Prikažite učenicima videozapis učeničke rasprave na temelju kojega, uz pomoć pitanja pripremljenih u digitalnom alatu Microsoft Forms, prepoznaju strukturu i jezična sredstva u raspravljačkom tekstu. Uočavaju dijelove raspravljačkog teksta: tezu, argument, protuargument i zaključak, njihova jezična obilježja i strukturu. Nakon toga čitaju raspravljački školski esej tipične strukture i reprezentativnih jezičnih obilježja kojemu je svrha javna, a namjena dokazivanje. Polazno pitanje u raspravi i raspravljačkome eseju može biti iz područja jezika (npr. Bi li na natječaju za posao kandidati trebali polagati ispit iz gramatike i pravopisa? – prema tekstu Kylea Wiensa Ne zapošljavam ljude koji ne poznaju gramatička i pravopisna pravila. Evo zašto.), iz područja književnosti (npr. Je li Mersault opasan za svoju okolinu? – prema romanu Stranac Alberta Camusa), iz područja medijske pismenosti (Imaju li mediji negativan utjecaj na mlade? – prema tekstu Pozitivni i negativni utjecaj medija, Medijska pismenost).
U unaprijed pripremljenom Vennovu dijagramu izrađenom uz pomoć digitalnoga alata Gliffy učenici uočavaju sličnosti i razlike u govorenoj i pisanoj raspravi. U govorenoj raspravi uočavaju govorne vrednote: intonaciju, stanku, rečenični tempo i neverbalne vrednote govorenoga jezika i njihovu uporabu u dokazivanju argumenata, a u pisanoj raspravi uočavaju obilježja funkcionalnog stila, linearne tekstne veze i tekstna vezna sredstva, kao i pravila pri navođenju dokaza iz izvora.
U paru uspoređuju svoje dijagrame, usklađuju svoje odgovore, a zatim ih predstavljaju drugom paru učenika i uspoređuju svoje rezultate s njihovima. Nakon toga u grupama po četvero objavljuju rezultate svoga rada ostalim učenicima. Prikažite im potom prezentaciju u digitalnom alatu Prezi na temelju koje zajednički zaključuju o obilježjima raspravljačkoga teksta. Prema smjernicama pišu raspravljački esej iz perspektive jednog od sudionika učeničke rasprave koju su gledali i slušali.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Prilikom planiranja postupaka potpore savjetujte se sa stručnim timom škole.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Učenicima s teškoćama omogućite gledanje videozapisa na tabletu sa slušalicama. Također mogu gledati u kabinetu ako ih u tome da se uspješno usredotoče na sadržaj ometa prisutnost drugih učenika. Ojasnite im zadatak, provjerite jesu li razumjeli upute te znaju li odogovoriti na sva postaljenja pitanja. Ako ne znaju, ponuditi im smjernice, kako bi lakše odgovorili na pitanja. Učenika s teškoćama rasporedite u par s učenikom s kojim ima dobar odnos i koji mu može pružiti podršku u radu. Jasno definirajte zadatak učenika s teškoćama unutar para. Učeniku s teškoćama pripremite pisane smjernice za pisanje raspravljačkog eseja.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Microsoft Forms, Gliffy, Prezi. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima da preoblikuju raspravljački školski esej prema smjernicama NCVVO-a za esej na državnoj maturi. Predložite im da ga pošalju na mrežnu stranicu NCVVO-a Digitalni materijali – Hrvatski jezik da bi dobili povratnu informaciju o napisanom eseju.
U digitalnome alatu One Note zadajte učenicima nekoliko polaznih pitanja koja proizlaze iz književnoga, obavijesnoga i medijskoga teksta koji ste čitali na nastavnome satu i koji su slične ili iste tematike (rat, ljudska prava, rodna ravnopravnost, ljepota…). Uz ulomke tekstova ili cjelovite tekstove postavite smjernice za raspravljački školski esej, primjer raspravljačkoga školskog eseja, analizu njegove strukture i jezičnih obilježja, opis strukture argumenta i pojašnjenje vrsta argumenata te rubriku za vrednovanje raspravljačkoga školskog eseja.
Učenike zatim podijelite u grupe s obzirom na polazna pitanja koja su odabrali. Svakoj grupi dodijelite pristup za njihov radni prostor u digitalnom alatu Conceptboard u kojem će zajednički raditi na mogućim tezama, dokazima, argumentima i protuargumentima.
Učenici prvo prikupljaju dokaze, a zatim oblikuju argumente navodeći obrazloženja i pretpostavke. Pri tome oblikuju barem tri od sljedećih vrsta argumenata: argument koji počiva na dokazu, na definiciji, na primjeru, na analogiji, na kauzalitetu, na autoritetu i argument usporedbe i kontrasta.
Nakon što dovrše zadatak dajte im povratne informacije koje sadrže ideje o tome što mogu poboljšati i preoblikovati.
Na temelju smjernica, primjera i rezultata zajedničke aktivnosti učenici samostalno u digitalnom alatu OneNote pišu koncept raspravljačkoga školskog eseja. Nakon toga oblikuju uvod, glavni dio s pet argumenata i zaključak. Pratite njihov napredak nakon svakog dijela zadatka i dajte im povratne informacije tijekom pisanja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjiima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka podrške za učenike s teškoćama savjetujte se sa stručnim timom škole. Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama podijelite pisane upute za pisanje eseja. Pokažite mu primjer dobro napisanog eseja prema uputama. Tijekom podjele u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi učenika koja dobro surađuje i koja mu može pružiti podršku tijekom izvođenja zadatka. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio zadatak te mu ponovite upute ako ih nije razumio. Potičite vršnjačku podršku tijekom grupnog rada. Tijekom samostalnog pisanja eseja provjerite kako napreduje učenik s teškoćama te mu dajte usmenu podršku ako primijetite da ima pogrešaka ili da teško slijedi pisane upute.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata One Note, Conceptboard. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima da u relevantnim znanstvenim i stručnim izvorima pronađu dodatne informacije koje bi poduprle njihovu tezu i argumente te da se na njih pozovu ispravno navodeći citate. Na kraju eseja trebaju izraditi popis izvora kojima su se služili. Uputite ih na to da je važno navoditi izvore radi zaštite autorskoga prava jer je preuzimanje tuđih navoda kršenje Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima. Mogu istražiti tri najčešća stila navođenja i pročitati članak o bibliografskim jedinicama na stranicama Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Otvorite raspravu na digitalnom alatu Flipgrid zadajući učenicima polazno pitanje koje je povezano s književnim, obavijesnim ili medijskim tekstom koji su čitali na nastavom satu (npr. Jesu li Srnini roditelji odgovorni za njezinu sudbinu? – prema tekstu Duga Dinka Šimunovića, Treba li zabraniti pušenje? – prema tekstu Zašto ne pušiti? Ane Puljak, Utječu li poznate osobe na naše kupovne navike?).
Učenici samostalno istražuju dodatne izvore, oblikuju tezu i navode dokaze i argumente koji je podupiru. Snimaju videozapis u kojemu navode tezu, jedan argument, objašnjenje i pretpostavku te izvore kojima su se služili u njihovu oblikovanju.
Nakon toga zadajte učenicima da pogledaju najmanje dva videozapisa svojih kolega, prema vašim uputama i smjernicama istraže i oblikuju najmanje tri protuargumenta o argumentu koji je naveden u videozapisu i objave videozapis kao odgovor. Svaki bi videozapis s tezom i argumentom trebao imati najmanje dva odgovora s protuargumentima.
Učenici potom samostalno procjenjuju hoće li mijenjati svoju početnu tezu, argumente, objašnjenja i pretpostavke ili su protuargumenti njihovih kolega bili uvjerljiviji.
Na temelju prethodnih zadataka prema uputama i smjernicama oblikuju raspravljački školski esej koji sadrži uvod, najmanje tri dokaza, argumenta, protuargumenta i zaključak. Raspravljački školski esej treba biti napisan znanstvenim stilom, a namjena mu treba biti dokazivanje. Objasnite učenicima kako se služiti digitalnim alatom Book Creator u kojem će napisati raspravljački školski esej i u kojem će dokaze, osim u obliku teksta, postavljati i kao multimediju.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Prilikom planiranja postupaka potpore savjetujte se sa stručnom službom škole.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama pripremite stranice na kojima može samostalno pronaći dodatne teze, argumente, navode i dokaze. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te mu ponovite upute ili mu ih pripremite u pisanom obliku. Tijekom snimanja vlastitog videozapisa učeniku s teškoćama možete omogućiti rad u paru te mu točno definirajte ulogu i zadatak, kako bi ravnopravno sudjelovao u izvršavanju zadatka.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Flipgrid, Book Creator. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon pisanja i objavljivanja raspravljačkih školskih eseja u digitalnom alatu Book Creator zainteresiranim učenicima otvorite prostor za polemičku raspravu. Nakon što pročitaju eseje svojih kolega mogu napisati polemiku u kojoj će osporiti njihove argumente i predložiti svoje argumente i dokaze. Aktivnost se može odvijati tijekom dužeg razdoblja, a završava zaključkom i metakognitivnim pitanjima o procesu učenja.
Hrvatski pravopis (2023). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Škarić, Ivo (2011). Argumentacija. Zagreb: Nakladni zavod Globus.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.