Cilj scenarija poučavanja Želim roditi dupina jest propitivanje uloge umjetnosti u suvremenom tehnološkom svijetu. Umjetnost se služi, ali i propituje, mogućnostima koje pruža suvremena tehnologija te, baš kao i znanost, istražuje granice ljudskih mogućnosti u biološkom, intelektualnom i duhovnom svijetu.
Potaknite znatiželju učenika uvodnim pitanjem o tome što govori istinu o svijetu: vjera ili znanost. Nakon kratkog razgovora, u kojem će učenici iznositi vlastite stavove, potaknite ih na argumentiranu raspravu. Podijelite razred u radne grupe od četiri do šest učenika. Potaknite ih da se užive u jednu od uloga kao, primjerice, pripadnici vučedolske civilizacije (ili neke druge europske brončanodobne kulture), stari Egipćani, grčki filozofi Platon, Aristotel, Demokrit, pripadnici jednog od 'naroda knjige', Einstein, Dawkins ili Hawking. Učenici se mogu slobodno, prema vlastitim sklonostima, opredijeliti za neku od skupina, a zadatak svake od njih je pronaći kratak odgovor na pitanja o tome kako su nastali čovjek i svijet, je li to tumačenje bliže znanstvenom ili vjerskom pristupu i koja je, pritom, uloga umjetnosti.
Učenici će, radeći u grupi, koristeći se tabletima ili pametnim telefonima, pristupiti internetu u potrazi za odgovorima. Uputite ih da u tražilicu upišu pojmove egipatska kozmogonija, grčka kozmogonija, Einstein - postanak svijeta i slično te da upotrijebe slikovne primjere koje nudi tražilica. U alatu Conceptboard učenici - surađujući - izrađuju jednostavnu shemu kojom će predstaviti rezultate istraživanja igrajući ulogu osobe ili naroda koji predstavljaju. Prezentacija uključuje i jedno likovno djelo pripadajućeg razdoblja koje oslikava problem.
Nastavnik na ploči ili u alatu Meta-Chart izrađuje Vennov dijagram u čije krugove (za svaku skupinu po jedan) bilježi osnovne podatke koje pojedina skupina izlaže. Po završetku izlaganja svih skupina, pitajte što im je svima zajedničko, podcrtajte zajedničke elemente ili ih upišite u središnje polje krugova. Sat zaključite kratkom raspravom o ulozi umjetnosti kao mediju koji tumači postanak čovjeka i svijeta.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Za učenike s oštećenjem vida ili disleksijom koristite se vizualnim pomagalima poput slika ili grafikona za ilustriranje različitih argumenata. Također, možete se služiti velikim fontom ili jednostavnijim jezikom kako biste olakšali praćenje razgovora.
Učenicima s poremećajem spektra autizma odaberite ulogu koja će im najviše odgovarati i uz koju će se osjećati ugodno. Dajte im i više vremena kako bi razmislili o svojim odgovorima i pripremili se za raspravu.
Za učenike s teškoćama u apstraktnom razmišljanju (poput poremećaja iz spektra autizma), koristite se konkretnijim primjerima i slike kako bi im bilo lakše razumjeti argumente. Mogli biste ih potaknuti da donesu primjere iz svog života ili okoline koji će ih više zainteresirati.
Uključite sve učenike u raspravu i stvorite pozitivno okružje u kojem će se osjećati ugodno iznositi svoje stavove. Upotrijebite tehnike poput "sabiranja misli" kako bi svaki učenik imao priliku izraziti svoje mišljenje.
Pružite učenicima dodatnu pomoć u radu tabletom ili pametnim telefonom, uključujući prilagodbu fontova i većih ikona za lakše korištenje.
Omogućite izradu sheme na papiru ako je učenicima teško raditi na tabletu ili pametnom telefonu.
Bude li potrebe, smanjite broj pitanja na koja učenici moraju odgovoriti kako biste im olakšali razumijevanje i obradu informacija.
Pripremite jasne upute i modele za izradu zadatka kako bi učenici što uspješnije ispunili zadatak.
Ima li potrebe, razmotrite prilagodbu Vennovog dijagrama, kao što su veći fontovi i jasnije oznake kako biste im olakšali čitanje i razumijevanje dijagrama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Znatiželjne učenike uputite na istraživanje i usporedbu egipatske i grčke kozmogonije čije će rezultate predstaviti u razredu. Egipatska i grčka kozmogonija posebno su važne zbog svog odraza na oblikovanje sakralne arhitekture i tematske cikluse skulpture. Predložite učenicima izradu shematskog prikaza nastanka svijeta. Neka rezultate istraživanja predstave u razredu pomoću digitalnog alata Power Point.
Cilj ove aktivnosti rasprava je o postavljanju granica između znanosti i umjetnosti. Aktivnost se može realizirati unutar jednog ili dvaju nastavnih sati.
Instalacijom Christiana Müllera Ne diraj! (2004.) pobudite interes učenika. Neka se glasanjem izjasne koliko će njih biti spremno, usprkos upozoravajućem natpisu da je djelo "pod naponom", pokazati znatiželju i neposlušnost i ipak dodirnuti stup. Pitanjima ih dovedite do istraživača-umjetnika koji je, u potrazi za idealnom ljepotom tijela krenuo u njegovo anatomsko istraživanje, prkoseći tadašnjim zabranama – Leonarda da Vincija.
Pripremite kratko izlaganje i učenicima reproducirajte video kako biste ih upoznali s pojmom transgenetskih istraživanja koja su doprinijela razvoju umjetne kože – transplantata namijenjenog obnovi oštećenih kožnih stanica - spajanjem genetskih stanica pauka i koze. Razred, zatim, podijelite u pet radnih grupa i svaku uputite u istraživanje jednog umjetničkog djela koje problematizira razvoj znanosti koristeći se sljedećim primjerima:
Radeći u grupama učenici će istraživati i analizirati primjere tražeći odgovore na pitanja, primjerice, koji je osnovni problem koji djelo kritički prosuđuje, kojim se sredstvima ili medijem umjetnik koristi te zašto je to umjetničko djelo. Grupa, zatim, izrađuje prezentaciju o odabranom primjeru koristeći se digitalnim alatom H5P Course Presentation ili Interactive video na zajedničkoj platformi. Nakon prezentacije postavite glasačku tezu - napredak znanosti ne smije se zaustavljati. Provedite anketu koristeći se alatom Mentimeter, a zatim pozovite učenike da, na temelju predstavljenih primjera, argumentirano rasprave o njihovom značenju i granicama napretka znanosti.
Podijelite razred u pet radnih grupa i svaku uputite u istraživanje jednog umjetničkog djela koje problematizira razvoj znanosti koristeći se sljedećim primjerima:
Radeći u grupama učenici istražuju i analiziraju primjere, a zatim izrađuju prezentaciju o odabranom primjeru rabeći alat H5P na zajedničkoj platformi. Nakon prezentacije postavite glasačku tezu - umjetnost i znanost ne smiju imati granice. Provedite anketu koristeći se alatom Mentimeter s ponuđenim odgovorima, a zatim pozovite učenike da, na temelju predstavljenih primjera, argumentirano rasprave njihovo značenje i granice napretka znanosti.
Predložite učenicima da prošire svoje spoznaje o transgenetici i saznaju više o istraživanjima provedenim na Massachusetts Institute of Technology na kojem se provode istraživanja tzv. svijetlećeg drveća.
Podijelite učenike u manje grupe i predložite im da odaberu jednu od ponuđenih teza za izradu kreativnog uratka:
Radeći u grupama učenici će osmisliti vlastito rješenje problema vezanog uz temu „Umjetnost i znanost nemaju granica“, a zatim će svoj rad predstaviti u odabranom mediju - plakat, performans, video, instalacija, fotografije, portfolio i sl. i postaviti na zajedničku platformu OneNote. Preporučite grupama da se, kao izvor primjera, koriste nekom od publikacija umjetničke produkcije Kontejner - biro suvremene umjetničke prakse te da svojim uratkom ili izvedbom argumentiraju stav slažu li se s tvrdnjom uvijek, ponekad ili nikad.
Prilagodite broj učenika u radnoj skupini kako bi odgovarao zasebnim potrebama učenika.
Prilagodite zadatke i ciljeve radne skupine kako bi bili primjereni sposobnostima i interesima samih učenika.
Koristite se vizualnim pomagalima i ilustracijama za pomoć u razumijevanju zadatka i ciljeva.
Pružite dodatne primjere rješenja problema vezanog uz temu kako biste olakšali razumijevanje i inspirirali učenike.
Pružite strukturirane predloške ili obrasce za izradu kreativnog uratka kako bi se učenicima olakšala organizacija i izrada rada.
Osigurajte dodatnu podršku i pomoć učenicima tijekom izrade rada, prema potrebi.
Pružite dodatni vremenski okvir za završetak rada ako je potrebno.
Omogućite učenicima da izaberu medij koji odgovara njihovim sposobnostima i interesima te osigurajte prilagodbu alata i materijala prema njihovim potrebama.
Pružite dodatnu verbalnu i vizualnu povratnu informaciju učenicima tijekom predstavljanja svog rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Predložite učenicima istraživanje međuvrsne komunikacije na primjerima dvojca Castellanos - Valverde ili Mariko Mori. Rezultate istraživanja učenici će predstaviti u razredu pomoću digitalnog alata Prezi.
Christian Müller, Ne diraj!, 2004.
Trans-genetska proizvodnja kožnih transplantata
Eduardo Kac, GFP Alba, 2000.
Ai Haseqawe, Želim roditi dupina, 2013.
Olafur Eliasson, Zelena rijeka, 2001.
Adrian Villar Rojas, Moja mrtva obitelj, 2009.
Marco Donnarumma, Ana Rajčević, 7 konfiguracija, 2014.-2019.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.