Motivirajte učenike na rad projicirajući piramidu zdrave prehrane na ploču i potičući razgovor o njihovim prehrambenim navikama. Upitajte učenike nastoje li u svojoj prehrani i izboru namirnica slijediti prikazanu piramidu. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoj primjer svakodnevnih obroka te ih zajednički usporedite s piramidom zdrave prehrane. Potaknite učenike da zaključe mijenjaju li se prehrambene navike društva i je li prehrana npr. njihovih baka i djedova bila različita od današnje te što je tome uzrok. Skrenite učenicima pozornost na promjene u prehrani koje nastaju upoznavanjem i doticajem različitih kultura svijeta te da mnoge namirnice koje se svakodnevno upotrebljavaju u Europi nisu bile poznate do velikih geografskih otkrića. Zatim projicirajte učenicima videozapis o dolasku krumpira u Europu kako biste najavili temu i motivirali ih za daljnji rad. Projicirajte videozapis od 2:25 do 4:00 minute. Nakon gledanja videozapisa prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje dojmove i zaključke o tome zašto su Europljani odbijali krumpir i što ih je dovelo do promjene mišljenja. Podijelite učenike u grupe. Predlažem članak Kolumbovska razmjena – kako su geografska otkrića promijenila svijet? za pripremu materijala na kojem će učenici usvojiti koje su biljne i životinjske vrste postale dio europske prehrane nakon velikih geografskih otkrića. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočiti o kojim se biljnim i životinjskim vrstama radi te koje su posljedice njihove primjene. Uputite učenike da u grupnom radu obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova. Nakon što učenici grupnim radom istraže temu s pomoću pripremljenog materijala i zabilježe svoja opažanja, pristupit će digitalnom alatu Office 365 i u programu Word izraditi piramidu zdrave prehrane bez „novih“ biljnih i životinjskih vrsta. Izrađenom piramidom prehrane učenici će prikazati prehranu Europljana do velikih geografskih otkrića. Prozovite nekoliko grupa koje će prikazati svoj grupni rad te opisujući izrađenu piramidu prehrane iznijeti znanje usvojeno radom u grupi.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa smetnjama u području čitanja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Office 365. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici, koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka (primjerice, učenici sa smetnjama u području pisanja), podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pri prezentiranju uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju.
Učenici će istražiti osobu Bartolomea de las Casasa i razlog zašto je prozvan apostolom Indijanaca. Svoje će istraživanje učenici prikazati izradom prezentacije PowerPoint u digitalnom alatu Office 365.
Potaknite učenike da navedu svoje asocijacije vezane uz pojam čokolada i zabilježite ih na ploču. Dodatnim pitanjima navedite učenike da u navođenju asocijacija razmisle o glavnom sastojku čokolade, zemljama koje su poznate po proizvodnji čokolade i sličnom. Potaknite učenike da razmisle o važnosti uravnotežene prehrane te da se prisjete gdje se na piramidi zdrave prehrane iz prethodne aktivnosti nalazila čokolada. Najavite učenicima da će iz sljedećeg videozapisa saznati više o povijesti čokolade, kako nije oduvijek bila današnje slatkoće, ali da i danas može ostaviti gorak okus u ustima. Videozapis ima mogućnost postavljanja prijevoda na hrvatski jezik. Nakon gledanja videozapisa učenici će iznijeti svoja zapažanja, osvijestiti što o podrijetlu čokolade nisu znali te koje su ih činjenice iznenadile. Potaknite učenike da posebnu pozornost obrate na kršenja ljudskih prava, posebno na kršenje dječjih prava te zakonom zabranjen maloljetnički rad. Potaknite učenike da se prisjete koja se civilizacija spominje u videozapisu te ih upitajte jesu li im poznate i druge nestale civilizacije i njihova dostignuća. Podijelite učenike u tri grupe. Uputite ih da će radeći u grupama saznati više o naprednim civilizacijama Srednje i Južne Amerike te o njihovim dostignućima. Jedna će grupa istraživati civilizaciju Maja, druga Asteka, a treća civilizaciju Inka. Predlažem sljedeći sadržaj za pripremu materijala na temelju kojeg će učenici izvršiti grupni rad. Unaprijed pripremite kartice sa smjernicama, kojima će učenici uočavati bitna obilježja i postignuća proučavane civilizacije (prostor, vrijeme, vjerovanja, graditeljska postignuća, odjeću, prehranu…). Nakon što učenici unutar grupe istraže sadržaj i zabilježe najvažnije, izradit će digitalnu prezentaciju u alatu Powerpoint. U svojoj digitalnoj prezentaciji učenici će zapisati zaključke istraživanja i postaviti fotografije koje sadržajno odgovaraju temi. Uputite učenike da se u preuzimanju fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay zbog poštovanja autorskih prava, upisujući traženi pojam u tražilicu unutar alata. Svaka će grupa predstaviti rezultate svoga rada. Provedite samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici vrednovanja. U digitalnom alatu Forms pripremite izlaznu karticu 3-2-1 kako biste provjerili praćenje ostalih učenika tijekom izlaganja grupa te provjerili njihovo razumijevanje sadržaja.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave usmjeravajte sudjelovanje učenika s poremećajima u ponašanju i osjećanju. Koristite se pitanjima koja traže jednostavne i jednoznačne odgovore kako biste učenike koji iskazuju eksternalizirane probleme ograničili u odgovaranju, a učenike s internaliziranim problemima potaknuli na sudjelovanje kroz osjećaj uspješnosti.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Forms, Pixabay i PowerPoint. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pri prezentiranju uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika s poremećajem ponašanja i osjećanja (primjerice, učenika s izraženom anksioznošću) ako ne izraze želju.
Uputite učenike na Konvenciju o dječjim pravima. Učenici će uočiti koja su dječja prava te razmisliti kako se ona krše. Potaknite učenike na istraživanje gdje je u svijetu najčešće prisutan dječji rad, na koje načine i što je uzrok tome. Učenici će izraditi digitalni plakat u alatu Canva kojim će prenijeti stav da je dječji rad ozbiljno kršenje dječjih prava.
Potaknite učenike na razmišljanje o netrpeljivosti, sukobima i nasilju prema pojedincima ili skupinama na temelju različitosti u vjeri, rasi, izgledu, socijalnom statusu… Učenici će iznositi njima poznate primjere o kojima su čuli u medijima, o kojima su učili ili su im svjedočili. Potaknite učenike na zauzimanje negativnog stava prema svim oblicima diskriminacije i nasilja uzrokovanih različitostima. Motivirajte učenike za daljnji rad projiciranjem videozapisa Gibonnijeve pjesme Toleranca. Prije samog gledanja videozapisa uputite učenike na to da obrate pozornost ne samo na tekstualni nego i vizualni sadržaj. Nakon što učenici odgledaju videozapis, prozovite nasumično nekoliko učenika koji će iznijeti svoje dojmove o viđenom te će izdvojiti pet ključnih poruka pjesme. Zatim projicirajte učenicima govor Martina Luthera Kinga „I have a dream“ kao primjer borbe protiv rasizma i diskriminacije u ne tako dalekoj prošlosti. Učenicima kratko opišite položaj Afroamerikanaca u SAD-u i ulogu Martina Luthera Kinga u borbi za građanska prava. Također im skrenite pozornost na to da je različite oblike nerazumijevanja i netrpeljivosti s teškim posljedicama trpjelo i domorodačko stanovništvo od Europljana tijekom velikih geografskih otkrića. Unaprijed pripremite tekst koji govori o stavu Europljana prema domorodačkom stanovništvu. Učenike podijelite u grupe. Učenici će se tijekom čitanja koristiti insert metodom kako bi osvijestili i uočili uzroke netrpeljiva stava Europljana prema domorodačkom stanovništvu, njihove oblike i posljedice. Nakon što učenici istraže zadanu temu, pristupaju osmišljavanju motivacijskoga govora iz perspektive domorodca u trajanju od jedne minute. Govor treba sadržavati znanja do kojih su došli radom na zadanom tekstu te stav o poštovanju i prihvaćanju različitosti među ljudima. Grupe će svoje govore zabilježiti u digitalnom alatu Flipgrid. Uputite učenike na to da pri pisanju obrate pozornost na strukturu govora te njegovo izvođenje, a u grupnom radu pripaze na ravnopravnu podjelu uloga i sudjelovanje svih članova.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji će ga poticati na rad tijekom rješavanja zadatka). Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Flipgrid. Pripremite pisane i slikovne upute, ako je to potrebno, radi lakšeg snalaženja. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Učenicima s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije predvidite ulogu u timu sa zadatkom koji mogu uspješno obaviti – primjerice, da uvježbaju samo jednu krilaticu koju će trebati izreći ili da snimljeni videozapis oblikuju u digitalnom alatu.
Učenici će istražiti sudbinu naroda Aboriđina i odnos Europljana prema njima nakon dolaska na australsko tlo. Svoje će istraživanje prikazati izradom videozapisa u digitalnom alatu PowToon.
video, TV kalendar, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
članak, Kolumbovska razmjena - Kako su geografska otkrića promijenila svijet? , zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
video, Povijest čokolade, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
Maya, Inke i Astečke civilizacije, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
videozapis Toleranca, Gibonni, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.