Na početku aktivnosti zadajte učenicima da na stranici Hrvatske enciklopedije pronađu natuknicu Naglasak. Zatim neka tri do četiri učenika pročitaju natuknicu tako da svaki pročita po dio natuknice. Napomenite im da prilikom čitanja povedu računa o vrednotama govorenoga jezika. Ostali učenici neka bilježe eventualna odstupanja od standardnoga jezika. Zatim komentirajte s učenicima njihove bilješke. Nakon komentiranja odstupanja koja su se javila prilikom čitanja dajte uputu učenicima da vode bilješke vezane uz bitne informacije o naglasku. Vi im još jednom izražajno pročitajte tekst vodeći računa o svim vrednotama govorenoga jezika.
U nastavku aktivnosti povedite s učenicima raspravu o izgovoru riječi. Na raspravu ih možete potaknuti pitanjima poput: Ističe li se u izgovoru riječi uvijek jedan slog?, Kako prepoznajemo slog koji se ističe, koji je naglašen?, Čime je slog koji je naglašen istaknut u odnosu na druge slogove, kojim vrednotama govorenoga jezika?, Imaju li sve riječi slog koji je u njima naglašen?, Postoje li riječi u kojima nijedan slog nije naglašen?. Učenici odgovaraju na postavljena pitanja, raspravljaju i donose odgovarajuće zaključke.
Zatim učenike podijelite u grupe od četiri do pet učenika i najavite im da će oblikovati plakat vezan uz bitne informacije o naglasku u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih na to da najprije smisle zanimljiv naslov koji će privlačiti pozornost svojom zvučnošću i/ili porukom. Neka unutar svojih grupa dogovore osnovni izgled plakata (njegovu strukturu), odluče kakve će ilustracije ili fotografije upotrijebiti te oblikuju tekst koji će napisati na plakat. Neka razmisle o edukativnoj i odgojnoj svrsi plakata te njime pošalju svojim vršnjacima pozitivnu poruku o potrebi poštivanja pravogovora u javnoj i službenoj komunikaciji.
Na kraju aktivnosti podijelite učenike u parove i zadajte im da odaberu neki pisani tekst i u njemu prepoznaju i označe naglasne cjeline. Naglasne cjeline mogu se prikupljati u digitalnom alatu Wordpress. U analizi se mogu poslužiti Školskim rječnikom hrvatskoga jezika. Učenici trebaju izvijestiti o tijeku zadatka koji su proveli, tj. objasniti sve faze u provedbi zadatka. Ostalim učenicima trebaju objasniti kako su prepoznavali naglasne cjeline, kako se i zašto ti skupovi riječi izgovaraju kao naglasne cjeline. Trebaju uočiti i ispraviti moguće pogreške, kao i objasniti razloge pogrešaka. Svi učenici zatim mogu raspravljati o ulozi pravilnog izgovaranja/čitanja naglasnih cjelina u prenošenju točnog značenja teksta.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati Individualnim potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole.
Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu.
Učeniku s teškoćama sat prije najavite temu izgovora riječi, kako bi se za temu mogao pripremiti i na satu aktivno sudjelovati. Učenika s teškoćama u uvodnoj aktivnosti ne prozivajte da čita naglas ako se sam ne javi i ne pokaže želju za čitanjem.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva, Wordpress. Ako se učenik zbog teškoća ne može koristiti digitalnim alatom, neka preuzme ulogu u timu koja će odgovarati njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Učeniku s oštećenjem vida unutar grupe možete dodjeliti pomagača koji će mu tijekom rada opisivati glavne vizualne sadržaje.
Prilikom podjele u parove pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani i djeluju na njih motivirajuće u odnosu na nastavno gradivo i na rad.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji pokazuju veće zanimanje za temu naglasnoga sustava hrvatskoga standardnog jezika mogu u digitalni alat ClassroomScreen učitati snimljene audiotekstove koje čitaju profesionalni spikeri ili glumci, a koje su našli na YouTube kanalu. Učenici trebaju uočiti, npr. u kraćem dijelu teksta, koje su riječi naglašene, a koje nenaglašene. Također, trebaju prepoznati koji je slog u naglašenim riječima naglašen i kojim naglaskom. Ako žele, rezultate svojega istraživanja mogu podijeliti ostalim učenicima u razredu s pomoću nekog od zajedničkih kanala.
Aktivnost se provodi u obliku obrnute učionice. Zadajte učenicima da tjedan dana bilježe u javnim medijima odstupanja od naglasne norme hrvatskoga standardnog jezika. Neka prilikom bilježenja riječi pokušaju označiti naglaske. Pravilne naglaske mogu provjeriti u Školskome rječniku hrvatskoga jezika ili u kojem tiskanom rječniku hrvatskoga jezika, primjerice u Velikom rječniku hrvatskoga standardnog jezika.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe od četiri do pet učenika. Neka unutar grupa razmijene informacije o tome primjećuju li da govornici u javnim medijima griješe u izgovoru nekih riječi, kada im smeta nepravilan naglasak, predstavljaju li njima naglasci problem u komunikaciji, misle li da znaju naglašavati riječi prema pravilima hrvatskoga standardnog jezika, je li im veći problem izgovor riječi na engleskome ili na hrvatskome jeziku, neka obrazlože svoje odgovore. Zatim neka u grupi zajedno analiziraju sve riječi koje su prikupili prateći tjedan dana medije. Neka zajednički pokušaju izgovoriti nepravilno naglašene riječi i neka provjere je li naglasak pravilno napisan. Zatim jedan učenik iz grupe izvještava razred o zaključcima razgovora i prevedenim analizama riječi u kojima su našli odstupanja od naglasne norme standardnoga jezika.
U nastavku aktivnosti neka svaka grupa u alatu Word izradi popis svih riječi koje su njezini članovi pronašli prateći medije i neka riječi uklope u smislene rečenice. U rečenicama treba biti i izgovornih cjelina. Zatim neka svaka grupa rečenice podijeli s učenicima u razredu u digitalnom alatu OneNote. Učenici drugih grupa trebaju pravilno izgovarati (naglas čitati) rečenice vodeći računa o pravilnom naglašavanju svih riječi. Uz uvježbavanje pravilnog izgovaranja naglašenih i nenaglašenih riječi učenici trebaju uvježbavati i pravilan izgovor izgovornih ili naglasnih cjelina.
Uputite učenike na to da se prijave u digitalni alat Mindomo. U tome digitalnom alatu učenici započinju izradu umne mape u koju ste upisali riječi. Učenici dijele riječi na one koje imaju naglasak, koje su naglašene, i na one koje nemaju naglasak, koje su nenaglašene. Zatim zapisuju kojoj vrsti riječi pripadaju zapisane naglašene i nenaglašene riječi, npr. jesu li imenice, zamjenice, pridjevi, brojevi, glagoli, prilozi, prijedlozi, veznici, usklici ili čestice. Zajednički zaključuju kojim vrstama riječi pripadaju najčešće naglašene/nenaglašene riječi i kako se tvori izgovorna cjelina. Na kraju aktivnosti podijelite s učenicima poveznicu na izrađeni predložak.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učeniku s teškoćama objasnite zadatak obrnute učionice u kojem će pratiti odstupanje od naglasne norme i bilježiti točne naglaske. Možete mu pripremiti pisane upute za izvršenje zadatka. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite rad u paru sa suučenikom koji mu može pomoći u izvršavanju zadatka. Ako su teškoće veće, zadajte mu alternativni zadatak koji može uspješno odraditi.
Tijekom grupnog rada omogućite učeniku s teškoćama rad u grupi učenika s kojima se dobro slaže i koji mi mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama s obzirom na njegove mogućnosti unutar grupe, kako bi mogao aktivno sudjelovati i doprinositi radu grupe.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učeniku pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Word, OneNote, Mindomo. Ako se učenik s teškoćama prvi put služi nekim od zadanih alata, pokažite mu kako se u tom alatu radi. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku vršnjaka u radu s digitalnim alatima. Ako za učenika izrađujete pisane upute povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji su više zainteresirani za naglasni sustav hrvatskoga standardnog jezika mogu u izabranim tekstovima zabilježiti naglaske služeći se relevantnim izvorima, poput Školskoga rječnika hrvatskoga jezika, neke od gramatika ili rječnika hrvatskoga standardnog jezika. Izabrane tekstove trebaju interpretativno pročitati u razredu i zatim ih podijeliti na zajedničkom mrežnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet, kako bi ih mogli vidjeti svi učenici u razrednom odjelu.
Učenike pripremite za nastavnu aktivnost tako što ćete ih tjedan dana prije potaknuti na proučavanje razlika između naglasnoga sustava hrvatskih narječja, odnosno mjesnih govora, i hrvatskoga standardnog jezika. Možete ih uputiti na to da istraže neke od relevantnih mrežnih izvora i sastave bilješke s osnovnim informacijama o naglasku u narječjima hrvatskoga jezika. To mogu biti izvori poput mrežne stranice JEZIK.HRvatski (poglavlje Hrvatska narječja) Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. O rezultatima provedenog istraživanja trebaju ukratko obavijestiti ostale učenike u razredu.
Zadajte učenicima neka istraže i objasne koji se naglasci ostvaruju u govorima kajkavskoga, štokavskoga i čakavskoga narječja u odnosu na hrvatski standardni jezik. Mogu istražiti izgovorom kojih se naglasaka općenito lakše, a kojih teže ovladava. Zatim ih potaknite na to da izdvoje nekoliko riječi vezanih uz svoj zavičajni govor, odnosno govor svojih roditelja, baka ili djedova. Neka pokušaju sami izgovoriti te riječi i snimiti izgovor s pomoću mobilnoga telefona. Nakon toga neka provjere sa svojim roditeljima, bakama ili djedovima jesu li pravilno izgovorili te riječi. Neka snime i to kako ih oni izgovaraju. Zatim neka ih zapišu u svoje bilježnice i neka riječima pokušaju odrediti naglasak. Zajednički na satu analizirajte njihove uratke. Također, rezultati istraživanja mogu se podijeliti i s drugim učenicima u školi, s pomoću neke zajedničke platforme za komunikaciju poput platforme MS Teams.
U nastavku aktivnosti učenicima uz pomoć digitalnog alata ClassroomScreen podijelite prethodno pripremljen tekst. Prilikom odabira teksta vodite računa o tome da tekst ne bude predug, ali da bude zasićen naglasnim cjelinama i riječima s različitim brojem slogova i različitim naglascima. Bilo bi dobro da tekst bude učenicima zanimljiv i vezan uz njihov svakodnevni život. Zatim s učenicima odvojite naglašene od nenaglašenih riječi. To možete napraviti, na primjer, i tako da u tekstu podvučete naglašene riječi ili u istom alatu nacrtate T-tablicu. Zatim neka svaki učenik naglas pročita po jednu riječ pazeći na to da je pravilno naglasi. Drugi učenik neka odredi mjesto naglaska koje ćete potom označiti. Nastojte u aktivnost uključiti sve učenike. Potaknite učenike na to da, vodeći računa o pravilima vezanima uz raspodjelu naglaska, koja možete s učenicima prije aktivnosti i ponoviti, odrede naglasak svakoj riječi. Nakon što ste označili sve naglaske, potaknite učenike na to da pronađu naglasne cjeline u tekstu. Učenici zatim trebaju izgovarati naglasne cjeline iz teksta i primjećivati koja je riječ u naglasnoj cjelini naglašena, a koja je nenaglašena. Potaknite ih na izradu popisa nenaglašenih riječi koje dolaze ispred i nenaglašenih riječi koje dolaze iza naglašenih riječi, kao i na zaključak o tome kojoj vrsti riječi pripadaju naglašene, a kojoj nenaglašene riječi u naglasnoj cjelini. Zaključite da se rečenica dijeli na naglasne cjeline tako da se odijele skupine riječi koje imaju jedan naglasak. Na kraju ovoga dijela aktivnosti neka učenici koji to žele pročitaju cijeli tekst pazeći na pravilno naglašavanje riječi i naglasnih cjelina.
Za kraj aktivnosti učenici trebaju samostalno oblikovati umnu mapu u digitalnom alatu Popplet u koju trebaju uključiti zvučne zapise koje su samostalno snimili s pomoću svojih mobilnih telefona. Taj vam digitalni alat omogućuje da započnete izradu umne mape koju će učenici dovršiti. Alatu možete pristupiti putem besplatnoga ili plaćenoga korisničkog računa. Dajte im uputu da snime izgovor (ne)naglašenih riječi i da potom povežu naglašene i nenaglašene riječi s njihovim izgovorom.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati individualnim potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole.
Učeniku s teškoćama za uvodnu aktivnost pripremite popis mrežnih stranica na kojima može istraživati o zadatku. Objasnite mu zadatak te provjerite razumije li njegov sadržaj. Možete mu pripremiti pisane upute za zadatak. Učenicima s teškoćama možete omogućiti rad u paru s učenikom koji mu može pružiti podršku u radu. Ne inzistirajte na izlaganju rezultata istraživanja i čitanju naglas ako je učeniku s teškoćama to izazovno ili mu stvara nelagodu. Učeniku s teškoćama prije pripremite tekst koji ćete obrađivati na satu, kako bi se mogao pripremiti i aktivnije sudjelovati.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Provjerite razumije li učenik uporabu alata ClassroomScreen, Popplet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru tijekom izdrade umne mape. Potaknite vršnjačku podršku tijekom rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirane učenike potaknite na proučavanje razlika između naglasnog sustava hrvatskoga standardnog jezika i naglasnih sustava drugih jezika. Neka istraže jezike koji se služe naglaskom kao značenjski razlikovnim sredstvom s pomoću jednoga obilježja (udara), s pomoću dva ili sva tri obilježja (udar, kvantiteta i ton). Takve su razlike prisutne i među hrvatskim organskim idiomima, npr. zagrebački kajkavski ima samo jedno obilježje (udar), saljski ima dva itd. O rezultatima provedenog istraživanja trebaju ukratko obavijestiti ostale učenike u razredu. Također, rezultate istraživanja mogu podijeliti i s drugim učenicima u školi, s pomoću neke zajedničke platforme za komunikaciju poput platforme MS Teams.
Barić, E. i dr. (2003). Hrvatska gramatika. 3. izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.