Razgovarajte s učenicima o ekskurziji koja ih očekuje u 8. razredu. Pitajte ih: Gdje biste htjeli otputovati? Na koliko dana? Što biste željeli posjetiti? Imate li želju posjetiti neki dio Hrvatske u kojem još niste bili? Ako je tko od učenika putovao Hrvatskom, neka kratko opiše što mu se svidjelo pa time možda potakne i druge učenike da požele posjetiti taj kraj.
Razgovarajte s učenicima o prirodnim ljepotama Hrvatske, od kojih su brojne zaštićene zakonom, i o bogatstvu kulturne baštine, čime ćete potaći ljubav prema domovini.
Prisjetite se svih zajedničkih izleta do 8. razreda te osvijestite kako je važno družiti se, stvarati prijateljstva, njegovati kulturu komuniciranja.
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka pronađe sve informacije o jednoj hrvatskoj destinaciji (prijevoz, smještaj, prehrana, posjeti, aktivnosti…) – tekst, fotografije, videozapise, karte, poveznice… i spremi ih u računalnu mapu.
Željene destinacije neka zapišu na ploči izrađenoj u alatu Padlet. Predstavnik grupe prezentira odabranu destinaciju, govori o tome kako je tekao rad u grupi, je li bilo problema u dogovoru oko mjesta koje žele posjetiti i odabira aktivnosti te jesu li se svi članovi grupe složili u vezi s načinom predstavljanja odabrane destinacije.
Ako se učenici još nisu služili alatom Padlet, ukratko im objasnite osnovne mogućnosti programa.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Upotrijebite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora ostvariti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.
Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Tijekom služenja digitalnim alatom prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici pregledaju ponude putničkih agencija pristigle za ekskurzije organizirane posljednjih pet godina te u alatu Excel izrade obračun troškova, usporede ih i preporuče najbolju ponudu.
U ovoj aktivnosti učenici u grupi u alatu Canva izrađuju infografiku o svojoj destinaciji (koju su odabrali u prethodnoj aktivnosti) te je predstavljaju ostalim učenicima iz razreda kako bi ih privukli (nagovorili) da odaberu njihovu destinaciju za ekskurziju.
Izradom infografike učenici se upoznaju s prirodnim ljepotama i kulturnom baštinom RH.
Svaka infografika mora sadržavati: destinaciju i njezinu fotografiju, koliko bi dana putovanje trajalo, vrstu smještaja, prijevozno sredstvo ili sredstva, ulaznice, planirane aktivnosti. Neka učenici umetnu videozapis mjesta koje žele posjetiti, promidžbeni materijal kojim će ostale učenike potaknuti na odabir svoje destinacije. Elementima infografike valja dodati animacije, umetnuti u nju dodatne elemente, kartu destinacije...
Ako se učenici nisu služili alatom Canva, ukratko im objasnite osnovne mogućnosti programa.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Pripremite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora ostvariti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.
Provjerite znaju li se učenici služiti zadanim alatom. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Tijekom služenja alatom prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Osigurajte da učenik s teškoćama bude aktivno uključen, a ne pasivni promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon što izrade infografiku, neka učenici u alatu Canva izrade promidžbeni videozapis za odabranu destinaciju. Videozapis treba trajati do pet minuta i treba sadržavati najavni i odjavni kadar, efekte i animacije, pozadinsku glazbu i govor učenika (neka zamisle da su turistički vodiči te tako predstave jednu od znamenitosti dok se izmjenjuju slike te znamenitosti). Osim informacija prikazanih u infografici učenici trebaju dodati detaljniji plan puta, najmanje 10 fotografija odredišta, videozapis o nekoj od znamenitosti koju žele posjetiti, Google kartu odabrane destinacije. Potrebno je učenicima skrenuti pozornost na poštivanje autorskih prava. Neka učenici dovršeni videozapis preuzmu na računalo, prenesu na servis OneDrive te ga podijele s učiteljem.
Kako bi učenici razvijali suradničke, komunikacijske i prezentacijske vještine, u ovoj aktivnosti stvarate zajedničko mrežno sjedište u sustavu WordPress.
Učitelj izrađuje prvu, početnu stranicu i dijeli je s učenicima. Pritom, provjerava imaju li ovlasti za njezino uređivanje. Dogovara strukturu mrežnog sjedišta i dizajn.
Svaka grupa izrađuje svoj dio. Svaka grupa izrađuje jednu stranicu (destinacija) s odgovarajućim brojem podstranica (prijevoz, smještaj, prehrana, posjeti, aktivnosti).
Svaki učenik u grupi uređuje jednu podstranicu.
Nakon što završe s izradom zajedničkog mrežnog sjedišta, poveznicu dijele s učiteljem i razrednikom. U dogovoru s razrednikom/razrednicom, neka predstave svoje mrežno sjedište na roditeljskom sastanku koji će se održati radi dogovora o završnom izletu ili ekskurziji.
Ako se učenici nisu služili predloženim programom, ukratko im objasnite osnovne mogućnosti programa.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Pripremite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora ostvariti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.
Provjerite znaju li se učenici služiti zadanim alatom. Za učenike s teškoćama pripremite upute za njegovu upotrebu. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Pri služenju alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Pobrinite se da učenik aktivno sudjeluje u grupi i raspravi, odnosno da ne bude pasivni promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici izrade jednu mrežnu stranicu o putovanju u grad koji žele posjetiti, a koja će sadržavati najvažnije informacije i neka je izrade koristeći se drugim alatom, primjerice, alatom Google Sites. Mrežna stranica mora sadržavati informacije o tome kada žele putovati, načinu putovanja (kojim prijevoznim sredstvom) i troškovima putovanja te odgovarajuće poveznice (primjerice, na zračne luke, željezničke i autobusne kolodvore ili stranice s cijenom cestarine), informacije o željenom smještaju te njegovu cijenu. Potrebno je umetnuti kartu i fotografije odredišta (destinacije) te videozapis Turističke zajednice odabranog grada. Neka učenici napišu i kratak plan puta te zašto žele posjetiti odabrani grad. Za temu mrežne stranice neka odaberu jedan od ponuđenih predložaka koje će dodatno sami urediti. Mrežnu stranicu neka podijele s učiteljem koji će je projicirati na projekcijsko platno ili na pametnu ploču, a učenici će razrednom odjelu predstaviti svoj rad, čime će vježbati govorničke i prezentacijske vještine.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.