Aktivnosti scenarija poučavanja LU SŠ 3.2. Pod sretnom zvijezdom međusobno su povezane: učenici će najprije istražiti simboliku svjetlosti, a zatim konstruktivne elemente i primijenjena inovativna graditeljska rješenja koja omogućuju ostvarenje svjetlosnog efekta. Zaključno će, prema rezultatima istraživanja, kreirati vlastiti duhovni prostor.
Podijelite učenike u pet radnih grupa i usmjerite ih na rješavanje zadatka. U alatu Fodey trebaju izraditi lažni novinski članak o najvažnijem danu u godini pojedine građevine. Riječ je o građevinama koje se nalaze na popisu zaštićene svjetske kulturne baštine ili su spomenici nacionalne, ranosrednjovjekovne sakralne arhitekture.
Lažni će novinski članci obuhvatiti:
Kako biste olakšali istraživanje, učenicima predložite datum izdanja njihovog "novinskog članka" kojim će izvijestiti o neobičnoj pojavi u pojedinom dijelu arhitekture.
Učenici će međusobno podijeliti zadatke, a zatim će, koristeći se tabletima ili pametnim telefonima, pristupiti internetu kako bi istražili izvore. Rezultate istraživanja oblikovat će u lažni novinski članak koristeći se digitalnim alatom za izradu lažnih članaka Fodey i pohraniti ih na zajedničkoj platformi One Note kako bi podatke mogli upotrijebiti u 2. aktivnosti. Pet radnih grupa predstavit će rezultate istraživanja u obliku kratkog izvještaja s mjesta događaja - poput reportera - tako da svaki učenik izvijesti o jednoj od zadanih komponenti zadatka.
Provedite kratku raspravu s učenicima u kojoj ćete ih potaknuti da usporede funkcije svjetlosti u sakralnoj arhitekturi starog i srednjeg vijeka.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Učenicima, koji imaju teškoće u čitanju (disleksiju), pružite alternativan način dobivanja informacija, poput audiosnimke teksta ili čitanja teksta naglas. Osigurajte im pisane etapne upute za izvršavanje zadatka.
Ako učenici imaju poteškoća pri upotrebi tableta ili pametnih telefona, pružite im dodatnu podršku i pomoć u korištenju tehnologijom.
Učenicima s poteškoćama u pisanju možete dopustiti korištenje govornog unosa, umjesto da pišu lažni novinski članak.
Ako je potrebno, podijelite zadatke tako da se učenici sličnih sposobnosti i razvojnih razina nalaze u istoj grupi.
Potaknite učenike da surađuju i međusobno dijele informacije kako biste olakšali istraživanje i izradu članaka.
Održavajte raspravu u skladu s potrebama učenika koristeći se jednostavnijim jezikom i vizualnim primjerima kako bi proces bio razumljiv, a svi učenici uključeni.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Predložite učenicima da istraže funkciju tzv. otvora za ozračivanje na Keopsovoj piramidi, pretpostavke o povezanosti s Orionovim pojasom odnosno Ozirisovim kultom. Rezultate istraživanja učenici će oblikovati u digitalnom alatu PowerPoint i predstaviti u razredu.
U uvodnom dijelu sata motivirajte učenike da promisle o vlastitom iskustvu boravka u prostoru duhovne namjene. Zadatkom opisivanja doživljaja prostora vjerske ili slične namjene povedite razgovor o dijelovima prostora koji su ih se najviše dojmili. Jesu li to veličina, visina prostora, detalji arhitekture i elementi konstrukcije, način upotrebe materijala, boje, svjetlost ili mrak. Potaknite učenike da objasne djelovanje navedenih elemenata na doživljaj prostora, a posebice prisutnost svjetlosti.
Za realizaciju ove aktivnosti učenici će se koristiti rezultatima istraživanja prethodne aktivnosti koju su pohranili na zajedničkoj platformi OneNote. Primjeri, koje će učenici analizirati, ostaju isti – Stonehenge, Abu Simbel, Panteon, sv. Križ i sv. Lucija, ali popis možete proširiti Keopsovom piramidom, posmrtnim hramom kraljice Hatšepsut u Deir el-Bahari i Eufrazijevom bazilikom u Poreču. Ako povećate broj primjera, učenici će raditi u manjim grupama. Oni će se, radeći u grupama, koristiti digitalnim alatom ThingLink prilikom izrade interaktivnog materijala koji može sadržavati crteže, fotografije, sheme i videoisječke o odabranom primjeru, a sadržajem će ukratko analizirati sljedeće arhitektonske elemente:
Svaka grupa prezentaciju završava sistematizacijom zaključaka 1. i 2. aktivnosti i oblikovanjem sažetaka - karakter i simbolika svjetlosti unutar određenog religijskog konteksta u međuodnosu je s tehnologijom gradnje i primjenom inovativnih rješenja.
U zaključnom dijelu sata potaknite učenike da novostečenim znanjem pokušaju objasniti elemente arhitekture s početka aktivnosti koji su u njima izazvali duhovno iskustvo.
Podijelite razred u pet skupina. Učenici će istražiti zadane primjere sakralne arhitekture – Stonehenge, Abu Simbel, Panteon, sv. Križ i sv. Lucija. Zatim će se, radeći u grupama, koristiti digitalnim alatom ThingLink prilikom izrade interaktivnog materijala koji može sadržavati crteže, fotografije, sheme i videoisječke o odabranom primjeru, a sadržajem će ukratko analizirati sljedeće arhitektonske elemente:
Grupe će predstaviti rezultate istraživanja, a zatim će oblikovati sažetke i postaviti ih na razrednu platformu OneNote.
Podijelite zadatak na manje dijelove. Učenici s teškoćama u razvoju mogu imati teškoća u obradi velike količine informacija istovremeno. Stoga, bilo bi korisno "razbiti" zadatke na manje dijelove i usredotočiti se na po jedan element arhitekture.
Omogućite vizualnu podršku kao što su slike, crteži ili sheme. To može pomoći učenicima s teškoćama u razumijevanju i analizi arhitekture.
Služite se jednostavnijim jezikom i prilagodite se učenicima s teškoćama kako bi razumjeli pojedine pojmove.
Učenici s teškoćama u razvoju mogu se lakše uključiti u aktivnost i bolje sudjelovati u raspravi ako rade u manjim grupama.
Pružite verbalnu podršku. Učenicima s poteškoćama u obradi informacija ili samoizražavanju mogla bi biti korisna verbalna podrška u obliku objašnjenja i provjere razumijevanja. Razmislite o tome da im pružite takvu podršku tijekom aktivnosti i provjerite jesu li razumjeli prezentaciju i zaključke.
Pružite dodatne primjere. Ako učenici imaju poteškoća s razumijevanjem primjera koji se analiziraju u aktivnosti, razmislite o dodavanju novih primjera koji su im poznatiji ili bliskiji. To će im olakšati razumijevanje koncepta i bolje će se uključiti u aktivnost.
Prilagodbe za alat ThingLink za učenike s različitim teškoćama:
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima, koji žele znati više, predložite da istraže i predstave simbole Sunčevog kulta brončanodobnih kontinentalnih europskih kultura predantičkog razdoblja, kao što su tzv. Sunčeva kola iz Trundholma (oko 1800. god. pr. Kr. - 1600. god. pr. Kr.) ili nebeski disk iz Nebre (oko 1600. god. pr. Kr. - 1560. god. pr. Kr.)
Ova se aktivnost u cijelosti nadovezuje na prethodne u kojima su učenici istraživali obilježja arhitekture pojedinih razdoblja i religija te funkciju koju je, u njezinom oblikovanju, imala svjetlost. Aktivnost se može ostvariti u obliku razrednog projekta u kojem će učenici, podijeljeni u grupe, predlagati arhitektonska rješenja male razredne oaze duhovnog mira. Stoga se posljednja aktivnost može realizirati kao unaprijed pripremljen zadatak čiji je cilj osmisliti zajednički prostor u kojem će svaki pojedinac u razredu prepoznati prostor mira i opuštanja, a u kojem će svjetlost biti važna sastavnica.
Zadatak strukturirajte na sljedeći način: uputite članove da, na početku aktivnosti unutar grupe, pojedinačno iznesu vlastito viđenje osobnog vjerskog/duhovnog prostora, a potom osmisle kriterije oblikovanja zajedničkog prostora uvažavajući potrebe pojedinca. Cilj zadatka je osmisliti vlastiti arhitektonski projekt koji učenici mogu realizirati na različite načine. Zato odabir sredstva izrade ili medija ovog praktičnoga rada prepustite učenicima.
Neki će možda zorno prikazati oblikovanje prostora u školskom dvorištu koristeći se običnim štapom - gnomom kojim su se koristili prvotni graditelji kako bi pozicionirali građevinu, objašnjavajući postupke gradnje. Druga će grupa u alatu Tinkercad u oblikovanje prostora krenuti pomoću Salomonovog pravokutnika, treća će se grupa koristiti alatom Autodesk Homestyler. Učeničke će skupine svoj rad zorno prikazati u prostoru ili predstaviti s prezentacija pohranjenih na razrednu platformu za zajednički rad. Učeničke skupine predstavit će svoja rješenja, a razred će glasanjem odabrati prijedlog koji smatraju najuspješnijim prema sljedećim kriterijima:
Slijedi nekoliko prilagodbi za alate Tinkercad i Autodesk Homestyler:
za učenike s motoričkim teškoćama prilagodite postavke alata Tinkercad kako bi se mogli koristiti tipkovnicom za upravljanje alatom umjesto mišem. Postavite kontrole za navigaciju tako da mogu upravljati tipkama sa strelicama umjesto mišem. Također, možete podesiti brzinu rotacije objekata kako bi bila prilagođena učeniku
za učenike s oštećenjem vida u alatu Tinkercad možete upotrijebiti funkciju uvećanja kako biste omogućili da bolje vide svoj rad. Također, možete se koristiti zvučnim efektima kako biste im pomogli pri orijentaciji u prostoru
za učenike s oštećenjem sluha možete upotrijebiti vizualne upute i slike umjesto usmenih uputa. Također, poslužite se zvučnim efektima koji se mogu vidjeti kako biste dodatna podržali vizualni sadržaj
za učenike sa specifičnim teškoćama učenja omogućite vizualne primjere ili modele koji pokazuju kako se koristiti alatima. Služite se jednostavnijim modelima koji će biti i lakše razumljivi. Također, možete se koristiti dodatnim resursima za obuku koji su dostupni na mrežnoj stranici alata.
Možete prilagoditi postavke alata Autodesk Homestyler kako bi se alat lakše upotrebljavao. Naprimjer, možete smanjiti broj funkcija koje se prikazuju u sučelju da se učenici ne bi zbunili. Također, koristite se vizualnim primjerima ili uputama kako biste olakšali korištenje alatom.
Učenicima, koji žele znati više, predložite istraživanje liturgijskih elemenata islama i judaizma. Zatim, uklopite te, nove spoznaje u oblikovanje razrednog prostora duhovnog mira. Učenici rezultate istraživanja predstavljaju u razredu koristeći se digitalnim alatom PowerPoint.
Svjetska prirodna i kulturna baština. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021., pristupljeno 23. 3. 2023.
Stonehenge. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.
Abu Simbel. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 30. 3. 2023.
Mark, Joshua J.. Abu Simbel. World History Encyclopedia. World History Encyclopedia, 09 May 2018. Web. 23 Mar 2023.
Panteon, Rim. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.
The American Institute for Roman Culture: Rome's Birthday (April 21)
Mladen Pejaković, Broj iz svjetlosti; Nenad Gattin i Mladen Pejaković, Starohrvatska sakralna literatura, 1984.
Jurandvor. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.
Hram kraljice Hatšepsut Deir el-Bahari. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 24. 3. 2023.
Eufrazijana. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 30. 3. 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.