Padlet zalijepe temeljne odrednice iz pojedinih članaka Ustava.

Kažite učenicima da će sudjelovati u debati koja će trajati 45 minuta. Polazna teza glasi: Gdje su granice slobode govora? Koristite se platformom Kialo za mrežnu debatu.
Podijelite učenike u dvije grupe. Trima učenicima dodijelite ulogu suca, a jednom učeniku dajte zadatak da mjeri vrijeme izlaganja predstavnika grupe. Neka učenici svake grupe, koristeći se mrežnim suradničkim alatom Conceptboard, najprije pripreme osnovne smjernice svoje polazne tvrdnje, koje mogu uključivati i primjere zloupotrebe slobode govora ili primjere govora mržnje, tako da ih svi učenici mogu komentirati. Učenici koji imaju ulogu suca trebaju pripremiti kriterije vrednovanja prema kojima će vrednovati svakog sudionika debate, a u konačnici i samu grupu. Neka se također koriste mrežnim suradničkim alatom Conceptboard.

Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Ponudite dodatnu podršku učenicima u pripremi njihovih argumenata i mišljenja, na primjer individualnim konzultacijama ili radom u manjim skupinama.
Koristite se alatima kao što su Trello ili MindMeister kako biste olakšali pisanje i organizaciju ideja učenicima koji imaju poteškoća s tim.
Omogućite alternativni način izražavanja mišljenja, kao što su govorni izlasci, snimanje videozapisa ili ilustriranje ideja u kolaboracijskim alatima.
Za učenike koji imaju poteškoća s čitanjem ili usmenim razumijevanjem osigurajte dostupnost pomoćnog materijala o slobodi govora, kao što su sažetci ili audiozapisi.
Trajanje debate prilagodite potrebama učenika. Razmotrite skraćivanje vremena debate na 30 minuta i dopustite učenicima da uzmu stanku po potrebi.
Upotrebljavajte jednostavniji jezik kako bi učenici bolje razumjeli temu i izrazili svoje stajalište. Također, dajte im jasne i kratke upute kako bi učenici znali što se od njih očekuje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usmjerite učenike da se pretraživanjem mrežnih stranica informiraju o budžetu svoje lokalne zajednice. Neka u tablici u alatu Excel zabilježe planirane prihode i rashode, planirana ulaganja i investicije te glavne subjekte tih ekonomskih i političkih procesa u svojoj lokalnoj zajednici. Koristeći se slobodom govora, neka napišu svoj kritički osvrt i komentar takvog lokalnog proračuna.
Recite učenicima da pripreme kratko interaktivno izlaganje uz prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint.
Vrednujte uradak učenika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tajna slobode počiva u hrabrosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik poznaje mehanizme zaštite ljudskih prava i demokratska načela u korištenju slobodom govora.
  • Učenik prepoznaje zlouporabu slobode govora i granice slobode govora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

1. Leksikon temeljnih pojmova politike: abeceda demokracije.1990. Školska knjiga. Zagreb

2. Nohlen, D. 2001. Politološki riječnik. Pan liber. Osijek, Zagreb, Split.

3. Skok, D. 1990. Ljudska prava: Osnovni međunarodni dokumenti. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.