Uputite učenike da fotografiraju arhitektonske objekte u lokalnom okružju. Najavite im izradu fotografija tjedan dana prije nastavnoga sata kako bi imali dovoljno vremena za pripremu materijala. Fotografije će snimati koristeći se pametnim telefonima, a snimke trebaju prikazivati lokalne građevine različitih namjena kao, primjerice, poštu, banku, trgovački centar, crkvu ili kazalište. Prilikom snimanja učenici trebaju obuhvatiti interijere i pročelja zadanih objekata uz snimke ljudi kako bi kasnije mogli raspravljati o odnosima veličina, vlastitom iskustvu boravka na terenu i namjenama. Svoje fotografije trebaju staviti u suradničku prezentaciju Powerpoint u kojoj ste naznačili podjelu građevina po namjenama. Na temelju prikupljenog vizualnog materijala s učenicima povedite raspravu o građevinama na razini komunikacije i funkcije. Primjenom pojmova proporcija i simetrija raspravljajte o estetici oblikovanja.
Navedite učenike da govore o vlastitom iskustvu boravka i kretanja unutar snimljenih građevina te izaberite nekoliko fotografija u prezentaciji koje uključuju i ljude kako biste usporedili visinu građevina u odnosu na standardnu visinu čovjeka. Raspravljajte s učenicima o tome što se postiže povećanjem visine građevina, koliko su se zadržavali u pojedinim objektima i s kojim bi objektima mogli povezati izraze ugodno, opušteno, nelagodno, udobno, nestrpljivo, obično, neobično.
Potom učenike organizirajte u grupe kako bi razmotrili ove neobične kombinacije:
Grupe će raspravljati i uskladiti stavove vezane uz neizvedivost zamjene objekata i funkcija, a svoje će zaključke predstaviti ostatku razreda.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Učenici mogu raditi u parovima ili manjim skupinama kako bi imali dodatnu podršku i podršku u procesu fotografiranja i prikupljanja materijala.
Učenicima se mogu dati upute u pisanom obliku, a ne samo verbalno, kako bi imali jasnije smjernice o tome što trebaju snimati.
Umjesto da sami raspoređuju fotografije prema namjeni, učenici mogu raditi u grupi i razgovarati o tome koje bi fotografije trebalo smjestiti u koju kategoriju.
Uključite vizualnu podršku, poput slika ili dijagrama, kako bi pomogla u razumijevanju koncepata proporcija i veličina u arhitekturi.
Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:
Prilagodbe za učenike sa specifičnim teškoćama učenja:
Mogli biste organizirati terenski izlet u lokalnu zajednicu kako bi učenici imali priliku snimiti fotografije u stvarnom vremenu i bolje razumjeti reprezentativnu ulogu arhitekture u svojoj okolini.
Postavljajući anketu možete se koristiti unaprijed postavljenim odgovorima kako biste učenicima olakšali odabir.
Nakon provedbe ankete s učenicima prokomentirajte da se prilagođeno potrebama odnosi na prilagodbu građevina kako bi se olakšao pristup ili korištenje osobama s invaliditetom, dok se prilagođeno reprezentaciji odnosi na dizajn i stil građevina koji predstavljaju određene vrijednosti ili tradicije.
Valja omogućiti pristup alatu Forms služeći se uređajima i računalima te osigurati prilagođene tipkovnice, miševe i softverska pomagala za povećanje teksta i razlučivost zaslona ako su potrebni. Također, važno je da sva pitanja budu jasno i jednostavno napisana te da su dostupni softverski alati za prepoznavanje govora, sustavi za simultano pisanje i druga pomagala za učenike s različitim potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pripremite prezentaciju s podatcima i primjerima po jednog sakralnog objekta iz razdoblja antike, romanike, gotike i renesanse. Prezentacija treba uključivati snimke građevina, tlocrte, presjeke i podatke o dimenzijama. Motivirajte učenike na izradu bilješki tijekom trajanja prezentacije, a po završetku ih usmjerite na izradu umne mape s pojmovima građevina, mjere, raspon brodova, konstrukcija. Učenici će umnu mapu skicirati u bilježnici ili koristeći se digitalnim alatom Conceptboard na svojim pametnim telefonima. Učenici će usporediti veličine građevina i povezati raspone brodova i visine s konstruktivnim rješenjima.
Objasnite učenicima da su navedeni stilovi citirani kroz povijest, pa spomenite renesansu u kojoj se citira antika. Raspravljajte s učenicima o primjerima historicističke gradnje u vašem gradu, pa motivirajte učenike na prepoznavanje neogotike, neoromanike ili neorenesanse. Pitajte učenike mogu li se prisjetiti nekih filmskih serijala u kojima je naglasak na fantastičnoj arhitekturi, a zatim ih organizirajte u grupe i motivirajte na istraživanje prikazivanja arhitekture u filmovima fantastike kao što su serijali Harry Potter, Gospodar prstenova i Hobit. S obzirom da arhitektura spomenutih serijala posuđuje elemente gotičkog stila, pitajte učenike gdje pronalaze sličnosti između stvarnih djela i imaginarnih kulisa prikazanih u filmovima. Pitajte ih što misle zašto je imaginarna arhitektura prikazana na taj način i što se time sugerira, a zatim ih usmjerite na prepoznavanje stila koji se citira i usporedbu originalnih i filmskih rješenja proučavanjem proporcija, konstruktivnih i prostornih elemenata. Po završetku, grupe će prezentirati svoja otkrića u alatu Prezi.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Za učenike s motoričkim teškoćama, prezentacija se može prilagoditi smanjenjem količine informacija na jednom slajdu i povećanjem veličine fonta teksta na slajdovima. Također, učenicima možete omogućiti dodatno vrijeme za izradu umne mape ili korištenje pomagalima poput povećala ili pisaljke za mobilni uređaj. Za učenike s oštećenjem vida, tekst i slike na prezentaciji trebaju biti dovoljno veliki, a za učenike s oštećenjem sluha, moguće je dodati tekstualne opise uz slike kako biste bili sigurni da neće propustiti bitne informacije.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja moguće je prilagoditi prezentaciju tako da se koriste vizualni elementi poput grafikona i dijagrama za prikaz informacija. Također, poželjno je upotrebljavati jednostavan jezik i jasno organizirati informacije na slajdovima kako biste olakšali razumijevanje.
Učenicima s motoričkim teškoćama korištenje digitalnim alatom poput alata Conceptboard na mobilnom uređaju može pomoći u izradi umne mape. Mogu se koristiti i držači za mobilne uređaje kako bi se olakšalo držanje uređaje i manipulacija njime.
Učenicima s oštećenjem vida i oštećenjem sluha, osim opisa uz slike, može se pružiti i pristup dodatnim materijalima poput audiokomentara i tekstualnih transkripata prezentacije.
Kod korištenja alatom Class Notebook - Office 365 učenici s motoričkim teškoćama mogli bi imati poteškoća pri uporabi miša ili tipkovnice. Učitelj može ponuditi alternativni način unosa podataka, poput govornog prepoznavanja ili digitalne olovke kojom se učenici mogu koristiti za pisanje umjesto tipkovnicom. Također, korisno je omogućiti učenicima da povećaju font kako bi im bilo lakše čitati i pisati. Učenici s oštećenjem vida mogu imati poteškoća s čitanjem teksta na ekranu. Alat Class Notebook omogućuje povećavanje fonta i kontrasta što može biti korisno za ove učenike. Također, možete dopustiti korištenje softverom za čitanje teksta naglas. Učenici s oštećenjem sluha mogu se osloniti na vizualne elemente kao što su slike i grafikoni. Učitelj može osigurati visokokvalitetne slike i grafikone kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli pratiti sadržaj. Osim toga, važno je osigurati da svi videozapisi imaju titlove ili transkripte. Učenicima s disleksijom mogli bi biti korisni digitalni alati za bilježenje i organizaciju informacija, poput alata OneNote. Također, možete potaknuti učenike da se koriste alatom za pisanje koji ima ugrađenu pravopisnu provjeru i funkciju čitanja naglas.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Provodeći posljednju aktivnost učenici će se nadovezati na onu raniju - Zabavimo se šetnjom kroz razdoblja. Svaki će učenik odabrati građevinu vezanu uz ranije istraživanje i unijeti presjeke s podatcima o visini koristeći se digitalnim alatom Geogebra koja svojim alatima omogućuje unošenje slika ili crteža te mjerenje korištenjem aritmetičkih ili geometrijskih opcija. U slučaju nedostatka presjeka, učenici se mogu koristiti snimkama unutrašnjosti građevine s podatcima o visini svoda. Potrebno je unijeti prosječnu visinu čovjeka - 175 cm, a zatim usporediti odnos između visine čovjeka i visine svoda. Po završetku pojedinačnih istraživanja u digitalnom alatu Geogebra, učenici će sakupiti svoja istraživanja unutar grupa i objaviti ih u obliku vizualnog dnevnika istraživanja kao infografiku pomoću digitalnog alata Piktochart.
Prilikom objave rezultata u infografici učenici trebaju paziti na prijelom, točnije, odnos slike i teksta te jasnoću i čitljivost kako bi rezultati bili svima razumljivi. Potaknite učenike na raspravu o proporcijskom odnosu visine čovjeka i građevine i odabiru najmonumentalnije građevine unutar pojedinog razdoblja. Motivirajte učenike na opisivanje dojma koji monumentalni prostori ostavljaju na njih i pitajte ih što misle koji su razlozi da je sakralna arhitektura određenog razdoblja težila ostavljanju takvog dojma. Raspravljajte s njima o rezultatima istraživanja kako bi odabrali razdoblje u kojem su odnosi visine građevina prema visini čovjeka najveći. Motivirajte ih da konstruktivna rješenja i građevne materijale usporede s visinom i rasponom unutar građevina “najmonumentalnijeg” razdoblja.
Naposljetku, vezano uz raniju aktivnost, motivirajte učenike da odaberu primjer arhitekture iz filmova koji su ostavljali dojam monumentalnog pa pogledajte kadrove kako biste usporedili dva shvaćanja pojma monumentalno – ono u arhitekturi i filmu.
Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:
Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:
Prilagodbe za učenike sa specifičnim teškoćama učenja:
Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju možete pružiti upute sastavljene jednostavnijim jezikom s vizualnim pomagalima. Upotrijebite strukturiran pristup koji će im pomoći u organizaciji podataka. Također, upotrijebite i audiosnimke ili videozapise s verbalnim uputama kako biste im pomogli u razumijevanju zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici, koji žele znati više, mogu nastaviti istraživati sakralne objekte u razdoblju koje sami odaberu. Istraživanje treba uključivati odabir građevina, prikupljanje podataka o mjerama i konstrukcijama i prepoznavanje stilskih karakteristika. Savjetujte im korištenje digitalnim alatom Geogebra za istraživanje mjera, omjera i razmjera. Svoje istraživanje učenici mogu objaviti u obliku teksta esejskog tipa ili ga predstaviti u razredu.
Janson H.W., Janson, A.F.: Povijest umjetnosti; Stanek d.o.o. Varaždin 2005
Muller, W., Vogel, G.: Atlas arhitekture 2, Golden Marketing - Tehnička knjiga, Zagreb, 1999.
Petrović, Đ.: Kompozicije arhitektonskih oblika; Naučna knjiga, Beograd, 1972.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.