Učitelj započinje sat tako da motivira učenike pokazujući im kratak videozapis o migracijama. Nakon pogledanog videozapisa učitelj pita učenike mogu li se prisjetiti neke migracije iz povijesti koje su obrađivali na nastavi. Učenici razmišljaju i daju odgovore te slušaju i uvažavaju svoje kolege. Nadalje, učitelj pita učenike jesu li čuli nešto o suvremenim migracijama ili ima li neki od učenika člana obitelji koji je migrirao iz Hrvatske. Slušaju se i uvažavaju odgovori učenika. Nakon toga učitelj pita učenike znaju li razloge zbog kojih ljudi migriraju i mogu li zamisliti neke probleme s kojima se mogu susresti u novoj državi. Učenici razmišljaju i daju svoje odgovore, a učitelj ih sluša i uvažava. Također ih upozorava na činjenicu da ima migranata koji dolaze u Hrvatsku raditi iz istih razloga koje su učenici sami naveli i da se prema njima treba odnositi s poštovanjem jer su i oni samo ljudi koji žele bolji život. Učitelj nastavlja sat pitajući učenike mogu li zamisliti zašto su ljudi u povijesti migrirali, čime ih uvodi u današnji zadatak.
Učenike se dijeli u četiri grupe i svakoj se grupi objasni zadatak u kojem oni trebaju navesti jedan narod koji je migrirao za vrijeme velike seobe naroda i u programu Microsoft Word napraviti tablicu s dvama stupcima. U jedan će stupac napisati kako su narodi migrirali u antici i kamo su išli i zašto, dok će u drugi stupac napisati kako ljudi migriraju danas, kamo najviše idu i zašto. Učenici se u radu koriste videozapisom Kako je propalo najveće carstvo staroga vijeka i udžbenikom kao pomagalom. Nakon što završe s popunjavanjem stupaca, napisat će nekoliko rečenica kojima objašnjavaju do kojih su zaključaka došli.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Microsoft Word. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenicima koji žele znati više može se dati zadatak da sami istraže život barbarskih vođa poput Alarika, Fritigerna, Atile ili Geserika i u danom alatu naprave kratak životopis vođe kojeg su odabrali.
Učenike se motivira tako da im se kratko prikaže prezentacija sa slikama najpoznatijih careva Rimskog Carstva. Na prezentaciji su samo slike, a učenici se javljaju i odgovaraju tko je osoba na slici. Učenike se pita što misle koliko političari poput careva mogu utjecati na organizaciju države. Učenici razmišljaju i daju svoje odgovore dok drugi učenici slušaju i uvažavaju mišljenje svojih kolega. Učitelj nastavlja pitajući učenike znaju li što danas sve utječe na to kakvo će biti stanje u državi. Učenici razmišljaju i daju svoje odgovore. Učitelj sluša i upozorava učenike da na takvo pitanje rijetko postoji samo jedan odgovor te da svaku situaciju trebaju sagledati s više strana. Učitelj nastavlja govoreći da, kada je loše u državi, ljudi često krive jednu određenu skupinu za to, ali da takvo razmišljanje nikada nije u redu. Učenicima se govori da su Rimljani, kada je krenulo biti loše u njihovoj državi, uglavnom krivili razne narode koji su došli na područje Rimskog Carstva tijekom velike seobe naroda i da je jedan od problema bio to što te narode nisu pokušali asimilirati i razumjeti razlike u kulturi čime ih se uvodi u današnji zadatak.
Podijelite učenike u grupe. Zadatak svake grupe je zamisliti se u ulozi jedne osobe koja je došla živjeti na područje Rimskog Carstva i da s pomoću udžbenika i videzapisa Kako je propalo najveće carstvo staroga vijeka pokušaju opisati koje je probleme Rimsko Carstvo imalo i kako su se ti problemi mogli riješiti da bude bolje svima. Učenici grupnim radom izrađuju tablicu u obliku mentalne mape u kojoj će prikazati probleme Rima i moguća rješenja koja učenici nude. Za izradu tablica koristit će se alatom Wisemapping.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Ako učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) sami ne izraze želju za sudjelovanjem, nemojte ustrajati u njihovu sudjelovanju tijekom uvodne rasprave.
Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima ili skupinama s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Wisemapping. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenicima koji žele znati više može se dati zadatak da istraže životopis jednog od kasnih rimskih careva i jednoga barbarskog vođe i da u prethodno navedenom alatu naprave tablicu u kojoj daju usporedbu tih dviju osoba.
Učenike će se motivirati kratkim videozapisom u kojem se pokazuje Atila. Učenike se pita što mogu zaključiti o njemu na temelju videozapisa. Učenici razmišljaju i odgovaraju na pitanje dok ostali učenici slušaju i uvažavaju odgovore svojih kolega. Učitelj nastavlja pitajući učenike što misle mogu li filmovi i slični uradci pokazati nekoga kakav je stvarno bio. Učenici kazuju svoje mišljenje o tome. Učitelj nastavlja postavljajući učenicima pitanje mogu li oni cijeli svoj život sažeti u jedan sat ili manje. Time se daje do znanja da filmovi rijetko mogu stvarno prikazati koliko je neka stvarna osoba kompleksna upravo zbog ograničenja vremena. Dalje se pita učenike može li se onda neka grupa ili narod prikazati na sličan način. Učenici razmišljaju i odgovaraju na pitanje. Učitelj govori da se to može napraviti na ograničen način u smislu da se može prikazati samo jedan ili nekoliko aspekata, svakako ne svi, ali mora se biti jako pažljiv da takav videozapis ne prikaže ljude kao stereotipe. Učitelj objašnjava da su stereotipi neke osobine koje ljudi prenaglašavaju i pojednostavnjuju kako bi nekoga opisali, ali tako iskrivljavaju sliku osobe i da je to nešto što bi uvijek trebali izbjegavati. Učitelj dalje pita učenike misle li da su i neke povijesne osobe poput Atile prikazane kao stereotipi, čime ih se uvodi u današnji zadatak
Podijelite učenike u grupe. Zadatak svake grupe je zamisliti se u ulozi Atile te zaključiti zašto je on radio određene stvari. Učenici će zaključiti jesu li svi stereotipi o Atili zapravo istina ili je on ipak bio kompleksna osoba. Učenici će u digitalnom alatu Wisemapping napraviti umnu mapu u kojoj se stavljaju u ulogu Atile i tom mapom objašnjavaju zašto je donio određene odluke. Kao pomoć mogu se koristiti člankom Najveći ratnici u povijesti, junaci i zločinci - Atila i udžbenikom.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju za sudjelovanjem.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je poticajna ponašanja i koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Wisemapping. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. U skupinama u kojima su učenici s teškoćama neka budu vršnjaci mentori koji će ih aktivno uključivati u rad i s kojima će učenici s teškoćama, ako nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, moći podijeliti posao u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u istoj aplikaciji napraviti umnu mapu u kojoj se zamišljaju u ulozi Flavija Aecija, koji je bio protivnik Atile, i vidjeti iste događaje iz druge perspektive.
videozapis Mala škola statistike - migracije, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
videozapis Kako je propalo najveće carstvo staroga vijeka, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
videozapis Atila bič božji, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Najveći ratnici u povijesti, junaci i zločinci - Atila, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.