Na početku aktivnosti potaknite učenike na to da pročitaju tekst s odgojnom temom. To može biti, npr. vijest na društvenim mrežama ili u dnevnom tisku. Aktivnost se može provesti i u obliku obrnute učionice tako da učenici unaprijed pročitaju tekst i donesu ga na sat. Zatim učenike podijelite u parove tako da jedan par čine učenici koji sjede u istoj klupi. Zatim im dajte uputu da učeniku u paru prepričaju tekst koji su pročitali. Uputite ih na to da prepričavanje treba biti slikovito, tj. da u prepričavanju trebaju upotrebljavati što veći broj pridjeva. Dok prvi učenik prepričava tekst, drugi učenik u paru uočava sve pridjeve koje je prvi učenik upotrijebio i zapisuje ih u digitalni alat OneNote. Nakon provedene aktivnosti u paru uputite učenike na to da zamijene svoje bilješke sa susjednim parom koji će kontrolirati popis napisanih riječi i ispraviti ga ako uoči da neki od zapisanih primjera nisu pridjevi.
Zatim s učenicima podijelite tablicu koju ste izradili u digitalnom alatu Word Online, a koju ste podijelili na stupce (opisni, posvojni, gradivni), s obzirom na tvorbeni nastavak pridjeva ili sl. Učenicima skrenite pozornost na neodređeni i određeni vid pridjeva, s obzirom na oblike i značenjske razlike. Istaknite da u vezi s oblikom pridjeva, kao i u vezi s drugim jezičnim obilježjima, mogu i ne moraju postojati razlike između hrvatskih organskih idioma i hrvatskoga standardnoga jezika. Zajednički s učenicima razvrstajte pridjeve koje su učenici zapisali. Učenici prilikom čitanja svakoga pridjeva samostalno razvrstavaju pridjeve u stupac. Prilikom zapisivanja razgovarajte s učenicima o pridjevima koji su na popisu, npr. što označavaju, kojoj vrsti pridjeva pripadaju, kako se sklanjaju, mogu li se stupnjevati, kako se pravilno pišu, npr. komparativ i superlativ pridjeva s popisa, pišu li se pravilno velikim ili malim početnim slovom ili sl. Aktivno sudjelujte u razgovoru, pomažući učenicima u određivanju obilježja pridjeva i ispravljajući eventualna odstupanja.
Učenicima skrenite pozornost na to da se neki pridjevi koji imaju negativno značenje često javljaju u komunikaciji na društvenim mrežama. Upozorite ih na to da se njihovom upotrebom, svjesno ili nesvjesno, vrijeđaju pojedinci i skupine, i da je takav način komuniciranja štetan ne samo za pojedinca nego i za cijelu društvenu zajednicu.
Na kraju se može organizirati natjecanje u obliku kviza koji ste pripremili u digitalnom alatu Kahoot!. Pitanja u kvizu mogu se odnositi na pravilan oblik pridjeva u sklonidbi i stupnjevanju pridjeva, pisanje pridjeva, prepoznavanje vrste pridjeva, razlikovanje pravilnog i nepravilnog oblika pridjeva u komparativu i superlativu, razlikovanje pridjeva od ostalih vrsta riječi i sl.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Savjetujte se sa stručnim timom škole u planiranju postupaka podrške.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst koji će čitati u uvodnoj aktivnosti. Učenika s teškoćama podijelite u par s učenikom s kojim se dobro slaže i koji je motiviran u odnosu prema radu i koji mu može pružiti podršku u radu. Tijekom podjele zadatka obratite pozornost na teškoće učenika te zadajte zdatak koji može uspješno riješiti u skladu sa svojim mogućnostima i jakim stranama.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata OneNote, Word Online, Kahoot!. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji su zainteresirani za temu pridjeva potaknite na to da zapišu, npr. dvadesetak imena javnih ustanova u kojima se javljaju pridjevi, npr. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Hrvatska narodna banka, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, Matica hrvatska i dr. Učenici usmeno ili pisano navode koji se pridjevi javljaju u imenu, određuju kojoj vrsti pridjeva pripadaju, u kojem su padežu i jesu li pravilno napisani s obzirom na pisanje velikoga i maloga početnog slova. Također mogu napisati i objasniti pokrate tih imena. Potaknite učenike na to da popis imena javnih ustanova i pokrate podijele sa svim učenicima u razredu. Tako će svaki učenik dobiti mogućnost da kod kuće doradi popis te da dodatno uvježbava pravilnu uporabu pridjeva uz pomoć digitalnoga alata. Možete objediniti popis i objaviti ga na zajedničkom mrežnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet, kako bi ga mogli vidjeti svi učenici u razrednom odjelu.
Za početak aktivnosti pripremite PowerPoint prezentaciju u kojoj ste naveli ključne pojmove koji se odnose na sklonidbu pridjeva, vrste pridjeva, stupnjevanje pridjeva, pisanje pridjeva i sl. S učenicima razgovarajte o tome što sve znaju o pridjevima, kada ih rabe, kakvi se sadržaji mogu prenijeti primateljima s pomoću pridjeva, razgovarajte i o tome kako se pridjevima možemo služiti da bismo prenijeli pozitivne/negativne informacije o nekoj osobi, npr. da bismo je pohvalili ili je uvrijedili. Neka u raspravi komentiraju jesu li se susreli s uvredljivim pridjevima u komunikaciji na društvenim mrežama, među vršnjacima i sl.
Učenici trebaju pripremiti nekoliko primjera pozitivne i negativne komunikacije na društvenim mrežama, u njima podcrtati prdjeve i zatim na satu razgovarati o značenju pridjeva i o postupku eufemizacije, koji nam može pomoći u izbjegavanju pridjeva koji za pojedince ili skupine mogu biti uvredljivi.
Zatim im zadajte da samostalno oblikuju umnu mapu u digitalnom alatu Popplet u kojoj će sažeti sve bitne pojmove vezane uz pridjeve. Mogu se prisjetiti sadržaja koje ste im dali u prezentaciji na početku aktivnosti u vezi sa sklonidbom pridjeva, vrstama pridjeva, stupnjevanjem pridjeva, pisanjem pridjeva i sl., poslužiti se relevantnim mrežnim izvorima, poput Hrvatske školske gramatike, videolekcijama Škole za život i sl.
Za kraj aktivnosti zadajte učenicima da na mreži pronađu po tri testa iz predmeta Hrvatski jezik s državnih natjecanja i s državne mature te iz njih prepišu i riješe sve zadatke koji su u vezi s pridjevima. Učenici u paru rješavaju zadatke u zadanom vremenu. Zatim potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje zadataka i samovrednovanje rada u paru. Vršnjačko vrednovanje možete provesti s pomoću Liste procjene točnosti zadataka koju možete izraditi zajedno s učenicima koristeći se alatom Word. Učenicima pomozite u objašnjavanju točnih/netočnih odgovora.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite PowerPoint prezentaciju kako bi se mogao pripremiti za uvodnu aktivnost i sudjelovati u raspravi. Ne inzistirajte na sudjelovanju ako to učenik s teškoćama sam ne želi. Učeniku s teškoćama pripremite smjernice za izradu umne mape. Provjerite razumije li zadatak te mu ponovite upute. Učeniku s teškoćama pripremite pitanja o pridjevima koja se nalaze u državnim ispitima.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Popplet, Word. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresiranim učenicima možete predložiti da na mreži pronađu vlastita imena i nadimke povijesnih osoba, npr. imena vladara, umjetnika, književnika, a u kojima se javljaju pridjevi, čime se ostvaruje korelacija s nastavom Povijesti. O vlastitim imenima i nadimcima koje su prikupili mogu oblikovati PowerPoint prezentaciju. U razredu se može povesti rasprava o povijesnim osobama, vlastitim imenima i nadimcima, te o pravilnom pisanju vlastitih imena i nadimaka.
Na početku aktivnosti upoznajte učenike s postojanjem mrežne stranice Bolje je hrvatski! i potaknite ih na to da istraže kako su na hrvatski standardni jezik prevedene neke engleske riječi i izrazi koji se vrlo često koriste u komunikaciji. Neka izaberu nekoliko engleskih izraza i njihovih prijevoda na hrvatski u kojima se nalaze pridjevi te ih zabilježe. Mogu i sami predložiti neki izraz na engleskome jeziku s kojim su se susreli, primjerice na društvenim mrežama, u komunikaciji s vršnjacima i sl. te ponuditi prijevod na hrvatski jezik, vodeći računa o pravilnoj tvorbi riječi u hrvatskome standardnom jeziku. Svaki učenik neka pred razredom navede riječi i izraze koje je odabrao.
Učenici također mogu istražiti i Jezični savjetnik Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, u njemu izabrati nekoliko savjeta koje smatraju korisnima za pravilnu uporabu pridjeva te o njima izvijestiti ostale učenike u razrednom odjelu.
U nastavku aktivnosti nastavnik dijeli učenike u grupe (od 3 do 4 učenika). Svaka grupa dobiva isti zadatak, tj. da u dogovorenom vremenu (npr. tjedan dana) pronalazi i zapisuje odstupanja (pogreške) u oblicima i značenju pridjeva u različitim govorenim i pisanim tekstovima u kojima se očekuje uporaba hrvatskoga standardnog jezika. Uputite učenike na to da to trebaju biti tekstovi upućeni javnosti te da mogu analizirati tekstove iz govorenih i pisanih medija. Prva grupa treba zapisivati odstupanja u oblicima i sklonidbi pridjeva, druga u stupnjevanju pridjeva, treća u vidu pridjeva, četvrta u pisanju pridjeva i sl. Svaka grupa izrađuje plakat u digitalnom alatu Canva. Učenici najprije navode koje su tekstove odabrali za analizu i argumenitiraju zašto je u tim tekstovima trebao biti upotrijebljen standardni jezik. Zatim objašnjavaju zašto misle da je neki od oblika pridjeva nepravilan. Učenik koji započinje izvještavanje o provedenom istraživanju treba najprije navesti koji je bio zadatak svakoga člana grupe, u kojem je dijelu zadatka sudjelovao svaki član grupe i zatim objasniti tijek istraživanja. Nakon toga svaki učenik govori o svom dijelu istraživanja, kao i o rezultatima istraživanja do kojih je došao. Sudjelovanjem svakog učenika u aktivnosti potiče se važnost aktivnoga sudjelovanja svakoga člana grupe u aktivnostima grupe i postizanja zajedničkih ciljeva. Također se potiče upoznavanje s aktivnostima koje se provode u istraživačkom radu.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i mrežnu stranicu koju će istraživati na satu kako bi se mogao pripremiti za uvodnu aktivnost. Učenika s teškoćama oslobodite navođenja izabranih riječi pred razredom, osim ako to želi. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima se dobro slaže te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, kako bi u radu aktivno sudjelovao.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji su zainteresirani za daljnje ovladavanje predviđenim odgojno-obrazovnim ishodima može se potaknuti na to da u Čestotnom rječniku hrvatskoga jezika, npr. istraže kojih se dvadeset pridjeva u hrvatskom jeziku javlja najčešće. Taj podatak zatim trebaju usporediti s dvadeset najčešćih pridjeva, npr. u engleskom ili drugom stranom jeziku. Jesu li ti pridjevi u oba jezika isti ili su različiti?, Koji su pridjevi isti, a koji različiti?, Koji je pridjev najčešći u oba jezika? O tome i drugim podatcima do kojih su došli proučavanjem pridjeva u čestotnim rječnicima trebaju izvijestiti ostale učenike u razredu tako da rezultate istraživanja objave na zajedničkom mrežnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Moguš, M.; Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.