Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Imam svoj stil

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • funkcionalni stilovi
  • književnoumjetnički stil
  • administrativni stil
  • znanstveni stil
  • publicistički stil
  • razgovorni stil

Spojimo stilove

Na početku nastavnog sata pripremite fotografije različitih komunikacijskih situacija s pomoću kojih ćete potaknuti učenike na razgovor o jezičnim stilovima. Primjerice, to može biti fotografija dvoje ljudi koji spontano razgovaraju na klupi u parku, fotografija predavača koji drži predavanje za katedrom, novinara koji intervjuira neku osobu, osobe koja čita roman, sudnice u kojoj se odvija sudski proces. Najprije razgovarajte s učenicima o svakoj fotografiji. Neka slobodno komentiraju prikazane situacije. Postavite pitanje o tome bi li komunikacija u tim situacijama bila ista, odnosno razlikuje li se komunikacija u tim situacijama. Potom potaknite učenike na to da napišu nekoliko rečenica koje govore, čitaju ili pišu osobe na fotografijama. Kad završe, neka naglas pročitaju svoje uratke. Razgovarajte s učenima o sadržaju rečenica koje su osmislili. Iskoristite to kao priliku za razgovor o njihovim stavovima i vrijednostima koji se mogu iščitati iz rečenica koje su napisali. Ako pak postoje jezični propusti u učeničkim uradcima, nemojte ih ispravljati. Učenici će imati priliku za samostalan ispravak na kraju sata. Time ste zapravo već omogućili učenicima da spontano govore o različitim stilovima u jeziku, ali ih još uvijek ne imenuju.

Sada im podijelite uručke koje ste izradili u alatu Word. Neka se na svakome od njih nalazi tekst pisan različitim stilom koji je primjeren za jednu od fotografija s početka sata. Potaknite učenike na to da razmisle o tome koji bi tekst bio primjeren uz koju fotografiju i da, uz vašu pomoć, imenuju funkcionalne stilove. Pitanjima ih usmjerite na razgovor o jezičnim obilježjima svakoga teksta, odnosno svakoga stila. Primjerice, neka analiziraju rečenice, uoče ima li odstupanja od standardnojezične norme, kakvi se leksemi upotrebljavaju i slično. Uputite učenike na to da se u ovoj aktivnosti koriste normativnim priručnicima poput rječnika i gramatike u mrežnom ili tiskanom izdanju. Neka se nakon jezične i sadržajne analize vrate na svoj polazni tekst i usporede ga s tekstovima na uručku. Ako je potrebno, neka jezično isprave svoje uratke. Na kraju sata učenici mogu izraditi umnu mapu kojom će zaključiti svoja znanja o funkcionalnim stilovima i njihovim obilježjima. Umnu mapu mogu nacrtati u svojim bilježnicama ili u nekome od digitalnih alata, primjerice u alatu Coggle.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja podrške savjetujte se sa stručnim timom škole.

Tijekom uvodne aktivnosti za učenike s teškoćama povećajte fotografije ili, ovisno o učenikovoj teškoći, omogućite podršku vršnjaka kod opisivanja fotografija. Učeniku s teškoćama dajte upute za zadatak te provjerite je li upute razumio.

Tekst koji ste pripremili u alatu Word prilagodite grafički (uvećan i lako čitljiv font, uvećan razmak, podebljan tisak, jasne slike). Učeniku s teškoćama pripremite kratak podsjetnik na funkcionalne stilove, kako bi lakše riješio zadatak. Provjerite razumije li sve te mu, ako je potrebno, pružite podršku tijekom rada. Sudjelovanje učenika s teškoćama pohvalite neovisno o vrednovanju drugih učenika.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih digitalnih alata Coggle i Word. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više uz pomoć mrežnih izvora i i dodatne literature mogu istražiti stilove u likovnoj umjetnosti te tako povezati pojam stila, koji su dosad tumačili u kontekstu jezika, s obilježjima pojedinih umjetničkih razdoblja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Spojimo stilove

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše vlastiti tekst potaknut fotografijom.
  • Učenik uočava jezična obilježja funkcionalnih stilova.
  • Učenik prepoznaje obilježja funkcionalnih stilova u tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Stilske vježbe

Aktivnost započnite tako da na ploču napišete nekoliko frazema u kojima se pojavljuje riječ stil. Primjerice, imati stila, u velikom stilu, napraviti sa stilom, u svom stilu... Razgovarajte s učenicima o značenju riječi stil u svakome od tih primjera, a potom ih uputite na to da iznesu svoju definiciju stila.

Sada usmjerite pozornost učenika na pojam stila u kontekstu jezika. Zamolite učenike da osmisle nekoliko različitih društvenih situacija koje od govornika zahtijevaju različit stil izražavanja te da tako uoče da je jezik višefunkcionalan.

Potom podijelite učenike u grupe koje imaju četiri do pet članova. Svakoj ćete grupi pripremiti uručak u alatu Word, a poveznica između svih uručaka bit će srodna tema. Primjerice, prvoj ćete grupi dati pejzažnu pjesmu o moru po svom izboru, drugoj grupi znanstveni tekst o primorskom pejzažu koji govori o zagađenosti mora i/ili priobalja, čime možete ostvariti međupredmetnu korelaciju s nastavom geografije i/ili biologije, trećoj ulomak Zakona o pomorskom dobru koji govori o nepoštivanju granica pomorskog dobra, četvrtoj vijest ili ulomak reportaže koja govori o životu u primorju pod najezdom masovnog turizma, a petoj dijalog pisan razgovornim stilom o temi ljetovanja na moru. Petu grupu svakako uputite na to da se prije oblikovanja dijaloga prisjete razlike između organskih idioma o kojima su učili u prvome razredu i obilježja razgovornoga standarnojezičnog stila. Pitanjima o sadržaju i jezičnim obilježjima polaznog teksta vodite učenike u tumačenju značajki svakoga stila. Primjerice, možete ih usmjeriti na promatranje značenja pojedinih leksema u tiskanom ili mrežnom rječniku hrvatskoga jezika odnosno na njihovu jednoznačnost ili višeznačnost, uporabu glagolskih oblika uz pomoć mrežne ili tiskane gramatike, analizu rečenice, poštovanje norme standardnoga jezika, ali i na to kome je tekst namijenjen te je li subjektivan ili objektivan. U alatu Google Forms oblikujte obrazac u koji će svaka grupa moći upisati svoje zaključke o sadržaju polaznog teksta, ali i o jezičnim značajkama. Učenici će svoj obrazac podijeliti u digitalnom alatu Padlet. Prvo projicirajte polazni tekst svake grupe kako bi učenici iz ostalih grupa imali uvid u sve polazne tekstove, a potom razredni Padlet, odnosno obrazac u alatu Google Forms u kojem su vidljivi zaključci grupe. Potaknite učenike na to da komentiraju vlastiti obrazac i objasne svoje zaključke, a ostalim učenicima omogućite da brojem zvjezdica ocijene rad svojih kolega.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom provođenja svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.

Tijekom osmišljavanja različitih društvenih situacija učeniku s teškoćama omogućite rad u paru. Provjerite razumije li učenik zadatak te mu možete dati neki primjer koji bi mu pomogao u rješavanju zadatka. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, kako bi bio aktivan sudionik i pridonosio uspjehu grupe. Prilikom podjele zadataka grupama učenika vodite se sposobnostima učenika s teškoćama te u skladu s tim odredite zadatke po grupama.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Google Forms, Padlet. Ako se učenik prvi put služi digitalnim alatom, pokažite mu kako se u njemu radi. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu detaljnije istražiti jezična obilježja funkcionalnih stilova na www.stilistika.org te o tome pripremiti izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stilske vježbe

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik samostalno kreira različite komunikacijske situacije kojima pokazuje razlike u stilu govorenja ili pisanja.
  • Učenik izdvaja obilježja stila iz polaznog teksta.
  • Učenik čita polazne tekstove u potrazi za tipičnim značajkama zadanog funkcionalnog stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Pišem ti priču

Na početku sata najavite učenicima da će danas učiti o temi stila. U alatu Educaplay napravite križaljku u kojoj će se nalaziti sintagme poput modni stil, glazbeni stil, filmski stil, roditeljski stil, stil pisanja, životni stil i slično. Nakon rješavanja križaljke potaknite učenike na razgovor o stilu u različitim područjima ljudskoga djelovanja. Potaknite razgovor o tome imamo li pravo kritizirati nečiji stil života ako on ne uzrokuje nikakvu štetu i ne krši pozitivne društvene norme.

U alatu Prezi pripremite prezentaciju s nekoliko fotografija umjetničkih djela iz različitih razdoblja i zvučnih zapisa različitih glazbenih stilova. Neka oni budu poticaj na to da učenici s vama podijele svoje mišljenje o stilu općenito, ali i o stilovima u različitim vrstama umjetnosti o kojima su dosad učili u okviru drugih predmeta, čime potičete međupredmetnu korelaciju.

Potom pitanjima usmjerite učenike na pojam stila u jezično-komunikacijskom području. Vođenim razgovorom trebali biste učenike dovesti do zaključka da stil komunikacije ovisi o situaciji u kojoj se nalazimo.

Sada podijelite učenike na grupe koje imaju četiri do pet članova. U alatu Classroom Screen pripremite QR kod za svaku grupu. Kada otvore kod, učenici će imati zadanu specifičnu komunikacijsku situaciju u kojoj se koristi pojedini funkcionalni stil i tipične jezične značajke svakoga stila. Primjerice, to mogu biti situacije poput razgovora prijatelja u kafiću, izlaganja pred publikom o temi održivog razvoja, pisanja vijesti o nekom događanju, razgovoru za posao i slično.

Uputite učenike na to da u digitalnom alatu Storyjumper zajednički izrade e-knjigu ili slikovnicu u kojoj će prikazati zadanu situaciju i osmisliti komunikaciju između likova. Upozorite ih na to da pritom pripaze na jezična obilježja svakoga stila te da komunikacija razgovornim i publicističkim stilom bude primjerena i svojim sadržajem ne ugrožava nijednu od ranjivih društvenih skupina. Mogu se služiti normativnim priručnicima u mrežnom ili tiskanom obliku. Nakon izrade e-knjige projicirajte njihove radove. Razgovarajte i potaknite ostale učenike na to da komentiraju svaki rad. Također možete provesti vršnjačko vrednovanje u nekome od digitalnih alata.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, kako bi se mogao pripremiti za aktivnosti na satu. Pripremite mu kratak sažetak o stilovima, kako bi lakše pratio temu na satu. Tijekom prezentacije za učenike s teškoćama opišite vizualne elemente ili omogućite podršku vršnjaka ovisno o vrsti teškoća.

Tijekom raspodjele učenika u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s vršnjacima s kojima provodi najviše vremena te koji mu pomažu. Jasno odredite zadatak koji će učenik s teškoćama raditi unutar grupe. Možete mu omogućiti podršku suučenika unutar grupe. Potičite všnjačku podršku. Važno je da je učenik s teškoćama aktivan sudionik grupe.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Educaplay, Prezi, Classroom Screen, Storyjumper. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu izraditi postere s obilježjima svih stilova standardnoga jezika u nekome od digitalnih alata služeći se dodatnom literaturom poput Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pišem ti priču

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje morfosintaktička i leksička obilježja pojedinog funkcionalnog stila u oblikovanju teksta.
  • Učenik u suradnji s ostalim učenicima u grupi stvara e-knjigu prema zadanoj komunikacijskoj situaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Glazbena umjetnost
  • Filmska umjetnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.