Na početku aktivnosti uputite učenike na to da na Hrvatskom jezičnom portalu ili u rječniku hrvatskog jezika u (školskoj) knjižnici pronađu značenje pojma asimilacija. Budući da prva navedena stavka uključuje primjer društvene asimilacije, možete s učenicima pokrenuti kratku raspravu o tome jesu li se sreli s društvenom asimilacijom te smatraju li društvenu i nacionalnu asimilaciju pozitivnom ili negativnom pojavom, naglašavajući pritom vrijednost raznolikosti i uključivosti. Naglasite i razlikui između asimilacije i integracije.
Potom ih uputite na upotrebu riječi asimilacija u jezikoslovlju (jednačenje glasova prema nekom artikulacijskom obilježju, opr. disimilacija) pa podijelite učenike u dvije grupe. Svaka grupa treba predstaviti jedan tip jednačenja tako da sljedeće podatke predstavi u obliku plakata u digitalnom alatu Genially (na koji se može prijaviti i adresom elektroničke pošte skole.hr), što omogućuje dijeljenja s ostalima putem Google diska ili elektroničke pošte:
Po završetku predstavljanja plakata svake grupe oprimjerite učenicima pravila jednačenja. Na kraju aktivnosti uputite učenike na to da kod kuće istraže pojavu disimilacije, odnosno situacije u kojima disimilacija nastaje.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole.
Učeniku s teškoćama, ako primijetiti da u tome nije samostalan, omogučite podršku učenika iz razreda u pretraživanju mrežnih stranica. Provjerite razumije li učenik zadatak pa mu, ako zadatak nije razumio, ponovite upute. Tijekom podjele u grupe stavite ga u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani i mogu mu pomoći. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi, u skladu s njegovim mogućnostima. Omogućite mu aktivno sudjelovanje u grupnom radu.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom provođenja svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Genially. Ako ga prvi put upotrebljava, pokažite mu kako se u njemu radi. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu pronaći dodatne primjere oba jednačenja te ih proslijediti ostalim učenicima.
Aktivnost započnite ponavljanjem zvučnih i bezvučnih glasova koje možete napisati na ploču pa zadati učenicima da napišu kratak tekst (primjerice o vlastitoj svakodnevici, ljudskim pravima ili ravnopravnosti) koji će sadržavati samo riječi koje započinju zvučnim ili samo riječi koje započinju bezvučnim glasovima.
Potom podijelite učenike u tri grupe koje će obraditi jednačenje po zvučnosti tako da:
- jedna grupa pronalazi primjere za jednačenje zvučnih glasova s bezvučnima
- druga pronalazi primjere za jednačenje bezvučnih glasova sa zvučnima
- treća pronalazi iznimke od pravila služeći se gramatikom hrvatskog jezika ili udžbenikom.
Svaka grupa svoje primjere predstavlja u digitalnom alatu za izradu kviza Testmoz (besplatni digitalni alat koji omogućava izradu kvizova te prilagodbu parametara za automatsko bodovanje) tako da riječi u kojima je provedeno jednačenje po zvučnosti (ili pak iznimke u slučaju treće grupe) iskoristi u pitanju (primjerice od koje riječi dolazi riječ svadba ili je li ispravno napisati podcijeniti ili potcijeniti itd.).
Nakon svakog kviza svaka grupa na ploču zapisuje pet primjera tako da se vidi na kojem se mjestu i zašto dogodilo (ili nije dogodilo u slučaju iznimaka) jednačenje po zvučnosti.
Na kraju uputite učenike na to da u parovima istraže imaju li glasovi "f", "c", "h" zvučne parnjake.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole.
Provjerite je li učenik s teškoćama razumio uvodnu aktivnost pa mu, ako je nije razumio, ponovite upute. Tijekom pisanja kratkog teksta provjerite kako mu ide te mu, ako je potrebno, pružite podršku.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima ima dobar odnos i komunikaciju te koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar grupe u skladu s njegovim mogućnostima. Potičite aktivan rad učenika s teškćama u grupi.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Testmoz. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu istražiti koje se glasovne promjene provode u svim narječjima hrvatskog jezika, a koje samo u nekim.
Aktivnost započnite tako da učenike podijelite u parove kojima ćete zadati da četiri riječi u kojima nije provedeno jednačenje po mjestu tvorbe (primjerice rasčetvoriti, stanben, orahčić, voznja ili bilo koje druge po vašem izboru) snime služeći se diktafonom ili glasovnim porukama na vlastitim mobitelima tako što će svaki učenik prvo izgovoriti riječ onako kako ste ju zadali, a potom onako kako mu se čini da bi bilo pravilno, dok ga drugi snima i obrnuto. Potom na ploču napišite koji se glasovi mijenjaju ispred kojih u jednačenju po mjestu tvorbe.
Učenike zatim podijelite u dvije grupe od kojih će prva predstaviti primjere jednačenja po mjestu tvorbe, a druga iznimke tako da svaka skupina primjere oblikuje u digitalnom alatu za izradu križaljki Crossword Labs koji je dostupan u gotovo svim inačicama mrežnih preglednika (primjerice zadano je mali orah, a rješenje u križaljci je oraščić). Križaljke potom učenici dijele s ostalima uz pomoć Google Diska ili elektroničke pošte kako bi ih svi mogli riješiti.
Potom na ploči napišite nekoliko primjera riječi u kojima su provedena oba jednačenja, odnosno jednačenje po zvučnosti i po mjestu tvorbe (poput raz+češljati, raz+četvoriti, iz+čitati itd.). Sat završite tako da učenike podijelite u parove koji će pronaći po četiri primjera riječi koje sami upotrebljavaju, a u kojima su provedena oba jednačenja. Potom moraju osmisliti četiri rečenice (primjerice o ljudskim pravima, odnosno o situacijama u kojima su se učenici našli, a koje su bile povezane s njihovim pravima) koje ne moraju nužno biti međusobno povezane, a u kojima će iskoristiti te riječi. Sat završite čitanjem učeničkih rečenica.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole.
U uvodnoj aktivnosti prilikom podjele u parove pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani za nastavno gradivo i djeluju podržavajući u radu. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te mu, ako je potrebno, zadatak dodatno objasnite.
Pri podjeli učenika u grupi pazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati i davati mu vršnjačku potporu. Učeniku s teškoćama odredite zadatak unutar grupe koji može uspješno odraditi i biti aktivan sudionik grupe.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata, kako biste osigurali njegovu suradnju, a smanjili frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Crossword Labs, Google Disk. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti govorne organe koji sudjeluju u tvorbi glasova "s", "z", "n" i "h" pa objasniti ostalima zašto je lakše promijeniti ih ispred palatala, odnosno "b" i "p".
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Barić, E. i suradnici (2005). Hrvatska gramatika. Zagreb: Školska knjiga.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Marković, I. (2013). Hrvatska morfonologija. Zagreb: Disput d.o.o.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.