Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tajne uspješnog sastanka

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • raspravljački tekst: sastanak
  • dijelovi sastanka
  • tema, svrha i namjena sastanka
  • govorna uloga
  • govorne vrednote hrvatskoga standardnog jezika
  • funkcionalni stil

Možemo li na sastanku riješiti problem?

Prikažite učenicima videozapis s primjerom sastanka ili ih zamolite da se prisjete sastanka na kojemu su sudjelovali (npr. sastanka Vijeća učenika ili sastanka učenika koji odlučuju o zajedničkom školskom izletu). Osmislite pitanja koja će ih dovesti do otkrivanja strukture i jezičnih obilježja sastanka: pozdrav, uvod, predstavljanje dnevnoga reda, govorne uloge voditelja i sudionika sastanka, tema, svrha i namjena sastanka. Učenici samostalno odgovaraju na pitanja u digitalnom alatu Wizer i u grupama po četvero uspoređuju svoje odgovore.

Podijelite učenike u grupe od četvero do petero i iz pozicije „voditelja u ulozi“ dodijelite učenicima uloge (učenici mogu biti novinari ili lektori u redakciji, medijski analitičari, djelatnici u turističkoj agenciji, članovi radne skupine…). Zadajte im problemsku situaciju koju trebaju riješiti tijekom sastanka (npr. napisati ili prepraviti novinski članak, analizirati relevantnost informacija u medijskom tekstu, osmisliti kampanju protiv nasilja u školama na temelju teksta koji govori o nasilju, osmisliti događaj koji promovira očuvanje okoliša, zavičajnu nematerijalnu baštinu ili prava i odgovornosti učenika u školi). Polazište aktivnosti treba biti tekst (medijski, obavijesni i/ili književni).

Zadatci su učenika: trebaju se pripremiti za sastanak na kojemu se valja pridržavati govornih pravila, a neverbalna komunikacija treba biti usklađena s namjenom sastanka (pregovaranje ili dogovaranje). Učenici se dogovaraju o govornim ulogama. Pretražuju relevantne izvore o temi i oblikuju bilješke. Na sastanku se trebaju dogovoriti o rješavanju problemske situacije koju su odabrali: definiraju problem, sudjeluju u oluji ideja, odabiru moguće rješenje, izrađuju zadatak i analiziraju ga.

Sastanak održavaju pred drugim učenicima koji ih vrednuju prema listi za procjenu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba biti utemeljen na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupka potpore za učenike s teškoćama savjetujte se sa stručnim timom škole.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Wizer. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Učenika podijelite u grupu učenika s kojima se inače druži te koji mu mogu pružiti podršku tijekom aktivnosti. Jasno odredite ulogu učenika s teškoćama unutar grupe. Provjerite razumijeli li zadatak. Ako ga nije razumio, ponovite upute. Provjerite s učenikom s teškoćama odgovara li mu uloga koju ste mu dodijelili. Ako učenik s teškoćama ne želi govoriti pred razredom, nemojte na tome inzistirati i prilagodite ulogu koju ste mu dali tako da ne mora javno istupati. Tijekom rada u grupi potičite vršnjačku podršku. Osigurajte pozitivnu atmosferu unutar grupe u kojoj je učenik s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

U pripremi sastanka učenici se mogu poslužiti mrežnim stranicama Hrvatska školska gramatika i Hrvatski jezični portal da bi svoje govorenje uskladili s govornom normom. Provjeravaju i pravilnost naglašavanja riječi, sintagmi i rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Možemo li na sastanku riješiti problem?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik određuje temu, strukturu, svrhu i namjenu sastanka.
  • Učenik procjenjuje gledište sugovornika.
  • Učenik usklađuje govorenje s neverbalnim vrednotama s obzirom na namjenu sastanka (dokazivanje ili pregovaranje).
  • Učenik analizira jezična i govorna obilježja sastanka.
  • Učenik procjenjuje vjerodostojnost, pouzdanost i točnost izvora informacija.
  • Učenik govori u skladu s govornom ulogom na sastanku poštujući govorne vrednote standardnoga hrvatskog jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Sastanak počinje!

Rasporedite učenike u grupe od četvero do petero i podijelite s njima poveznicu na bilježnicu digitalnoga alata One Note u kojoj svaka grupa ima pristup jednoj od studija slučaja s mogućim situacijama na sastanku, npr. svi istodobno govore, svi šute, sudionici mijenjaju temu sastanka, čavrljaju ili se koriste mobitelima, ne slažu se oko odluke, govori isključivo jedan sudionik sastanka… Studija slučaja sadrži okolnosti sastanka, kratak opis sudionika, temu, cilj i namjenu sastanka (npr. sudionici sastanka mogu biti učenici koji su članovi radne skupine za izradu prijedloga pravilnika o ravnopravnosti svih učenika u školi).

Učenici se u grupama dogovaraju i predlažu što bi sve voditelj sastanka mogao napraviti u situaciji iz studije slučaja. U skladu s pravilima asertivne pozitivne komunikacije (aktivno slušanje, jasno i izravno iznošenje vlastitih ideja, upotreba „ja“ poruka), poštivanje sugovornika, pozitivno izricanje neslaganja, pohvale sugovorniku, spremnost na zajedničko rješenje, spremnost na ispriku u slučaju pogreške, samoregulacija negativnih emocija) u svoj odjeljak bilježnice OneNote zapisuju rečenice i izraze koje voditelj može izgovoriti kako bi riješio izazov. Pri tome se koriste znanjima i vještinama koje su stekli na drugim predmetima (npr. Psihologiji).

Potom ih rasporedite u nove grupe u kojima će odigrati petominutne sastanke prema studijama slučaja. Voditelji sastanka mijenjaju se tako da ulogu voditelja preuzima učenik koji je bio član grupe koja se bavila studijom slučaja prema kojoj se sastanak odvija.
Učenici se vraćaju u početne grupe i analiziraju u kojoj su mjeri njihovi prijedlozi bili učinkoviti. Prema potrebi ih dorađuju. Analiziraju prijedloge drugih grupa.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka potpore za učenika s teškoćama savjetujete sa sa stručnim timom škole.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Prilikom provođenja svih aktivnosti uzmite u obzir učeničke teškoće te osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata OneNote. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Učeniku s teškoćama prije nastavnog sata podijelite poveznicu na digitalni alat, kako bi mogao vidjeti studiju slučaja na kojoj će raditi sa svojom grupom. Takav pristup omogućit će učeniku s teškoćama aktivniji rad u grupi. Učeniku s teškoćama jasno odredite ulogu i zadatak unutar grupe, uzimajući u obzir njegove teškoće i preferencije. Unutar grupe u kojoj je učenik s teškoćama potičite vršnjačku podršku. Tijekom podjele učenika u nove grupe učeniku s teškoćama omogućite da ostane s jednim članom stare grupe, kako bi mu bilo lakše u novoj grupi i kako bi mu taj učenik pružao podršku.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici čitaju knjige Poslovni bonton Ankea Quittschaua i Christine Tabering i Nenasilno rješavanje sukoba Marine Ajduković i Nine Pečnik te izdvajaju dodatne informacije o poslovnom bontonu i nenasilnom rješavanju sukoba. Tijekom rješavanja zadatka i sudjelovanja na sastanku s pomoću izvora koje navode nude rješenja za moguće situacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sastanak počinje!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik govori u skladu s govornom ulogom.
  • Učenik donosi zajedničke zaključke o mogućem rješenju problemskog zadatka.
  • Učenik analizira govornu ulogu sudionika sastanka.
  • Učenik predlaže ideje, sažima ih i izvodi zaključke.
  • Učenik govori u skladu s govornom ulogom na sastanku poštujući govorna pravila standardnoga hrvatskog jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Psihologija
  • Osobni i socijalni razvoj

Slušamo li se?

Predstavite učenicima nekoliko problemskih zadataka (npr. izraditi brošuru o kulturnim znamenitostima mjesta, istražiti stereotipe u medijskim tekstovima, analizirati obilježja stila književnika, analizirati u kojoj mjeri mladi sudjeluju u odlučivanju u lokalnoj zajednici, osmisliti kampanju koja promiče rodnu ravnopravnost…). Organizirajte ih u grupe od četiri do pet učenika koje zatim odabiru zadatak. Namjene je sastanaka pregovaranje i dokazivanje. Verbalnu i neverbalnu komunikaciju učenici trebaju uskladiti s namjenama sastanka.

Uputite učenike na to da se tijekom održavanja sastanaka u govorenju pridržavaju obilježja jednoga funkcionalnog stila. Nakon toga uz vašu podršku u obliku pitanja i smjernica mogu analizirati koji je funkcionalni stil prikladan u različitim dijelovima sastanka i kako upotreba funkcionalnog stila u govorenju utječe na učinkovitost sastanka.

Pokažite im kako oblikovati pozive za sastanak u digitalnom alatu Doodle. U digitalnom alatu Microsoft Sway učenicima omogućite uvid u strukturu sastanka: čavrljanje, najava teme sastanka, dobrodošlica, tumačenje ciljeva sastanka, poticanje sudionika na komunikaciju i suradnju, oluja ideja, organizacija ideja i njihovo sažimanje, poticanje sudionika na usuglašavanje, oblikovanje zaključaka i provjeravanje suglasnosti sa zaključcima, čavrljanje i pozdrav. Sastanak održavaju u skladu s obilježjima asertivne komunikacije.

Učenici u grupama održavaju najmanje dva sastanka u fizičkom i u virtualnom okružju (Microsoft Teams). Dogovaraju se o govornim ulogama tijekom sastanaka (voditelji se mijenjaju). Na kraju aktivnosti (rješavanja problemske situacije) uspoređuju sastanke koji su održani u fizičkom i virtualnom okružju s obzirom na učinkovitost rješavanja problema, komunikaciju i suradnju, uključivanje sudionika, usredotočenost i praktičnost te funkcionalni stil govorenoga teksta. Na kraju aktivnosti u digitalnom alatu Wakelet uz vašu podršku izrađuju upute i savjete za učinkovito održavanje sastanaka u fizičkom i virtualnom okružju, uključujući tipične rečenice.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka potpore za učenike s teškoćama savjetujete se sa stručnim timom škole.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Doodle, Microsoft Sway, Wakelet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Učeniku s teškoćama sat ranije pripremite problemski zadatak na kojem će raditi unutar grupe, kako bi mogao aktivnije sudjelovati. Podijelite ga u grupu učenika s kojima se dobro slaže i koji mu mogu pružiti podršku u radu. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak grupe. Jasno odredite njegovu ulugu unutar grupe, kako bi aktivnije sudjelovao. Učeniku s teškoćama pripremite pisane upute za kvalitetno održavanje sastanka. Ako učenik s teškoćama ima jezično-govorne teškoće i nije mu ugodno preuzeti ulogu voditelja, oslobodite ga tog dijela te mu dajte zadatak koji može uspješno izvršiti. Unutar grupnog rada potičite vršnjačku podršku.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu bilježiti lekseme koji se koriste tijekom rješavanja zadatka i sudjelovanja na sastanku i nakon toga ih razvrstati s obzirom na funkcionalni stil (npr. žargonizmi, zastarjelice, lokalizmi, regionalizmi, dijalektizmi, nazivi…). Razmjenjuju svoja rješenja zadatka, zaključuju o tome koji je funkcionalni stil prikladan za koji dio sastanka i oblikuju jezične savjete koje mogu i snimiti i objaviti na školskim stranicama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Slušamo li se?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik određuje temu, svrhu i namjenu sastanka.
  • Učenik preuzima govornu ulogu u skladu s namjenom sastanka.
  • Učenik govori u skladu sa strukturom sastanka.
  • Učenik uspoređuje sastanke u fizičkom i virtualnom okružju s obzirom na strukturu i jezična i govorna obilježja.
  • Učenik se koristi govornim vrednotama hrvatskoga standardnog jezika u skladu s funkcionalnim stilom i namjenom govorenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Ajduković, Marina, Pećnik, Ninoslava (2007). Nenasilno rješavanje sukoba. Zagreb: Alinea.

Dodoš Pintarić, Aleksandra. Poslovni sastanak – kako ga kvalitetno pripremiti i provesti. Zagreb: Algebra.

Deset savjeta za uspješan virtualni sastanak (2020). Europska komisija.

Frančić, Anđela, Hudeček, Lana, Mihaljević, Milica (2006). Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskome jeziku. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Hudeček, Lana, Mihaljević, Milica. Hrvatska školska gramatika. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatski jezični portal (2006). Zagreb: Znanje. Srce.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Pokozdi, Ivan, Jakopović, Hrvoje, Kanjet, Karlo (2022). Virtualni sastanci tijekom pandemije bolesti COVID-19: komunikacijski obrasci i prakse u poduzećima u Hrvatskoj. Zagreb: Sociologija i prostor.

Quittschau, Anke, Tabering, Christina (2015). Poslovni bonton: sto najvažnijih pravila ponašanja. Zagreb: Medicinska naklada. Soroptimist International Klub Zagreb Centar.

Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.