Razgovor s učenicima započnite sljedećim pitanjima: Kako se osjećate u svojoj zajednici? U razredu? U školi? U gradu? Državi? Imate li mir i slobodu? Osjećate li se prihvaćenima i prihvaćate li vi druge i drukčije? Ima li neka skupina koju ne volite, možda čak i mrzite? Čuje li se ponekad u vašoj okolini govor mržnje?
Zatim učenicima dajte zadatak da istraže mrežne stranice udruge Gong te da pronađu definiciju pojma govor mržnje. Uputite ih na publikaciju Govor mržnje i neprihvatljiv govor: vodič za političare/ke. Učenicima dajte uputu da definiciju koju su pronašli zabilježe na unaprijed pripremljenu ploču Lino.
Pročitajte i zajedno prokomentirajte odgovore.
Pitajte učenike znaju li za primjere govora mržnje u svojoj neposrednoj okolini. Neka učenici istraže mrežne stranice pojedinih medija vodeći bilješke u bloku za pisanje. Podijelite učenike u grupe, neka razgovaraju o primjerima koje su otkrili. Neka odgovore na sljedeća pitanja: Tko su subjekti koji upotrebljavaju govor mržnje? Kada, u kojoj se situaciji to dogodilo? Je li netko reagirao? Ako jest, s kojom porukom? Uputite učenike da svoje spoznaje prezentiraju ostalima koristeći se mrežnim suradničkim alatom Conceptboard.
Dajte učenicima zadatak da istraže i mrežne stranice Centra za mirovne studije i Kuće ljudskih prava Zagreb, kako bi se informirali o obvezama i ulozi jedinica lokalne i regionalne samouprave u zaštiti i promicanju ljudskih prava na svom području.
Koristeći se mrežnim alatom Padlet, neka učenici zalijepe svoje poruke, informacije i fotografije o zadanoj temi suzbijanja govora mržnje.
Dajte učenicima uputu da na mrežnoj stranici Europske unije istraže tekst Kodeks o postupanju za borbu protiv nezakonitog govora mržnje na internetu, kako bi saznali za zajednički standard, tj. politiku Europske unije vezanu za sprječavanje govora mržnje. Na koji način Okvirna odluka Vijeća EU 2008/913/PUP obvezuje države članice? Neka svoje odgovore napišu na mrežnom zidu u alatu Padlet.
Zainteresirane učenike možete uputiti na mrežnu stranicu na kojoj mogu saznati je li svaki govor mržnje kažnjiv te što su to djela motivirana mržnjom.
Neka učenici prezentiraju svoje spoznaje izradom digitalne umne mape koristeći se alatom Popplet.
Započnite razgovor postavljenjem pitanja učenicima: Jesu li vam poznati neki primjeri kibernetičkoga nasilja (cyberbullyinga)? Ako jesu, pitajte ih tko su bile žrtve i kakve su posljedice trpjele.
Nakon kratkoga uvodnog razgovora recite učenicima da će sada pogledati videozapis o temi lošeg utjecaja kibernetičkog nasilja na ljude, a osobito na mlade.
Prikažite učenicima videozapis Cyberbullying – Posts That Paralyze, a onda videozapise Recimo NE nasilju! i Stop cyberbullying!
Razgovarajte s učenicima, potaknite ih na izražavanje emocija. Pitajte ih koje osjećaje u njima izazivaju prikazane situacije. Neka odgovore koristeći se digitalnim alatom Mentimeter. Prodiskutirajte o odgovorima.
Podijelite zatim učenike u grupe sa zadatkom da analiziraju tekst Cyberbullying: Kako ga spriječiti.
Tijekom čitanja neka vode bilješke u bloku za pisanje, a zatim neka svaka grupa kreativno oblikuje svoje spoznaje na pripremljenom mrežnom zidu u alatu Padlet. Zajedno prokomentirajte uradak učenika i njihova razmišljanja.
Uputite učenike da pogledaju videozapis Sherajmo odgovorno i upoznaju se na portalu s projektom Medijska pismenost.
Uputite učenike da se upoznaju s djelovanjem nevladine, neprofitne organizacije Hrabri telefon. Dajte učenicima zadatak da odgovore na pitanje o čemu se može razgovarati pozivom na telefonski broj Hrabroga telefona. Odgovore trebaju napisati na mrežnom zidu u alatu Padlet. Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore. Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Na kraju, povedite razgovor s učenicima o njihovoj spremnosti da se po potrebi obrate Hrabrom telefonu.
Zainteresirane učenike možete uputiti na samostalno provođenje ankete u školi s temom kibernetičkoga nasilja i načina zaštite od njega. Potaknite ih na izražavanje ideja o tome što treba učiniti osoba koja je žrtva kibernetičkoga nasilja. Neka se koriste digitalnim alatom za izradu mrežno dostupnih anketa Google Forms.
Povedite s učenicima razgovor o pravu na slobodu govora.
Pitajte učenike smatraju li da postoje granice slobode govora. Neka učenici odgovore koristeći se digitalnim alatom Mentimeter.
Ako postoje, je li to i dalje sloboda govora? Uputite učenike da razmotre odredbe o slobodi govora iz Ustava Republike Hrvatske. Recite učenicima da na mrežnom zidu u alatu Padlet zalijepe temeljne odrednice iz pojedinih članaka Ustava.
Kažite učenicima da će sudjelovati u debati koja će trajati 45 minuta. Polazna teza glasi: Gdje su granice slobode govora? Koristite se platformom Kialo za mrežnu debatu.
Podijelite učenike u dvije grupe. Trima učenicima dodijelite ulogu suca, a jednom učeniku dajte zadatak da mjeri vrijeme izlaganja predstavnika grupe. Neka učenici svake grupe, koristeći se mrežnim suradničkim alatom Conceptboard, najprije pripreme osnovne smjernice svoje polazne tvrdnje, koje mogu uključivati i primjere zloupotrebe slobode govora ili primjere govora mržnje, tako da ih svi učenici mogu komentirati. Učenici koji imaju ulogu suca trebaju pripremiti kriterije vrednovanja prema kojima će vrednovati svakog sudionika debate, a u konačnici i samu grupu. Neka se također koriste mrežnim suradničkim alatom Conceptboard.
Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Usmjerite učenike da se pretraživanjem mrežnih stranica informiraju o budžetu svoje lokalne zajednice. Neka u tablici u alatu Excel zabilježe planirane prihode i rashode, planirana ulaganja i investicije te glavne subjekte tih ekonomskih i političkih procesa u svojoj lokalnoj zajednici. Koristeći se slobodom govora, neka napišu svoj kritički osvrt i komentar takvog lokalnog proračuna.
Recite učenicima da pripreme kratko interaktivno izlaganje uz prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint.
Vrednujte uradak učenika.
1. Leksikon temeljnih pojmova politike: abeceda demokracije.1990. Školska knjiga. Zagreb
2. Nohlen, D. 2001. Politološki riječnik. Pan liber. Osijek, Zagreb, Split.
3. Skok, D. 1990. Ljudska prava: Osnovni međunarodni dokumenti. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.