Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Estetska svijest i mediji

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • razgovor
  • rasprava
  • polemika
  • medijski tekst
  • reklama
  • komentar
  • estetska vrijednost medijskog teksta
  • javni mediji

Zrcalo, zrcalo moje, reci mi, najljepši na ovom svijetu – tko je?

Tjedan prije pripremite upute u kojima će biti navedena literatura i elektronički izvori potrebni za raspravu (polemiku) čija je tema Lijepo znači dobro i istinito. Postavite ih u razrednu grupu u alatu Teams. Upute neka sadrže pitanja poput: Što je estetika?, Znači li lijepo ujedno i dobro?, Je li ljepota sklad? i slična. U uputama im ponudite poveznice na znanstvene i znanstveno-popularne tekstove; primjerice o Platonovoj ideji povezanosti ljepote i dobrote, tekstove o Fibonaccijevu nizu u prirodi, matematici i glazbi (usporedba pojmova sklad i ljepota), tekstove o renesansnoj simetričnosti (Leonardova Mona Lisa ili Vitruvijev čovjek). Ako odlučite naglasiti izvore iz povijesti umjetnosti, aktivnost možete ostvariti s nastavnikom Likovne umjetnosti koji može usmjeriti učenike na spoznavanje renesansnih ideala ljepote, u usporedbi s percepcijom ljepote u suvremenoj umjetnosti (slikarstvu, kiparstvu, arhitekturi i sl.). Aktualizirajte temu navođenjem literature u kojoj će biti zastupljeni novinski komentari, kritike i recenzije, a kako bi učenici mogli uočiti povezanost emocija s percepcijom ljepote; primjerice o utjecaju boja u reklamama na popularnost proizvoda ili tekstove u kojima treba prepoznati autorov stav prema istini – pomažu li se suvremeni tekstovi našim osjetilima kako bi prikrili istinu. Potaknite ih na promišljanje o odgovornosti pojedinca i slobodi izbora vlasititih estetskih vrijednosti te o posljedicama koje naši izbori i percepcije imaju na sinergijsku povezanost s drugima u zajednici i uopće na oblikovanje kulture tolerancije u zajednici. Možete dopuniti temu i literaturu u suradnji s nastavnikom Politike i gospodarstva. Možete odabrati izvore koji tumače što su ideali suvremene društvene zajednice te kako današnje društvo u cijelosti i istaknuti pojedinci utječu na oblikovanje vrijednosti. Učenici pišu odgovore i pripremaju se za razgovor u učionici. Uputite ih i na tiskane rječnike, primjerice na Novi rječnik stranih riječi Bratoljuba Klaića.

S učenicima ostvarite usmenu raspravu nakon tjedan dana. Učenik uvodničar priprema najavu teme, a može je dodatno obogatiti fotografijama koje je napravio u alatu Lunapic. Diskutanti ili sudionici rasprave, svatko u najviše dvije minute, iznose glavnu misao (na početku izlaganja), a potom izlažu argumente i obrazlažu glavne misli. Dio učenika u ulozi publike može postavljati pitanja, a u zaključku rasprave treba naglasiti postoje li ili ne postoje arhetipovi ljepote te koliko sadržaj medijskih tekstova mijenja ili ne mijenja poimanje ljepote.

Pripremite evaulaciju aktivnosti u alatu Mentimeter, kako biste proveli formativno vrednovanje aktivnosti.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Savjetujte sa sa stručnim timom škole kod planiranja postupaka podrške.

Učeniku s teškoćama tjedan dana prije nego drugim učenicima pripremite tekstove i poveznice koje su potrebne za rapravu o temi: Lijepo znači dobro i istinito. Pripremite mu kratke tekstove i stranice prilagođene njegovoj teškoći koje može uspješno pročitati i istražiti. Učeniku s teškoćama dajte jasne smjernice i upute u vezi s tim na što treba obratiti pozornost tijekom istraživanja. Ako učenik ima govorno-jezične teškoće te ne želi sudjelovati u raspravi, omogućite mu da pisanim putem izrazi svoje mišljenje o tome što je istražio ili mu dajte ulogu koja ne zahtijeva javno nastupanje.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Teams, Lunapic, Mentimeter. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Možete učenicima koji žele znati više zadati da pročitaju znanstveni članak Ljepota boli: Moderne metode stvaranja lijepih besmrtnika dr. Ane Maskalan i o tome održe kratak javni govor uz pomoć PowerPoint prezentacije s temom: Čini li nas lijepim priroda ili društvo?. Neka učenici pročitaju dijelove znanstvenoga članka koji problematiziraju medijsko ustoličenje pojma ljepote, tzv. ,,izgledizam'' te dijelove koji se odnose na medicinske znanstvene promjene u razumijevanju zdravlja. Nakon prikupljanja građe za govor neka tekstualiziraju govor, a potom neka ga nauče (pet faza sastavljanja govora: prikupljanje građe, raspoređivanje građe, oblikovanje govora, priprema za govorenje, govorenje). Argumentacijske dijelove govora mogu potkrijepiti uz pomoć PowerPoint prezentacije, ponajprije pronalazeći primjere medijski nametnutih ideala ljepote (novinske naslove, fotografije i slično).

Nastavna aktivnost za predmet X

Zrcalo, zrcalo moje, reci mi, najljepši na ovom svijetu – tko je?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik procjenjuje izlaganje drugih učenika u polemici.
  • Učenik objašnjava sadržaj komercijalnih medijskih poruka.
  • Učenik zaključuje o ulozi estetike i ljepote u medijskim tekstovima današnjice.
  • Učenik analizira strukturna i jezična obilježja kritike i recenzije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Likovna kultura
  • Filozofija
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj

Jezivo lijepe knjige

Uputite učenike na članak Goodreads – raj za knjiške moljce na mrežnoj stranici Studentski.hr. Goodreads je globalno najpopularnija društvena mreža za ljubitelje knjiga, ali nedovoljno poznata većem dijelu učenika te ih je, s obzirom na njihovu svakodnevicu u virtualnom okruženju, važno informirati o njezinim mogućostima, kako bi mogli aktivno sudjelovati i ostaviti pozitivan digitalni otisak na mrežnoj stranici koja je namijenjena informiranju i obrazovanju, a ne ponajprije zabavi. Neka učenici izdvoje nove informacije iz teksta te, s obzirom na mrežni izvor, uoče svrhu i namjenu teksta. S pomoću generatora pripremite QR kodove s dvjema poveznicama na mrežnu stranicu Goodreads: poveznicom na kratak prikaz i komentare djela Preobrazba Franza Kafke te poveznicu na recenzije i komentare djela Poštovani kukci i druge jezive priče, autorice Maše Kolanović. Kodove projicirajte u učionici kako bi učenici mogli pristupiti stranicama i čitanju. Učenici će, čitajući tekstove, osvijestiti važnost slobode iznošenja i poštivanja pravila u grupi (među savjetima koje izmenjuju korisnici diljem svijeta). U ovom dijelu aktivnosti možete surađivati s nastavnikom engleskoga jezika koji će usmjeravati učenike na čitanje i razumijevanje tekstova na engleskom jeziku. Uvidom u osobne stavove korisnika iz Hrvatske uče se prihvaćanju različitih stavova i uspoređuju vlastito mišljenje s mišljenjima zajednice.

Pripremite listić u koji će učenici upisivati uočene subjektivne i objektivne elemente u tekstovima, način na koji su čitatelji na različitim jezicima svijeta (ili mogu prevoditi komentare s engleskog jezika, kojih ima najviše) argumentirali ocjenu koju su dali knjigama te koliko komentatora proze Maše Kolanović prepoznaje sličnosti i razlike te intertekstualnu vezu s Kafkinim djelom. Učenici mogu raditi u paru ili u manjim grupama (troje ili četvero učenika). Usmeno izvješćuju o rezultatima.

Zaključite aktivnost povezivanjem pojma groteske i estetike ružnoće sa sadržajem tekstova i naslovnicama knjiga.

U alatu H5P pripremite prezentaciju niza fotografija s ilustracijama iz Kafkine knjige te ilustracijama iz knjige Maše Kolanović, nakon čega će učenici izabrati tri fotografije koje su u skladu s pojmovima: groteska, kafkijanska atmosfera, moderna bajkovitost te ih povezati s pojmom estetike i lijepoga. Možete napraviti podaktivnost u koju ćete uključiti nastavnika likovne umjetnosti i njegovo tumačenje estetičnosti ilustracija (postaviti ih u kontekst suvremene umjetnosti).

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Postupke podrške planirajte zajedno sa stručnim timom škole.

Učenicima s teškoćama pripremite prilagođeni članak u pisanom obliku ili im ga prilagodite i omogućite čitanje na tabletu, posebno za učenike s oštećenjem vida. U tekstu podebljajte bitno kako bi učenicima s teškoćama bilo lakše riješavati radni listić. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak te mu, ako vidite da je to potrebno, dajte podršku tijekom rada. Učenicima s oštećenjem vida tijekom prezentacije fotografija omogućite podršku vršnjaka koji će im opisati fotografije. Ako učenik ima slabiji vid, povećajte fotografiju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostale dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata H5P. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti estetiku filmova Tima Burtona i usporediti prizore filma Tima Burtona i knjige Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu Ransoma Riggsa. Zaključno, mogu iznijeti mišljenje o estetici knjiga koje su bogato opremljene ilustracijama (Kolanović, Riggs) te o estetici mještovitih tekstova uopće.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jezivo lijepe knjige

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički vrednuje informacije i ideje na primjerima prikaza i komentara.
  • Učenik prepoznaje aluzije na druge tekstove i intertekstulalnost kao obilježje teksta.
  • Učenik razlikuje raspravljačke vrste: kritiku i recenziju.
  • Učenik kritički procjenjuje informacije, mišljenja i stavove autora teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
  • Likovna umjetnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Algoritmi brzog učenja u brzom vremenu

Pripremite prezentaciju gotovih infografika u alatu H5P ili u istom alatu postavite poveznice na javno dostupne infografike (primjerice s mrežnih stranica Medijska pismenost ili UNICEF Hrvatska, a možete odabrati nagrađivane infografike Borisa Benka).

Razgovarajte s učenicima o načinima predstavljanja informacija – kome su upućene – tražite od njih da provedu usporedbu grafičkih (likovnih) elemenata i teksta. Neka iznesu mišljenje o estetskoj dopadljivosti teksta i grafike. Analizirajte ulogu veličine fonta, boje, odabir motiva, slika, simbola, ilustracija i fotografija te utvrdite svrhu i namjenu tekstova.

Održite zajednički sastanak s učenicima i zajednički dogovorite kriterije koji su ujedno i smjernice za izradu informativnog mješovitog teksta (jednostavnost prikaza, estetska dopadljivost, razumljivost poruke grafičkih i tekstnih dijelova, informativnost, konciznost) i smjernice za izradu recenzije. Učenici sudjeluju u zajedničkom donošenju odluka, prilagođavajući se pravilima grupe, uče slušati jedni druge i uvažavati različita mišljenja.

Mog, npr. istraživati sljedeće: Teme novinskih naslovnica – vrste i sadržaj informacija kojima suvremeni mediji daju prednost. Cilj istraživanja: prepoznati vrstu i strukturna obilježja novinskih tekstova, odrediti postotnu zastupljenost i sličnost tema u različitim javnim medijima. Odredite etape u kojima vodite učenike u istraživačkom učenju kojem je cilj izraditi nekoliko razrednih infografika u alatu Canva. Odredite tijek svake etape. Na kraju provedenog istraživanja učenici samostalno izrađuju infografiku. Aktivnost možete ostvariti surađujući s kolegama informatičarima koji vam mogu pomoći u sastavljanju uputa za što učinkovitije služenje alatima (mogu učenicima pokazati mogućnosti alata).

Radove predstavljaju usmeno uz demonstraciju u alatu Canva. Zatim svaki učenik piše recenziju u kojoj će vrednovati rad jednog kolege iz razreda i uspješnost izrade infografike.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Aktivnost se može izvoditi suradnjom svih učenika u online okruženju i u zajedničkom sučelju u alatu Canva. U tom slučaju provedite istraživanje s učenicima o školskoj problematici, npr. zdravstvenim navikama učenika, navikama učenja, školskom uspjehu, provedite ankete i slično. Rezultat višetjednog rada treba biti informativni plakat (infografika) koji se može uokviriti i postaviti u školski hodnik, na pano ili na zid učionice.

Postupci potpore

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Tijekom prezentacije gotovih infografika omogućite učeniku s oštečenjem vida podršku suučenika koji će mu opisati vizualne elemente. Učeniku s teškoćama omogućite da u paru sa suučenikom radi istraživački rad. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama, ovisno o njegovim mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Za zadatak istraživačkog rada možete mu pripremiti pisane upute.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata H5P, Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napisati novinski članak o tome kako radi studij za dizajn i grafiku i čime se bave djelatnici studija, a mogu i intervjuirati djelatnike, odnosno pripremiti i napisati intervju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Algoritmi brzog učenja u brzom vremenu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava sadržaj komercijalne medijske poruke na primjerima.
  • Učenik govori u skladu s govornom ulogom dodijeljenom na razrednom sastanku.
  • Učenik opisuje obrazovnu svrhu i estetski izraz medijskih tekstova: infografike namijenjene široj javnosti.
  • Učenik oblikuje mještoviti tekst.
  • Učenik piše recenziju u kojoj vrednuje rad razrednih kolega.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
  • Likovna umjetnost
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Frančić, A. i Petrović, B. (2013). Hrvatski jezik i jezična kultura. Zagreb: Visoka poslovna škola ,,Adam Baltazar Krčelić''.

Visinko, K. (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi: priručnik za srednjoškolske profesore i studente hrvatskoga jezika i književnosti. Zagreb: Profil International.

Klaić, B. (2012). Novi rječnik stranih riječi. Zagreb: Školska knjiga.

Hrvatska enciklopedija (2021). Estetika - mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža. (7.4.2023.)

Vuletić, B. (2015). Agresivnost i estetičnost ekonomsko-propagandnih poruka. Stilistika.org. (7.4.2023.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.