Aktivnost započnite raspravom o egzilu. Što je to književni egzil, zbog kojih razloga književnici odlaze u egzil te tko su najpoznatiji književnici egzilanti, neka su od pitanja o kojima možete raspravljati. Potaknite učenike na to neka se pripreme za raspravu koristeći se različitim mrežnim izvorima. Informacije koje su pronašli mogu zabilježiti u digitalni alat OneNote. Raspravu možete proširiti i na probleme identiteta, jezika, nostalgije, odnosa umjetnika i vlasti te slobode govora. Bilo bi dobro da aktualiziraju problematiku suvremenim primjerima umjetnika egzilanata. Zamolite ih neka u mrežnom okružju istraže značaj i ulogu Hrvatske matice iseljenika. Možete pokrenuti raspravu i o razlozima iseljavanja iz Hrvatske odnosno mogućim rješenjima tog problema.
Usmjerit ćete zatim razgovor na pjesnika Borisa Marunu i njegovu biografiju, koju učenici mogu pronaći na različitim mrežnim stranicama. Razgovarajte s učenicima i zbog čega je Boris Maruna napustio Hrvatsku te gdje se najduže zadržao prije povratka u domovinu devedesetih godina dvadesetog stoljeća.
S obzirom na to da su Marunu zvali pjesnikom putnikom, neka učenici u digitalnom alatu NatGeo MapMaker označe zemlje u kojima je Boris Maruna boravio. Zatim ćete im podijeliti pjesmu Being there ispisanu u Wordu. Nakon što su pročitali pjesmu učenici trebaju izdvojiti motive i uočiti raspored pjesničkih slika, protumačiti stilska izražajna sredstva, odnosno opisati narativni stil pjesme te u grupama (tri do četiri učenika u grupi) odgovarati na nekoliko pitanja koja odražavaju duh pjesme, npr. na koji način lirski subjekt doživljava Ameriku, koja je uloga obrata u poanti pjesme ili kojim je stilskim izražajnim sredstvom izražena ideja pjesme. Svoja razmišljanja, komentare ili refleksije učenici dijele na digitalnom alatu Collaborize Classroom. Ona mogu poslužiti kao uvod u razgovor o autorovu egzilantskom iskustvu u Americi, o čemu su se učenici informirali proučavajući Maruninu biografiju. Na kraju ove aktivnosti učenici trebaju pronaći medijski tekst koji govori o Americi, zaključiti koja je svrha, namjena te opći ton teksta, a zatim se poigrati s tekstom, odnosno metodom blackout poetry u digitalnom alatu Canva oblikovati pjesmu kojom će predstaviti autorove ideje.
Pjesme neka izlože u digitalnom alatu Lino kako bi ih učenici međusobno mogli usporediti i komentirati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama pripremite popis mrežnih izvora na kojima može istražiti informacije koje su mu potrebne za uvodnu aktivnost.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata OneNote, NatGeo, MapMaker, Collaborize Classroom, Canva, Lino. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Motivirajte učenike na to da pročitaju nekoliko pjesama Borisa Marune nastalih nakon povratka u Hrvatsku. U digitalnom alatu OneNote trebaju nacrtati T-tablicu u kojoj će s jedne strane izdvojiti stihove koji opisuju pjesnikov doživljaj Hrvatske iz egzila, a s druge strane one nastale nakon nekoliko godina boravka u Hrvatskoj. Aktivnost će završiti raspravom o tome što je to moglo razočarati pjesnika u domovini.
Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o predrasudama i stereotipima. Provjerite razlikuju li učenici riječi predrasude i stereotipi. Ako te riječi ne razlikuju, uputite ih na tiskani primjerak Rječnika hrvatskog jezika. Zatim ih uputite neka na digitalni alat Mentimeter pošalju najčešće predrasude i stereotipe za koje su čuli ili s kojima su se susreli u vlastitome okružju (posebice spolne, nacionalne, klasne). Nakon što su usporedili svoje primjere otvorite raspravu pitanjima zašto postoje stereotipi i predrasude te na koji ih način možemo spriječiti. Raspravu možete nastaviti na digitalnom alatu MyWeJIT.
Predlažemo da upoznate učenike i s pojmom književne imagologije, odnosno književnih predodžbi o stranim zemljama i narodima, ali i o vlastitom narodu i zemlji. Podsjetite ih na neka književna djela u kojima su prisutne predodžbe o drugim narodima i zemljama (npr. predodžbe o Turcima u starijoj hrvatskoj književnosti). To možete učiniti u digitalnom alatu Prezi. Nakon što ste učenike podijelili u grupe, po četiri učenika u grupi, zamolite ih neka iz pjesme Being there Borisa Marune izdvoje stihove za koje misle da predstavljaju stereotipna razmišljanja o Americi i Amerikancima te neka protumače i komentiraju njihovu ulogu u ideji pjesme. Učenici podijeljeni u grupe trebaju prepoznati na kojemu je stilskome izražajnom sredstvu pjesma utemeljena, na koje se načine postiže humor u pjesmi, koja je uloga intertekstualnih i intermedijalnih veza, kojoj bi vrsti pjesme i zašto ta pjesma mogla pripadati. Mogu analizirati stih, strofu, ritam pjesme te opisati njezinu grafičku strukturu.
Svoje spoznaje učenici mogu poslati na digitalni alat Collaborize Classroom. Aktivnost možete završiti tako što će svaka grupa osmisliti pjesmu u koju će uključiti stereotipe o Hrvatima i Hrvatskoj te likove iz hrvatske popularne kulture i stvarnog života prema vlastitome izboru. Pjesme mogu objaviti u digitalnom alatu Libar.
Navedene aktivnosti mogu učenicima biti odličan poticaj i za izradu digitalnog letka ili plakata u alatu Canva na kojem će zapisati neke slogane kojima se mogu prevenirati stereotipi i predrasude, npr. čitajte knjige i slušajte glazbu pripadnika različitih naroda ili reagirajte na govor mržnje na društvenim mrežama prema drugima i drugačijima. Motiviraniji učenici mogu snimiti i reklamu, u digitalnom alatu Stop Motion Studio, kojom će upozoriti na stereotipe i predrasude. Prema zajedno s učenicima unaprijed određenim kriterijima izaberite najbolju reklamu, a nakon što je učitate na razredni YouTube kanal, ona može postati i dio šire školske kampanje.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena za provođenje aktivnosti. Učeniku s teškoćama dodatno pojasnite pojmove predrasude i stereotipi. Tijekom zadatak ponudite im primjere predrasuda i stereiotipija te provjerite razumiju li zadatak. Objasnite im riječ imagalogije. Možete im pripremiti pisani podsjetnik s novim pojmovima. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su poticajni i mogu mu pomoći u radu. Osigurjate podršku vršnjaka tijekom grupnog rada. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Osigurajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Mentimeter, MyWeJIT, Prezi, Collaborize Classroom, Libar, Canva, Stop Motion Studio. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potražite na mrežnim stranicama intervjue s Borisom Marunom. Zabilježite u digitalni alat OneNote na koji način autor progovara o svom životu u Sjedinjenim Američkim Državama, što ga je oduševilo, a o čemu je kritički progovorio. Uočite na koji su se način Marunini stavovi odrazili na njegovu poeziju iz američke faze.
Na početku nastavne jedinice Boris Maruna Being there razgovarat ćete s učenicima o frazi američki san. Možete razgovarati o tome što je to američki san, zašto je tolikim ljudima privlačan, koliko je ostvariv, na koji je način popularna kultura povezana s američkim snom te ima li američki san prikrivenu svrhu i koja bi to svrha bila. Ovu aktivnost možete povezati s međupredmetnom temom Građanski odgoj i obrazovanje. Zatim ćete zatražiti od učenika da na razredni Padlet pošalju tekstove, fotografije, videoisječke, glazbene brojeve, reklame koje utjelovljuju navedenu ideju. U spomenutoj aktivnosti mogu navesti stvarne osobe i/ili osobe iz popularne kulture koje za njih predstavljaju američki san. Potaknut ćete ih na to da uoče zajednička obilježja svim primjerima te komentiraju njihov utjecaj na primatelje. Potom podijelite učenike u grupe (tri do četiri učenika u grupi). Zadatak im je da, nakon što pročitaju pjesmu Borisa Marune Being there, prepoznaju i istraže stalna mjesta američke kulture, povijesne ličnosti te intertekstualne i intermedijalne elemente u pjesmi. Također neka izdvoje i grupiraju motive, objasne ulogu prebacivanja i opkoračenja u ritmu pjesme, odnosno nedostatak interpunkcije. Nakon što izmijene svoje informacije, u digitalnom alatu Popplet mogu individualno izraditi umnu mapu u kojoj će prikazati rezultate svog istraživanja. Usmjerenim razgovorom navedite ih i neka uoče narativnu strukturu pjesme te razgovorni stil, što će im pomoći u oblikovanju animacije u digitalnom alatu Moovly. Animacijom trebaju ispričati priču pjesme u ironičnome tonu prateći autorovo gledište.
Nakon što su učitali svoje animacije na razredni YouTube kanal komentirajte koliko su u tome uspjeli, a najbolje radove nagradite.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka podrške konzultirajte se sa stručnim timom škole. Učenika s teškoćama uključite u planiranje podrške.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učenika s teškoćama tijekom rada u grupi podijelite u grupu učenika s kojima se dobro slaže, koji su poticajni te koji mu mogu pomoći u radu. Prije zadataka učeniku s teškoćama objasnite nepoznate pojmove. Možete mu pripremiti pisani podsjetnik s istima. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Tekst pjesme Borisa Marune Being there grafički prilagodite. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupnog rada. Provjerite razumije li učenik zadataka. Potaknite vršnjačku podršku tijekom rada.Osigurajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Padlet, Popplet, Moovly. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima neka na mrežnim stranicama istraže književno stvaralaštvo pjesnika beat generacije, posebice Charlesa Bukowskog, koji su znatno utjecali na Marunu. Zatim neka oblikuju plakat u digitalom alatu Canva u kojem će predstaviti poetiku i predstavnike tog pokreta. Pomozite im da uoče sličnosti Marunine poezije i poezije pjesnika beat generacije, posebice narativnost stiha, ironiju, preuzimanje pojmove iz popularne kulture, razgovorni stil.
Biti, Vladimir (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Maruna, Boris (1998). Upute za pakleni stroj. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske.
Pandžić, Vlado (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Silić, Josip; Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Stilistika (2015). Zagreb: Katedra za stilistiku, Odsjek za kroatistiku, Filozofski fakultet u Zagrebu.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Težak, Stjepko i Babić, Stjepan (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika: pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.